Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 13:56

Dat het scherm uitvalt kan aan slechte bedrading liggen. Omdat een bus zoveel schommelt en schokt kan de bedrading daar wat gevoeliger voor zijn.
Qua software en datums heb ik geen idee :P Misschien heeft hij een reset gehad en moet alles opnieuw afgesteld worden.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 13:56

Bussen en elektronica :')
Chauffeur stelt dat zelf niet in. Normaal gaat dat via de internet/telefoon verbinding dus de bus zal geen verbinding hebben gehad. Daar gaan sommige schermen heel raar van doen.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:23

Muiz schreef:
Bussen en elektronica :')
Chauffeur stelt dat zelf niet in. Normaal gaat dat via de internet/telefoon verbinding dus de bus zal geen verbinding hebben gehad. Daar gaan sommige schermen heel raar van doen.

Ja ik zie hier soms de gekste dingen :+ Denk dat het signaal wel vaker niet goed is, laatst had ik ook een boel onleesbare tekens en een pinguin op het scherm :')

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:06

Pinguins? Gezellig! Die heb ik wel eens op de OV apparatuur staan maar dan werkt resetten meestal. Het scheelt ook niet dat meer dan de helft van de chauffeurs net aan hun eigen telefoon aan kunnen zetten, laat staan electronica in de bus goed houden :')
Op stations sta ik regelmatig andere bussen te helpen. Dan halen zij voor mij weer een goede koffie bij de Kiosk, zo houden we elkaar bezig :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:10

Ik heb dus laatst gehad dat het scherm 2 haltes achterliep. Mevrouw was ook echt boos dat ze bij de verkeerde halte uitgestapt was _O-

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:16

Ik vind het ook wel eens irritant als ik naar een onbekende plek ga en dus niet weet waar de halte zit :')

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:32

Pro tip, leg aan de chauffeur uit dat je in een onbekende lijn zit en vraag of hij/zij even in de gaten wilt houden of je wel goed uitstapt. Scheelt veel ergenis bij beide partijen :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:59

Melisssx schreef:
Ik vind het ook wel eens irritant als ik naar een onbekende plek ga en dus niet weet waar de halte zit :')

Ff de haltes via Googlemaps opzoeken. Zo kun je het een beetje in de gaten houden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:08

Eens met Muiz, en nog pro-er: doe het hardop zodat mensen meeluisteren. Aan mij heb je nu niets maar als ik in de bus zit en ik hoor dat mensen het vragen (of ze discussieren onderling :) ) dan geef ik ook wel eens een seintje.

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:55

Ik zag vandaag rond 18:00 een bus rijden met als enige passagier iemand van de busmaatschappij. Waarom rijdt die persoon op dat tijdstip mee met de bus? De bus rijdt door een rustig dorpje.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:56

Ik denk dat deze persoon les kreeg. Waarschijnlijk doen ze dit ook savonds omdat ze natuurlijk ook in het donker moeten rijden.

Maar correct me if im wrong Muiz!

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:06

Muiz schreef:
Pinguins? Gezellig! Die heb ik wel eens op de OV apparatuur staan maar dan werkt resetten meestal. Het scheelt ook niet dat meer dan de helft van de chauffeurs net aan hun eigen telefoon aan kunnen zetten, laat staan electronica in de bus goed houden :')
Op stations sta ik regelmatig andere bussen te helpen. Dan halen zij voor mij weer een goede koffie bij de Kiosk, zo houden we elkaar bezig :)
Haha ja, ik moest wel lachen toen ik het zag.
Lief van je! In mijn regio kunnen sommigen ook wel zo'n collega gebruiken, gezien dat wel vaker voorkomt:)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:33

xmarritw schreef:
Ik zag vandaag rond 18:00 een bus rijden met als enige passagier iemand van de busmaatschappij. Waarom rijdt die persoon op dat tijdstip mee met de bus? De bus rijdt door een rustig dorpje.

Zou maar zo een instructie rit kunnen zijn of kijken of de chauffeur bus gevoel heeft.... Omdat Keolis 13 december RRReis word en daar vacatures openstaan/stonden...

Vandaag ook een mevrouw, chipppsss ik had er hier uitgemeten, tja te laat over 10 meter volgende bushalte, kon haar daar ook niet uitlaten stappen :o

Ohja en gisteren verviel er een lijn omdat een collega de verkeerde bus meegenomen had :+ en voor mij een andere bus gebracht moest worden!

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 23:10

Maureen95 schreef:
Ik denk dat deze persoon les kreeg. Waarschijnlijk doen ze dit ook savonds omdat ze natuurlijk ook in het donker moeten rijden.

Maar correct me if im wrong Muiz!

Zou inderdaad goed kunnen dat het een les of verkenningsrit is geweest. Ook in het donker moeten we de weg weten natuurlijk :D

x_Jeanine_x schreef:
Zou maar zo een instructie rit kunnen zijn of kijken of de chauffeur bus gevoel heeft.... Omdat Keolis 13 december RRReis word en daar vacatures openstaan/stonden...

Alleen de nieuwe aanbesteding toch? Daarvoor hadden ze onze electrische bussen geleend om in te lessen. Daardoor reden er Utrecht bussen in Gelderland en Overijssel vol geladen met chauffeurs voor uitleg. Is vast een leuk gezicht geweest :')

x-Jeanine-x schreef:
Ohja en gisteren verviel er een lijn omdat een collega de verkeerde bus meegenomen had :+ en voor mij een andere bus gebracht moest worden!

.... praktisch ook weer :')

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 23:35

Wat is het verschil tussen een les en een verkenningsrit?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 23:47

Het is een beetje beiden vaak. Met les ga je met een mentor lijnen verkennen en vaak gebeurd dit tijdens gewone ritten (dus met passagiers in de bus). Een verkenningsrit hebben we bijvoorbeeld als we met een nieuw dienstenpakket nieuwe lijnen krijgen. Dan gaan we met een bus die op dat moment geen dienst heeft met een clubje chauffeurs die lijn rijden zodat we kunnen zien waar lastige punten in de lijn zitten en we de lijn al eens gereden/gezien hebben. Dat scheelt een boel als je daarna in je eentje op pad moet.
En om het dan nog lekker verwarrend te maken heeft de plaatselijke rijschool in Utrecht een lesbus die praktisch de kleuren heeft van een stadsbus, inclusief correcte bestikkering, en die rijd ook random door de stad heen. Daar van weet je alleen dat het een lesbus is door twee mini stickers met 'L' van lesvoertuig aan de voor en achterkant :')

TLDR; les is voor nieuwe chauffeurs die een mentor mee hebben. Verkenningsrit is voor oude knarren die een nieuwe lijn krijgen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:09

Muiz schreef:
Alleen de nieuwe aanbesteding toch? Daarvoor hadden ze onze electrische bussen geleend om in te lessen. Daardoor reden er Utrecht bussen in Gelderland en Overijssel vol geladen met chauffeurs voor uitleg. Is vast een leuk gezicht geweest

Ah, zou dit een reden kunnen zijn waarom er een Keolisbus in Haarlem reed?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:19

Een R-net bus toevallig? Die wisselen ze nog wel eens tussen consessies uit.

Die van ons hebben nog duidelijke Syntus bestickering, in het rood met wit en ze zijn uitgeleend naar Zwolle. Volgens mij rijd bijna alles van Keolis onder een eigen naam als ik er nu over na denk. Dus ik durf het niet te zeggen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:20

Muiz schreef:

Die van ons hebben nog duidelijke Syntus bestickering, in het rood met wit en ze zijn uitgeleend naar Zwolle. Volgens mij rijd bijna alles van Keolis onder een eigen naam als ik er nu over na denk. Dus ik durf het niet te zeggen.

Ach duidelijk is het allemaal niet meer :D denk dat de reiziger alleen maar wil dat er een bus of trein rijd zoals dienstregeling :+

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:55

En zelfs dat ik ook maar gokken :+
Wij hebben nu ook bussen die eigenlijk van Gelderland zijn in onze vloot rijden. Super vaag, ze waren van ons maar zijn naar Gelderland gegaan dus hebben ze het logo van gelderland in het rood er op geplakt en nu rijden ze toch weer hier. Sla mij maar plat :')

Maar hé, het rijd en ik kan er mensen in vervoeren dus het is dikke prima. De passagiers zullen het niet eens zien en het managen van een vloot zal vast heel lastig zijn, ik ben al lang blij dat ik alleen hoef te rijden :D

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:58

Heb je eigenlijk ook een lievelingsbus om in te rijden? :)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 21:56

Ik ben ook blij dat ik rij :D

Moest van de week een omloop rijden, geen bus ingepland, regie center gebeld, ik zo bus 1234 komt binnen, mag ik die meenemen, ja hoor neem maar mee :D heerlijk een wit rode setra met eeen briefje alleen inzetten op de Veluwe!

@maureen, ik heb hiervoor touringcar gereden, daar Reed ik graag een Mercedes tourismo. Nu op de lijnbus heb in een stiekeme voorkeur voor setra, omdat ze voor de chauffeur wat 'luxer' zijn en hoger zitten.
Verder maakt het mij eigenlijk niet zoveel uit :)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:27

Muiz schreef:

Geen idee, hij was lichtblauw en dat valt op tussen de groene en rode bussen die normaal in Haarlem rijden.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:42

x_Jeanine_x schreef:
Moest van de week een omloop rijden, geen bus ingepland, regie center gebeld, ik zo bus 1234 komt binnen, mag ik die meenemen, ja hoor neem maar mee :D heerlijk een wit rode setra met eeen briefje alleen inzetten op de Veluwe!

Ja dat zijn die omgestickerde gevallen die overal en nergens rijden :')

Wij hebben 4 verschillende modellen rijden. 2 normale diesels, een rosero en een electrisch model.
Tot noch toe rij ik het fijnst voor mijn eigen comfort en voor die van de passagiers in de diesels. Daarvan hebben we VDL's en Setra's. Die laatste zijn inderdaad 'luxer' maar vind ik persoonlijk in de stad minder fijn rijden omdat ze wat happeriger zijn op de rem en verder uitrollen. Op snelheid en in het buitengebied zijn ze super. De VDL's heb ik het liefst in de stad maar die worden minder fijn op lange afstanden omdat ze slomer optrekken en de vering stugger is.
Voor beide heb ik favorieten en bussen die ik minder graag rij. Ze zijn allemaal verschillend in de remmen en stuur en dat merk je al snel.
Mijn favoriete Setra is de 1101 (en eerder de 1001 maar die is naar Jeanine gegaan, dat is nu zo'n omgestickerde bus geworden ;( ) en ik hou sowieso meer van de 1000 serie dan van de 1600 serie want de 1000 heeft stoelverwarming en geen glas voor de voorste passagiers dus die is meer open en gezelliger. En mijn favo VDL is de 1884 :D

fohadie schreef:
Geen idee, hij was lichtblauw en dat valt op tussen de groene en rode bussen die normaal in Haarlem rijden.

Dan durf ik het niet te zeggen, die ken ik niet :=
Misschien toch voor de nieuwe consessie.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:48

Jups dat was de 1001 :D

Ooohhh soms kan ik ook die 18 meter gelede gas bussen wel achter het behang plakken!! Die trekken toch helemaal niet op.

Setra bussen, de stoelen kan ik het beste goed zetten voor m'n rug. Sommige VDLs is de stoelvering kapot :+

Muiz, PB je ff een foto....