Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:17

de luier zou ik niet doen... zo is een kennis van haar haar iphone bijna kwijt geraakt... iamdn zag het liggen en was erg behulpzaam en had de luier weggegooid voor haar. Gelukkig via de zoek app de goede prullenbak weten te vinden :')

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:03

Lienie_F schreef:
Waarom moeten de schermpjes voor de ramen helemaal omhoog bij het opstijgen en landen van en vliegtuig?

Vroeg me precies hetzelfde af gister! Maar lijkt me inderdaad wel logisch als ik het zo hoor dag het voor de ongelukken is

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:11

Macs schreef:
Oh wauw ik zou daar nooit aan denken, en vind het soms ook van de zotte dat we zo iets moeten doen omdat mensen niet van elkaars spullen af kunnen blijven. Maar die trucjes zijn wel slim!
Ik zou in dat geval gewoon geen waardevolle spullen meenemen. Pinpas, een boek, eten en drinken en een handdoek. Als ik per sé een telefoon mee zou moeten nemen zou ik een oude nokia meenemen.

Ik moet wel ruim 1,5 uur reizen naar het strand dus voor de veiligheid heb ik wel een telefoon nodig en ik heb wel 20 oude nokia’s maar daar moet je dan een simkaart in hebben en die van mijn Iphone kan er niet in omdat die van de telefoons van nu simkaarten kleiner worden geknipt. Drama. Was het strand maar dichterbij :+

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:58

Bij sommige strandtenten staan ook gewoon kluisjes. :)

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:01

Als je de vriezer open zet als een soort airco, werkt dat dan? :')

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:01

Ik ga regelmatig alleen zwemmen en gooi mijn handdoek over mijn rugzak en ga er (heel naief) vanuit dat er zoveel mensen op het strand zijn dat een dief niets durft te stelen.Maar ik neem dan ook geen waardevolle spullen mee.

Wat ik me dan weer afvraag: waarom steken zoveel mensen hun dure telefoon in hun kontzak, soms zelfs met geld en pasjes en al, waarbij je het wel heel erg makkelijk maakt voor zakkenrollers!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:06

fohadie schreef:
Ik ga regelmatig alleen zwemmen en gooi mijn handdoek over mijn rugzak en ga er (heel naief) vanuit dat er zoveel mensen op het strand zijn dat een dief niets durft te stelen.Maar ik neem dan ook geen waardevolle spullen mee.

Wat ik me dan weer afvraag: waarom steken zoveel mensen hun dure telefoon in hun kontzak, soms zelfs met geld en pasjes en al, waarbij je het wel heel erg makkelijk maakt voor zakkenrollers!

Omdat de telefoons te groot zijn, een de gewone broekzakken te klein om ze daar te stoppen :Y)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:12

Meliaforever schreef:

Werkt wat dan? Zolang je de warmteafvoer niet in dezelfde ruimte hebt als die in verbinding staat met de koelzijde, zul je vast enig effect merken, al zijn de meeste airco's een stuk efficiënter qua contact tussen omgevingslucht en koelelement. Daarbij, de meeste diepvriezers zijn niet zo gebouwd dat ze hun warmte in een andere ruimte afgeven.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:18

oomens schreef:
Meliaforever schreef:

Werkt wat dan? Zolang je de warmteafvoer niet in dezelfde ruimte hebt als die in verbinding staat met de koelzijde, zul je vast enig effect merken, al zijn de meeste airco's een stuk efficiënter qua contact tussen omgevingslucht en koelelement. Daarbij, de meeste diepvriezers zijn niet zo gebouwd dat ze hun warmte in een andere ruimte afgeven.

Of je daarmee de kamer koeler kan krijgen als je de vriezerdeur open zet. :+ Maar ik gok dat hij niet sterk genoeg is haha.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:22

iirrssjjee schreef:
fohadie schreef:

Omdat de telefoons te groot zijn, een de gewone broekzakken te klein om ze daar te stoppen :Y)

En dan is het niet erg dat ze gejat worden? Dus je wel druk maken om je telefoon als je gaat zwemmen, maar het wel doodnormaal vinden om ze aan te bieden aan elke zakkenroller. (want dat doe je dan in mijn ogen...)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:44

Ik stop mn telefoon niet in mn kontzak haha. Het probleem is vooral dat de damesbroeken van nu geen voorzakken meer hebben (nepzak) of dat je net je vingertop erin kan steken. Dus als ik even snel mn telefoon weg stop doe ik dat in mijn kontzak maar verder echt nooit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:45

SavannahNx schreef:
Ik stop mn telefoon niet in mn kontzak haha. Het probleem is vooral dat de damesbroeken van nu geen voorzakken meer hebben (nepzak) of dat je net je vingertop erin kan steken. Dus als ik even snel mn telefoon weg stop doe ik dat in mijn kontzak maar verder echt nooit.

Echt?

Heb ik namelijk nooit last van... Maar kan me voorstellen dat het bij de goedkopere merken een besparing is. Of heb je het over jeggings? Want daar zitten natuurlijk ook geen zakken in.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:45

Kunnen blinden dyslectisch zijn?

En... Waarom krijg je oorsuizen als je in de zon ligt?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:53

Janine1990 schreef:
SavannahNx schreef:

Echt?

Heb ik namelijk nooit last van... Maar kan me voorstellen dat het bij de goedkopere merken een besparing is. Of heb je het over jeggings? Want daar zitten natuurlijk ook geen zakken in.

Nee geen jeggings. Gewone broeken van h&m of bershka. En ja wat is goedkoop? Mijn broeken zullen zo rond de 20,- zijn. Vind ik meer dan zat voor een broek en ik heb altijd een tas bij mij, dus ik stop daar altijd mn telefoon in.

Bij vrijwel alle broeken die ik heb, heb je alleen een kontzak en een enkeling kan je je vingertoppen insteken.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:58

Ik doe hem ook wel is in mijn kontzak, alleen op plekken waar amper mensen zijn. Anders gewoon tackelen als je wat voelt. :+
Anders hou ik hem gewoon in mijn hand en een enkele keer in de bh. Maar ik heb bijna altijd een tas bij me.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:08

Janine1990 schreef:

Vraag 2:
Doordat je het warm hebt gaat er veel bloed naar je huid, dus je hart moet met iets minder genoegen nemen, maar wel snel pompen om het op de juiste plekken te krijgen. Vaak heb je met warmtje een hogere hartslag en ook met je bloeddruk doet het gekke dingen door al dat gezweet :')
En dat kan ook oorsuizen als symptoom hebben.

Vraag 1:
Stond ooit wat over in de quest:
Citaat:
Er zijn blinde kinderen die moeite hebben met braille lezen. De vraag is alleen: is dit dyslexie? Of komt het omdat braille moeilijker is om te lezen?

Lastig hierbij is dat wetenschappers het nog niet eens zijn wat dyslexie precies is en waardoor het wordt veroorzaakt. Veispak Anelli van de Katholieke Universiteit Leuven doet onderzoek naar dyslexie onder blinden. Zij vermoedt dat de leesproblemen van blinden en zienden inderdaad dezelfde basis hebben.

Er zijn sterke aanwijzingen dat dyslexie ontstaat vanwege een tekort aan verwerkingscapaciteit in de hersenen wanneer informatie snel achter elkaar komt. Dit is een probleem dat net zo goed kan optreden bij woorden die je voelt. Of hoort. En inderdaad blijkt uit ander onderzoek dat dyslectici ook moeite hebben met het ontrafelen van gesproken woorden. Alleen gaat gesproken taal zelden zo snel dat dit een probleem oplevert.

Braille bestaat uit 6 puntjes, onderverdeeld in 3 rijen met 2 punten. Die rijen kunnen al dan niet worden ‘ingevuld’. Op de computer komt daar nog een 4de rij bij om de speciale tekens te kunnen weergeven.
De Fransman Louis Braille ontwierp het brailleschrift op basis van het nachtschrift. Een code waarmee militairen in het donker communiceren.
Het nachtschrift was met zijn 12 punten te lastig om met een vinger te kunnen voelen.
Een gemiddelde ziende lezer leest zo’n 250 woorden per minuut. Een braillelezer haalt maar 150 woorden per minuut.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:09

Hmm, ja 20 euro... Daar vindt ik geen broek van... Ik ben al blij als het onder de 100 euro blijft :')
Maar Mustang, LTB, MAC, Wonderjeans en merk die ik ff niet meer kan bedenken, hebben gewoon nog steekzakken :j

Misschien is het ook wel bedoeld om ook een tas te kopen :') Heb bijna nooit los een telefoon mee. Vrijwel altijd in een tas.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:11

c_alsemgeest schreef:
Janine1990 schreef:

Vraag 2:
Doordat je het warm hebt gaat er veel bloed naar je huid, dus je hart moet met iets minder genoegen nemen, maar wel snel pompen om het op de juiste plekken te krijgen. Vaak heb je met warmtje een hogere hartslag en ook met je bloeddruk doet het gekke dingen door al dat gezweet :')
En dat kan ook oorsuizen als symptoom hebben.

Vraag 1:
Stond ooit wat over in de quest:
Citaat:
Er zijn blinde kinderen die moeite hebben met braille lezen. De vraag is alleen: is dit dyslexie? Of komt het omdat braille moeilijker is om te lezen?

Lastig hierbij is dat wetenschappers het nog niet eens zijn wat dyslexie precies is en waardoor het wordt veroorzaakt. Veispak Anelli van de Katholieke Universiteit Leuven doet onderzoek naar dyslexie onder blinden. Zij vermoedt dat de leesproblemen van blinden en zienden inderdaad dezelfde basis hebben.

Er zijn sterke aanwijzingen dat dyslexie ontstaat vanwege een tekort aan verwerkingscapaciteit in de hersenen wanneer informatie snel achter elkaar komt. Dit is een probleem dat net zo goed kan optreden bij woorden die je voelt. Of hoort. En inderdaad blijkt uit ander onderzoek dat dyslectici ook moeite hebben met het ontrafelen van gesproken woorden. Alleen gaat gesproken taal zelden zo snel dat dit een probleem oplevert.

Braille bestaat uit 6 puntjes, onderverdeeld in 3 rijen met 2 punten. Die rijen kunnen al dan niet worden ‘ingevuld’. Op de computer komt daar nog een 4de rij bij om de speciale tekens te kunnen weergeven.
De Fransman Louis Braille ontwierp het brailleschrift op basis van het nachtschrift. Een code waarmee militairen in het donker communiceren.
Het nachtschrift was met zijn 12 punten te lastig om met een vinger te kunnen voelen.
Een gemiddelde ziende lezer leest zo’n 250 woorden per minuut. Een braillelezer haalt maar 150 woorden per minuut.

Ahaaa en leuk om te lezen!
Was inderdaad een beetje mijn veronderstelling dat het eenzelfde basis heeft!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 19:32

Meliaforever schreef:
Of je daarmee de kamer koeler kan krijgen als je de vriezerdeur open zet. :+ Maar ik gok dat hij niet sterk genoeg is haha.

Dat heeft niets te maken met hoe sterk hij is, maar alles met hoe een vriezer werkt. Hij produceert namelijk aan de ene kant meer warmte dan hij aan de andere kant onttrekt.
Zolang die ene (warme) kant in dezelfde ruimte zit als de andere (koude), zal hij dus netto de ruimte opwarmen. Dat is bij een sterkere vriezer niet anders.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:29

Vallen Canarische eilanden nou onder EU of niet want alle sites geven andere informatie. En ja ik heb gegoogled en Google zegt van wel en van niet, de website van de douane zegt van wel maar de app zegt van niet... ik weet het niet meer. Dit ivm wat we mee mogen nemen in het vliegtuig terug naar Nederland zonder extra belasting.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:36

Meliaforever schreef:

Nee want de verdamper (afgifte van de warmte die uit de vriezer is onttrokken) zit aan de achterzijde van de vriezer.

En die staat jn dezelfde ruimte.

Dus als je je hoofd voor de deuropening houdt, lijkt het koeler. Maar de ruimte zal niet kouder worden want de ruimte wordt net zo hard opgewarmd door de achterzijde van de vriezer.

Als de verdamper buiten zou leggen (principe van een warmtepomp die koelt of is een airco) helpt het wel.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:37

Janine1990 schreef:

Ja... de afwijking dyslectie is een afzonderlijke afwijking van blindheid (aangeboren of niet).

Of je er veel last van ondervindt is een tweede

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:38

theadora99 schreef:
Vallen Canarische eilanden nou onder EU of niet want alle sites geven andere informatie. En ja ik heb gegoogled en Google zegt van wel en van niet, de website van de douane zegt van wel maar de app zegt van niet... ik weet het niet meer. Dit ivm wat we mee mogen nemen in het vliegtuig terug naar Nederland zonder extra belasting.

Ja, want ze horen bij Spanje.
Maar ook nee, want voor de douane zijn ze net als de Kanaaleilanden een uitzondering.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... eu_landen1
De site van de Douane linkt door naar die van de Belastingdienst.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-07-18 20:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:38

theadora99 schreef:

Ik zou in dit geval/deze situatie de site van de douane gebruiken

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:49

Anoniem schreef:
theadora99 schreef:

Ja, want ze horen bij Spanje.
Maar ook nee, want voor de douane zijn ze net als de Kanaaleilanden een uitzondering.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... eu_landen1
De site van de Douane linkt door naar die van de Belastingdienst.

Thanks, zoiets zocht ik inderdaad maar vond alleen dat Spanje wel bij EU hoorde. Waren sowieso van plan als niemand het wist om ut te gaan van de app, maar kon geen eenduidig antwoord vinden. Bedankt!