Sociale uitsluiting collateral damage?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:19

1G kan helpen om plaatselijke uitbraken bij zeer weinig positieve gevallen de kop in te drukken, nu heeft het geen enkele zin. Daarvoor is het aantal positieve gevallen veel en veel te groot.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:23

Denk het ook niet, Pien.

Het speculeren over 1G maakt in ieder geval duidelijk dat veel mensen uiteindelijk alleen vaccineren voor zichzelf, niet om anderen te beschermen. Als dat zo is, zal het hoe dan ook beter werken om niet-vaccineren zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. 2G dus. Zodat we hier qua vaccinatiegraad een beetje richting Portugal kunnen komen.

Zorgpersoneel verplicht laten vaccineren op straffe van ontslag zoals België gaat doen, gaat inderdaad ver. Te ver, vind ik moeilijk te zeggen.
Hoe zit het bijvoorbeeld met hepatitis B vaccinatie, is dat ook een vereiste in de zin dat je zonder niet aan het werk komt in de (ziekenhuis)zorg?
Zijn er cijfers of gegevens bekend over besmettingen door ongevaccineerd zorgpersoneel?
Dat soort zaken lijken me wel belangrijk om een oordeel te kunnen geven over eventueel verplicht vaccineren tegen Covid in de zorg.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:30

1G gaat niet gebeuren. Dat weet ik nu al.
Overigens vind ik het hele 1G gebeuren ook geen goed idee. Ze willen dmv 2G de ziekenhuisopnames verminderen en dat zou bij 1G niet gaan gebeuren denk ik.
Als ze iedereen wil laten testen(en daar is niet eens de capaciteit voor) laten ze het dan bij 2G doen. (al zou ik daar niet aan mee werken)

Douce

Berichten: 3521
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:40

1G zou zeker ziekenhuisopnames kunnen voorkomen. Ik ben het eens met bigone, nu is de plas water te groot, maar besmettingshaarden vroegtijdig de kop intikken heeft zeker nut.

50% van de ziekenhuisopnames betrof in oktober volledig gevaccineerde personen. Deze hadden niet in het ziekenhuis belandt als de besmetting niet vrolijk rond had gewaard. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor ongevaccineerden, maar wat ik probeer aan te geven is dat je niet alleen besmettingen wilt beperken voor ongevaccineerden. Dat doe je ook voor de kwetsbaren in de samenleving.

c_alsemgeest

Berichten: 20864
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:47

Eretria schreef:
Dus omdat het minder mensen zijn mogen die wel buiten gesloten worden? De overheid gaat niet met een oplossing komen voor deze mensen.


Nee hoor, ze zijn nu bezig met een medische verklaring voor mensen met bv een auto-immuunziekte of andere reden waardoor je op medische gronden geen vaccinatie kàn nemen.
Zijn ze daar iets te traag mee... zeker, maar er wordt aan gewerkt.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:48

Cer schreef:
Vayo schreef:
Maar ik ga echt niet meer terug naar bezoek beperken in mijn eigen huis, niet meer op bezoek bij vrienden of afstand houden van vrienden en familie

maar dat hoefde nooit echt perse ... volgens mij.
Wij hebben nooit een politiemacht gehad die daarop controleerde..
die paniek om die bezoekersaantallen heb ik nooit helemaal goed begrepen..

maar ik snap ook niet helemaal dat er best wel veel mensen zijn die alleen maar kijken naar wat niet kan.. en dat vervolgens breed uitmeten.. dan heb je toch ook een kloteleven, als je daar de hele tijd op zit te spinzen?


Afstand houden is wel degelijk een verplicht iets geweest en wordt het weer. Bezoek beperken en niet meer bij meerdere vrienden op bezoek is voortgekomen uit een zeer dringend advies wat meermaals ook als een verplichting is gepresenteerd. Ik vond dat altijd vrij onduidelijk. Ik heb me daar toen wel aan gehouden, omdat ik het gewoon niet oké vond om adviezen zo in de wind te slaan en niet bij te dragen aan het er onder krijgen van corona. Toen waren er namelijk nog geen vaccinaties (voor iedereen). Ik heb toen idd wel even een behoorlijk klote leven gehad. Dergelijke maatregelen wegen vaak erg zwaar als je al niet goed in je vel zit.

Nu hebben we de vaccinaties, ik ben gevaccineerd en al mijn familie en vrienden om me heen ook. Nu kijk ik idd niet meer naar wat er niet meer zou kunnen, maar doe ik gewoon lekker mijn ding. Binnen deze lock down is er voor mij echt voldoende om nog te kunnen en doen. Aan de adviezen achter eigen voordeur of voordeur van vrienden en familie (die er hetzelfde in staan) doe ik dan ook niet meer. Ik ga echt niet elke week feestjes geven, maar verjaardagen worden gewoon nog zoals altijd met familie en vrienden gevierd.

Ik vind het gewoon een falend beleid. Het is overduidelijk dat het grootste probleem is dat er een groep is die niet gevaccineerd is en nu in het ziekenhuis beland. Ze durven het gewoon niet om daar direct iets aan te doen. In plaats daarvan moet iedereen zich maar aan maatregelen houden of niet gevaccineerden te beschermen. Daar ben ik klaar mee. Ik heb mijn steentje bijgedragen en je beschermd jezelf maar, want dat kan prima ... enkele uitzonderingen daargelaten. En ook juist voor die uitzonderingen is het o zo belangrijk dat we ons laten vaccineren.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:54

Vayo schreef:
Nu kijk ik idd niet meer naar wat er niet meer zou kunnen, maar doe ik gewoon lekker mijn ding. Binnen deze lock down is er voor mij echt voldoende om nog te kunnen en doen. Aan de adviezen achter eigen voordeur of voordeur van vrienden en familie (die er hetzelfde in staan) doe ik dan ook niet meer. Ik ga echt niet elke week feestjes geven, maar verjaardagen worden gewoon nog zoals altijd met familie en vrienden gevierd.

Maar dat is toch prima?
Ik zie het probleem niet zo, maar misschien zie ik wat over het hoofd...

Wij hebben, ook bij de vorige 'lockdown' vrienden over de vloer gehad. klopt, er waren geen vaccins, maar een beetje verstandig doen, qua klachten en wie je verder ziet, en dat ging prima. Er heeft geen enkele keer handhaving bij ons aan de deur gestaan..
Dat iemand zichzelf afzonderd is prima, maar we zijn nooit Italie geweest... meen ik?

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:55

Douce schreef:
1G zou zeker ziekenhuisopnames kunnen voorkomen. Ik ben het eens met bigone, nu is de plas water te groot, maar besmettingshaarden vroegtijdig de kop intikken heeft zeker nut.

50% van de ziekenhuisopnames betrof in oktober volledig gevaccineerde personen. Deze hadden niet in het ziekenhuis belandt als de besmetting niet vrolijk rond had gewaard. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor ongevaccineerden, maar wat ik probeer aan te geven is dat je niet alleen besmettingen wilt beperken voor ongevaccineerden. Dat doe je ook voor de kwetsbaren in de samenleving.


Het zou ook ziekenhuisopnames voorkomen als ze grote brandhaarden massaal zouden testen. Net zoals Berkel toendertijd

Anna79

Berichten: 3395
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:58

c_alsemgeest schreef:
Eretria schreef:
Dus omdat het minder mensen zijn mogen die wel buiten gesloten worden? De overheid gaat niet met een oplossing komen voor deze mensen.


Nee hoor, ze zijn nu bezig met een medische verklaring voor mensen met bv een auto-immuunziekte of andere reden waardoor je op medische gronden geen vaccinatie kàn nemen.
Zijn ze daar iets te traag mee... zeker, maar er wordt aan gewerkt.



Heb je hier een bron/link van?

Mellow

Berichten: 6537
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:00

Als we allemaal blijven denken dat als je je vaccinatie hebt gehaald je hebt bijgedragen aan dit probleem op te lossen dan gaat er toch echt iets grandioos mis.

Want dat werd ons beloofd toch dat het dan beter zou gaan? Ik begrijp het wel hoor maar we zien toch nu allemaal ook wel in dat het niet de oplossing is? En dat we dus ALLEMAAL weer een stukje moeten inleveren? Het is makkelijk om het op ongevaccineerden te schuiven hoor. Dat is de makkelijke weg. Maar er zijn nu ook een heleboel gevaccineerden besmet en ja die komen ook gewoon op de IC. Dus de "beloofde" werking staaft al niet met de werkelijkheid.

Ik word er boos van dat vingertjes gewijs. Neem verdorie allemaal je verantwoordelijk en lever allemaal wat in. En ga niet de "ongevaccineerden" de schuld geven dat dit nog voortduurt. Dat doen we gewoon allemaal omdat we niet bereid zijn om ook maar iets in te leveren want we hebben ons steentje toch bijgedragen?

1g, 2g, 3g, gaat ons niet afhelpen van deze pandemie.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:02

Is dat echt hoe jij dat ziet Mellow?

Mellow

Berichten: 6537
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:06

Cer schreef:
Is dat echt hoe jij dat ziet Mellow?

Je hoeft het niet met me eens te zijn.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:07

Uhmmm snap ik, dat zeg ik ook niet....

maar ik dacht aan cijfers... enzo... waar je gewoon dingen aan kan zien... dat is alles. Maar dat ziet niet iedereen hetzelfde blijkbaar :)

Mellow

Berichten: 6537
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:14

Cer schreef:
Uhmmm snap ik, dat zeg ik ook niet....

maar ik dacht aan cijfers... enzo... waar je gewoon dingen aan kan zien... dat is alles. Maar dat ziet niet iedereen hetzelfde blijkbaar :)

Vertel, ben nieuwsgierig wat je hier precies mee bedoeld?

c_alsemgeest

Berichten: 20864
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:18

Anna79 schreef:
Heb je hier een bron/link van?



De medical excemption van het ATAGI werd laatst in debat/stukken genoemd om na te kijken hoe- en met welke uitzonderingen of alternatieven ze dit willen onderzoeken.
Bron: politiek 24 live bekeken :')
Ik kan het per link alleen vinden in mogelijkheden, niet vastgesteld want er is ook niks anders dan een plan hier voor.

Zoals ik al zei... imo zijn ze hiermee rijkelijk te laat.
Maar er wordt dus wel over nagedacht en hoe ze het kunnen implementeren.
Dus voor die zeer kleine groep hoop ik dat het door gang vind en snel geregeld is.

Oa de Nederlandse hartstichting en het KWF zit er goed op om druk uit te oefenen, dus ik denk dat het via die wegen ook het snelste bekend wordt.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:22

Cer schreef:
Vayo schreef:
Nu kijk ik idd niet meer naar wat er niet meer zou kunnen, maar doe ik gewoon lekker mijn ding. Binnen deze lock down is er voor mij echt voldoende om nog te kunnen en doen. Aan de adviezen achter eigen voordeur of voordeur van vrienden en familie (die er hetzelfde in staan) doe ik dan ook niet meer. Ik ga echt niet elke week feestjes geven, maar verjaardagen worden gewoon nog zoals altijd met familie en vrienden gevierd.

Maar dat is toch prima?
Ik zie het probleem niet zo, maar misschien zie ik wat over het hoofd...

Wij hebben, ook bij de vorige 'lockdown' vrienden over de vloer gehad. klopt, er waren geen vaccins, maar een beetje verstandig doen, qua klachten en wie je verder ziet, en dat ging prima. Er heeft geen enkele keer handhaving bij ons aan de deur gestaan..
Dat iemand zichzelf afzonderd is prima, maar we zijn nooit Italie geweest... meen ik?


Daar heb je helemaal gelijk in, dit is inderdaad gewoon prima!

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:38

Mellow schreef:
Als we allemaal blijven denken dat als je je vaccinatie hebt gehaald je hebt bijgedragen aan dit probleem op te lossen dan gaat er toch echt iets grandioos mis.

Want dat werd ons beloofd toch dat het dan beter zou gaan? Ik begrijp het wel hoor maar we zien toch nu allemaal ook wel in dat het niet de oplossing is? En dat we dus ALLEMAAL weer een stukje moeten inleveren? Het is makkelijk om het op ongevaccineerden te schuiven hoor. Dat is de makkelijke weg. Maar er zijn nu ook een heleboel gevaccineerden besmet en ja die komen ook gewoon op de IC. Dus de "beloofde" werking staaft al niet met de werkelijkheid.

Ik word er boos van dat vingertjes gewijs. Neem verdorie allemaal je verantwoordelijk en lever allemaal wat in. En ga niet de "ongevaccineerden" de schuld geven dat dit nog voortduurt. Dat doen we gewoon allemaal omdat we niet bereid zijn om ook maar iets in te leveren want we hebben ons steentje toch bijgedragen?

1g, 2g, 3g, gaat ons niet afhelpen van deze pandemie.

En wanneer we allemaal onze verantwoordelijkheid nemen zoals het grootste deel van de bevolking gedaan heeft en nog doet dan hadden er ook geen ongevaccineerden op de ic gelegen.

Mellow

Berichten: 6537
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:41

bigone schreef:
Mellow schreef:
Als we allemaal blijven denken dat als je je vaccinatie hebt gehaald je hebt bijgedragen aan dit probleem op te lossen dan gaat er toch echt iets grandioos mis.

Want dat werd ons beloofd toch dat het dan beter zou gaan? Ik begrijp het wel hoor maar we zien toch nu allemaal ook wel in dat het niet de oplossing is? En dat we dus ALLEMAAL weer een stukje moeten inleveren? Het is makkelijk om het op ongevaccineerden te schuiven hoor. Dat is de makkelijke weg. Maar er zijn nu ook een heleboel gevaccineerden besmet en ja die komen ook gewoon op de IC. Dus de "beloofde" werking staaft al niet met de werkelijkheid.

Ik word er boos van dat vingertjes gewijs. Neem verdorie allemaal je verantwoordelijk en lever allemaal wat in. En ga niet de "ongevaccineerden" de schuld geven dat dit nog voortduurt. Dat doen we gewoon allemaal omdat we niet bereid zijn om ook maar iets in te leveren want we hebben ons steentje toch bijgedragen?

1g, 2g, 3g, gaat ons niet afhelpen van deze pandemie.

En wanneer we allemaal onze verantwoordelijkheid nemen zoals het grootste deel van de bevolking gedaan heeft en nog doet dan hadden er ook geen ongevaccineerden op de ic gelegen.

En er liggen ook gewoon gevaccineerden op de IC.

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:43

Mellow, wie wijst er hier nu met het vingertje? De ongevaccineerden had grotendeels voorkomen kunnen worden, de gevaccineerden, merendeels ouderen met slecht werkend immuunsysteem en onderliggende aandoeningen niet!

pmarena

Berichten: 48496
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:46

Op zich zal er bij 100% vaccineren van iedereen in NL, natuurlijk de situatie ontstaan dat er alléén nog maar gevaccineerden op de IC komen te liggen.

Ik ben erg benieuwd hoe het hele circus zich de komende maanden / jaren zal gaan ontwikkelen.
Of het allemaal wat makkelijker en minder invasief gaat worden om mensen tegen een (uit de hand lopende) besmetting te beschermen en daarbij de economie goed draaiende te houden.

Vooralsnog is het een vreselijk grote kostenpost allemaal, in een wereld waar we al problemen genoeg hadden zonder Covid.....

Mellow

Berichten: 6537
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:47

bigone schreef:
Mellow, wie wijst er hier nu met het vingertje? De ongevaccineerden had grotendeels voorkomen kunnen worden, de gevaccineerden, merendeels ouderen met slecht werkend immuunsysteem en onderliggende aandoeningen niet!

Nee ik wijs nog steeds niet met het vingertje...maar dat interpreteer jij wel zo. Prima. Ik zeg dat we allemaal verantwoordelijkheid moeten nemen waarop jij zegt dat er ongevaccineerden op de IC liggen en ik alleen maar zeg dat er ook gevaccineerden liggen. Maar weet je... mijn hele punt waar ik het over heb wordt compleet overheen gewalst dus ik vind het wel weer choco.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:49

Mellow schreef:
En er liggen ook gewoon gevaccineerden op de IC.


Tussen 1-31 oktober bleek 70% op de IC niet gevaccineerd te zijn. En dat terwijl het grootste deel van Nederland wel gevaccineerd is! Dan is het te verklaren dat er ook gevaccineerden in het ziekenhuis terecht kunnen komen. Daarnaast bleken de ongevaccineerden die opgenomen zijn in het ziekenhuis een stuk jonger dan de groep gevaccineerden.

https://www.rivm.nl/nieuws/ongevaccinee ... accineerde

Het is dan toch duidelijk dat vaccineren echt helpt en dat we moeten inzetten op vaccineren en boosteren van groepen die nu in het ziekenhuis belanden!?

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:50

Douce schreef:
1G zou zeker ziekenhuisopnames kunnen voorkomen. Ik ben het eens met bigone, nu is de plas water te groot, maar besmettingshaarden vroegtijdig de kop intikken heeft zeker nut.

50% van de ziekenhuisopnames betrof in oktober volledig gevaccineerde personen. Deze hadden niet in het ziekenhuis belandt als de besmetting niet vrolijk rond had gewaard. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor ongevaccineerden, maar wat ik probeer aan te geven is dat je niet alleen besmettingen wilt beperken voor ongevaccineerden. Dat doe je ook voor de kwetsbaren in de samenleving.


Als 80% gevaccineerd zijn en 20% niet dan betekent dat er van de 17, 5 miljoen mensen 14 miljoen geënt zijn en 3,5 miljoen niet geënt waaronder dus de 0-12 jarigen. Als er dan in een ziekenhuis evenveel gevaccineerden als niet gevaccineerden liggen, dan is toch de vaccinatie een overweldigend succes te noemen. Want een veel kleinere groep mensen zorgen voor het zelfde aantal opnames. Dus als die 3,5 miljoen mensen minus de groep 0-12 jarigen zich laten vaccineren, dan dalen de opnames toch enorm. Tevens blijkt dat de opname op IC nog steeds zo is dat (dus niet eens verhoudingsgewijs) dat de niet gevaccineerden uit de kleinere groep dus meer bedden bezetten op de IC als de gevaccineerden. Dus de booster is nodig vooral bij ouderen laten de cijfers zien en de EU en wereldwijd zijn daar al flink mee bezig en vaccineren ook om mutaties van dit virus zoveel mogelijk een halt toe te roepen en opnames in het ziekenhuis en de IC.

Mizora

Berichten: 18159
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:53

Er liggen inderdaad ook gevaccineerden. 30% van de IC-opnames om precies te zijn. Dit zijn grotendeels 70+'ers. Er liggen vergelijkbaar veel ongevaccineerde 30-49 jarigen op de IC als gevaccineerde 70+'ers. Die eerste groep had zichzelf kunnen beschermen, voor de tweede groep komt de booster eraan.

nikkel
Berichten: 2561
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:54

En wanneer we allemaal onze verantwoordelijkheid nemen zoals het grootste deel van de bevolking gedaan heeft en nog doet dan hadden er ook geen ongevaccineerden op de ic gelegen.

Ik vraag mij af, hoeveel doden heeft dit opgeleverd ( niet allen doden, maar ook mensen die hierdoor een veranderde levensverwachting hebben gekregen), buiten de corona gerelateerde? Plaatsen bezet houden die voor andere urgente zaken hadden gebruikt kunnen worden