Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:16

In Zwitserland in iedergeval, het zou kunnen dat het nog niet overal is. Ik zoek het even op.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:17

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:20

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:24

Destination schreef:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/zwangerschap

In Nederland niet volgens mij. Maar ik kan me wel voorstellen dat de zwangerschap zwaarder wordt als je Corona hebt door de klachten die erbij komen kijken.

Nee wat ik kon vinden hier idd (nog) niet.

Thnx sizzle voor t zoeken!

Nouja inderdaad, ik zit er niet op te wachten. Vriend en ik zijn even aan t kijken want zijn activiteiten/sporten beginnen weer bijna en over een ervan maak ik me wel zorgen... Is dan ook net met een groepje waar er een aantal bij zitten die niet zo opletten met de maatregelen en nogal snel vinden dat je niet moet 'zeuren' 8-). Dus waarschijnlijk gaat hij die overslaan vooralsnog, was handig geweest als we gewoon konden zeggen tadaaa risicogroep. Scheelt discussie 8-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:26

Er is recent een net geboren baby overleden die met corona ter wereld kwam via de moeder. Was niet in Europa, maar dan nog is het niet iets wat je mee wilt maken. In Spanje mochten besmette moeders hun baby weken lang niet aanraken. Lijkt me ook iets verschrikkelijks.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:28

Jessica_K schreef:
Hoi, even Bokt om goede raad vragen. Begin september is er een babyshower georganiseerd voor een goede vriendin van me. De organisatoren hebben bedacht het bij haar thuis te doen, en er komen in totaal 13 meiden. Ze heeft een vrij grote woonkamer maar ik vraag me af of het mogelijk zal zijn om 1,5m afstand te bewaren. Ik vind het ook niet zo prettig dat het binnenshuis is. Vind het heel lastig want ik wil er wel zijn voor haar, maar wil ook niet onnodig risico's lopen en wellicht de ziekte overdragen aan mijn ouders of andere kwetsbaren.. Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Meer algemeen begrijp ik niet zo goed waarom mensen steeds losser en makkelijker worden met dit soort dingen terwijl het aantal besmettingen sterk toeneemt. :?

Niet gaan natuurlijk!

Naast het feit dat je tijdens een pandemie niet met zoveel mensen binnen moet gaan zitten, vind ik het sowieso idioterie om dit soort dingen te 'vieren'.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 07:59

Op mijn werk hoeven collega's met 28 weken niet meer op de groep te staan ivm verhoogd risico met zoveel klanten. Ik werk in NL in de kinderopvang. Al was de reden daarvan dat als je corona krijgt en al zover in de zwangerschap bent, het extra zwaar wordt door de verminderde longinhoud.

Dus toch wel meer risico dan.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:07

hoge koorts krijgen is ook een risico tijdens je zwangerschap heb ik begrepen.
IK zou altijd overleggen met degene mocht je zoiets vieren. Voor hetzelfde vind die zwangere het zelf geen bal aan omdat ze zich zwaar beroerd voelt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:18

Koorts kan weeën voortijdig op gang brengen. Ik had griep met hoge koorts in de zevende/achtste maand en moest paracetamol nemen, veel paracetamol. Net zo lang tot de koorts wat ging dalen. Dat voelde niet prettig maar de huisarts vond het beslist noodzakelijk.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:20

Ik vind een babyshower nu echt een no-go, zeker als het een verrassing is. We weten zo weinig van het virus en in sommige landen zijn zwangeren zelfs een risico groep, dat ik het veel te risicovol vind.
Nu vind ik babyshowers sowieso stom, maar dat terzijde ;)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:22

Jessica_K schreef:
Hoi, even Bokt om goede raad vragen. Begin september is er een babyshower georganiseerd voor een goede vriendin van me. De organisatoren hebben bedacht het bij haar thuis te doen, en er komen in totaal 13 meiden. Ze heeft een vrij grote woonkamer maar ik vraag me af of het mogelijk zal zijn om 1,5m afstand te bewaren. Ik vind het ook niet zo prettig dat het binnenshuis is. Vind het heel lastig want ik wil er wel zijn voor haar, maar wil ook niet onnodig risico's lopen en wellicht de ziekte overdragen aan mijn ouders of andere kwetsbaren.. Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Meer algemeen begrijp ik niet zo goed waarom mensen steeds losser en makkelijker worden met dit soort dingen terwijl het aantal besmettingen sterk toeneemt. :?

Ik zou niet gaan.
In deze tijd een verrassingfeest lijkt me sowieso niet handig....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:29

Jessica, zou diegene die het organiseert ook zeggen dat ze het niet zou moeten doen, risico is gewoon te groot.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:44

Ik heb me afgemeld voor de babyshower en uitgelegd dat ik me er toch niet prettig bij voel. Heb verder niet gezegd dat ze het überhaupt niet moeten doen, dat is niet aan mij vind ik. Maar misschien dat ze daar naar aanleiding van mijn afmelding nog over na gaan denken.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:52

En de eerste reacties van mensen die ook twijfelen op de appgroep komen binnen..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:53

Nou dan heb je waarschijnlijk de stap gezet die anderen niet durften :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:54

Ik zou dat zeker ook niet doen. En zeker niet als verrassing, je weet toch niet of die vriendin daar wel op zit te wachten nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:55

Vaak durven mensen niet als eerste iets te zeggen omdat ze niet de party-pooper willen zijn. Goed dat je gewoon doet wat voor jou goed voelt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:58

elnienjo schreef:
Naast het feit dat je tijdens een pandemie niet met zoveel mensen binnen moet gaan zitten, vind ik het sowieso idioterie om dit soort dingen te 'vieren'.

Onder normale omstandigheden is dit heel leuk om wel te vieren.
Ik snap dat jij heel veel dingen negatief ziet, maar probeer dat eens niet anderen op te leggen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:14

Een verrassingsfeest nu organiseren is echt niet handig. Je stelt mensen voor een voldongen feit en nee zeggen zal voor een hoop mensen heel lastig zijn. Hoe bedenk je het in deze tijd. 8)7
Goed dat je het hebt aangegeven Jessica en er zijn er nu dus nog meer die er toch niet helemaal achter staan.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:16

Afhankelijk van hoe goed de vriendin is voor wie het georganiseerd wordt zou ik het juist wel tegen haar vertellen, ook al is het 'top secret'. Helemaal als zij zelf voorzichtig is... Maar ik ben al een keer party pooper geweest daarin _O- Kende mijn vriendin te goed om te weten dat ze het gewoon pertinent niet wilde. Nu met 13 man binnen gaan zitten die van elkaar niet weten hoe of en wat ze allemaal zien en doen is gewoon niet handig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:46

Niet alleen koorts lijkt me een risico. Zeker als je hoogzwanger bent is je longinhoud een heel stuk minder. Bijzonder dat het RIVM dat geen risico vindt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:52

Zolang er niet bekend was of corona bij zwangere ergere klachten veroorzaken als bijv een andere luchtwegziekte is het een soort van logisch dat je niet specifiek tot de risicogroep hoort. Als zwangere is ieder virus potentieel gevaarlijk.
De reden dat er nu landen zijn die dit wijzigen is omdat er nu nieuwe data zijn die aantonen dat je mogenlijk een versterkt ziekteverloop het in het 3e trimester en omdat het van moeder op kind overgedragen kan worden waar ze de consequenties nog te weinig van kennen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:56

Een verrassingsfeest vind ik helemaal een no go. Zou het die vriendin wel laten weten zodat ze er zelf de stekker uit kan trekken als zij het ook niet aandurft.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:58

Sizzle schreef:
Zolang er niet bekend was of corona bij zwangere ergere klachten veroorzaken als bijv een andere luchtwegziekte is het een soort van logisch dat je niet specifiek tot de risicogroep hoort. Als zwangere is ieder virus potentieel gevaarlijk.
De reden dat er nu landen zijn die dit wijzigen is omdat er nu nieuwe data zijn die aantonen dat je mogenlijk een versterkt ziekteverloop het in het 3e trimester en omdat het van moeder op kind overgedragen kan worden waar ze de consequenties nog te weinig van kennen.

Maar als ieder virus potentieel gevaarlijk is hoor je toch standaard tot de risico groep? Ik had het als zwangere echt niet chill gevonden, dat hele corona verhaal. Toen ik zwanger was hadden we de Mexicaanse griep. Dat vond ik ook wel even spannend destijds. Ik mocht ook de griepprik halen, maar heb dat uiteindelijk niet gedaan omdat niet bekend was wat dat zou doen met het ongeboren kind.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:59

elnienjo schreef:
Een verrassingsfeest vind ik helemaal een no go. Zou het die vriendin wel laten weten zodat ze er zelf de stekker uit kan trekken als zij het ook niet aandurft.

Hier ben ik het eigenlijk echt mee eens, ik zou een goede vriendin daar ook voor waarschuwen.

Stel je nu even voor dat er wat gebeurt en jullie daar allemaal mee moeten leven? Dat is echt de verrassing niet waard.