Wat is het eng stil buiten door de avondklok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:05

Volgens Grapperhaus heeft het te maken met handhaving. Door de zomertijd zouden mensen slechter gaan naleven.

Citaat:
Maar hij herhaalde zijn kwalificatie van gisteren en voegde eraan toe dat je de mogelijkheden van handhaving en naleving moet afwegen: "U en ik kunnen heel makkelijk zien wanneer het gaat schemeren als de zomertijd is ingevoerd. Dat schuift gewoon een stuk op en daar moet je rekening mee houden. Dat betekent dat we iets van de effectiviteit kwijtraken, maar dat zou je ook doen als je vasthoudt aan 21.00 uur en je veel meer issues krijgt over de naleving, omdat het nog een stuk lichter is."

Bron: nos

Ik snap het maar ben het er niet mee eens.

Ann

Re: Wat is het eng stil buiten door de avondklok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:08

Ik ook niet, maar er lijkt weinig draagvlak meer te zijn voor het naleven van de maatregelen. Misschien hopen ze dat met dit uurtje erbij mensen zich er iets beter aan gaan houden uit zichzelf?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:10

Met een avondklok om 21:00 kon je nog wel redelijk weg in de avond. Zaterdag ben ik met de kinderen naar een vriendin geweest om te gaan kijken naar hun kitten. Ivm de avondklok afgesproken om 17:30 en dan aanschuiven om mee te eten. En misschien schuilt daar nog wel meer ´gevaar´ in. Aan tafel is het lastig om echt 1,5 meter afstand te houden. Ik denk wel dat dat nu meer gebeurd ... dat mensen bij elkaar aanschuiven, omdat afspreken na etenstijd krap wordt.

En laatst wilde ik graag even wat gaan kletsen bij een vriendin. Overdag zou ik de kinderen mee moeten nemen en lopen haar kinderen ook rond. Dus meer personen bij elkaar. In de avond is het dan zo fijn om even alleen te kunnen gaan. Vader van de kinderen is dan thuis en dan kan ik even gaan kletsen bij mijn vriendin. En dan ook nog eens minder mensen/beweging in het huis. Bij dit soort situaties slaat de avondklok in mijn ogen de plank mis. Ik had toen echt nood aan een goed gesprek zonder oortjes erbij en ben toen toch ´s avonds gegaan, omdat ze om de hoek woont en we achteraf wonen.
Corona technisch verstandiger dan overdag. Het meest verstandige is niet afspreken, maar ondanks dat ik mijn bezoeken beperk heb ik soms echt behoefte aan even weg kunnen en sociaal contact.

Met een avondklok om 22:00 is het helemaal prima te doen om ´s avonds nog weg te gaan. En voor jeugd ook om bij iemand af te spreken en tot 4:30 te blijven hangen. Dan is het lekker dat je tot 22:00 hebt om daar te komen ipv al om 21:00. En ik snap de jeugd wel dat ze dat af en toe eens doen. Je zult nu 18, 19 , in de 20 jaar zijn en hele dagen thuis moeten zitten.

Ik zie totaal het nut van de avondklok niet in. Een zeer ingrijpende maatregel die eraf zou gaan zodra het kon. Nu is het wisselgeld geworden voor scholen en winkel.
21:00 was al discutabel, omdat 20:00 meer effect zou hebben. En nu 22:00.

Naar mijn idee gaan mensen niet minder op bezoek maar verplaatsen ze het bezoek naar eerder op de dag. Ik vraag me echt af hoe ze de effecten van de avondklok betrouwbaar kunnen meten? Van mij mag heel de avondklok eraf. Ik hoop echt dat dat uur erbij er niet voor gaat zorgen dat de afschaffing op de lange baan geschoven wordt. Ik mag toch hopen dat zodra het kan, de avondklok direct verdwijnt.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 23-03-21 15:13, in het totaal 3 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:10

Dat is het idee idd Ann, als ik het zo lees. Maar zo kunnen we bezig blijven en de cijfers gaan al.zo slecht.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:12

Wel chill, want ik krijg altijd rond 9 zin in snackjes die ik nu kan gaan halen bij de supermarkt :')

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:14

@secricible

Mee eens, maar mensen (in zijn algemeenheid) komen met steeds meer excuses voor zichzelf om zich niet meer aan de maatregelen te houden. En het is gewoon onmogelijk om op alles te handhaven denk ik.

De overheid kan nog zoveel maatregelen opstellen of adviezen geven, maar als sommige mensen zich er niet aan willen of kunnen houden, houdt het een keer op. Misschien is er geen andere optie dan dit gedrag van mensen accepteren en hopen dat we niet zoiets als een code zwart krijgen als teveel mensen hun eigen plan trekken? Ik weet het echt niet meer...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:33

sureido schreef:
Het doel van zo’n avondklok is minder contacten in de avond. Ik vind óf vasthouden aan 21.00 of afschaffen.

Nu wordt dat borreltje extra of een etentje verder het land in wel weer makkelijker. Dus het doel van de avondklok is daarmee toch gewoon compleet vergeten en weg?

Mee eens.
Ik vind dat het kabinet nu echt geloofwaardigheid begint kwijt te raken bij een aantal regels. De avondklok voorop.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:24

Nou, ik ben wel blij met het uurtje extra hoor!
Heb sowieso bij de avondklok het idee dat mensen in hun eigen straatje denken. Heb je er wel last van dan ben je tegen de avondklok en heb je er geen last van dan ben je voor de avondklok.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:01

Ik ben blij met het extra uurtje maar vind het compleet belachelijk dat de avondklok er nog steeds is, het is een extreem vrijheidsbeperkende regel die er als eerste af zou gaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:04

Ann schreef:
@secricible

Mee eens, maar mensen (in zijn algemeenheid) komen met steeds meer excuses voor zichzelf om zich niet meer aan de maatregelen te houden. En het is gewoon onmogelijk om op alles te handhaven denk ik.

De overheid kan nog zoveel maatregelen opstellen of adviezen geven, maar als sommige mensen zich er niet aan willen of kunnen houden, houdt het een keer op. Misschien is er geen andere optie dan dit gedrag van mensen accepteren en hopen dat we niet zoiets als een code zwart krijgen als teveel mensen hun eigen plan trekken? Ik weet het echt niet meer...

Ik weet het, ik weet het. Maar ik vind het gestoord. Wat jij zegt voel ik ook zo. Ik denk dat we nu op een punt komen dat mensen moeten gaan ervaren.
Dat we gaan zien hoeveel beter de economie en de mentale toestand wordt als de zorg klapt. Dat corona deze laatste slag nog wel eens kan gaan winnen van ons tot de vaccins hun ding doen.
En ik ben er ontzettend boos en verdrietig over. Maandenlang met elkaar de schouders er onder gezet. En nu alsnog dit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:35

In mijn omgeving had de avondklok echt wel nut. Bezoekjes naar eerder verschuiven gaat bij de meeste niet, want dan moet er gewerkt worden. In het weekend doen de mensen de normale bezoekjes wel overdag, maar dat is maar 2 dagen van de 7. Ik zit aan een doorgaande weg maar er komt echt geen verkeer langs, alleen net na 23 uur mensen uit de ploegendienst.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:59

Hier in de dorpen niet hoor. Staan ze gewoon buiten met een vuurkorf te drinken en blowen en geen politie te zien :') net zo veel verkeer als anders

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:09

Grappig hoe het dan toch per regio verschillend is. Met 450 inwoners horen wij ook bij de dorpen. Dichtstbijzijnde heeft 2500 inwoners.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:14

Hier ook een dorp, nu zie ik niet wat andere doen, want zoveel huizen staan er niet waar ik zicht op heb, maar de vuurkorven zou ik wel zien vanuit afstand, maar heb ze nog niet ontdekt.
Komt ook geen verkeer voorbij.

Maar als je dat hier wel doet is de pakkans enorm klein, echt klein.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:29

Bij m'n vader in het dorp is het dorpshuis 's avonds open voor afhalen van eten, en dan wordt er in het weekend ook gewoon een biertje geschonken. Woont zelfs een agent schuin tegenover :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:13

imaudy schreef:
Heb sowieso bij de avondklok het idee dat mensen in hun eigen straatje denken. Heb je er wel last van dan ben je tegen de avondklok en heb je er geen last van dan ben je voor de avondklok.

Helemaal niet, ik merk niks aan de avondklok (behalve gisteravond toen ik was flauwgevallen onder de douche en gewoon graag wilde dat m’n vader langs kwam en dat dus niet ging)

Maar ik vind het nog steeds een maatregel die vooral welwillende burgers raakt en die met een uur extra nog minder uitmaakt. En ik had al m’n twijfels over het succes.

Hier is het sinds 2 dagen of de avondklok er nooit was. Het is echt druk op de weg. En logisch dat er wel verkeer rijdt (drukke n weg) maar nu hoor ik terwijl ik in bed lig opeens weer non stop auto’s rijden.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:30

@lenaa_tje, lijkt me dat dat nou een situatie is die valt onder 'ik ben onderweg naar iemand die dringend mijn hulp nodig heeft'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 01:25

Ben nu al een aantal keer door de avondklok gegaan. Zonder dat ik moest werken. Gewoon niks qua handhaving. Maak me niet zo druk. Het werkt toch niet. Dat ene uurtje maakt het voor mij niet beter, kan nog steeds niks.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 02:10

Ik ga vanaf het begin van de avondklok al elke avond naar mijn werk (22:00). Ik ben pas 1x staande gehouden :'). En het lijkt op de weg gewoon net zo druk als voor de avondklok.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 02:25

lenaa_tje schreef:
imaudy schreef:

Helemaal niet, ik merk niks aan de avondklok (behalve gisteravond toen ik was flauwgevallen onder de douche en gewoon graag wilde dat m’n vader langs kwam en dat dus niet ging)

Maar ik vind het nog steeds een maatregel die vooral welwillende burgers raakt en die met een uur extra nog minder uitmaakt. En ik had al m’n twijfels over het succes.

Hier is het sinds 2 dagen of de avondklok er nooit was. Het is echt druk op de weg. En logisch dat er wel verkeer rijdt (drukke n weg) maar nu hoor ik terwijl ik in bed lig opeens weer non stop auto’s rijden.

Voor zoiets kan je vader een eigenverklaring invullen en naar je toe komen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 07:32

Ach nee, het is gewoon een situatie waarin ik pijn had en m’n vader wil. Die weet goed of het ook een geval dokters dienst is. En hij blijft gewoon veel rustiger dan m’n vriend die heel lief is maar in paniek raakt. Woonde ik alleen dan is het een nood situatie.
Ik vond het alleen niet leuk :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:43

Volgens mij is het ook een stukje psyche... als je eerst iets wel mag doe je het niet en denk je er niet aan, mag het niet meer dan speelt het tegen je...
Net zoals kiespijn. Heb je kiespijn dan heb je trek in dingen waar je nooit trek in hebt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:54

Vealosz schreef:
Ik ga vanaf het begin van de avondklok al elke avond naar mijn werk (22:00). Ik ben pas 1x staande gehouden :'). En het lijkt op de weg gewoon net zo druk als voor de avondklok.

Idd. Ik kom vaak thuis van late dienst. Ik merk niet dat het rustiger is als voor de avondklok.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:12

Mijn zus is pas 1 keer gecontroleerd en woont toch niet echt in een uithoek

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 08:18

Wel tof trouwens dat ze tussen neus en lippen al bevestigd hebben dat de avondklok tot sowieso in mei gaat gelden, aangezien ze hebben gezegd dat de proef evenementen allemaal voor de avondklok gaan gebeuren, zelfs speelronde 30 van de eredivisie die na 20 april valt. Die wedstrijd van Ajax gaat naar 14.30 u waarschijnlijk.

Ik ben dat ruilen voor de avondklok eigenlijk echt kots beu.