Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 17:20

Ik kom het topic weer vanonder het stof halen met een vraag die ik in het algemene corona-topic stelde naar aanleiding van een post over positieve resultaten met een vaccin, maar wat beter hier past.

Even simpel gequote :)

Citaat:
Zebrastreep schreef:
https://www.nu.nl/coronavirus/6065478/e ... itief.html

Even heel goed nieuws tussendoor *\o/* Hopelijk gaat dit werken en kunnen ze het voor elkaar krijgen.

Dat zou inderdaad fijn zijn moest dit werken !

Alleen blijf ik mij een beetje afvragen hoe dat dan gaat met die antistoffen ?
Mensen die de ziekte doorgemaakt hebben, hebben vaak weinig tot geen antistoffen en als ze er al hebben blijven ze maar korte tijd in het bloed.
Hoe moeten we dat dan zien met een vaccin ? Je kan toch niet 12x per jaar een vaccin gaan halen ? :+
Anyway zijn de eerste beschikbare vaccins voor hoogrisico patienten en zorgverleners.

Misschien iemand die medisch onderlegd is die hier al wat meer info over heeft ?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 17:30

Is het al zo zeker dat er zo weinig antistoffen zijn? En hoe lang is kort? Griepvaccin wordt jaarlijks gegeven, zoiets zou je voor Corona ook kunnen bedenken. Mits voldoende antistoffen in het lichaam.
Maar het is ook wat ik begreep hoor, de afweer ertegen lijkt kort te zijn, al weet ik niet hoe dat is bij het doorlopen van een zware inciting infectie vs een licht verloop.

Laatst hoorde ik dat het snelst ontwikkelde vaccin er iets van 9 jaar over heeft gedaan goed gekeurd en uitgerold te worden. Vragen zoals die jij heel terecht stelt, die kan je pas met zekerheid beantwoorden na een langere testperiode. Denk ook aan bijwerkingen over de langere termijn etc.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 17:34

Kort zou zijn een paar weken of ten hoogste maanden.
Maar er schijnen meer wegen naar Rome te leiden wat betreft afweermechanisme dan enkel antistoffen las ik zonet.
Nu ben ik maar een simpele smurf op medisch gebied, dus ik lees graag af en toe de recentere info hieromtrent :D

mysa
correspondent/vertaler

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 18:46

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 19:29

Pandora2 schreef:
Kort zou zijn een paar weken of ten hoogste maanden.
Maar er schijnen meer wegen naar Rome te leiden wat betreft afweermechanisme dan enkel antistoffen las ik zonet.
Nu ben ik maar een simpele smurf op medisch gebied, dus ik lees graag af en toe de recentere info hieromtrent :D

Ze weten domweg niet wat ze moeten verwachten. Het mRNA vaccin zal het eerste van zijn soort zijn dus op basis van een grote groep gaan ze nu voor het eerst leren wat er eigenlijk gebeurd:

Citaat:
‘All kinds of innate immune cells are being activated by the mRNA,’ said Prof. Bekeredjian-Ding. ‘This primes the immune system to get prepared for an endangering pathogen and thus the type of immune response that is triggered is very strong.’

There is still a lot of work to be done to understand this response, the length of the protection it could give and whether there are any downsides.

De wetenschappers vinden het zeker fantastisch om op zo‘n grote groep testobjecten te kunnen testen, hopelijk pakt alles goed uit.

https://horizon-magazine.eu/article/fiv ... cines.html

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 08:47

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:06

Sizzle schreef:
There is still a lot of work to be done to understand this response, the length of the protection it could give and whether there are any downsides.

Dit zinnetje geeft de essentie van de zaak duidelijk weer denk ik :P

Ik hoop ook dat alles goed gaat met die hele grote groep testpersonen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:13

https://nos.nl/artikel/2341733-onderzoe ... rgert.html

Ik vond dit onderzoek, over een foutje in het x gen waardoor covid soort van vrij spel heeft. Het stuurt normaal interferon aanmaak.

Het grappige is dat interferon oa ook gebruikt wordt als MS remmer. Ze zijn daarmee nu aan het kijken of ze daarmee de afweer kunnen triggeren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:51

Dat zou dus ook mede kunnen verklaren waarom meer mannen betroffen zijn. Zo zie je dat je ook nooit echt zeker weet of je werkelijk geen enkel onderliggend probleem hebt, ook al was je tot nu toe gezond.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 19:05

Ik kwam in het algemene corona-topic deze paper tegen https://www.jpeds.com/article/S0022-3476(20)31023-4/fulltext
Gaat over virusload bij jongeren tot 22 jaar. In deze paper lijkt die m.n. in de eerste symptomatische dagen erg hoog (vergelijkbaar met volwassen patiënten op de IC).

Het gaat natuurlijk niet om een hele grote onderzoekspopulatie (N=192, waarvan slechts 49 Sars-Cov-2 positief), maar ik vind dit in de context van alle open scholen met leerlingen die net terugkomen van vakantie door heel Europa wel zorgwekkend.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 08:21

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:04

corine1981 schreef:
https://www.hpdetijd.nl/2020-08-11/9-ma ... 1yA0c5b8Dc

Er staat weinig in wat ik nog niet wist, maar voor veel mensen zal het toch een eye opener kunnen zijn.

Bovenstaand artikel is zeker geen wetenschappelijk artikel, eerder een scala aan vrijelijk geselecteerde bronnen en boute beweringen zonder bronvermelding.
Ik zou de inhoud niet op de letter serieus nemen en je heil zoeken in betere stukken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:10

Interessant artikel !

Alleen bij deze stelling heb ik mijn bedenkingen
Citaat:
Het veelvuldig dragen van mondkapjes kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Dit varieert van hoofdpijn, allergieën, huidaandoeningen, vermoeidheid, verhoogde temperatuur, hyperventilatie tot duizeligheid en onwel worden. Sporten met mondkapjes wordt ook door de WHO afgeraden.

Chirurgen en co doen niks anders dan dag in dag uit met mondmaskers rondlopen... :=
En die zijn ook best met heel veel op de wereld :P

Ik begrijp dus nog steeds niet waar het telkens toch vandaan gehaald wordt dat het dragen van mondmaskers schadelijk zou kunnen zijn voor de gezondheid :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:16

Pandora2 schreef:
Interessant artikel !

Citaat:
Het veelvuldig dragen van mondkapjes kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Dit varieert van hoofdpijn, allergieën, huidaandoeningen, vermoeidheid, verhoogde temperatuur, hyperventilatie tot duizeligheid en onwel worden. Sporten met mondkapjes wordt ook door de WHO afgeraden.

Chirurgen en co doen niks anders dan dag in dag uit met mondmaskers rondlopen... :=

Ik begrijp dus nog steeds niet waar het telkens toch vandaan gehaald wordt dat het dragen van mondmaskers schadelijk zou kunnen zijn voor de gezondheid :x

Dat ze heel veel gedragen worden wil niet per definitie zeggen dat die mensen geen last hebben van hoofdpijn, allergieën, huidaandoeningen enz daardoor. Niet dat ik zeg dat het wel zo is, ik ken het onderzoek niet. Maar het feit dat ze veel gedragen worden is geen argument tegen eventuele schadelijke gezondheidseffecten.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:23

Pandora2 schreef:
Interessant artikel !

Citaat:

Daarnaast heeft de auteur ook de bewering uit jouw citaat niet voorzien van een bron. Dat maakt het discutabel in hoeverre je dat voor waarheid aan moet nemen.
En ik vind het eng dat een landelijk medium als HP/De tijd het zelf niet noodzakelijk vind om -zoals ze het zelf noemen- wetenschappelijk onderzoek op een dergelijke manier presenteert.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:25

Daar staan toch echt een paar ' symptomen ' in dat lijstje wat je als chirurg of anesthesist echt niet wil hebben, laat staan dagelijks en jaar in, jaar uit :+

Ik ken best wel een aantal zorgverleners en mensen die dagelijks werken met mondmaskers in andere sectoren en daar hoor je nooit enige klacht.
Vreemd dat het dragen van een masker voor hooguit een uurtje per dag dan veel schade zou aanrichten bij de gewone burger.

Het valt mij telkens weer op dat vooral de mensen die zelf weigeren een mondmasker te dragen, blijven beweren dat het schadelijk voor de gezondheid zou zijn.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:33

Wellicht maakt het uit of je een chirurgisch mondkapje draagt of een zelf gefabriceerd of alie expres ding?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:46

Waarschijnlijk komen de beweringen door dit artikel:
https://clinmedjournals.org/articles/ji ... p?jid=jide

In het verleden is ook wel gepubliceerd dat je meer stress kunt ervaren door de continue warmte op je gezicht en dat het een effect heeft op de hartslag frequentie.

Maar dat is alles gebaseerd op de hele dag ermee werken, niet een uur in de trein.
Voor zwangeren wordt bijv ffp2 actief afgeraden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:20

Ik heb van die chirurgisch wegwerpmaskers en dat is echt absoluut niet hinderlijk.
Nog nooit een stoffen of alie express ding gedragen, dus daar kan ik niet over oordelen :D

Sizzle Gaat dit hele artikel over die FFP2 en andere maskers waardoor de zorgwerkers zelf ook beschermd zijn ?
Daar kan ik mij inderdaad wel iets bij voorstellen dat het continue warmte afgeeft. Beetje zoals een duikmasker op je snufferd :P
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 23-08-20 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:25

Nee het artikel gaat over de normale simpele

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:27

Pandora2 schreef:
Daar staan toch echt een paar ' symptomen ' in dat lijstje wat je als chirurg of anesthesist echt niet wil hebben, laat staan dagelijks en jaar in, jaar uit :+

Ik ken best wel een aantal zorgverleners en mensen die dagelijks werken met mondmaskers in andere sectoren en daar hoor je nooit enige klacht.
Vreemd dat het dragen van een masker voor hooguit een uurtje per dag dan veel schade zou aanrichten bij de gewone burger.

Het valt mij telkens weer op dat vooral de mensen die zelf weigeren een mondmasker te dragen, blijven beweren dat het schadelijk voor de gezondheid zou zijn.

Ook het feit dat jij mensen kent die nooit geklaagd hebben, wil niet zeggen dat er geen gezondheidsschade kan zijn. :P Waarmee ik nog steeds niet wil zeggen dat er wel gezondheidsschade is. Maar dit is het wetenschap & onderzoek-topic, en "ik ken best wel een aantal mensen die" heeft daar niet zoveel mee te maken.
Maar het artikel in HP De Tijd zelf ook niet.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:37

Als chirurg/arts/verpleger wen je er ook aan. Ik sta als dierenarts in opleiding ook al wel eens op de operatiezaal, en in het begin is het wennen. 't Zal dan ook niet zeldzaam zijn dat er in het begin wel eens een student onderuit gaat, zeker als het warm is.

Verder dragen je bij chirurgie de maskers open naar achter. Het doel is om de uitgeademde lucht niet recht op het operatieveld te "blazen" maar dat de lucht als het ware via achterlangs afvloeit. Dat icm. een goede luchtstroom en minimaal praten zou er voldoende aan toe moeten bijdragen dat een wonde niet besmet wordt.

De huidige mondmaskers, zeker de zelfgemaakte zijn vaak van dikker stof, dus iets moeilijker om door te ademen dan de chirurgische maskers. Daarnaast is het dus de bedoeling dat de maskers rondom dicht gedragen worden, wat ook als onprettig ervaren kan worden, zeker omdat de ademwarmte minder afgevloeid kan worden.

Mijn ervaring persoonlijk was tijdens het examen 1 op, 1x niesen, gevolgd door een loopneus, dus dat ding was na 15 minuten zeiknat ;(. Mijn huid was blij toen dat ding weer afkon :'), heeft een dag of 3 geduurd voordat het allemaal weer hersteld was :')

Kortom ik denk dat er voor de overgrote meerderheid er geen blijvende gezondheidsklachten ontstaan van het dragen van een mondmasker, maar wel dat het dragen ervan op korte termijn kan leiden tot de genoemde klachten in het artikel. 'k zal eens kijken of ik verder nog artikelen kan vinden.

edit: Chirurgen (en artsen in het algemeen) wassen ook vaak de handen, en zeker voor chirurgen tussen elke operatie door de cyclus herhalen. Daar hoor je doorgaans ook niemand over klagen, maar huidproblemen komen wel degelijk voor. Daarnaast wordt er steeds meer overgegaan op nitril handschoenen ipv. latex omdat er toch een risico op allergie ontstaat. Het feit dat er niet over geklaagd wordt wil niet zeggen dat er geen problemen zijn.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:41

Het lijkt me goed om hier ([CV] Mondkapjes) verder te praten over dit onderwerp, om niet te lang offtopic te gaan in het wetenschapstopic.

Ps: als je de term verpleger gebruikt voor verpleegkundigen, hoor je ook chirurgijn te gebruiken ipv chirurg :p

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:01

Marie_Anne schreef:
Maar dit is het wetenschap & onderzoek-topic.

Dit zag ik nu ook net :')
Verkeerde topic. Excuus.
Iets met te vroeg op de dag en lezen ofzo :P

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:07

Astorga schreef:
Het lijkt me goed om hier ([CV] Mondkapjes) verder te praten over dit onderwerp, om niet te lang offtopic te gaan in het wetenschapstopic.

Ps: als je de term verpleger gebruikt voor verpleegkundigen, hoor je ook chirurgijn te gebruiken ipv chirurg :p

Sorry :+