Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:32

Heeft iemand trouwens een idee van degenen die wel getest zijn, hoeveel % daarvan dan positief bevonden wordt? Of dat het toch vaak iets anders is dan corona?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:34

Scum schreef:
Heeft iemand trouwens een idee van degenen die wel getest zijn, hoeveel % daarvan dan positief bevonden wordt? Of dat het toch vaak iets anders is dan corona?

Dat staat op deze vermeld. Je moet even naar beneden scrollen, maar dan kun je de hoeveelheid tests zien en hoe veel daarvan positief waren.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:36

Eleeke schreef:
Ik las via Topics een interessant artikel uit Trouw.
Dat gaat erover dat er veel minder ouderen in het ziekenhuis worden opgenomen en ook op de IC, en dat heel goed daardoor zou kunnen komen dat er minder mensen op de IC en in het ziekenhuis liggen.
oudere mensen krijgen thuis zuurstof en er wordt eerder gesproken met hun over de belasting van een IC opname. Het artikel werd onderbouwd met cijfers en met een interview met een geriater.

https://www.trouw.nl/nieuws/oudere-met- ... ~b558a97c/

En toch mis ik de cijfers en achtergrondinformatie om zomaar te kunnen stellen dat er minder ouderen op de IC zouden belanden.
Want hoeveel ouderen zijn het in beide gevallen relatief gezien bijvoorbeeld? Want liggen er niet gewoon veel meer jonge patiënten?

Wel is het idd zo dat veel ouderen of mensen met een uitgebreide voorgeschiedenis sneller een "geen IC" beleid hebben. Toen ik nog op geriatrie werkte hadden we vrijwel nooit iemand met een reanimeren beleid en heel veel mensen hadden een geen IC beleid.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:38

bigone schreef:
Ik zie de laatste dagen al dat er veel meer getest word , zorgpersoneel in ziekenhuizen zullen nu bij het minste kuchje wel getest worden dus ook de lichte gevallen. En die tellen mee , ook buiten het ziekenhuis worden nu mensen in de zorg getest bij verdenking maar dat betekend niet dat alleen de zwaar zieken nu nog getest worden . Zodoende zie je veel meer positieve mensen met relatief milde klachten. En dat is alleen maar goed want door die op te sporen kun je nog gerichter de epidemie de kop indrukken.

Ik werk in de zorg en bij ons wordt weinig getest
Bij klachten naar huis gestuurd en de bedrijfsarts weigert bijna iedereen
Echt belachelijk

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:40

tokedri schreef:
bigone schreef:
Ik zie de laatste dagen al dat er veel meer getest word , zorgpersoneel in ziekenhuizen zullen nu bij het minste kuchje wel getest worden dus ook de lichte gevallen. En die tellen mee , ook buiten het ziekenhuis worden nu mensen in de zorg getest bij verdenking maar dat betekend niet dat alleen de zwaar zieken nu nog getest worden . Zodoende zie je veel meer positieve mensen met relatief milde klachten. En dat is alleen maar goed want door die op te sporen kun je nog gerichter de epidemie de kop indrukken.

Echt belachelijk

Zou je klacht bij het rivm deponeren want dit lijkt me niet de afspraak , de organisatie waar je voor werkt doet ook niets?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:43

tokedri schreef:
bigone schreef:

Echt belachelijk

Dat is wel schandalig. Weet je ook wat de reden van de weigering is?
Het zal toch niet om geld gaan? Dat het bedrijf die testen zelf moet betalen?

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:44

tokedri schreef:
bigone schreef:

Echt belachelijk

Zou je klacht bij het rivm deponeren want dit lijkt me niet de afspraak , de organisatie waar je voor werkt doet ook niets?[/quote]

Mijn manager is het er niet mee eens en vraagt het steeds maar wordt steeds afgewezen.
Ik zit al weken thuis, keelpijn, hoesten wat benauwd
Ik kan wel clienten begeleiden via de telefoon maar voor sommigen duurt dat nu echt te lang. ( psychiatrie en verstandelijk beperkt)
De bedrijfsarts zegt ... thuisblijven, dan is er geen contact dus geen test
Belachelijk

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:45

Destination schreef:
Scum schreef:

Dat staat op deze vermeld. Je moet even naar beneden scrollen, maar dan kun je de hoeveelheid tests zien en hoe veel daarvan positief waren.

Dankjewel. Zo te zien hebben de meeste getesten dus iets anders dan het virus.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:46

Destination schreef:
Scum schreef:

Dankjewel. Zo te zien hebben de meeste getesten dus iets anders dan het virus.[/quote]

Er zijn ook vals negatieve testen
Dat maakt het allemaal lastig

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:46

mvdende schreef:
[url]Openbaar Vervoer Nederland: richtlijnen nodig voor wie met ov mag reizen - https://nos.nl/l/2331078[/url]

Dit vind ik ook wel een dingetje...

Kabinet moet gaan bepalen wie wel en niet met het ov mag gaan reizen straks.

Dan kan je er wel donder op zeggen dat alleen de vitale beroepen met het ov mogen en dat het voor dagjesmensen verboden gaat worden.

Lekker dan, dan is bijvoorbeeld de dierentuin straks weer open, mag je er niet naar toe met het ov.

Ik woon in een klein platteland dorpje, ben hier komen wonen omdat er iig nog een bus rijdt.

Als ik straks niet meer met het ov kan, zit ik dus wel een beetje opgesloten hier.

Heb nu wel een auto, maar langere stukken dan 20 minuten heb ik nog nooit gereden en in je eentje in een auto is toch ook wel een heel pak duurder dan een trein dagkaartje van €19 als je een flink eind de hort op wil.

Nu nog niet, maar als straks de maatregelen versoepeld worden in juli of augustus, dan ga ik toch graag weer met de trein weg.

Dan wordt het hoog tijd om met autorijden te gaan oefenen als je niet verder dan 20 minuten durft.
Heel goed dat mensen die een auto bezitten niet met het OV mogen en zeker niet voor plezieruitjes. Je hebt de mogelijkheid om te gaan en staan waar je wil met eigen vervoer. Prijs jezelf gelukkig. Mensen zonder auto die altijd op het OV vertrouwden staan nu buitenspel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:49

Eleeke schreef:
Ik las via Topics een interessant artikel uit Trouw.
Dat gaat erover dat er veel minder ouderen in het ziekenhuis worden opgenomen en ook op de IC, en dat heel goed daardoor zou kunnen komen dat er minder mensen op de IC en in het ziekenhuis liggen.
oudere mensen krijgen thuis zuurstof en er wordt eerder gesproken met hun over de belasting van een IC opname. Het artikel werd onderbouwd met cijfers en met een interview met een geriater.

https://www.trouw.nl/nieuws/oudere-met- ... ~b558a97c/

Persoonlijk zou ik hier in een later stadium heel graag onderzoek naar krijgen en dan in vergelijking met andere landen zoals Duitsland en Frankrijk. Mijn vragen hierbij zijn dan, hoe is het beleid in Frankrijk en Duitsland als het gaat om IC behandelingen van ouderen? TEvens hoe zijn deze ouderen er uit gekomen, dus sterfte cijfers, overlevingscijfers en ook hoe zijn ze als ze het overleven uit gekomen, in Frankrijk, Duitsland en Nederland? Uiteraard mogen hier van mij ook andere landen bij.

Onze vriend die nu goed gaat, heeft nl zo'n indringend gesprek gehad met de arts over wel of niet IC opname (hij was toen nog goed), dat hij daardoor enorm angstig is geworden. Gelukkig was hij heel erg duidelijk: "ik heb gvd niet mijn hele leven gewerkt om nu vlak voor mijn pensioen niet op de IC te komen omdat jullie mij op gaan geven", waar de arts én van schrok én hem op gerust heeft kunnen stellen. Ze zijn voor hem gegaan, en ja het is nog steeds zwaar, maar hij lijkt er goed uit te komen .

Dus ik zou heel graag dat daar eens open en kritisch naar gekeken wordt. Doet Nederland het juist erg goed? Of doen de andere landen het beter?

Ik weet het oprecht niet, maar zou dat zo graag onderzocht willen hebben.

En natuurlijk mensen met onderliggend lijden, demente bejaarden of zeer fragiele bejaarden die laat je thuis. Daar zit mijn twijfel niet. Maar er is een heel grijs gebied en onze vriend is gewoon ene gezonde vent (zoals de artsen nu zelf ook zeggen) die nog heel erg oud kan worden als hij hier goed uitkomt.

Ik begrijp ook, als je jong bent dat je naar dat vraagstuk van ouderen irt IC opname heel anders kijkt als ik die al 60++ is met een fitte man van 77 jaar, die al heeft aangegeven dat als de kans er is op herstel dat hij ervoor wil gaan (veel familie leden heeft hij van 95++) tot en met IC toe en beademing. Hij weet echt heel erg goed (en ik ook) wat dat betekent en hoe eenzaam dan het overlijden kan zijn. Ik vind dit dus echt een moeilijk iets aan die hele corona en ik hoop dat daar het laatste woord irt onderzoek niet over gezegd is.
En ja toen ik jong was vond ik 60+ ook al stok oud, terwijl nu ik het zelf ben, ik het helemaal nog niet zo oud vind :o

Tokedri, schokkend!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 20-04-20 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:51

Nu alvast bij voorbaat klagen dat je misschien niet naar de dierentuin kan met de trein omdat de meeste mensen weer ‚mogen‘ werken terwijl je notabene een auto voor de deur hebt, die sommige werkende mensen niet hebben :?

Als ik dadelijk met de auto naar mijn werk moet ipv OV mag ik 20 euro parkeergeld PER DAG neerleggen naast mijn reeds betaalde OV Abbo van 100 per maand. Vind ik vervelender dan een keertje een litertje meer benzine voor de dierentuin.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-04-20 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:53

Van de situatie met Corona en ic opnames weet ik niks maar het is hier toch heel normaal om vooraf gesprek te hebben over reanimatie etc.
Mijn oma was 80 en had haar heup gebroken. Was verder nog prima in orde maar ze zij gaf wel aan niet gereanimeerd te willen worden. Dat is toch een standaard gesprek. Collega met motorongeluk ook en die is eind 40. Of bedoelen jullie wat anders?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:57

lenaa_tje schreef:
Dat is toch een standaard gesprek. Collega met motorongeluk ook en die is eind 40. Of bedoelen jullie wat anders?
Of dit een standaard gesprek is weet ik niet. Ik denk hier in Frankrijk in ieder geval niet. Het ging nu heel specifiek om IC opname en beademing. Als hij daar negatief op had geantwoord was hij inmiddels al dood geweest terwijl hij het goed lijkt te doen nu met perspectief op verder kwaliteit van leven.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:00

pien_2010 schreef:
lenaa_tje schreef:
Dat is toch een standaard gesprek. Collega met motorongeluk ook en die is eind 40. Of bedoelen jullie wat anders?
Of dit een standaard gesprek is weet ik niet. Ik denk hier in Frankrijk in ieder geval niet. Het ging nu heel specifiek om IC opname en beademing. Als hij daar negatief op had geantwoord was hij inmiddels al dood geweest terwijl hij het goed lijkt te doen nu met perspectief op verder kwaliteit van leven.

Ik denk dat de situatie nu ook anders voelt. Juist vanwege de grilligheid en onvoorspelbaarheid van het virus.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:02

Jeetje wat gaat het topic hard zeg Y;(

Ik wil toch even ingaan op het stukje van Lubach over WHO en China.

Het klopt niet helemaal of beter, het is wat eenzijdig en het gaat niet ver genoeg in op het verloop... Toen ik net in China was aangekomen- 31 december-wist ik al uit nieuwsberichten van de Chinese overheid dat er een vreemd ziektebeeld was opgedoken in Wuhan. En dat ze het onder de loep namen.
Dat was trouwens dezelfde dag dat die arts zijn zorgen uitte op de sociale media.

En hier moet een onderscheid gemaakt worden tussen locale overheid en de landelijke overheid.
De locale overheid is fout geweest door te proberen dingen de kop in te drukken. Terwijl Peking en diverse virologen al samen met WHO bezig waren naar dit vreemde virus te kijken. De Correspondent en NRC hebben trouwens een paar interessante podcasts gemaakt over China/het virus/virologen.

Al rond 15 januari werd in China al wat voorzichtige stappen gezet tegen verspreiding. Maar nog niet echt goed gecoördineerd. Zo begonnen mijn collega's met alcohol in het kantoor rond te sprayen en te zeggen dat ik meer water moest gaan drinken....

Op 22 januari zijn de genome sequences gedeeld met de wereld.
Vanaf 23 januari voor Wuhan en 26/27 januari rest van China ging het hard->lockdown. Enorm strak gecoördineerd, duidelijke regels, zonder veel (logistieke) problemen. Tests, mondkapjes, temperatuur meters, personeel, statistieken, noodhospitals, hulp aan andere landen. Maar ook een verbod op wilde dieren verhandelen.

In al die opzichten is Peking heel hard bezig het beste jongetje van de klas te zijn.

Natuurlijk is ook dat een dik vet politiek spel/belang.
Want ja, China heeft een paar dikke vingers in de pap bij wereldwijde zaken. Daarom durft WHO ook niet al te kritisch te zijn, dat geloof ik best... Sowieso mengt politiek zich nogal met het virus, niet echt iets om over te juichen.

Maar het is niet allemaal alleen maar slecht en corrupt. Dat is slechts een deel van het verhaal.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 20-04-20 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:04

Fijn toevoeging Kelly_ann!!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:07

pien_2010 schreef:
lenaa_tje schreef:

In wat voor leeftijdsklasse valt hij?
Als een krasse bejaarde nog op de IC wil dan moet dat kunnen vind ik. Te terughoudend lijkt mij ook niet goed.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:09

Onze vriend wordt 65 jaar geloof ik. En zoals ze nu zeggen→ "jonge" vent, sterke man geen onderliggend lijdend, grote kans dat het goed komt en die kans wordt elke dag groter.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:10

tokedri schreef:
De bedrijfsarts zegt ... thuisblijven, dan is er geen contact dus geen test
Belachelijk

Absurd! Die testen zijn er gewoon. Zijn er andere manieren om druk te zetten? Hogerop dan de manager, of via breoepsvereniging, vakbond of politieke partij? Kan en wil de huisarts hier wat in betekenen?

KellyAnn: dank voor je toelichting. Ik vond het stuk van Arjen Lubach ook niet per se het allersterkste van hem. En het is erg makkelijk: we kunnen toch weinig doen aan China. Dus daar kunnen we makkelijk verontwaardigd over zijn - en het vervolgens niet hebben over de concrete situatie hier. Waar toch ook nogal het een en ander op aan te merken is (inclusief het uitoefenen van enige druk - wel aanzienlijk minder dan in China, maar toch - op deskundigen die zich uitspraken tegen de lijn van het beleid in.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:11

De veiligheidsdiensten hebben het ministerie vorige week al in een brief gewaarschuwd dat het allemaal te gehaast ging en dat het niet realistisch was om binnen een paar weken een werkende en veilige app te hebben. Daarnaast lijken hun adviezen mbt de selectie (met het oog op nationale veiligheid) terzijde te zijn geschoven.

Ik vind het echt jammer dat ze zo te werk zijn gaan. Nu kost het uiteindelijk waarschijnlijk meer tijd, dan als het meteen goed was aangepakt en er iets meer tijd voor was genomen.

Veiligheidsdiensten waarschuwden ministerie om corona-app - https://nos.nl/l/2331107

Lubach over de WHO en China heb ik nog niet gezien, ga ik vanavond even terugkijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:12

pien_2010 schreef:
Onze vriend wordt 65 jaar geloof ik. En zoals ze nu zeggen→ "jonge" vent, sterke man geen onderliggend lijdend, grote kans dat het goed komt en die kans wordt elke dag groter.

Dat vind ik wel jong voor zo'n gesprek over IC en beademing :oo

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:14

Marie_Anne schreef:
pien_2010 schreef:

Nee hoor, vanaf 55 zie je nu in de statistieken de omslag , gaan er meer in dan lopend eruit .

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:14

Marie_Anne schreef:
pien_2010 schreef:

Dat vind ik ook! Maar ja, ze moeten het toch vragen natuurlijk..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:29

En het is ook echt wel waar dat als er sneller was gehandeld, eerder voorzichtiger was gedaan of wanneer die smerige markten eerder waren verboden. De waarschuwingen lagen er inderdaad al langer....

Dat dan dit stomme virus nooit zo uit de hand gelopen....

Maargoed, kijk even naar bijvoorbeeld Italië of onszelf en je ziet dat bijna de hele wereld in eerste instantie wat laconiek is geweest. We zijn allemaal mensen....

Oh, en wat zei ik.... China hangt serieus het beste jongetje van de klas uit:

Afbeelding