Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:29

amber15 schreef:
Wat bizar! Ik zou gauw een camera ophangen of een goed slot op de deur. Grote kans dat de terugkomen..

Iemand van jullie ervaring met deze voedseldroger?
https://www.lidl.nl/p/silvercrest-voeds ... 6gQAvD_BwE

Camera hangt er sinds vandaag en de deur van het hok zit volledig op slot. Ze hebben gewoon planken van de stal afgetrokken om naar binnen te kunnen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:31

Voedseldroger zou ook in de schuur kunnen staan, bedenk ik me!

Wat bizar zeg. Hanen zijn gratis af te halen. Waarom zouden ze het risico lopen. Leggen ze gouden eieren ofzo :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:45

HopeMyDay schreef:
amber15 schreef:
Wat bizar! Ik zou gauw een camera ophangen of een goed slot op de deur. Grote kans dat de terugkomen..

Camera hangt er sinds vandaag en de deur van het hok zit volledig op slot. Ze hebben gewoon planken van de stal afgetrokken om naar binnen te kunnen.

Wat brutaal…

Ik heb de doorzichtige versie van Lidl maar nog niet gebruikt :)

lizy29

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:47

Ik heb ooit zo'n soort voedseldroger gehad van een ander merk. Gebruikte hem om vlees te drogen voor de honden. Bij emigratie heb ik hem weggegeven aan een collega die hem al regelmatig leende.
Vond het wel een ideaal ding en werkte prima.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 18:01

amber15 schreef:
Ik heb geen aparte ruimte in mijn huisje, dus ik ben bang dat ik er dan spijt van ga krijgen. Hoelang moet hij gemiddeld aan staan?

Kruiden minimaal 4 uur dingen met veel vocht minimaal 12 uur.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:35

HopeMyDay schreef:
amber15 schreef:

Zeker weten mensen?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:37

Ja, zeker weten mensen. 3 jongens in de leeftijd 15/16 zelfs. Ze zijn al 2 maal overlopen. 1x door ons en 1x dus door een buurman die om 01.30 zijn hond uit liet na een late dienst.

Edit: de tweede keer hebben ze zelfs een mand achtergelaten waar je kippen in zou vervoeren. Dus mensen zijn het sowieso :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:41

Die kosten nogal wat dus veel plezier ermee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:47

Wij zijn even aan het onderhandelen om een kleine hoogstamboomgaard te gaan plukken. Waar ik vorig jaar nog €2100 moest betalen voor mazout zou dat dit jaar op €3800 komen. Om over de andere prijzen nog maar niet te spreken die zo omhoog zijn gegaan (ik zal hier vast wel niet de enige zijn)

Moest het door gaan dan hebben wij echt een flinke voorraad van oude rassen die lang bewaren om de dieren deels te kunnen voederen. Niet dat wij het eten niet meer kunnen betalen maar met de huidige prijzen is elke zak minder om aan te kopen toch ook weer winst.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:19

Groot gelijk heb je. Je moet nu gewoon zuinig zijn heb dan nog de mazzel dat mijn energie contract nog 2 jaar vast staat, maar wel aan het afvragen wat als ze contract open breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:28

Ja het is echt hallucinant. En dit jaar lijkt ook een jaar te zijn dat iedereen ons vindt om geld terug te betalen. Dit jaar in totaal al €3000 moeten terug betalen aan diverse diensten en telkens krijgen wij te horen: Ja fout van de vorige boekhouder. Maar dat trekt wel recht met de aangifte van 2022 in 2023 hoor!

Ja sukkel. Wij moeten nu ook nog leven hé. Er is geen pauze knop voor een jaar ofzo :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:54

Ben blij dat wij op hout verwarmen :+ wel een hoop werk maar dat is iig niet duurder geworden (eigen bomen) al is het eigenlijk ook duurder omdat de benzine voor de zaag en diesel voor de trekker ook omhoog zijn gegaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:14

palousa_boy schreef:
Ben blij dat wij op hout verwarmen :+ wel een hoop werk maar dat is iig niet duurder geworden (eigen bomen) al is het eigenlijk ook duurder omdat de benzine voor de zaag en diesel voor de trekker ook omhoog zijn gegaan.

De handzaag en de kliefbijl dan maar? :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:32

Zou makkelijk zijn pauze knop.

Hout prijs was ook aardig omhoog gegaan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:08

Mijn buurman had het gisteren over 200€ per kuub hout :=

Blij dat ook wij nog een goede voorraad hebben en voldoende bomen om aan te vullen. Moeten wel nog paar kuub kloven, doen dat nog meer een elektrische kloofmachine.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 11:08

Nouja HMD, wat super brutal en mega raar zeg! Hopelijk is het nu klaar....

Century, weet niet of je al aan het wecken toe was gekomen.(hoop het wel nu er zoveel onweer is voorspelt de komende dagen). Maar inderdaad 100 graden en dan 60 minuten :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:23

Nog niet, de tomaten zijn nog net niet helemaal goed rijp. Ik denk dat ik vrijdag of zaterdag wel aan de slag kan. Kan ik beter niet wecken met onweer? Ik wist niet dat weer uit kon maken?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 11:26

Nee beter niet wecken met onweer inderdaad. Heeft te maken met de luchtdruk. Je hebt meer kans dat potjes open gaan mocht je wel wecken als er onweer voorspelt is.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:00

Dan wacht ik wel even tot het weekend, zijn de tomaten ook net wat rijper. Ze zijn wel heel mooi vind ik, echt mooie grote rode Roma's.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:47

Ja brandhout is hier ook omhoog inmiddels omdat iedereen z'n voorraad aan het aanvullen is voor komende winter. Heb hier nog een boom of 20 a 25 liggen en staan (dood) wat de kachel in kan dus de komende jaren hoef ik me daar geen zorgen over te maken.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 12:48

Dat is wel relaxed zeg! Hier zijn de hoge gasprijzen het laatste zetje geweest om nu heel serieus aan de slag te gaan met meer isoleren, een warmtepomp en meer zonnepanelen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:09

Willen wij idd ook wel naar kijken, in ons vorige huis hadden we een warmtepomp en zonnepanelen maar daar hadden we ook vloerverwarming en hier moet de vloer ooit nog gedaan worden.
De prijzen vliegen ook de pan uit voor een warmtepomp van een beetje formaat (woonoppervlak is 300m2) en aangezien we nog genoeg hout hebben zal het nog even moeten wachten :Y)
Wel willen we eerder water verwarmen met de kachel voor in de winter en kijken voor een zonneboiler voor in de zomer.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:44

Prairy schreef:

Goed dat ik het weet. Dan gaan we 30 euro voor een kuub fruithout niet doen. Met neem nu soms vlees mee naar de moestuin om daar op de barbecue te doen (met mijn eigen hout).

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:26

Marcella schreef:
Prairy schreef:

Goed dat ik het weet. Dan gaan we 30 euro voor een kuub fruithout niet doen. Met neem nu soms vlees mee naar de moestuin om daar op de barbecue te doen (met mijn eigen hout).

Dat jij het niet koopt of niet verkoopt?

Fruithout is wel goed hout om te stoken, als je kachel al opgewarmd is. Om te starten vind ik het niet ideaal.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:52

En weer wat hout voor in de kachel :+ Afbeelding

Blijkbaar is er van de week een boom langs onze wei ongevallen en die blokkeerde een pad die langs de wei loopt. Dit is gewoon openbare"weg" dus dat moet opgeruimd worden.

Helaas moet het hek ook weer eens gerepareerd worden :Y)

Afbeelding