Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 00:49

Precies. :j Het is niet een kwestie van even nieuwe longen erin schroeven en je bent klaar, het is ontzettend risicovol en je zit de rest van je leven vast aan medicatie die je afweersysteem onderdrukt, wat ook weer allerlei complicaties met zich meebrengt. :=

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:11

Independence schreef:
Waarom heeft een koe 4 spenen? Ik zou denken dat het aantal spenen in verband staat met het aantal jongen, maar een koe met 2 kalfjes is volgens mij al uitzonderlijk, laat staan 4 kalfjes.

En schapen krijgen juist regelmatig 3 lammetjes, en die hebben maar 2 spenen.

Ik begin me hierdoor af te vragen of de hoeveelheid spenen te maken heeft met het aantal nakomelingen. Het komt in ieder geval door de evolutie. Misschien omdat wij mensen de koe zijn gaan houden voor hun melk? Ik kan zo niet vinden hoeveel spenen de oeros had.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:01

Een plaatsbeschrijving voor mijn huurcontract: Wij wonen met 4 en doen aan co-housen. Nu wil de verhuurder een plaatsbeschrijving opstellen, maar wil niet dat wij hierbij zijn. Volgens ons mag dit normaal niet en moeten wij verplicht juist aanwezig zijn. Weet iemand hoe dit zit?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:28

De plaatsbeschrijving moet op tegenspraak gebeuren:

Art. 9. Plaatsbeschrijving
§ 1. De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Die plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand waarin de huurder over het goed kan beschikken. De plaatsbeschrijving wordt bij de huurovereenkomst gevoegd en ze wordt geregistreerd. (Woninghuurdecreet)

Normaal gesproken mag/moet je er dus inderdaad bij aanwezig te zijn, minstens moet je kans hebben om opmerkingen te formuleren en wijzigingen aan te brengen indien de plaatsbeschrijving door 1 partij werd opgesteld. Enkel zijn plaatsbeschrijving ondertekenen zonder dat je bezwaar kunt hebben, mag dus niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:17

Britta31 schreef:
Kan je van tevoren ook aangeven als je orgaandonor wordt waar je organen niet naar toe gaan?Ik zou niet willen dat mijn longen naar een kettingroker gaan.Ook al zijn ze al jaren gestopt met roken.Dat de longen slecht zijn hebben ze zelf veroorzaakt.Ik wil dat mijn longen naar iemand gaan die niet door eigen schuld een long transplantatie nodig heeft.

Als je er zo in staat kan je beter alles bij houden vind ik. De grens schuld/niet schuld is zo dun en eigenlijk haast niet te trekken en imo ook compleet irrelevant maar dat is een andere discussie.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:20

Het is maar een vraag hoor.Het hoort toch in dit topic thuis.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:22

Nee klopt. Zou je dan ook bvb geen stuk darm willen afstaan aan iemand met datmkanker die veel rood vlees heeft gegeten? Of een orgaan aan iemand die obees was? Of nooit sportte? Of long nodig heeft omdat die altijd in de smog woonde of bakker was?
We weten nog lang niet altijd wat ziekte veroorzaakte. En we hebben op veel dingen invloed maar we veroordelen blijkbaar niet alles even hard dan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:26

Ik begrijp de vraag wel hoor.
Ik heb dat gevoel maar dan met criminelen. En dan niet iemand die een keer een foutje heeft gemaakt.
Maar een moordenaar of heel vaak heeft mishandeld of roofovervallen heeft gedaan.
Gewoon heftige dingen waar de slachtoffers/familie nog dagelijks mee worstelen.
Van mij hoeft zo iemand geen orgaan te krijgen, geef die maar aan de lieve andere op de lijst.
Maar goed ik weet dat het zo niet werkt, maar zo voelt het wel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 11:32

Maar heb je ook het besef dat vaak juist de mensen van extreme delicten ook vroeger als kind ook slachtoffer zijn geweest van misbruik en/of mishandelingen?
En wat nou als een dergelijk iemand nu onder behandeling staat en het echt beter gaat en bijvoorbeeld een hele waardevolle coachende rol kan vervullen voor jeugd die dezelfde kant op dreigen te gaan?

Ik vind persoonlijk dat je geen voorwaarden moet kunnen stellen wanneer je organen ter donatie aan wil bieden na overlijden.
Dit doe je wel, of dit doe je niet. Mensen beoordelen of veroordelen zijn andere systemen voor imo.
Wanneer je wil helpen doe je dit om een mensenleven te redden. Ongeacht wat, wie, religie en afkomst.

En wie weet, gaat die roker daarna wel nooit meer roken omdat hij dit 'geschenk' heeft ontvangen.
Of gaat die crimineel uit dankbaarheid meedraaien of ondersteunen in de maatschappij.
Is die kans groot? Nee... is het de moeite waard? Ja dat denk ik persoonlijk wel.
zoals ik al zei beoordelen of veroordelen zijn andere systemen voor, dat zou je als donateur niet moeten willen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:34

Ja dat besef heb ik.
Toch lukt het mij niet dat gevoel compleet weg te schuiven. En dat komt dus omdat ik vanuit mijn k..jeugd andere keuzes heb gemaakt.
Ik zal ook niet zeggen dat mijn gevoel eerlijk is. Daarvoor is het ook gevoel.
Denk ik er over na kom ik inderdaad bij een andere uitkomst.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 11:38

nee klopt, bij mij is het ook gewoon mijn persoonlijke mening.
Door mijn vakgebied zie ik ook veel achtergrond, maar ook wat mensen nog voor meerwaarde kunnen hebben hoe ziek of verdorven hun gedrag ooit ook is geweest.
Al is het maar om te voorkomen dat anderen tot op dat punt raken.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:39

Wat is PAWW premie en hoe kom ik erachter of het terecht is wat ik betaal? Collega heeft het niet namelijk en die heeft hetzelfde contract

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 21:02

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:07

Kairos schreef:
Wat is PAWW premie en hoe kom ik erachter of het terecht is wat ik betaal? Collega heeft het niet namelijk en die heeft hetzelfde contract

Ik weet niet of je hier iets mee kan hoor: https://spaww.nl/werknemers/kom-ik-in-a ... tAQAvD_BwE .

Het is een Private Aanvulling voor WW of WGA. Geen idee waarom jouw collega het niet in haar contract heeft staan.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:10

Jet schreef:
Kairos schreef:

Ik weet niet of je hier iets mee kan hoor: https://spaww.nl/werknemers/kom-ik-in-a ... tAQAvD_BwE .

Het is een Private Aanvulling voor WW of WGA. Geen idee waarom jouw collega het niet in haar contract heeft staan.

Nouja, in mijn contract staat het ook niet :') Alleen bij mij wel als afdracht op mijn loonstrook,bij de 2 collega's die ik had gevraagd niet. En op de site die c_alsemgeest noemt, staan de supermarkten ook niet benoemd.
Het is trouwens wel pas veranderd sinds ik 18 ben geworden, kan het daar mee te maken hebben?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:53

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 07:14

Jet schreef:
Hoe oud zijn die twee collega's dan? https://spaww.nl/over-spaww/nieuws/stan ... mel-cao-s/ , hier staan supermarkten er wel bij, per 1 juli 2019.

Als het CAO-gebonden is, zal het denk ik niet expliciet in het contract vermeld staan.

Beide 21, of misschien hebben ze scheef gekeken, ik weet het niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:59

Is het voor iemand met autisme, die moeilijk gezichten kan lezen, ook moeilijker om emoji te gebruiken of te lezen?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:19

Misschien meer een gewetensvraag, maar; soms zie ik op facebook filmpjes enz voorbij komen van een man, met een dove en blinde hond. How i make my doggo, etc.

Maar, waarom zo'n beestje laten leven? Ik vraag me wel een beetje af of je het beestje er een plezier mee doet...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:29

Sheran schreef:
Is het voor iemand met autisme, die moeilijk gezichten kan lezen, ook moeilijker om emoji te gebruiken of te lezen?

Voor mij niet. Vind het vaak juist duidelijker. Teksten vat ik zelden verkeerd op, terwijl met een gewoon gesprek er zóveel verschillende intonaties zijn, icm alle gezichtsuitdrukkingen dat ik niet meer weet wat wel of niet echt is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:39

iirrssjjee schreef:
Misschien meer een gewetensvraag, maar; soms zie ik op facebook filmpjes enz voorbij komen van een man, met een dove en blinde hond. How i make my doggo, etc.

Maar, waarom zo'n beestje laten leven? Ik vraag me wel een beetje af of je het beestje er een plezier mee doet...

Zo af en toe heeft een hond zonder gehoor en zicht werkelijk voldoende welzijn, maar in veel gevallen eigenlijk niet. Wanneer ze zo geboren zijn, zou ik ze laten inslapen om het grote risico op een stressvol leven te voorkomen. Met een oude hond wisselt het, maar zou ik het wel een zeer sterke indicatie vinden.

Tegelijkertijd zie ik ook hoe lastig het is, zeker met een oude hond. Mijn eigen hond is zeer ziek, progressieve hersenaandoening, en het is steeds weer afwegen, waar ligt de grens? Scheren is enorm belastend voor haar, maar wel noodzakelijk als poedel, eerder deed ik het steeds in stukjes van 5 minuten, dat ging wel, maar zelfs dat levert nu al 24 uur een versleten hond op. Dus ga ik haar nu maar in 1x door scheren, wetend dat dit waarschijnlijk een epileptische aanval oplevert en een doodvermoeide hond voor een paar dagen. Maar dat betekent tegelijkertijd wel dat dit mogelijk haar laatste scheerbeurt wordt, het wordt eigenlijk te belastend. Maar laat ik haar over 3 maanden inslapen omdat ze het scheren niet meer redt, maar ze wel begint echt te vervilten (kammen kan absoluut ook niet)?

Het wordt dus echt een afweging of het positieve van het leven nog opweegt tegen de negatieve kanten, en dat is een heel lastige inschatting. Het wordt immers niet meer beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:11

Lastige kwestie inderdaad... Onze teckel was op een gegeven moment ook doof en blind door ouderdom. In huis en in de tuin redde ze zich echt prima: ze wist waar alles stond, dus ze is nooit ergens tegenaan gebotst, en verder was er eigenlijk geen verschil in gedrag. Ze was relaxed en deed gewoon haar ding zoals ze dat altijd had gedaan. Buiten lieten we haar dan niet meer los, maar ze was sowieso nooit een heel actieve hond, dus aan een uitrolbare riem had ze genoeg. Uiteindelijk hebben we haar vanwege een hernia in laten slapen.

Met onze boxer was het een ander verhaal geweest, dat was zo'n spring in 't veld, die was niet gelukkig geworden van alleen nog maar wandelen aan een riem.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:46

Ik denk bij ouderdom anders is ook weer als een jonge spring in het veld.
Wij hadden een opvanger (die altijd gebleven is) en die was echt bang van knallen.
Wat een genot toen die doof werd :)
Ik denk dat ze later ook niet meer goed zag, wel genoeg om nergens tegen te botsen, maar zeker niet meer helder.
Maar door haar leeftijd rende ze sowieso niet meer zoveel, dus denk dat het gemis van zien dan anders is als bij een pup.
En dan doof en blind, nee denk niet dat ik dat zou willen bij een jong hondje. Al zullen er vast succes verhalen zijn.
Doof zou ik minder moeite mee hebben, commando's alleen op gebaar train je zo al op de club.
Die kunnen ook gewoon lichaamstaal herkennen van andere honden en spelen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:37

DuoPenotti schreef:
Ik denk bij ouderdom anders is ook weer als een jonge spring in het veld.
Wij hadden een opvanger (die altijd gebleven is) en die was echt bang van knallen.
Wat een genot toen die doof werd :)
Ik denk dat ze later ook niet meer goed zag, wel genoeg om nergens tegen te botsen, maar zeker niet meer helder.
Maar door haar leeftijd rende ze sowieso niet meer zoveel, dus denk dat het gemis van zien dan anders is als bij een pup.
En dan doof en blind, nee denk niet dat ik dat zou willen bij een jong hondje. Al zullen er vast succes verhalen zijn.
Doof zou ik minder moeite mee hebben, commando's alleen op gebaar train je zo al op de club.
Die kunnen ook gewoon lichaamstaal herkennen van andere honden en spelen.

Het gaat hier om een jonge hond die doof EN blind is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:39

met dit als antwoord:
"En dan doof en blind, nee denk niet dat ik dat zou willen bij een jong hondje. Al zullen er vast succes verhalen zijn."