Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:47

https://www.nu.nl/facebooklinks/6048803 ... holen.html

Citaat:
Het besmettingscijfer in Denemarken is gestegen nadat het land de scholen weer heeft geopend. Dat is de conclusie van een onderzoek van SSI, het Deense instituut voor besmettelijke ziektes.

Sinds de opening van de scholen is het besmettingscijfer, het aantal mensen dat gemiddeld wordt aangestoken door één besmet persoon, gestegen van 0,6 naar 0,9.

pmarena

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:02

Niet echt een verrassing als het besmettingscijfer stijgt door het openen van de scholen, ik had niet anders verwacht... ik ben vooral benieuwd of het binnen de perken blijft, hoop het van harte :j

Vooral de combinatie scholen open + de bevolking in zijn geheel die wat minder voorzichtig blijkt te worden, vind ik nog best even spannend. Ik duim heel hard dat het meevalt wat er in Nederland gaat gebeuren de komende weken. Dan kan die kleine nog een paar keer naar school voor de zomervakantie, dat gun ik hem wel hoor :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:48

Wel eerlijk om erbij te vermelden dat er meer open is gegaan dan alleen de scholen. Kapper, en andere contact beroepen. Ligt het dan aan de scholen? Of het feit dat er simpelweg sowieso meer mensen op uit gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:06

Sowieso ligt het aan het totaalplaatje natuurlijk :j

Maar zo'n totaalplaatje hebben we hier in Nederland net zo goed... hier zijn het ook niet alleen de scholen die open zullen gaan terwijl voor de rest alles hetzelfde blijft als in april.

Ik verwacht ook niet direct grote rampen maar vind het wijs om, als je de mogelijkheid hebt, wel nog even voorzichtig en terughoudend te blijven want we weten het gewoon niet hoe het gaat lopen in de komende maand. Dat is gewoon puur realistisch :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:06

SusanH schreef:
Wel eerlijk om erbij te vermelden dat er meer open is gegaan dan alleen de scholen. Kapper, en andere contact beroepen. Ligt het dan aan de scholen? Of het feit dat er simpelweg sowieso meer mensen op uit gaan.

Het is inderdaad wel wat genuanceerder.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:27

Er is op alle fronten nog heel veel onduidelijk. Voor de hele wereld. Dat geven wetenschappers toe. Het is allemaal nieuw, er moet veel data worden verzameld en bestudeerd.

Ik kwam dit artikel over kinderen en de verspreiding van COVID-19 van de week tegen

https://nos.nl/artikel/2332269-duitse-v ... deren.html

Met z'n allen duimen dat het goed uitpakt.

Wij zijn nog steeds in afwachting van antwoorden van school op onze verzoek om verduidelijking van de begeleiding vanuit school van onze thuisblijvende dochter.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:21

Dat Duitse onderzoek is ook al weer weerlegd. Heb ik helaas nu ( bok mobiel) geen linkje van. Komt er in het kort op neer dat kinderen idd wel het virus bij zich dragen. Maar door weinig verschijnselen het niet of veel minder overbrengen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:55

Je kunt er verschillende onderzoeken op naslaan, iedereen heeft wat anders gevonden of vindt wat anders.
Het is een kwestie van beleven en we zullen toch ergens moeten beginnen?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:47

Al wat gehoord van school Boras?

Hier ook besloten de kinderen thuis te houden tot september ipv van school en crèche. Wilde ze in eerste instantie wel laten gaan om ons hier thuis een beetje lucht te geven maar het zat me echt niet lekker dus heb nu mijn moeder bereid gevonden om 1 a 2 dagen op te passen gedurende de komende periode. Zo blijft de cirkel toch een stuk kleiner en kunnen we mooi afwachten wat het gaat doen de komende periode.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 14:20

Wat fijn dat je moeder op kan passen :)

Dinsdag gaat gup voor het eerst weer naar school :) mup woensdag naar de psz en gup donderdag weer naar school :) Wel fijn weer, elke ochtend maar 1 indoortsunami

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 15:22

Lizy, fijn dat je het zo kan oplossen! hoe oud zijn jouw kinderen?
zijn in frankrijk de scholen ook al weer open? of ben je in NL

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 15:26

Woont jouw moeder ook in Frankrijk Lizy?

Hier ook bericht gehad van school. 2 volledige dagen naar school.

Beter dan een vriendin van me, daar gingen de kinderen 5x 2.5u met allemaal wisselende starttijden per klas.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 16:21

Ja ben er echt superblij mee. Zeker als je bedenkt dat we in principe de afspraak hebben dat ze niet structureel oppassen. Maar dit gaat ons echt even dat beetje lucht geven waardoor ik ook weer aan de slag kan en dingen gedaan kan krijgen.

Juval onze oudste is bijna 4, de middelste bijna 3 en de jongste is 3 maanden. De jongste zou sowieso nog niet naar de crèche gaan maar de andere twee zijn normaal gesproken 4 dagen per week onder de pannen. De scholen mogen hier vanaf volgende week weer open maar onder strikte omgangsregels waaronder dus geen onderling contact, maximaal 10 leerlingen per klas etc.

Iris ja mijn ouders wonen zo’n 60km verderop (ongeveer een uurtje rijden).

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 17:10

lizy29 schreef:
Al wat gehoord van school Boras?

Nee, heel waarschijnlijk omdat het schoolvakantie is.

Dat vind ik aan de ene kant begrijpelijk. Aan de andere ook niet en dat overheerst toch wel. Maar we moeten het ermee doen en wachten maar af. En intussen naaien we er ons ook niet meer zo over op, want dat helpt toch niet :)

Nu op het NOS nieuws op tv: basisscholen gaan maandag open, maar de GGD's zeggen nog niet genoeg capaciteit voor bron- en contactonderzoek te hebben.De extra capaciteit voor veel meer bron- en contactonderzoek is een harde voorwaarde van het Outbreak Management Team (OMT) voor versoepeling van corona-maatregelen. In het advies van 20 april dat groen licht gaf voor heropening van basisscholen, kinderopvang en speciaal onderwijs werd die voorwaarde herhaald. De GGD's verwachten meer besmettingen als de scholen weer open gaan.

Dit vind ik vervelend nieuws. Dit is niet wat ik voor ogen heb bij gecontroleerd de teugels laten vieren om in bokt termen te blijven.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:35

Wiens kinderen gaan inmiddels alweer naar school? Onze dochter gaat 4 dagen per week i.v.m. noodopvang, maar ze komt eigenlijk elke dag thuis met droge rode handen. We zijn al begonnen met handcreme, maar ik baal er wel een beetje van.

Thuis wassen toch ook wel zeer regelmatig onze handen, maar ze heeft ze in al die tijd nog nooit zo droog en rood gehad.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:40

zonnebloem18 schreef:
Wiens kinderen gaan inmiddels alweer naar school? Onze dochter gaat 4 dagen per week i.v.m. noodopvang, maar ze komt eigenlijk elke dag thuis met droge rode handen. We zijn al begonnen met handcreme, maar ik baal er wel een beetje van.

Thuis wassen toch ook wel zeer regelmatig onze handen, maar ze heeft ze in al die tijd nog nooit zo droog en rood gehad.

Moet ze ze ontsmetten naast wassen? Misschien dat ze daar op reageert?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:41

Vaseline macrogol creme voor de nacht. En idd zou best eens alcohol kunnen zijn dat droogt enorm uit natuurlijk.

Onze dochter gaat met ingang van morgen elke dag. Voor de vakantie ging het schoolwerk thuis al moeizaam. Vanaf het moment dat ze alles op de PC moest doen werd dat alleen maar erger en nu na de vakantie was het maandag en woensdag (haar niet school dagen) echt niet te doen. Dochter zei zelf gisteren in tranen dat het werken op school veel beter gaat, en dat ze zo zo graag gewoon elke dag wil gaan. Komt bij dat mijn man en ik beiden een cruciaal beroep hebben waarbij voor beiden de werkdruk hoger ligt dan voor de crisis. Dus het schoolwerk is al extra belasting voor ons. Gelukkig wilde de school haar wel hele dagen opvangen gewoon lekker in haar eigen klas, op de dagen dat ze eigenlijk geen school had. Dochter is helemaal opgelucht nu, de druk is er af en wij kunnen thuis weer richten op wat belangrijk is: er zijn voor haar en een veilig plekje bieden in plaats van er maar aan trekken om het schoolwerk gedaan te krijgen. Thuiswerk is niet voor alle kinderen ideaal.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:49

Arethe schreef:
Moet ze ze ontsmetten naast wassen? Misschien dat ze daar op reageert?

Daar ben ik nog niet helemaal achter. Ze is 6 en heeft niet altijd de meest duidelijke antwoorden. Ik denk dat ik de juffen even ga mailen met de vraag hoe ze omgaan met het handen wassen/ontsmetten.

Edit: fijn Susan dat het gelukt is met schoon. Goed dat ze zo mee willen denken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:52

Ja waren al tevreden over school, maar dit is gewoon top. En zo fijn om je kind eindelijk weer vrolijk te zien. Er viel echt een last van haar schouders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:00

Bij onze kleuterschool gaat alles weer naar normaal schema. Vandaag ook weer normaal buitenschoolse opvang dus het is ineens erg stil in huis (man is ook naar zijn werk).

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:51

Onze meiden zijn gewoon nog thuis en blijven dat in principe tot school weer begint in september. Wij wachten lekker af wat het losser laten van de lockdown gaat doen. Een nieuwe lockdown of in ieder geval een aanscherping van de regels zou me niet verbazen over een aantal weken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:57

Ik vraag me eigenlijk ook best wel af of mensen die hun kind weer naar school laten gaan, daar wel andere stapjes terug aan koppelen om toch nog even voorzichtig te doen?

Bijvoorbeeld nu (weer?) even geen contact meer met opa / oma / andere risicogroepen?
Of worden jullie in zijn geheel wat makkelijker?

Die kleine van ons mag opa & oma's weer knuffelen maar als we zouden besluiten hem weer naar school te doen, dan stoppen we daar echt weer even mee!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:58

Wij hebben sowieso geen contact met opa en oma zolang de grens nog dicht is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:10

Hier veranderd er niets nu de kinderen weer naar school gingen. Opa's en oma's zijn allemaal 60 of begin 60 en vallen niet onder een risicogroep. Kinderen en grootouders hebben elkaar gewoon gezien de afgelopen weken. Ook nu ze weer naar school gaan blijft dat hetzelfde.

Kinderen zijn zo blij en zijn echt (geestelijk) opgeknapt nu ze weer kunnen sporten, schoolgaan en spelen!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:25

stapjes terug had ik eigenlijk nog niet aan gedacht eigenlijk :oo
De enige die ze hier thuis zien is oma. Die woont naast ons. Zij is sowieso al een risicogeval, in de 70 en nogal eigenwijs.. ze gaat gewoon overal naar toe, tuincentrum, bouwmarkt, supermarkt, visite etc. Kinderen komen daar best vaak over de vloer.