Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:38

Echwel schreef:
Ik heb 1000euro huur

Heb je alleen AOW heb je met 2 personen max 1600 per maand

Nee hoor. Een persoon die samenwoont/getrouwd is, ontvangt 1.081 bruto AOW per maand. Door de algemene heffingskorting betaal je daarover maar weinig belasting en wordt het netto bedrag 1.025 per persoon. Daarbij krijgen ze dan ook 216,00 zorgtoeslag. Huren ze onder de huurgrens, krijgen ze huurtoeslag. (Even een berekening gemaakt met als voorbeeld een huur van 850 en 75 servicekosten. Huurtoeslag zou dan 465 zijn.)Dit allemaal bij elkaar opgeteld is ong 2.730 per maand. Daarbij krijgen ze per persoon nog 73,00 bruto vakantiegeld per maand. Dat klinkt toch heel anders dan 1.600 per maand… ;)

Een persoon met AOW die alleen woont is AOW bruto 1.581, netto 1.498. Vakantiegeld 73,00 bruto per maand. Ook die krijgt huurtoeslag en zorgtoeslag. (Berekening met dezelfde bedragen van het stel wordt totaal aan toeslagen 620)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:39

Polar schreef:
Ik denk ook niet dat er verschil in zit, hooguit dat je dan misschien de iets minder perfecte macaroni'tjes krijgt.
Anders zouden ze voor elk merk (van ieder product) een aparte fabriek moeten hebben.

Dat klopt natuurlijk niet. Uit de fabriek van Unilever in Rotterdam komen Axe, Biotex, Calvé, Cif, Dove, Glorix, Hertog, Knorr en Lipton, die zijn echt niet hetzelfde.

Goedkopere merken hebben vaak (niet alltijd) goedkopere ingrediënten zoals meer verzadigde vetzuren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:40

Polar schreef:
Ik krijg die link niet normaal werkend. :x

Maar ik heb geselecteerd op tuin, vanaf 70m2 woonoppervlakte, maximaal 300.000 euro.
[ Afbeelding ]

Maar je hebt inderdaad gelijk dat overbieden ook een grote rol speelt, dus het is niet helemaal representatief.

Ik denk dat de samenvatting eigenlijk is dat de huizen te duur zijn en dat mensen soms geen hypotheek krijgen, terwijl ze dit in principe prima zouden kunnen betalen.

En de bank verdient bizar veel op een hypotheek.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:42

Kaitlyn schreef:
MarlindeRooz schreef:
Als jij je huis zou verkopen heb je een leuk bedrag over.

Als ik m’n huur op zou zeggen hou ik niks over.

Terwijl we allebei elke maand ervoor betalen.

Dat is makkelijk verdienen.

Makkelijk verdienen? Daar moet dan toch ook weer wat anders voor gekocht worden?

Makkelijker dan voor iemand die daarvoor niet ook al een koophuis had, met overwaarde.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:42

Familie van mij heeft in een fabriek gewerkt waar ze bepaalde producten verpakten.
De lopende band bleef hetzelfde, alleen de verpakking veranderde.
Dat zal inderdaad niet voor alle producten gelden, ik proef ook echt wel verschil soms.
Maar soms is het enige verschil wel echt de verpakking die er omheen zit.

_San87_: Ja, dat ook... je hebt je huis dubbel en dwars afbetaald uiteindelijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:43

Polar schreef:
Ik heb eens berekend wat je voor hypotheek kunt krijgen bij een bepaald bruto jaarinkomen.
Dat is echt bizar laag... :x

Maar is de hypotheek nu bizar laag of zijn de huizenprijzen bizar hoog?

Polar

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:46

Eigenlijk beide.
Plus de rente is enorm hoog.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:50

Loretta schreef:
Wat ik enorm krom vind is dat sommige mensen maar huizen kunnen opkopen en daar dan maandelijks enorme huurbedragen voor kunnen vragen en zodoende zowel de huizenprijzen als huurprijzen opdrijven. Terwijl anderen ondanks een goed inkomen geen hypotheek meer kunnen krijgen.

Huizen zouden er moeten zijn om in te wonen, niet om te beleggen.

Dat is wel aardig over nu hoor, met de nieuwe belasting regels....

Is totaal niet interessant meer dus worden al die "huurhuizen" nu de verkoop in gegooid. Met als resultaat dat er wéér minder huurhuizen beschikbaar gaan zijn...

Onze overheid had dit weer eens niet zien aankomen toen ze deze regeling in het leven riepen, dat de huurhuizen massaal de verkoop in zouden gaan.

Mensen gaan echt niet méér (belasting) betalen dan nodig en zodra het dus niets meer oplevert en alleen maar geld kost stoppen ze met de verhuur.

Zo komen er wel meer huizen te koop, maar dit is waarschijnlijk een druppel op een gloeiende plaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:54

Ja, die nieuwe wet dat tijdelijke huurcontracten niet meer mogen zorgt ook voor (onnodige) problemen. Want het treft ook de particulier die een huisje ergens heeft dat hij verhuurt voor een extra zakcentje/aanvulling pensioen.

Zo staan naast ons 4 appartementjes leeg om die reden, eigenaren zijn gepensioneerd en durven een contract voor onbepaalde tijd niet aan ivm hun leeftijd.

De wetgever had daar best een uitzondering in kunnen maken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:57

Polar schreef:
Ik heb eens berekend wat je voor hypotheek kunt krijgen bij een bepaald bruto jaarinkomen.
Dat is echt bizar laag... :x
Polar schreef:
Veronica2 schreef:

Het lijkt bizar, maar dat is het misschien helemaal niet als je kijkt naar de reden. Banken zijn ook niet achterlijk en die willen het risico niet lopen dat er iets in jouw situatie verandert waardoor je de kosten niet meer kan betalen. De subprime of financiele crisis ligt nog maar net achter ons en in die tijd is er veel veranderd in de beoordeling van draagkracht. Daarvoor was het makkelijker, maar alleen als je jong was, nog carrierestappen in het verschiet had en een partner had.
Ik snap wel dat banken voorzichtig zijn, maar zeker in de huidige tijd hebben ze met het huis als onderpand toch wel echt iets in handen.
En zolang iemand een vaste baan heeft, geen schulden heeft en er verder geen aanmerkingen zijn, snap ik niet waarom er dan nog onderscheid gemaakt wordt.
Waarom moet iemand dan wel 1200 euro aan huur betalen, maar krijgt diegene geen hypotheek van 1100 euro?
Sommige mensen betalen al 10 jaar die huur (relatief), dus het is niet dat ze dan ineens stoppen met betalen.

Dit is een weergave van jouw gedachtegang, maar de banken (en de overheid) denken daar anders over. Banken vragen zich ook niet echt af of je wil betalen, maar of je de kosten langere tijd kan dragen. Het interesseert een bank echt niks of je huur betaalt en hoeveel dat dan is. Er wordt echt een andere logica gehanteerd waardoor het oneerlijk lijkt.
Er is een tijd geweest dat mensen makkelijker meer geld konden lenen voor vastgoed, maar we hebben gezien hoe gunstig dat uitpakte... Er hoefde maar een klein tikkie mis te gaan en het huis stond onder water waardoor de kosten niet meer betaald konden worden. Er zijn mensen die nu nog betalen aan een huis dat ze niet meer bezitten.
De tijden zijn ook veranderd, steeds minder mensen willen voltijd werken, er zijn minder langdurige of vaste contracten voor werknemers, het pensioenstelsel staat onder druk, het is niet meer de standaard om 30 jaar voor dezelfde werkgever te werken, de grote Nederlandse bedrijven bestaan niet meer, zijn niet meer in Nederlandse handen en belangrijker nog: zijn niet meer van de staat. Dus hoe wil je dan garanderen dat een individu de komende 30 jaar gebakken zit met een vaste baan en een opgaande lijn in inkomen?

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:01

Echwel schreef:
Maar juist zalm is heel duur, zeker gerookt
Vers is veel minder duur..
Koop een rookoventje voor op het fornuis en maak het zelden..
Kun je zo invriezen
Ook als pakjesnin de aanbieding zijn, gewoon invriezen

En het is een keuze om als tussendoortje zalm te nemen
Je kunt ook fruit of groente doen.

Ik neem nooit zo een duur tussendoortje

Plakjes zalm kunnen ook bevroren zijn geweest dus let goed op het etiket.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:02

Veronica2 schreef:
Dit is een weergave van jouw gedachtegang, maar de banken (en de overheid) denken daar anders over. Banken vragen zich ook niet echt af of je wil betalen, maar of je de kosten langere tijd kan dragen. Het interesseert een bank echt niks of je huur betaalt en hoeveel dat dan is. Er wordt echt een andere logica gehanteerd waardoor het oneerlijk lijkt.
Er is een tijd geweest dat mensen makkelijker meer geld konden lenen voor vastgoed, maar we hebben gezien hoe gunstig dat uitpakte... Er hoefde maar een klein tikkie mis te gaan en het huis stond onder water waardoor de kosten niet meer betaald konden worden. Er zijn mensen die nu nog betalen aan een huis dat ze niet meer bezitten.
De tijden zijn ook veranderd, steeds minder mensen willen voltijd werken, er zijn minder langdurige of vaste contracten voor werknemers, het pensioenstelsel staat onder druk, het is niet meer de standaard om 30 jaar voor dezelfde werkgever te werken, de grote Nederlandse bedrijven bestaan niet meer, zijn niet meer in Nederlandse handen en belangrijker nog: zijn niet meer van de staat. Dus hoe wil je dan garanderen dat een individu de komende 30 jaar gebakken zit met een vaste baan en een opgaande lijn in inkomen?
Het klopt inderdaad dat het een weergave is van mijn gedachtegang en dat de banken er anders over denken.
Maar je kunt nooit garanderen dat iemand 30 jaar de rekeningen kan betalen, kijk alleen al hoe duur alles in de afgelopen jaren is geworden.
Ik vind het gewoon krom dat iemand bij wijze van spreken 10 jaar lang 1200 euro aan huur betaald, maar niet voor 1000 euro aan hypotheek kan krijgen.

Het is daarom ook maar goed dat ik niet bij een bank werk. :D
Ik ben me ervan bewust dat ik soms te makkelijk over dingen denk en dat het niet altijd haalbaar is in de praktijk.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:03

Polar schreef:
Ik krijg die link niet normaal werkend. :x

Maar ik heb geselecteerd op tuin, vanaf 70m2 woonoppervlakte, maximaal 300.000 euro.
[ Afbeelding ]

Maar je hebt inderdaad gelijk dat overbieden ook een grote rol speelt, dus het is niet helemaal representatief.

Ik denk dat de samenvatting eigenlijk is dat de huizen te duur zijn en dat mensen soms geen hypotheek krijgen, terwijl ze dit in principe prima zouden kunnen betalen.

Zeg ik.. Veel aanbod in het oosten :P maar 'wij' vinden het helemaal niks dat er zoveel mensen uit het westen hierheen komen haha gek he?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:07

Ik vind het vooral lastig dat mensen uit de stad dan verhuizen naar het platteland en vervolgens gaan klagen over de 'boeren'. :+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:16

_San87_ schreef:
Ja, die nieuwe wet dat tijdelijke huurcontracten niet meer mogen zorgt ook voor (onnodige) problemen. Want het treft ook de particulier die een huisje ergens heeft dat hij verhuurt voor een extra zakcentje/aanvulling pensioen.

Zo staan naast ons 4 appartementjes leeg om die reden, eigenaren zijn gepensioneerd en durven een contract voor onbepaalde tijd niet aan ivm hun leeftijd.

De wetgever had daar best een uitzondering in kunnen maken.

Niet alleen dat, ook dat er iets aan het schuiven is geweest met de boxen waarover belasting betaald moet worden en dat de inkomsten uit huur nu belast worden.

Al met al, de verschuiving naar een andere box+ de ivoer van belasting op de huurinkomsten, maken het niet rendabel meer om een huis te bezitten voor verhuur.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:18

De mensen hier in het westen vinden mij maar raar met mijn ideeën over zelfvoorzienend leven. Zou heel graag naar Drenthe gaan, maar daar woon ook deel familie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:18

Tja en al die studenten van het platteland in de grote stad, die voor o.a. (geluids)overlast zorgen en dan blijven hangen hier i.v.m. werk? :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:21

Veronica2 schreef:

Deze veranderingen hebben het er niet beter op gemaakt. De vrije markt is ook op heel veel vlakken te ver doorgeslagen. neem nu bijvoorbeeld het vermarkten van allerlei overheidsbedrijven.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:24

Electra63 schreef:
Tja en al die studenten van het platteland in de grote stad, die voor o.a. (geluids)overlast zorgen en dan blijven hangen hier i.v.m. werk? :+
Lijkt me minstens even erg. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:32

Polar schreef:
Electra63 schreef:
Lijkt me minstens even erg. :D

Nee hoor, iedereen mag van mij wonen waar hij wil of moet (i.v.m. werk) wonen.

En zeikerds over geluid of stank heb je echt overal.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:33

Even een tippie voor mensen die een hoge huur betalen maar geen hypotheek krijgen. Als je een x aantal jaar (2 of 3 volgens mij) betaald zonder problemen dus te laat of niet dan kan je dat met bewijs ook laten zien en kun je alsnog een hogere hypotheek krijgen omdat je kunt aantonen dat je het kan betalen.

mvdende jij zit in een koophuis van je ouders ookal betaal je huur dat is al een hele luxe

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:45

Polar schreef:
Eigenlijk beide.

Mwa…. 3,5% nu.
Toen wij ons eerste huis kochten 5% en toen mijn ouders hun eerste huis kochten 11%.

paddington schreef:
Echwel schreef:
Maar juist zalm is heel duur, zeker gerookt
Vers is veel minder duur..
Koop een rookoventje voor op het fornuis en maak het zelden..
Kun je zo invriezen
Ook als pakjesnin de aanbieding zijn, gewoon invriezen

En het is een keuze om als tussendoortje zalm te nemen
Je kunt ook fruit of groente doen.

Ik neem nooit zo een duur tussendoortje

Plakjes zalm kunnen ook bevroren zijn geweest dus let goed op het etiket.

Al het vlees en vis wat in de supermarkt ligt is ongeveer 7-10x bevroren en ontdooit geweest :o het maakt echt niet uit of je het nog een keer invriest thuis.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:45

Je hebt ook mensen in dorpen die altijd klagen over westerlingen enz
Alsof het buitenlanders zijn.
Jeetje Nederland is zo klein we zijn bijna net zo groot als.Parijs, dus hoezo westerlingen,
enz

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:46

Ik vind dat een koophuis wel lonend is, als je versneld aflost of over 30 jaar het huis hebt afbetaald dan zijn die vaste lasten weg. Dat is toch fijn als je met pensioen bent.

Je kunt dan ook nog eens een deel van het huis weer opnemen(weet niet precies hoe dat heet), als je mee safe blijft dus laag waardoor je eventuele nabestaanden of je zelf bij verkoop niet in de problemen komt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:49

Polar schreef:
Eigenlijk beide.

Nee hoor, wij hebben heel lang 7 procent rente betaald.
Er zijn jaren geweest dat de rentes op 13 procent stond.
Zo laag als de laatste jaren is het eigenlijk nog niet vaak geweest.
Dat is mede een van de oorzaken van de hoge huizenprijzen, dat en de schaarste inderdaad.

Wat iemand hier ook al schreef, mensen vergeten gemakshalve de betaalde rente + onderhoud.