wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:59

Ik ben blij dat het zo snel is gegaan met mijn moeder, ze is niet ziek geweest van de Chemo en heeft geen pijn gehad, geen lange lijdensweg.......... nee hoor, is goed zo Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:59

Inderdaad. Ik wens het ook niemand toe en die mensen waar ik het nu over heb, zien veel te lang af. Wel hebben ze het beide door roken gekregen. En sorry, klinkt hard, maar dan vind ik het eigen schuld. Niemand wordt verplicht om actief te roken.
Maar het bewijst wel dat hetgene wat als feit gezegd wordt in die tekst niet klopt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:00

denk dat de gemiddelde longkankerpatient die aan de gevolgen overleid........ een jaar die ziekte heeft.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:29

@Vvincent: Dat was even heel zwartwit gesteld.

Zo hypocriet is dat van die schone lucht ook weer niet hoor. Als je even verder had gelezen zie je dat het ook tussen aanhalingstekens staat. En verder: rokers zijn verslaafd. Sigaretje heb je niet persé nodig, veel mensen de auto wel. Ja
Persoonlijk zou ik liever hebben gezien dat de overheid zich er niet in deze mate mee bemoeid had, en het gewoon had overgelaten aan de cafe eigenaren etc. Zoals je al zei: dat heeft met mijn gevoel van vrijheid te maken.

Even zogoed vind ik dat rokers rekening hebben te houden met niet-rokers. Niet dat je niet meer mag roken, maar meer zoals Kiwiko doet. Voorbeeld, bij ons in huis wordt er niet gerookt op verjaardagen voordat mijn opa is geweest. Die stikt nl. van sigarettenrook. Daar houd iedereen netjes rekening mee overigens, en zo hoort het ook. Ja

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:38

Mooi dan zijn we het daar over eens Sokje. Als ik zo'n opa had had ik nooit een sigaret aangestoken in zijn buurt. Ik koop ook altijd mega packs sportlife zodat niet iedereen mee hoeft te genieten

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:16

Geweldig citaat trouwens.

Het gaat om rekening houden met elkaar en helaas blijkt dit gewoon niet mogelijk zonder dat een van beide de dupe wordt.
Tsja, ben er niet blij mee, maar het zij zo.

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:31

sokje87 schreef:
@Vvincent: Dat was even heel zwartwit gesteld.

Zo hypocriet is dat van die schone lucht ook weer niet hoor. Als je even verder had gelezen zie je dat het ook tussen aanhalingstekens staat. En verder: rokers zijn verslaafd. Sigaretje heb je niet persé nodig, veel mensen de auto wel. Ja
Persoonlijk zou ik liever hebben gezien dat de overheid zich er niet in deze mate mee bemoeid had, en het gewoon had overgelaten aan de cafe eigenaren etc. Zoals je al zei: dat heeft met mijn gevoel van vrijheid te maken.

Even zogoed vind ik dat rokers rekening hebben te houden met niet-rokers. Niet dat je niet meer mag roken, maar meer zoals Kiwiko doet. Voorbeeld, bij ons in huis wordt er niet gerookt op verjaardagen voordat mijn opa is geweest. Die stikt nl. van sigarettenrook. Daar houd iedereen netjes rekening mee overigens, en zo hoort het ook. Ja

helemaal mee eens Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:18

Men heeft het 2 jaar lang aan de horecaeigenaren overgelaten, maar helaas is er nog steeds niets aan gedaan.
Ik ben en blijf blij dat ik na 1juli gewoon ergens een kop koffie kan drinken zonder uitgerookt te worden.
OOk zal ik weer eens ergens een hapje kunnen eten, want zoals eerder gezegd, weinig
restaurants hebben goede afscheiding tussen wel en niet roken..

Dankzij het roken van mijn ouders toendertijd heel gewoon, ben ik zwaar astma patient, nieuwe medicatie
weer gekregen, kapitalen kost dat, dankzij de rokers..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:24

Nee, dankzij je ouders.
Niet alle rokers hebben jouw astma veroorzaakt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:27

Weet je wel hoe een verjaardag eraan toe ging.
Kamer vol visite lekker iedereen paffen stond blauw.
Iedere gelegenheid, zelfs de bioscoop werd gerookt..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:42

Needje, alle rokers veroorzaken wel luchtvervuiling die voor anderen zware gevolgen kan hebben. Of dat dan over Echwels astma gaat of niet, het is gewoon een feit dat roken schadelijk is voor de roker en voor de personen rond die roker.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:51

Ja, maar nogmaals, dat is zoveel.
Ik vind dat als jij kids hebt, jij daar verantwoordelijk voor bent. En moet zorgen dat je je kids daar niet aan bloot stelt. Dus niet roken in bijzijn van het kind. En idd ook op verjaardagen niet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:53

Klopt. En als roken niet ongezond zou zijn, zouden ouders er niet op moeten letten.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:51

Waarom zouden mensen die roken en longkanker hebben hun chemo niet terugbetaald krijgen???

Voor hetzelfde geld hebben ze die longkanker gekregen door iets anders dan door het roken.
Hoeveel mensen zijn er niet die nooit gerookt hebben, altijd bio voeding gegeten en dan toch nog longkanker krijgen of leverkanker ofzo?

Wat betreft de kostprijs van mensen die roken is het compleet fout te denken dat ze geld van de maatschappij wegnemen.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die roken sneller sterven.
Sommigen hebben inderdaad een medische behandeling nodig door iets wat roken heeft veroorzaakt, maar dit weegt niet op tegen de niet betaling van de pensioenen als die mensen sterven.

Mensen sterven vroeger, pensioen moet niet meer uitbetaald worden etc... Er wordt meer gewonnen door mensen die roken dan de maatschappij betaalt.

Dus wie het vandaan heeft gehaald dat rokers de maatschappij naar de **** helpen heeft het mis hoor...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:53

Ik denk dat de eet- en beweeggewoonten van de huidige generatie meer problemen geeft als het roken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:08

Van andermans eet/drink gewoontes heb ik geen last als ik eens lekker uit eten wil.
Dat heb ik wel van andermans rook, dus dan is het voor mij heel simpel, heerlijk een rookvrije horeca

Korleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:14

Heerlijk!! Uit eten zonder rook Haha!

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:16

Ik vind het ook, maar in Engeland zitten ze al met problemen omdat het er teveel ruikt naar zweet...
Mannen voornamelijk die na een lange dag werken op café komen zonder zich op te frissen laten een verschrikkelijke geur achter.

In Groot-Brittannië hebben ze zelfs al geuren die de geur van rook moeten nadoen omdat het er zo stinkt op sommige plaatsen...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:17

Nou moet je jezelf ook bedenken dat de Engelse-pub cultuur heel anders is dan dat een cafe hier in Nederland is
Daar speelt een groot deel van het sociale leven zich af in de pub.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:19

Valt mee hoor, je mag in de meeste pubs pas binnen vanaf je 21. Dus veel jeugd en hun sociaal leven kom je er niet tegen Knipoog

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:27

Veel jeugd misschien niet, sociaal leven dus wel. Het leven stopt niet na de 21.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:48

niet?! Bloos!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:50

Haha!

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:59

Heerlijk, ik kan ook niet wachten tot het zover is!
Blij dat ik niet mee hoef mee te 'genieten' van andermans verslaving. Tja...dit blijft toch de eeuwige strijd tussen rokers en niet-rokers...
Maar ik ben er blij mee, kleding en haren die niet meer zo stinken als je de kroeg uitkomt, weg branderige ogen, geen brandplekjes meer die je in een overvolle kroeg geheid oploopt....
Ik vind het prima, al zijn mijn vrienden (rokers) er niet zo blij mee.
Ik denk trouwens dat het met verlies draaien in de horeca wel mee zal vallen. In Ierland is gebleken dat er net zoveel mensen naar de kroeg gaan als voorheen...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:10

Ik vind het zo triest dat de rokers net doen of de wet ze de sigaret afpakt terwijl ze gewoon ff 5 meter verderop moeten gaan staan als ze willen roken. Verward