Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:56

Shadow0 schreef:
Budgettip voor mensen die wel terrasjes leuk vinden maar niet veel geld willen uitgeven: op veel Utrechtse terrasjes is de bediening zo traag dat je heel lang kunt zitten zonder drankje. Ik ben zelfs al een paar keer weer weggegaan voor er iemand uberhaupt aan mijn tafeltje kwam. (Jammer, want ik wilde op zich wel wat drinken, maar het is wel lekker goedkoop :P )

:')

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:01

Daphara schreef:
Ik heb het idee dat zuinig vaak wordt gezien als gierig.

Ik ben single en geld moet kunnen rollen, ik wil genieten en maak me er nooit zo druk over, maar heb groot respect voor mensen die wel zuinig zijn. Ik leer er zelfs veel van.

Toch kan ik mezelf er niet toe zetten even goed bij een kringloop rond te kijken, krijg altijd de kriebels in kringloopwinkels. Het begint me letterlijk overal te jeuken binnen enkele minuten. Dan maar niet zuinig en gewoon nieuw kopen.

Ik kom juist graag bij kringloopwinkels, niet omdat ik te zuinig ben om nieuw te kopen, maar omdat je juist bij de kringloop de leukste spulletjes kunt kopen. Kleding koop ik er echter nooit. Maar wel boeken en spullen voor in de tuin.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:05

Shadow0 schreef:
Budgettip voor mensen die wel terrasjes leuk vinden maar niet veel geld willen uitgeven: op veel Utrechtse terrasjes is de bediening zo traag dat je heel lang kunt zitten zonder drankje. Ik ben zelfs al een paar keer weer weggegaan voor er iemand uberhaupt aan mijn tafeltje kwam. (Jammer, want ik wilde op zich wel wat drinken, maar het is wel lekker goedkoop :P )

_O-

En ondertussen gewoon uit je eigen Dopper drinken, zien ze dan vast ook niet :+

Wijsje

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:38

Mijn man werkte voor een grote beddenzaak, als sjouw-feur. Bedden en kasten naar boven sjouwen, inclusief loodzware en onhandige elektrisch verstelbare bedbodems enz. En daarna de hele slaapkamer monteren, soms een paar uur werk.

Bij sommige mensen kon er nog geen glaasje water af, zelfs bij warme dagen op een bloedhete zolder.
En hoe rijker hoe gieriger leek het wel: bij een achterbuurt gerust 10 euro fooi, terwijl hij bij een kast van een huis gerust terug naar de vrachtwagen kon lopen voor 5 cent wisselgeld!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 00:10

nynke55 schreef:
Ik kom juist graag bij kringloopwinkels, niet omdat ik te zuinig ben om nieuw te kopen, maar omdat je juist bij de kringloop de leukste spulletjes kunt kopen. Kleding koop ik er echter nooit. Maar wel boeken en spullen voor in de tuin.

Is dat ook al gierig kringloopwinkels? Mijn halve huis is kringloop/weggeefwinkel/kofferbak markten. Vind het mooi. Het is inderdaad goedkoop en met een beetje gevoel maak je er prachtige dingen van.
Ik neem ook gerust dingen mee van het grofvuil aan de straat. Kan je vaak nog best leuke dingen mee maken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 00:27

Mariska88 schreef:
Nu jullie het hebben over eten meenemen naar de bioscoop (wat nog nooit in mij was opgekomen om.dat tr gaan doen)

Vind ik het ook altijd zo grappig in pretparken / dieren tuinen etc.
Mensen met tassen vol eten en drinken, lopen er mee te sjouwen. Heb je uiteindelijk lauw drinken en een geplet broodje..

Als ik / wij ergens heen gaan,dagjes uit of iets. Dan gaan we dus ook weg en gaan we genieten. En dus ook absoluut geen eten drinken meenemen

Paar keer geprobeerd..het is te goor voor woorden wat je in pretparken enz voorgeschoteld krijgt.
Fijn dat mensen ervan kunnen genieten, maar geef mij maar een geplet broodje. Zit meer smaak aan.

Verder vind ik het een grappig topic omdat wat de een gierig vindt, de ander weer arrogant vindt van de andere kant gezien.
Ik vind bovenstaande post best wel vervelend klinken omdat je niet kunt bepalen of een ander misschien wel of niet geld heeft voor eten in een park (en ze vragen godavermogens).
Stel dat je 2 kinderen hebt ben je al met vier man. Dan is een dagje uit een duur geintje als je ook nog eens eten 'moet' kopen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 00:33

Veulen84 schreef:
nynke55 schreef:

Is dat ook al gierig kringloopwinkels? Mijn halve huis is kringloop/weggeefwinkel/kofferbak markten. Vind het mooi. Het is inderdaad goedkoop en met een beetje gevoel maak je er prachtige dingen van.
Ik neem ook gerust dingen mee van het grofvuil aan de straat. Kan je vaak nog best leuke dingen mee maken.

Nynke55 reageerde op mijn bericht dat ik respect heb voor mensen die zuinig zijn, maar ik jeuk krijg van kringloopwinkels.

Ik zie kringloop als een verstandige manier om geld te besparen, ik krijg er alleen zelf letterlijk de kriebels van. Niemand heeft het gierig genoemd.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 00:51

M.b.t eten/drinken meenemen: situatie afhankelijk.

Wat koop je? Dan kan een kaartje voor een film zijn. Of een kaartje om dieren te zien. Of een kaartje om in apparaten en machines te zitten. Bij dergelijke kaartjes zit normaliter geen eten/drinken inclusief. Dat kun je daar kopen. Voor krankzinnige prijzen. Dus kun je, als díe prijzen je niet aanstaan, lauw drinken en geplet eten meenemen.

Dan: je gaat naar een andere gelegenheid waar je geen kaartje moet kopen maar waar ze alleen maar eten en drinken verkopen. Dan mag je daar, onder genot van drankje en/of maaltijd best een boek lezen of een film op je tablet bekijken. Je mag trouwens ook praten met je tafelgenoot. ;) Maar de prijzen van het eten en drinken worden níet duurder als je voor je eigen vermaak zorgt.

Kan iemand mij dan uitleggen, dat wanneer je betaald voor vermaak, het eten en drinken tig keer zo duur is?
Ik snap dus wel waarom men iets meeneemt naar bios/dierentuin/pretpark.

Ik blijf het ook oprecht heel bijzonder vinden dat een cola in een plastic beker in de bioscoop , waarvoor je in de pauze in de rij moet staan, duurder is dan een cola in een flesje met een glas ernaast dat naar je toegebracht word.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 01:12

Koop in Disneyland Parijs maar eens een flesje drinken en een gezond broodje :$ :$ :$
En ik bij de tassencontrole maar denken dat het voor wapens was :+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 01:18

Maar zo vind ik €2.50 in het vliegtuig voor een flesje water echt een schandaal! We hebben het over water! Een eerste levensbehoefte!
Dat de wijn duur is kan zelfs ik begrip voor opbrengen. :+ Maar water mag gewoon niet duur zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 01:20

Op Dalaman airport in Turkije vroegen ze in 2012 €15 voor een happy meal bij mac donalds, geen grapje.
Daar betaalde je €20-25 voor een normaal mac menu. :oo
Echt ik giérde van de honger, maar no way. :')

Palmera: die flesjes water moeten ook dat vliegtuig nog in hé?
Ik vind 2,50 nog redelijk.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 01:26

Ja, die flesjes moeten het vliegtuig in. Maar water is en blijft een eerste levensbehoefte. En dan maak je mij niet wijs dat het aan boord sjouwen van die paar kratjes water dergelijke prijzen oplevert. ;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 05:40

Maar zijn dat die kleine flesjes of de grotere variant? (halve liter).
Sowieso vind ik het ook veel geld voor een eerste levensbehoefte.
Maar ik moet zeggen dat ik net zo lief kraanwater drink als Spa Blauw.

20-25 euro voor een Mc Menu? :wow:
En hier is het juist spotgoedkoop. Een hamburger voor een euro :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:02

Palmera schreef:
M.b.t eten/drinken meenemen: situatie afhankelijk.

Wat koop je? Dan kan een kaartje voor een film zijn. Of een kaartje om dieren te zien. Of een kaartje om in apparaten en machines te zitten. Bij dergelijke kaartjes zit normaliter geen eten/drinken inclusief. Dat kun je daar kopen. Voor krankzinnige prijzen. Dus kun je, als díe prijzen je niet aanstaan, lauw drinken en geplet eten meenemen.

Dan: je gaat naar een andere gelegenheid waar je geen kaartje moet kopen maar waar ze alleen maar eten en drinken verkopen. Dan mag je daar, onder genot van drankje en/of maaltijd best een boek lezen of een film op je tablet bekijken. Je mag trouwens ook praten met je tafelgenoot. ;) Maar de prijzen van het eten en drinken worden níet duurder als je voor je eigen vermaak zorgt.

Kan iemand mij dan uitleggen, dat wanneer je betaald voor vermaak, het eten en drinken tig keer zo duur is?
Ik snap dus wel waarom men iets meeneemt naar bios/dierentuin/pretpark.

Ik blijf het ook oprecht heel bijzonder vinden dat een cola in een plastic beker in de bioscoop , waarvoor je in de pauze in de rij moet staan, duurder is dan een cola in een flesje met een glas ernaast dat naar je toegebracht word.

Omdat je je boek, tablet of tafelgenoot als het meegebrachte geplette broodje en lauwe drankje moet zien.
Op het moment dat je naar dinnershows gaat betaal je ook een klein vermogen om te mogen eten en dat is niet omdat het eten zo goed is :+

Bij Disney is de tascontrolle overigens echt voor wapens etc. Wij zijn daar meerdere malen geweest met eten en drinken in de tas (want hoewel ik een hapje eten bij de dag vind horen trap ik daar bij Disney toch echt niet in, als je het dan over woekerprijzen wil hebben...) en nooit tegen gehouden. Er wordt echt gekeken naar wapens etc...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:05

Ik vind dat zelf ergens geen eten/drinken mee naar toe mogen nemen echt niet kan in deze tijd. Er zijn zoveel mensen die vanwege overtuiging, geloof of allergie en intoleranties bepaalde voedingsmiddelen moeten mijden. En idd vaak als je iets anders dan patat of snacks wilt zul je toch echt zelf iets mee moeten nemen. In de sauna bijvoorbeeld, je mag alleen in hun restaurant eten en drinken. Het is allemaal lekker, daar niet van. Maar de prijzen gaan 3 keer over de kop. En als je een allergie hebt heb je pech. Mijn moeder moest hemel en aarde bewegen om wel dat lunchgerecht na 17.00 te krijgen. Was het enige op de kaart wat ze kon eten.

Waarom moet iemand die meubels sjouwt voor werk trouwens nog een fooi krijgen? Hij krijgt toch betaald via zijn werknemer? Op dat punt ben ik misschien wel gierig, fooi in een restaurant heb ik ook nooit zo goed begrepen. Je betaalt immers al voor het eten. Ik doe dat zelf nooit. Mijn man betaalt wel altijd een fooi als we uit eten gaan. Die betaalt trouwens ook heel rustig voor de hele groep. Hij is weer gierig/zuinig op andere punten waarvan ik denk, doe niet zo moeilijk koop gewoon die nieuwe schoenen/broek/trui.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:17

SusanH schreef:
Waarom moet iemand die meubels sjouwt voor werk trouwens nog een fooi krijgen? Hij krijgt toch betaald via zijn werknemer?

Dat "moet" ook niet maar vaak gebeurde het toch met afrekenen. Rekening van honderden euro's vaak, dan is het wel heel sneu om de bezorger terug naar de auto te laten lopen voor 5 cent.

Ik vind, bij beroepen waarvan je weet dat de mensen keihard moeten werken voor erg weinig geld, dat je best iets extra's mag geven als ze dat goed gedaan hebben. Gewoon, als extra blijk van waardering. Dus ben je vlot bediend in een restaurant, door een vriendelijke ober of was het eten super lekker, dan geef je een fooi.
Andersom doe ik dus ook: was het een slome chagrijn dan geen fooi.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:23

SusanH schreef:
Ik vind dat zelf ergens geen eten/drinken mee naar toe mogen nemen echt niet kan in deze tijd. Er zijn zoveel mensen die vanwege overtuiging, geloof of allergie en intoleranties bepaalde voedingsmiddelen moeten mijden. En idd vaak als je iets anders dan patat of snacks wilt zul je toch echt zelf iets mee moeten nemen. In de sauna bijvoorbeeld, je mag alleen in hun restaurant eten en drinken. Het is allemaal lekker, daar niet van. Maar de prijzen gaan 3 keer over de kop. En als je een allergie hebt heb je pech. Mijn moeder moest hemel en aarde bewegen om wel dat lunchgerecht na 17.00 te krijgen. Was het enige op de kaart wat ze kon eten.

Waarom moet iemand die meubels sjouwt voor werk trouwens nog een fooi krijgen? Hij krijgt toch betaald via zijn werknemer? Op dat punt ben ik misschien wel gierig, fooi in een restaurant heb ik ook nooit zo goed begrepen. Je betaalt immers al voor het eten. Ik doe dat zelf nooit. Mijn man betaalt wel altijd een fooi als we uit eten gaan. Die betaalt trouwens ook heel rustig voor de hele groep. Hij is weer gierig/zuinig op andere punten waarvan ik denk, doe niet zo moeilijk koop gewoon die nieuwe schoenen/broek/trui.

Maar je hoeft toch niet te eten bij de sauna? Je kan dan toch naar een ander restaurant gaan of thuis eten? Ik kijk altijd van te voren op internet naar de menukaart van een restaurant.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 08:27

Maar er zijn mensen met bijvoorbeeld suikerziekte die specifieke dingen direct moeten kunnen eten om problemen te voorkomen. Zij zouden toch niet afhankelijk moeten zijn van de woekerprijzen en een menukaart in een restaurant?

Edit: of mensen met een eetstoornis om maar wat te noemen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:32

Amandavd schreef:
SusanH schreef:

Maar je hoeft toch niet te eten bij de sauna? Je kan dan toch naar een ander restaurant gaan of thuis eten? Ik kijk altijd van te voren op internet naar de menukaart van een restaurant.

Jawel, want als je een dagje sauna doet ben je er van de ochtend tot in de avond (wij iig wel). Zeker als je naar een groot complex gaat :j het is niet naast de deur en ligt in de middle of nowhere. Even weg kan dus niet.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:36

Cayenne schreef:
Maar er zijn mensen met bijvoorbeeld suikerziekte die specifieke dingen direct moeten kunnen eten om problemen te voorkomen. Zij zouden toch niet afhankelijk moeten zijn van de woekerprijzen en een menukaart in een restaurant?

Dus restaurants moeten maar mensen hun eigen eten mee laten nemen want iemand kan een bepaalde allergie hebben? Sorry maar dat slaat toch werkelijk nergens op? Hoe moet een restaurant zijn geld verdienen als mensen hun eigen eten mee mogen nemen?

Tegenwoordig kunnen ze in restaurants heel veel als je aangeeft dat je een bepaalde allergie hebt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:37

Cayenne schreef:

Ik heb een eetstoornis en een voedselallergie, maar ik heb nog nooit problemen gehad als ik iets wil aanpassen aan een gerecht :n

En nog steeds vind ik woekerprijzen een relatief begrip, maar goed, dat is een andere discussie :o

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:40

Wijsje schreef:
SusanH schreef:
Waarom moet iemand die meubels sjouwt voor werk trouwens nog een fooi krijgen? Hij krijgt toch betaald via zijn werknemer?

Dat "moet" ook niet maar vaak gebeurde het toch met afrekenen. Rekening van honderden euro's vaak, dan is het wel heel sneu om de bezorger terug naar de auto te laten lopen voor 5 cent.

Ik vind, bij beroepen waarvan je weet dat de mensen keihard moeten werken voor erg weinig geld, dat je best iets extra's mag geven als ze dat goed gedaan hebben. Gewoon, als extra blijk van waardering. Dus ben je vlot bediend in een restaurant, door een vriendelijke ober of was het eten super lekker, dan geef je een fooi.
Andersom doe ik dus ook: was het een slome chagrijn dan geen fooi.

Ben ik het niet mee eens. Mensen die in de zorg keihard werken krijgen ook geen extra fooi als ‘blijk van waardering’

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:00

Ik vind het eigenlijk heel verwonderlijk dat mensen zo happig zijn op fooi geven in de horeca maar mensen in andere servicegerichte beroepen geen fooi willen geven omdat ze salaris krijgen. Mensen in de horeca krijgen ook salaris. Minimumloon weliswaar, maar ze kiezen daar ook zelf voor.

Ik probeer wel altijd fooi te geven als ik een dienst afneem bij iemand. Of dat nou iemand is die een zware wasmachine naar de zolder komt tillen of iemand die een tattoo bij me zet. Het lukt niet altijd en lang niet iedereen accepteert het, maar een fooi kan imo ook prima een goede kop koffie zijn.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:07

Ik ben ook wel van de fooi geven en vind 5 cent terug vragen echt heel gierig _O- ik rond eigenlijk altijd af naar boven, of als de service niet goed is dan niet maar komt maar weinig voor.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:15

Oeh dat zou leuk zijn, als mijn leerlingen mij fooi zouden gaan geven! :D Of de ouders na een oudergesprek...