fjaril schreef:Ik vind het zo moeilijk he..
Waar doe ik goed aan?
Het is een doolhof.
Bel de vakbond!
Ooit was er iets dat je ontslagen werd na 2 jaar ziektewet en in de wao kwam.
Tegenwoordig is er een 'uitvinding' die slapend dienstverband heet: geen ontslag, geen transitievergoeding, maar je hoeft niet meer te werken en krijgt wia.
Citaat:
Het UWV zal het er niet mee eens zijn dat werken voor nu geen optie is. Waarom denken jullie dat?
Er is in ons systeem 1 persoon die kan bepalen of jij kunt werken: dat ben jij.
Er is een nieuwe situatie en (zoals ik mij in mijn zwaarste periode uitdrukte) 'je kunt niet meer denken, je hersens staan stil'.
Citaat:
Als ik iets om handen heb, voel ik me mentaal beter. Ik ben onder de mensen, kan me nuttig maken. Helemaal thuis zitten word ik depressief van.
Op zich is het goed om dit van jezelf te weten, maar je werk voelt volgens mij niet zo voor jou.
Citaat:
Ik ben nog niet helemaal beter gemeld. Voor iets meer dan 67% ben ik beter gemeld. Dat betekent geen WIA, maar als ik me ziek meldt, komt er een nieuwe keuring en gaan ze opnieuw van de 100% van mijn uren uit, wat op mijn contract staat. Als ik dan onder de 65% kom, krijg ik wel wia. Maandag ga ik bellen met die arts. Ik heb tijdens de keuring al aangegeven dat ik nog geen 24 uur had gewerkt en dat ik dus niet kon zeggen of ik dat aankon.
...en eerst bellen met de arbolijn van de vakbond!
Citaat:
Ik baal er zo van dat de behandelingen nu stil staan. Ik loop steeds vast en heb het gevoel dat dat mijn eigen schuld is.
Please join the club.
Zo denken mensen bij tegenslag.
Citaat:
Alle methodes helpen maar even, of helemaal niet (elke dag drie positieve dingen opschrijven, gedachtenschema's, etc...) Met mijn therapeut heb ik het al zo ontzettend vaak gehad over mijn faalangst, angst om te solliciteren, mijn overtuiging dat ik niet goed genoeg ben. Het helpt niets. Ik heb het gevoel daar in te falen. Dat ik niet sterk genoeg ben. Dat ik mezelf een schop onder mijn kont moet geven en gewoon moet solliciteren en schijt moet hebben aan mijn angst. Anders kom ik er nooit achter dat ik wel ergens goed in ben. Dat is natuurlijk ook wel zo, maar nu zie ik het zo gebeuren dat ik elke keer in mijn proeftijd ontslagen wordt, omdat ik niet functioneer, dicht klap, geen mening durf te geven, geen initiatief durf te nemen... Als ik dat zeg, krijg ik als reactie: is dat een realistische gedachte? Je hebt mooie talenten.
...zo ongeveer dezelfde zware periode waarin mijn hersens stil stonden, kreeg ik cognitieve gedragstherapie.
Wat geen zier hielp, ondanks dat ik er loeihard aan werkte.
(....voor zover ik het kon, maar ik investeerde er het laatste beetje puf dat ik nog in die therapie.)
Citaat:
Niemand lijkt te snappen hoe groot de problemen in mijn hoofd echt zijn. Of stel ik me aan?
Nee, je stelt je niet aan.
Het is groot, en waarschijnlijk ook niet cognitief. (Of dat is iets secundairs, etc.)
Citaat:
Het is ook niet gek dat die angsten zo diep geworteld zijn. Als ik terugdenk in mijn leven was ik als klein kind al bang voor de wereld. Vanaf mijn derde heb ik herinneringen. Bang om bij een vriendinnetje te gaan spelen een paar huizen verderop, bang voor het donker, bang om alleen te zijn, bang voor harde geluiden, bang voor nieuwe dingen, bang voor de peuterspeelzaal, bang voor school. Ik ben daar nooit goed in begeleid. Mijn ouders zijn ook onzeker in sociale situaties. Misschien heb ik het van hen aangevoeld.
Mijn leven gaat gewoon over angst. De eerste paar jaar op de basisschool gingen redelijk. Ik had wat vriendjes. Op een gegeven moment werd ik gepest. Dit heeft geduurd tot ik naar het mbo ging, waar ik er ineens wel bij hoorde. Klasgenoten wilden gewoon naast me zitten, hoe dan?
Thuis werd ik gepest en kreeg ik te horen dat ik ongewenst was, dat ik een trut was, dat ik geen rechten had en dat ze me liever kwijt dan rijk waren.
En nu op het werk, ben ik weer ongewenst en lastig. Het doet me pijn. Ik voel me alsof ik van een andere planeet kom. Alsof ik hier niet hoor. Ik zou ook niet weten wat voor werk ik leuk vindt. Niks scheelt me. Alles lijkt me saai of eng.
Ik wil geen einde aan mijn leven, omdat ik dat al die mensen niet gun. Ik wil blijven vechten, maar de mogelijkheden worden steeds minder. Ik voel me alsof ik iedereen tot last ben en alsof ik ongeschikt ben voor elke baan.
....en na al die ellende toch nog denken van 'stel ik mij niet aan?'
Dat heet 'de vloek van de overleefster'.
Altijd die kiezen op elkaar, doorgaan, doorbuffellen, noem het maar op - en als je om hulp vraagt 'nul op rekest'.
(Puur praktisch en feitelijk hebben we corona, maar de vloek van de overleefster is ook: niet geloofd worden. Te horen krijgen 'dat je toch je eigen boontjes moet doppen', etc.)
Citaat:
Maar wat moet ik doen in die maanden tot mijn behandeling start. Als die al start.. het is groepstherapie intern..
Oej, hoe zit dat mbt corona...?
Citaat:
Ik mis ook plotseling ouderfiguren in mijn leven heel erg. Ik kan nergens op terugvallen en moet het allemaal alleen regelen. Terwijl ik dichtklap in gesprekken zoals ik vanmorgen had met mijn leidinggevende. Ik kon alleen maar knikken en ja zeggen, terwijl ik mijn tranen aan het weg slikken was.
Ja, zo doen overleefsters dat.
Jarenlange training in 'niet voor jezelf opkomen', niet met die vuist op tafel, en zelfs niet in tranen uitbarsten. (Dat laatste kan verstandig zijn, nare mensen maken daar prompt misbruik van.)
Enne,
NIETS te sorry, he!!!
Jij staat strak van de stress, je hersens staan stil - hartstikke rot.