Duurzame alternatieven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:20

Gebruikt er iemand kattenbakvulling die bij het gft of in de mensen-wc mag? Ik heb het hier wel gevonden maar dat zou me 10 euro per week gaan kosten :wow: dat kan vast wel voor ietsje minder

tamary

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:47

Katten en hondenpoep moeten bij het restafval zover ik weet, dan zou dat voor de kattenbakvulling dus ook gelden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:46

tamary schreef:
Katten en hondenpoep moeten bij het restafval zover ik weet, dan zou dat voor de kattenbakvulling dus ook gelden.

Volgens het interner scheelt dat per regio. Lijkt me dat het via het toilet weinig uitmaakt, daar gaat wel erger spul in :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 00:06

Magrathea schreef:
tamary schreef:

Volgens het interner scheelt dat per regio. Lijkt me dat het via het toilet weinig uitmaakt, daar gaat wel erger spul in :=

Bel je rioleringsbedrijf eens over hoe groot de kans is dat ze dan regelmatig langs moeten komen. De waterbesparende toiletten hebben dat al als bijwerking, als je dan ook nog eens van alles met flink massa er door gaat spoelen ...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:43

tamary schreef:
Bel je rioleringsbedrijf eens over hoe groot de kans is dat ze dan regelmatig langs moeten komen. De waterbesparende toiletten hebben dat al als bijwerking, als je dan ook nog eens van alles met flink massa er door gaat spoelen ...

En daarom vroeg ik dus om kattenkorrels die je via de wc kunt doorspoelen, in de situatie dat de riooldienst steeds langs moet komen heb ik dus dingen doorgespoeld die niet kunnen :)*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:02

Die zijn er niet
Punt

Door de aard van het product (het is geen voeding oid ) hoeft er an sich niet getest te worden op een hele hoop zaken
Waardoor er allerlei stoffen in kunnen zitten die je niet in het zuiverings susteem wil hebben of kunt gebruiken

Naast het risico van verstoppen; wat ook. Niet eens bij jouw wc hoeft te gebeuren maar ook elders in het systeem kan gebeuren
Daarom moet het gewoon bij het rest afval

Behalve in flevoland
Daar mag het in de gft bak

Edit: geloof ook gewoon niet de claims van fabrikanten
Das leuke marketing ,maar het kan en mag gewoon niet

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 09:11

Hondenpoep pak ik wel eens gewoon met een wc papiertje op en spoel het dan door, maar dat gaat natuurlijk lastig met kattenpoep. Misschien zijn wc-papier snippers wel een manier om de drolletjes door te kunnen spoelen? Maar of een kat daar zijn behoefte op wil doen is de vraag, die zijn meestal nogal kieskeurig :+

Wij gebruikten zelf altijd zo'n vulling die klontert. Alles wat vochtig is schep je er gewoon uit en kan bij het restafval, en de rest blijft helemaal schoon en droog. Zo deden we enorm lang met een zak.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 11:02

Ik gebruik het zand van Almo Nature. Zou door het toilet mogen en is volledig bio afbreekbaar. In het toilet lost het helemaal op, maar ik vind dat niet zo handig. Dus bij mij gaat het gewoon in de gft bak.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 11:48

Dat het per gemeente kan verschillen maakt het er ook niet makkelijker op om iets duurzaams te vinden. Waar ik woon daar mag poep van dieren niet in de gft bak, of kattengrit wel of niet afbreekbaar is doet er dan al niet mee toe.
Om het nog ingewikkelder te maken, kleine hoeveelheden zaagsel stro en uitwerpselen (denk aan konijnen, cavia's etc.) dat mag hier dan weer wél bij het gft. In andere gemeenten mag je dan weer geen zaagsel in het gft doen, ik vind het maar ingewikkeld.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:40

Citaat:
Je zocht op: honden- of kattenpoep

Afdanken via:
Vuilnisbak (restafval)
Let op:
Alleen mest van kleine huisdieren mag in de groente-, fruit- en tuinafval-bak. Honden- en kattenpoep hoort bij het restafval. Honden- en kattenpoep mogen niet in de gft-bak en ook niet op de composthoop thuis, vanwege het risico van het overdragen van dierziektes via de compost. Ook horen kattenbakkorrels niet bij het gft.

Sinds wanneer is een kat geen klein huisdier :=

Ik denk trouwens dat het meer te maken heeft met het dieet van het dier dan met de grootte, dus een plantenetend huisdier zoals een konijn of cavia geeft geen risico en een vleesetend dier als een kat wel.

Wel gek dat het dan in sommige gebieden geen risico geeft. Daar zullen de afvalstromen anders gaan? :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:50

Ligt aan de afvalverwerker
Die hebben gewoon verschillende instalaties waarbij je dus idd verschillen krijgt per regio van wat wel en niet ergens in kan

Maar het toilet zelf... daar hoort alleen toiletpapier, en je behoefte doorheen gespoeld te worden
Kattenbakvulling in de grijze
Tenzij je gemeente zegt dat het ook in de groene mag omdat de verwerker het kan en wil verwerkeb

En ook al zegt een fabrikant dat het wel door de wc mag, wil dat niet zeggen dat het van de zuivering mag of dat ze daar blij van worden ... en daar gaat het nu net om
Leuk dat het mag volgens de fabrikant , maar die hoeft het niet te verwerken in een zuiverings installatie
Duurzamer is het dan gewoon om het correct te verwerken en je er bij neer leggen dat je genoegen moet nemen met een zo duurzaam mogelijk geproduceerde korrel

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:54

Of geen kat nemen.

Klinkt banketstaaf, maar als je zo duurzaam mogelijk wilt leven is een vleeseter in huis nemen die ook nog eens niet-afbreekbaar afval produceert, nu eenmaal niet handig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:58

Is een optie
Maar als een dier er nu eenmaal is
Dan is het er
En eerlijk? Kun je beter een kat hebben dan een kind kweken
Er zijn altijd vergelijkingen te bedenken waarbij het 1 of het ander er beter uit komt op de duurzaamheidsmeter ;)

En met de hoeveelheid ongewenste die we hebben in het land, hoop ik dat er nog wel even door geadopteerd word

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:04

Snap ik, maar als een dier er eenmaal is, dan is het er. En ik word een beetje moe van mensen die dan gaan proberen om een dier zo 'duurzaam' mogelijk te houden (veganistisch/vegetarisch voer halen voor een vleeseter bv), dus vandaar. Geef je dier de zorg die het nodig heeft, en leg je erbij neer dat je een iets minder duurzame keuze hebt gemaakt (wat niet erg is! Klinkt heel judgy maar zo bedoel ik het niet :+ )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 18:28

Een dier voeding ontzeggen die ze nodig hebben of een zo min mogelijk belastende kattenbakkorrel willen voorzien zijn wel twee heel verschillende zaken natuurlijk ;)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 18:58

Het heeft niks met kattengrit te maken maar heb je al eens overwogen om de kat aan te leren om op het toilet de behoefte te doen? Ik heb zelf geen kat, en ik heb daardoor ook geen idee hoe moeilijk zoiets is, maar er zijn wel online filmpjes waarin je kan zien dat katten zoiets kunnen. Als dat zou lukken dan verbruik je al meteen een stuk minder kattengrit, misschien is dat desnoods een leuk alternatief? :)

Dit filmpje was de eerste hit die ik er op kreeg, misschien is het wat, misschien zijn er nog wel meer verschillende trainingen beschikbaar of misschien is het zelf te maken
https://youtu.be/vm9LF9eoNMg

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:33

Mogen houtkorrels(of het zaagsel wat het wordt als het uit elkaar valt door de urine) niet in de gft bak? Wordt immers ook gebruikt voor konijnen etc. Drolletjes schep je er dan uit en gooi je alsnog door de wc.

Waaarom konijnenkeutels wel lijkt me inderdaad herbivoor - carnivoor verhaal.

Ik gebruik zelf No Problem houtkorrels(20 liter a 5 euro) icm. peewee bakken, dat scheelt echt zoveel. Denk dat ik misschien 3 zakken per jaar gebruik met twee katten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:57

Toxoplasmose en voor mensen gevaarlijke wormen zitten ook aan de houtkorrel/het zaagsel, daarom mag ook dat niet bij gft-afval.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:05

Dat idd

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 01:05

Foaly schreef:
Of geen kat nemen.

Klinkt banketstaaf, maar als je zo duurzaam mogelijk wilt leven is een vleeseter in huis nemen die ook nog eens niet-afbreekbaar afval produceert, nu eenmaal niet handig.

:o? Deze katten heb ik al vijf jaar (ze zijn intussen 5 en 7), ik ga ze niet wegdoen om dan te kunnen verkondigen dat ik super duurzaam leef. Wat Sonja zegt, gegeven deze situatie probeer ik het zo duurzaam mogelijk te maken.

Ik heb de lokale afvalverwerker om info gemaild, hopelijk krijg ik daar sluitend antwoord op :)
Als het allemaal bij rest moet is dat zo maar ik wil toch wel alle opties overwegen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:43

Opties onderzoeken is altijd goed
Dan weet je het zeker en kun je de best mogelijke optie kiezen
wat betreft dieren ben ik ook niet echt duurzaam... twee rottweilers die gewoon kvv krijgen en wel vegan brok er naast ivm wel goed eten en niet allergisch op kunnen reageren (kip allergie)

Hoewel als de oudste het loodje legt
De jongste prima plantaardig zou kunnen
Die hadden we beter sulo kunnen noemen (kliko merk hier ) inclusief het stalen gestel van de sulo :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:58

Mizora schreef:
Toxoplasmose en voor mensen gevaarlijke wormen zitten ook aan de houtkorrel/het zaagsel, daarom mag ook dat niet bij gft-afval.

Ah, dan snap ik het.

https://www.milieucentraal.nl/bewust-wi ... akvulling/ Beetje onderaan staat ook een kolom met een overzicht van verschillende kattenbakvullingen. Denk alleen niet dat er is meegenomen hoe lang je ermee kan doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:09

Mocht je het trouwens eigenlijk toch willen composteren, zou ik het net als humanure doen. 2 jaar op een aparte composthoop (3 hopen maken) en enkel direct bij de stam van fruitbomen en andere vaste planten waar je niet in de aarde hoeft te wroeten, niet op gaat zitten (dus geen gras) en niet dicht bij de grond oogst. Fruitoogst bij vallend fruit alleen ruimschoots weg van mestplaats en bij voorkeur zo snel mogelijk na de fruitoogst aanbrengen (tot uiterlijk vroeg in het voorjaar).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:45

Air schreef:
Mizora schreef:

Ah, dan snap ik het.

https://www.milieucentraal.nl/bewust-wi ... akvulling/ Beetje onderaan staat ook een kolom met een overzicht van verschillende kattenbakvullingen. Denk alleen niet dat er is meegenomen hoe lang je ermee kan doen.

Ohh dit is echt een super informatieve site!

Er staat dus dit:
Citaat:
Spoel kattengrit ook niet door de wc. De riolering kan verstopt raken.

Maar als het dus geklonterde plas is ( :+ wat een gesprek) in houtvezel dat opgelost kan worden in water, dan zou dat wel moeten kunnen dus? Als verstopping het enige criterium is. Da's toch al gauw ruim de helft van het afval dat katten maken dus dat scheelt ook enorm, als je de plasjes door het toilet kan spoelen en de drollen gewoon in de afvalbak doet

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:48

In kattenbak korrel kunnen gewoon ook nare stoffen zitten die je niet in het zuiveringssysteen wil hebben
Er kunnen gewoon zware metalen in zitten en chemicalien zonder dat dat op de verpakking staat
Er hoeft op een hele boel zaken gewoon niet getest te worden omdat het geen (humane) voeding is