Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:01

8nnemiek schreef:
Hier ook véél liever die schone lucht.
Ik hoop dan ook dat ze in/na de crisis de prijzen voor vliegen flink verhogen. Btw op vliegreizen is ook goed voor de economie ;)

Laten ze dan ook maar vooral het thuisbezorgen eens aanpakken. Zo schoon zijn die scootertjes niet

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:27

Rakkie123 schreef:
Mindim schreef:

Niemand heeft hier om gevraagd hoor, niemand. Schadeclaims, waarom dan. Altijd dat gevingerwijs, alsof iemand hier ook maar lol aan beleefd en alsof men de maatregelen maar met gemak uitdeeld. Het is voor iedereen kl*ten.

Nee, niemand heeft hier om gevraagd maar de mensen in vitale beroepen worden voor de leeuwen gegooid.
Collega´s met duidelijke verschijnselen worden verplicht te werken.
Die worden zo verspreiders, reken maar dat die schadeclaims gaan leggen, door familie als er mensen dood gaan, of zij zelf als ze (langdurig) arbeidsongeschikt raken.

Want daar kunnen leidinggevende wel wat aan doen.

En dan heb ik het nog niet over alle jaren doorbetalen van loon omdat ze daardoor arbeidsongeschikt worden.
Het gaat om erg veel mensen, die al veel risico lopen, maar er worden nu onaanvaardbare risico´s genomen, ten koste van mensen die knoert hard werken om iedereen in levcen te houden.

Reken maar dat ik een schadeclaim ga indienen, mocht ik ziek worden, en daar neem ik al mijn collega´s in mee.

Ik weet niet, maar dit klinkt me heel Amerikaans in de oren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:28

purny schreef:
8nnemiek schreef:
Hier ook véél liever die schone lucht.
Ik hoop dan ook dat ze in/na de crisis de prijzen voor vliegen flink verhogen. Btw op vliegreizen is ook goed voor de economie ;)

Laten ze dan ook maar vooral het thuisbezorgen eens aanpakken. Zo schoon zijn die scootertjes niet

Dat valt eigenlijk wel mee. Ze leggen vaak korte afstanden af en rijden gemiddeld 1:30. Het gebeurt zelden dat ze meer dan 3km moeten reizen van producent naar klant, dus max 6km totaal, dus max 0.2L benzine. En het zal vaker de helft zijn, verwacht ik. De gemiddeld auto gebruikt het dubbele, als het niet meer is, bij afhalen of naar een restaurant gaan. Maar inderdaad, eens per week boodschappen doen terwijl de winkel op de route ligt, en dan zelf koken is energiezuiniger. Als je er net als bij ons thuis 16km voor moet rijden (8km enkele reis) is waarschijnlijk laten brengen terwijl zij je inplannen energiezuiniger.

Edit:
Interessant is dan ook: In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer.

0.03L per passagier per kilometer is dus 1:33, iets zuiniger dan een brommer. Maar dan ben je enkel van vliegveld naar vliegveld en reis je alleen. Als er 2 volwassen en 2 kinderen in een gemiddelde auto zitten met beperkt bagage (geen caravan, die heb je immers ook niet als je gaat vliegen) rij je nog steeds 1:15, met dakkoffer zal dit 1:12 zijn. Maar qua vliegen is dit, zelfs als je lopend naar het vliegveld kan zowel op begin als eindbestemming, 4:33, oftewel 1:8. In de praktijk zal je echter eerst een uur onderweg zijn naar het vliegveld, en dan vanaf het vliegveld met een huurauto (enkele reis) of taxi (dan is het mogelijk zelfs een retour voor jouw enkele reis) nog eens een half uur tot een uur rijden. Die gewoon ook meetellen.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 12-04-20 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:29

Hier rijden ze vaak op electrische scooters/fietsen. Helemaal prima.

Ik denk dat de scheepvaart vergelijkbaar is qua vervuiling. Of zelfs erger. Wat ze in die motoren gooien, echt bizar.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 12-04-20 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:30

purny schreef:

Ik denk dat een scooter die een ronde maakt met eten voor meerdere huishoudens minder uitstoot dan wanneer al die huishoudens zelf met de auto heen en terug naar de pizzeria/frituur zouden rijden.
Maar ze mogen best de elektrische scooters wat interessanter maken voor ondernemers, zeker!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:31

Hier rijden ze niet electrisch maar als je de luchtvaart aan wil pakken moet je ook eens kijken naar de uitstoot van deze dingen

@annemiek: idd het eten. Maar het online bestellen mag ook zeker minder

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:34

purny schreef:
Hier rijden ze niet electrisch maar als je de luchtvaart aan wil pakken moet je ook eens kijken naar de uitstoot van deze dingen

Maar waarom moet t een altijd tegelijk met t ander, want dat is ook iets vervuilend? Die scooters rijden nu meer dan ooit, het vliegen is gestopt en de lucht is zoveel schoner. Dat moet toch belletjes doen rinkelen?

Overigens ben ik helemaal voor elektrische scooters/fietsen. Daar ligt een mooie rol voor de overheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:54

_San87_ schreef:
Ik weet niet, maar dit klinkt me heel Amerikaans in de oren.

Nou precies dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:45

purny schreef:

De uitstoot is verschrikkelijk inderdaad. Vieze dingen. Voor mij een reden om nooit eten te laten bezorgen. Maar ik ben sowieso anti-scooter. Ik moet zeggen dat ze hier in Amsterdam steeds meer op elektrische fietsen rondrijden om eten te bezorgen tegenwoordig gelukkig.

Jenara

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:27

Hier in Gent gebeurt bijna alle bezorgen van eten ed. ook met een elektrische fiets tegenwoordig. Ligt natuurlijk ook allemaal superdicht bij elkaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 08:09

Over bezorgen gesproken. Ik vraag me af hoe dat met thuisbezorgen van de boodschappen zit. De meeste supermarkt klanten komen met de auto. (althans hier op het platteland) Dat is dus voor iedere klant een autoritje. Voor het online boodschappen rijdt er 1 tot hooguit een paar busjes rond. Die de klanten achter elkaar kan bedienen in 1 route.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 08:11

Loretta schreef:
Over bezorgen gesproken. Ik vraag me af hoe dat met thuisbezorgen van de boodschappen zit. De meeste supermarkt klanten komen met de auto. (althans hier op het platteland) Dat is dus voor iedere klant een autoritje. Voor het online boodschappen rijdt er 1 tot hooguit een paar busjes rond. Die de klanten achter elkaar kan bedienen in 1 route.

Voor mij was daarvan het nadeel dat je voor minimaal 50 euro aan boodschappen moet bestellen. Ik kwam daar in mijn eentje heel vaak niet aan, en om nu iedere week 10 tot 15 euro meer te bestellen zodat het wel kon, dat vond ik zonde. Dus ik ging met de auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 08:16

Loretta schreef:

Hier in de stad komen ook veel mensen op de fiets gelukkig, dat zouden meer mensen moeten doen. Hoewel ik snap dat dat in het buitengebied meestal niet kan uiteraard. Daar is bezorgen dan misschien wel beter ja. Krijg je eigenlijk weer de SRV-man in iets andere vorm :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 08:47

Hier laat ik idd bezorgen iedere week en ben naast veel minder tijd ook minder geld kwijt. Ik koop veel gerichter en minder impuls aankopen. Mijn man neemt nu op zaterdag nog vlug wat dingen mee voor t weekend (wordt op maandag altijd bezorgd) zoals voor op toastjes of vers beleg. En op donderdag vlieg ik even langs de dorpsmarkt voor stukje vis en vers fruit.
Blijven met 2 kleine kinderen nu onder de €100 per week.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 08:49

_lautje_ schreef:
Hier laat ik idd bezorgen iedere week en ben naast veel minder tijd ook minder geld kwijt. Ik koop veel gerichter en minder impuls aankopen. Mijn man neemt nu op zaterdag nog vlug wat dingen mee voor t weekend (wordt op maandag altijd bezorgd) zoals voor op toastjes of vers beleg. En op donderdag vlieg ik even langs de dorpsmarkt voor stukje vis en vers fruit.
Blijven met 2 kleine kinderen nu onder de €100 per week.

dat heb ik ook gemerkt. Je kunt veel besparen door slim in te kopen. Ook kun je makkelijk zien welk prduct de meeste inhoud voor het zelfde geld biedt.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 08:52

Heel amerikaans maar reken maar dat het komt.
Als de vitale beroepen zo belangrijk zijn, en mensen dwingen om te gaan werken, met langdurig ziekte tot gevolg.....dat klinkt ook erg amerikaans.
Dus passende claims daarbij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:20

Rakkie123 schreef:
Als de vitale beroepen zo belangrijk zijn, en mensen dwingen om te gaan werken, met langdurig ziekte tot gevolg.....dat klinkt ook erg amerikaans.

Het kan ook juist de andere kant opgaan, dat onze maatschappij juist veel vriendelijker en saamhorig word.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:28

bigone schreef:
Rakkie123 schreef:

Het kan ook juist de andere kant opgaan, dat onze maatschappij juist veel vriendelijker en saamhorig word.

Dat zou heel mooi zijn! Maar ik vrees, gezien de aard van vele mensen, dat dat hem niet gaat worden :'(

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:34

bigone schreef:
Rakkie123 schreef:

Vrees meer dit gedrag:

Men drinke een glas, doet een plas en alles blijft zoals het was…

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:45

bigone schreef:
Rakkie123 schreef:

Dat zou mooi zijn, dan wordt er in ieder geval goed gezorgd voor degene die er zwaar beperkt uitkomen.
Ik help het je hopen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:53

Ik vind dat lastig, ik ben zelf ook leidinggevende in de zorg. Ik snap uit persoonlijk motief heel erg waarom mensen thuis willen blijven. Maar ik ben ook verantwoordelijk voor de continuïteit van de zorg.

Mocht iemand een zaak tegen 'mij' aanspannen zou dat mij heel erg raken denk ik :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:58

Met het gevaar ongevoelig te klinken (wat dus niet de bedoeling is), maar is de kans zelf ook wat op te lopen niet ook een stukje risico van het vak?

Nu gaat het hier om een onbekend en mogelijk dodelijk virus, dus ik snap de angst zeker wel. Maar ik snap het aansprakelijk willen stellen en schade claimen e.d. dan weer niet :o.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 13:05

_San87_ schreef:
Met het gevaar ongevoelig te klinken (wat dus niet de bedoeling is), maar is de kans zelf ook wat op te lopen niet ook een stukje risico van het vak?

Nu gaat het hier om een onbekend en mogelijk dodelijk virus, dus ik snap de angst zeker wel. Maar ik snap het aansprakelijk willen stellen en schade claimen e.d. dan weer niet :o.

Ja wel , dat is op zich wel te snappen
Er is te veel bezuinigd op de zorg waardoor er nu een veel te grote werkdruk is
En er zijn te kort beschermende middelen wat de mensen aan een groter gevaar blootstelt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 13:10

mirim schreef:
_San87_ schreef:

Ja wel , dat is op zich wel te snappen
Er is te veel bezuinigd op de zorg waardoor er nu een veel te grote werkdruk is
En er zijn te kort beschermende middelen wat de mensen aan een groter gevaar blootstelt

Dat eerste klopt ja, hele slechte ontwikkeling. Maar dat tekort aan beschermende middelen, komt dat niet voornamelijk doordat jan en alleman opeens massaal gingen inslaan?

Je kunt moeilijk iemand aansprakelijk stellen voor een gebrek aan iets dat er gewoonweg (nog) niet is.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 13:49

In principe kan dat wel denk ik.
Een bouwvakker mag niet op de bouwplaats komen als hij geen helm op heeft.
Als hij verplicht wordt te werken zonder helm, omdat er stomweg geen helm is , dan kan je je werkgever aansprakelijk stellen lijkt mij. Of werk weigeren
Maar voor de zorg lijkt nu alles anders te liggen ?