de eetbare tuin vervolg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 09:19

Ik maak zelf wijn :j
Ik heb wijn gemaakt van blauwe druiven, vlierbloesem, vlierbes, kers, appel, en nu heb ik pruimenwijn staan.
Ik vind het blog van wijnmaker Luc enorm handig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 09:24

Moet dat nog met bepaalde temperaturen. Heb nu een plek waar ik het zou kunnen doen, maar is zonder verwarming.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 09:57

De temperatuur is niet perse heel belangrijk. Bij een hogere temperatuur verloopt de gisting sneller, maar ik heb mijn wijn ook regelmatig in de winter gemaakt, dat werkt ook prima.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 13:17

Marcella schreef:
Is er iemand die wel eens zelf wijn gemaakt heeft.

Ik denk dat ik het nu per ongeluk gemaakt heb met Japanse Wijnbes, eerste poging tot cheong _O- Het ruikt erg alcoholig :')

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 04:26

Prairy schreef:
Dat is de reden dat ik nog steeds blauwe kokers om de bomen houdt, ter bescherming tegen bosmaaiers.

Ik ben weer verder aan het gaan met het verwerken van de olijfwilgbessen die ik geoogst had.

In mini potjes met stukjes appel, 1 persoons potjes voor in de yoghurt (en als sample voor als ik dingen ga laten proeven, hoeft er geen grote pot open).

Ik heb nu 1 struik geplukt, kwam 8,5 kilo af en dat werd 9 liter purée. Nog maar 4 struiken te gaan en 2x oogsten per struik :+

Goede ideeën en recepten zijn welkom :')

Ik heb nu voor in de vriesdroger met paturain en poedersuiker, alleen met poedersuiker en puur om poeder mee te maken.

Ik ga nog potjes met peer doen.

En straks sorbetijs maken of slagroom halen en daarmee ijs maken.

Maar hoe doe je dat dan met de pitjes van de olijfwilg in die potjes samen met appel? Of bedoel je dat je gelei maakt?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 09:54

Ik heb puree/gelei gemaakt inderdaad. Pitjes eruit.

Volgende keer ga ik mijn sappan gebruiken ipv tomatenzeef want de puree splitst in iets wits vloeibaar en roze puree.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 17:25

En ook ik ben weer een stapje verder
Witte druiven aan het drogen in de voedseldroger en oven
De overige gestampt, in de grootste pan die we hebben gekookt met Steranijs en kaneelstokjes om er morgen Jam en siroop van te kunnen maken

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 18:01

Prairy schreef:
Ik heb puree/gelei gemaakt inderdaad. Pitjes eruit.

Volgende keer ga ik mijn sappan gebruiken ipv tomatenzeef want de puree splitst in iets wits vloeibaar en roze puree.

Oh ik heb het door een zeef gedrukt en kreeg rozerode puree. Maar ik had er geen appel door. Heb het nog niet geproefd

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 12:16

Mijn tuin begint er een beetje verdrietig bij te staan.
Door de regen van de afgelopen dagen zijn verschillende tomatenplanten langs de stokken naar beneden gegleden of omgevallen. Toch wel redelijk wat groentes aangevroten door beestjes en het ziet er allemaal een beetje zielig uit.
Voor het idee heb ik nog het een en ander gezaaid maar denk dat ik binnenkort maar het een en ander ga ruimen. Ik heb de tuin in de voortuin dus het moet er ook een beetje netjes uitzien allemaal

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 12:34

Herkenbaar. Hier helaas ook al wat Phytophthora.

Wel ook iets heel leuks! Ik heb gisteravond een collectie van 28 vijgen rassen opgehaald. :D De komende jaren dus lekker proeven en vermeerderen! *\o/* Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 12:43

Wauw wat cool!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:19

En ik kom tot de conclusie dat ik een baby meloen heb hangen op het balkon. *\o/*