wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:28

In de natuur werkt alles samen/is van elkaar afhankelijk. Zodra de mens denkt dat het daaruit onderdelen isoleren verstandig is, gaat het ernstig fout of dat nu monocultuur is voor vlees of voor planten maakt niks uit. Het funeste stuk voor deze planeet is de menselijk arrogantie en hebzucht, niet het wel of geen vlees eten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:21

tamary schreef:
In de natuur werkt alles samen/is van elkaar afhankelijk. Zodra de mens denkt dat het daaruit onderdelen isoleren verstandig is, gaat het ernstig fout of dat nu monocultuur is voor vlees of voor planten maakt niks uit. Het funeste stuk voor deze planeet is de menselijk arrogantie en hebzucht, niet het wel of geen vlees eten.

Uiteraard bedoelde ik het op die brede manier en niet alleen over vlees uit stamcellen.

Ik las laatst b.v. dat voortplanting bij de mens een van de grootste risico's is en dat maar 10% van alle bevallingen zonder complicaties zijn. hier vallen ook complicaties later na de bevalling onder.

Ik roep altijd dat de natuur overal een oplossing voor heeft en krijg dan ook het idee dat dit "de" oplossing van de natuur was om overbevolking door de mens te voorkomen. Helaas kon de natuur niet voorkomen dat de mens slim genoeg werd om die "problemen" aan te pakken.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 01:26

Resistance schreef:
Ik ben geen planteneter he :+

1-0 voor u! _/-\o_ ze hebben toch wel humor

Ninx schreef:
Nou..... als je het nu inzette om de discussie luchtiger te maken.... als grap.

Maar je zet het in als troefkaart: je zegt eigenlijk.... lekker makkelijk voor jullie dat planten geen pijn of emoties kennen, dan kun je tenminste consumeren zonder je schuldig te voelen en zonder daar overdreven veel moeite voor te doen. Komt dat even makkelijk uit voor jullie....
Ofwel: je zoekt een stok om mee te slaan.

Nou, sorry als het niet zo is overgekomen maar ik was écht even toe aan een beetje luchtigheid en dat was ook mijn voornaamste doel.

Maar de kern van het verhaal wil ik inderdaad wel als argument geven. Waar de discussie tussen PlantsTho en ik op uitdraaide, was dat dieren een brein hebben en dus gevoel en pijn kunnen hebben. Daarna gaf ik geef het voorbeeld van een imo idealistische manier een dier slachten en opeten, waarin het dier geen pijn en geen stress zou hebben, maar waarvan ik het gevoel heb dat een vega als PlantsTho heb dat zij dat alsnóg afkeuren omdat ze simpelweg geen dieren willen laten doden om deze op te eten. Maar hebben ze dan nog argumenten? Volgens mij niet en in dat geval kan er bij deze een punt achter de discussie wat betreft het wel/niet veganistisch gaan leven, want ze willen in geen geval een dier (laten) doden. Dan krijgt de boze veehouders-club terecht het gevoel dat ze het nooit goed kunnen doen ;)

Magrathea

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 02:44

Als ik dan even voor mezelf mag spreken:
Ik vind het om de redenen die maura al noemde moreel verkeerd om dieren te doden. Ik snap echter ook dat er mensen zijn die het niet in hun hoofd krijgen dat je misschien ook wel op een andere manier in leven kan blijven dan door vlees te eten. Dus dan kan dat maar beter van een goede oorsprong komen.
Vind ik dat leuk? Nee. Het is de minst slechte van twee kwaden. Net zoals dat ik in de toekomst misschien mijn buren wel wil voorzien van eitjes van mijn eigen kipjes. Niet omdat ik die eitjes graag weggeef (ze zijn niet van mij en kippen lusten ze ook graag) maar omdat het alternatief voor hen vermoedelijk zal zijn dat ze goedkope eieren van de supermarkt halen en daarmee een industrie steunen waarin kippen een wegwerpartikel zijn. Dan nog liever dat mijn kippen wat minder ei eten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 07:45

Als ik voor mezelf spreek, in kan best in mijn hoofd krijgen dat ik ook in leven blijf als ik geen vlees eet, maar ik vind het niet nodig om zo te leven.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:30

Tiepfoudt schreef:
Nu zou ik graag het volgende willen voorleggen aan oa PlantsTho en Magrathea: Stel ik fok thuis een drietal koeien op, ze staan hun gehele leven met hun voetjes in het gras, krijgen duurzaam geproduceerd voedsel, en tegen de tijd dat mijn diepvries leeg is laat ik Klaartje thuis op locatie slachten. We leven immers in onze idealistische droomwereld waarin slachten aan huis weer legaal is. Er komt een slager en Klaartje krijgt een pin door haar hoofd waardoor ze direct (hersen)dood is, oftewel, ze heeft geen pijn gevoeld en geen stress ervaren. Want in die twee jaren heb ik nonstop mijn koetjes geknuffeld en zijn ze gewend aan mensen, dus raken mijn koetjes niet in de stress als meneer de slager bij ze komt staan.

Ik heb sterk het vermoeden dat jullie het hier nóg niet mee eens zouden zijn, want jullie willen geen dieren doden om ze op te eten. Vervolgens komt het argument, planten hebben geen gevoel/voelen geen pijn, dús die mogen we wel opeten. In mijn voorstel voelt Klaartje ook geen pijn en ervaart geen stress, maar ook hier zijn jullie vast niet mee oké dacht ik zo.

Denk dat Maura het goed beschrijft:

Citaat:
Niet om kinderachtig te doen, maar een baby heeft ook geen besef van leven of dood en die zou je ook met zo min mogelijk stress en na uitstekende verzorging kunnen slachten en opeten. Bij die gedachte draait je maag waarschijnlijk om en begin je allerlei argumenten te verzinnen waarom dat echt niet kan, bijvoorbeeld dat het onnatuurlijk zou zijn of dat het onmenselijk leed zou veroorzaken bij de ouders. Alleen kun je je, kijkend naar onze naaste familie de chimpansee en naar onze voorouders op verschillende continenten, afvragen of het wel zo onnatuurlijk is. Je kunt je ook situaties voorstellen waarin de ouders zelf zijn omgekomen en je kunt je dan zelfs voorstellen of het voor zo'n baby niet prettiger zou zijn om gedood te worden dan om zonder ouders op te groeien in een omgeving waar hij/zij eigenlijk niet gewenst is of er eigenlijk geen geld is om hem/haar op te voeden.

Natuurlijk is het volstrekt ondenkbaar om zoiets te doen en er zijn ook echt wel verschillen tussen baby's en landbouwhuisdieren te verzinnen. Dit gaat voor sommige mensen ook vast te ver, maar ik wil alleen maar proberen aan te geven hoe ik tegenover het doden van dieren om een andere reden dan ze uit hun lijden verlossen sta. Voor mij is een dier geen voedsel, of het nu besef heeft van leven en dood of niet (wat op zichzelf al een tamelijk lastig te onderzoeken stelling is, laat staan dat hij bewezen kan worden). Net zoal een baby geen voedsel is.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:36

Kinke schreef:
Als ik voor mezelf spreek, in kan best in mijn hoofd krijgen dat ik ook in leven blijf als ik geen vlees eet, maar ik vind het niet nodig om zo te leven.

Inderdaad precies dit! Zie echt het nut er niet van om ermee te stoppen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:41

@Kinke en @Jildau Dierenleed is voor jullie duidelijk geen reden om te stoppen, maar wat denken jullie dan van de milieubelasting die het houden van vee veroorzaakt?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:47

PlantsTho schreef:
@Kinke en @Jildau Dierenleed is voor jullie duidelijk geen reden om te stoppen, maar wat denken jullie dan van de milieubelasting die het houden van vee veroorzaakt?

Dierenleed zou een goede reden zijn maar ik vind slachten geen dierenleed. Ze voelen er niks van als ze dood zijn, dan zijn ze gewoon weg en is er alleen een lichaam. Dierenleed vind ik een dier in leven houden terwijl hij lijdt. Dan lijden ze, als ze dood zijn niet.

Er zijn zat dingen op deze wereld die zorgen voor milieubelasting en ik geloof er niet in dat je daar alleen, of grotendeels, de veehouderij de schuld van kunt geven. Het grootste probleem is naar mijn mening nog altijd overbevolking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:56

maura schreef:
Ik lees nog steeds mee en wil hier graag even inhaken
Askja schreef:
Een dier heeft geen besef van leven en dood, en als het op een zorgvuldige manier, met zo min mogelijk stress vooraf, wordt geslacht, dan heb ik daar geen moeite mee.

Dat jij daar geen moeite mee hebt respecteer ik volledig. Ik wil ook niemand een vegetarisch dieet opdringen en heb ook geen behoefte aan allerlei argumenten over waarom ik wel vlees zou moeten eten (of wat ik ook allemaal niet zou mogen omdat ik ervoor kies geen vlees te eten).
Maar ik heb wél moeite met het doden van verder gezonde dieren om geen andere reden dan ze op te eten. Mijn katten doen dat ook, met muizen en konijnen en houtduiven en af en toe een rat, maar dat zijn katten (uit het asiel trouwens). Dus het natuur-argument, eten of gegeten worden, ken ik en accepteer ik maar neemt niet weg dat ik niet wil dat voor mij een dier zomaar gedood wordt.

Niet om kinderachtig te doen, maar een baby heeft ook geen besef van leven of dood en die zou je ook met zo min mogelijk stress en na uitstekende verzorging kunnen slachten en opeten. Bij die gedachte draait je maag waarschijnlijk om en begin je allerlei argumenten te verzinnen waarom dat echt niet kan, bijvoorbeeld dat het onnatuurlijk zou zijn of dat het onmenselijk leed zou veroorzaken bij de ouders. Alleen kun je je, kijkend naar onze naaste familie de chimpansee en naar onze voorouders op verschillende continenten, afvragen of het wel zo onnatuurlijk is. Je kunt je ook situaties voorstellen waarin de ouders zelf zijn omgekomen en je kunt je dan zelfs voorstellen of het voor zo'n baby niet prettiger zou zijn om gedood te worden dan om zonder ouders op te groeien in een omgeving waar hij/zij eigenlijk niet gewenst is of er eigenlijk geen geld is om hem/haar op te voeden.

Natuurlijk is het volstrekt ondenkbaar om zoiets te doen en er zijn ook echt wel verschillen tussen baby's en landbouwhuisdieren te verzinnen. Dit gaat voor sommige mensen ook vast te ver, maar ik wil alleen maar proberen aan te geven hoe ik tegenover het doden van dieren om een andere reden dan ze uit hun lijden verlossen sta. Voor mij is een dier geen voedsel, of het nu besef heeft van leven en dood of niet (wat op zichzelf al een tamelijk lastig te onderzoeken stelling is, laat staan dat hij bewezen kan worden). Net zoal een baby geen voedsel is.

Om die reden zou ik het vlees van Tiepfoudts hypothetische Klaartje ook niet eten en dat van de lammeren van Kuggur ook niet, maar ik krijg de indruk dat een aantal mensen denkt dat elke vegetariër voor een totaalverbod op vlees is? Ik ken er best een aantal, maar de meesten zijn prima in staat tot genuanceerd denken hoor.

Resistance schreef:
Hoop dat de ontwikkelingen van vlees groeien uit stamcellen een beetje opschieten...

Ik vraag me af hoe anderen dit zien? Stel dat het inderdaad een beetje opschiet en er over 5 jaar een biefstuk in de winkel ligt die exact hetzelfde is qua smaak en textuur als een biefstuk uit een koe. Maar dan dus eentje uit stamcellen. Voor de rest zijn ze gelijk, dus we nemen ook even aan dat de milieubelasting gelijk is. Hebben de mensen die vlees eten dan een voorkeur? Zou je de gekweekte of de koe-variant kiezen (prijs is uiteraard ook gelijk). En waarom? En zijn er vegetariërs die zo'n kweekbiefstuk wel zouden eten? En waarom (niet)?

Het doel van die vleessoort is juist dat er geen leed bij plaatsvindt en het minder milieubelastend is he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:57

Jildau schreef:
PlantsTho schreef:

Dierenleed zou een goede reden zijn maar ik vind slachten geen dierenleed. Ze voelen er niks van als ze dood zijn, dan zijn ze gewoon weg en is er alleen een lichaam. Dierenleed vind ik een dier in leven houden terwijl hij lijdt. Dan lijden ze, als ze dood zijn niet.

Er zijn zat dingen op deze wereld die zorgen voor milieubelasting en ik geloof er niet in dat je daar alleen, of grotendeels, de veehouderij de schuld van kunt geven. Het grootste probleem is naar mijn mening nog altijd overbevolking.

Maar het gaat niet om geloven of niet geloven. Er zijn keiharde feiten dat de vlees- en zuivelindustrie de het állerbelastends voor het milieu zijn van alle industrieën!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:57

Kinke schreef:
Ninx schreef:
Ik, en PlantsTho wellicht ook, ben er in mijn hoofd niet eens mee bezig hoe vlees vriendelijker of duurzamer op een bord kan belanden.
Vlees zit niet in mijn referentiekader. Ik houd me daar dan ook het liefst helemaal niet mee bezig.

Maar als 'niet vleeseter' is er geen ontsnappen aan.
Overal is vlees, wordt vlees gegeten, zie je paniekogen vanuit vrachtwagens je aankijken, zie je moeders met kinderen geëmotioneerd naar lammetjes kijken samen die 's avonds door diezelfde moeders opgevreten worden.
Overal dikke kauwende monden met spek, ham, gebraden kippen en worsten.....

In toenemende mate vraag ik me af waarom DAT de norm is. Waarom mensen die proberen leed en een mondiale voetafdruk te minimaliseren lastig, zeurderig en saai zijn.
En daardoor maken ze het alsnog mijn zaak. Want ho, ho, ho.... het is ook mijn planeet! Maar dat anderen ons gezamenlijke leefgebied ten gronde richten is okay, en duurzaam consumerende mensen zijn saai en vervelend en lezen alle verkeerde onderzoeken.

Ik wil eigenlijk helemaal niet nadenken hoe we de boel zo kunnen inrichten dat mensen maar gewoon door kunnen blijven schransen. Ik zou graag zien dat de mens evolueert en een gematigder (zoals in vroeger tijden) dieet gaat volgen.

Dit zegt toch genoeg, en dan anderen verwijten dat ze een stok zoeken om mee te slaan…
dikke kauwende monden
anderen richten ons gezamenlijke leefgebied ten gronde
en vleeseters kunnen gewoon door blijven 'schransen'

Tja, ik weet het niet hoor, maar je komt op mij niet echt over als iemand die respect heeft voor mensen die er niet hetzelfde over denken als jij

Dit is hoe ik 'waarneem'.... de mensen die met beleid consumeren zijn immers niet het probleem.
Het is de massa die massaal consumeert en dat zo goedkoop mogelijk wil doen, het gros knapt dan ook uit z'n kleertjes. Kijk eens om je heen, er zijn nog nooit zoveel zware mensen geweest.

Of ik respect heb voor mensen die anders denken? Ik probeer het, maar vind het steeds lastiger. Jij gebruikt het woord 'denken'.... maar gevoelsmatig heb ik soms het idee dat veel mensen niet echt denken maar gewoon doen. Ze aten altijd al zo, dus waarom zouden ze iets veranderen?

Volgens mij weten 9 uit 10 kids met dank aan internet nu ook hoe het beest aan hun jas terecht gekomen is, maar ondanks die wetenschap worden ze geen verstandiger kiezers.
Respect voor mensen die anders denken is 1, respect voor mensen die anders doen: kiloknallers eten iedere dag, elke dag vlees, vlees, vlees op het menu...., dat vind ik steeds lastiger.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 16-03-17 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:04

Jildau schreef:
PlantsTho schreef:

Misschien is het verstandig dat je de emotionele lading eraf haalt omdat je mensen met een boerenbedrijf kent en gewoon eens wat docu's gaat kijken?
Ik ken ook zat boeren, en vind het ronduit klote dat ik in dit opzicht nu lijnrecht tegenover hun beleving sta.
Maar de feiten zijn nu eenmaal niet te ontkennen.... de veehouderij is slopend voor mens, dier en milieu.

Kinke en Jildau: jullie blijven gewoon dooreten.... (wat mij niet verbaast.... dat doet het gros immers). Maar dat zelfs de wereldgezondheidsorganisatie waarschuwt tegen de negatieve effecten van veel vlees eten stoort jullie niet in het minst?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:06

@Plantstho, "we eten toch ook geen baby's"? Serieus?
Ik heb wat berichten terug mijns inziens wat redelijke argumenten gegeven waarom kk mijn schapenhouderij ethisch acceptabel vind.
Daar heeft verder niemand wat lver gezegd, en dat is prima. Maar ik ga niet naar dit absurde discussie niveau adalen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:10

Kuggur schreef:
@Plantstho, "we eten toch ook geen baby's"? Serieus?

Maar ik ga niet naar dit absurde discussie niveau adalen.

Okay.... hele heftige vergelijking inderdaad. Maar wat is nou echt het verschil?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:12

Als je dat niet weet, dan ben ik blij dat ik niet in hetzelfde land woon als jij.....

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:13

Het gaat bij het bedrijf dat ik ken om een kleinschalig melkveebedrijf dus hetgeen wat daar naar de slacht gaat stelt niks voor. De stierkalven gaan naar vetmest bedrijven en koeien die niet meer gezond zijn gaan naar de slacht.

Ik eet sowieso niet elke dag vlees overigens, mijn vleesconsumptie stelt niet zoveel voor maar ik ben absoluut niet tegen.

Keiharde waarheid in bepaalde bronnen ja, ook zat onderzoeken die de schuld weer aan iets anders geven. Ik denk dat ieder op zijn eigen manier kan bijdragen aan een beter milieu en dat dat niet alleen maar kan bestaan uit nooit meer dierlijke producten eten.

Minderen van vlees eten gaat er bij mij overigens nog wel in. Zeggen dat het zielig is dat een dier dood gaat niet. Beest weet er niks van en misschien ben ik daar te nuchter in.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:14

Met planten eten vergelijken was gigantische onzin maar met baby's vergelijken vinden jullie wel normaal? Sorry hoor maar dat gaat dan ook echt nergens over.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:17

Kuggur schreef:
Als je dat niet weet, dan ben ik blij dat ik niet in hetzelfde land woon als jij.....

Serieuze vraag..... het gaat er niet om of ik dat wel of niet weet, het gaat erom op welke manier je het verschil beredeneert.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:22

Een mens is voor mij niet hetzelfde als een dier. Maar voor de baby vindt ik het niet zielig als hij na 2 week pijnloos dood zou gaan. Dood is dood, dan ben je gewoon weg en dat maak je zelf dus niet mee. Wel is dat vreselijk voor de ouders en familie en iets waar zij hun gehele leven enorm veel last van hebben dus dat is het niet waard.

Zover gaat het inlevingsvermogen van dieren niet. Ik geloof er niks van dat die melkkoe nachtmerries heeft omdat ze weet dat haar kalf over een jaar geslacht wordt. Sterker nog, ze vreten gewoon rustig door en kijken er niet eens naar om als het kalf weggehaald wordt.

Dat vind ik niet met mensen te vergelijken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:23

@Ninx
Zoals ik al zei, daar daal ik niet naar af in een discussie over veeteelt. Zoek liever mijn bericht op over mijn schapen, daar wil ik wél een boom over opzetten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:25

Jildau schreef:
Keiharde waarheid in bepaalde bronnen ja, ook zat onderzoeken die de schuld weer aan iets anders geven. Ik denk dat ieder op zijn eigen manier kan bijdragen aan een beter milieu en dat dat niet alleen maar kan bestaan uit nooit meer dierlijke producten eten.

Minderen van vlees eten gaat er bij mij overigens nog wel in. Zeggen dat het zielig is dat een dier dood gaat niet. Beest weet er niks van en misschien ben ik daar te nuchter in.

Ik denk ook zeker dat er nog veel meer manieren zijn om bij te dragen aan een beter milieu. Op welke manieren doe jij dat wanneer het niet het eten van vlees skippen is?

Ik denk ook niet dat het zielig is als een dier dood is. Het is ook niet zielig als een mens dood is.
Het is het hele stuk ervoor... de manier waarop ze moeten leven voordat ze doodgemaakt worden. Dat vind ik wel degelijk heel erg zielig.
Een varken is intelligenter dan een mensen-kleuter, die zijn zich zeer goed bewust van de afgrijselijke omstandigheden waarin ze leven.

Ik denk dat die dieren blij zijn dat ze dood zijn. Mijn lichaam voeden met die ellende kan nooit heilzaam zijn, niet voor mijn lijf en al helemaal niet voor mijn karma ;-)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:29

Ik heb al eerder gezegd dat ik niet zoveel weet van de varkenssector om daar iets over te kunnen zeggen. Ik eet ook helemaal geen varkensvlees of het moet al als restproduct in iets zitten waar ik niet van weet. Niet bewust in ieder geval.

Maar wat ik heb gezien bij de koeien is dat ze een heerlijk leven hebben en dat vind ik dus niet zielig. Net als de kippenboer die ik ken, wat een ruimte hebben die beesten. Veel beter dan de gemiddelde rijtjeshuis bewoner die perse kippen in de tuin moet in een klein hokje.

En ik geloof niet dat de ellende van een dier in het vlees gaat zitten. Vlees is vlees en ellende zit in de hersenen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:30

Jildau schreef:
Een mens is voor mij niet hetzelfde als een dier. Maar voor de baby vindt ik het niet zielig als hij na 2 week pijnloos dood zou gaan. Dood is dood, dan ben je gewoon weg en dat maak je zelf dus niet mee. Wel is dat vreselijk voor de ouders en familie en iets waar zij hun gehele leven enorm veel last van hebben dus dat is het niet waard.

Zover gaat het inlevingsvermogen van dieren niet. Ik geloof er niks van dat die melkkoe nachtmerries heeft omdat ze weet dat haar kalf over een jaar geslacht wordt. Sterker nog, ze vreten gewoon rustig door en kijken er niet eens naar om als het kalf weggehaald wordt.

Dat vind ik niet met mensen te vergelijken.

Toch toont onderzoek in toenemende mate aan dat dieren over meer intelligentie, emotie en inlevingsvermogen beschikken dan gedacht.
Varkens zijn niet alleen intelligenter dan onze huishond, maar ook intelligenter dan peuters.

Ik weet niet hoe vaak jij op de boerderij bent? Maar ik vind het klagelijk loeien wanneer de kalveren weggehaald worden door merg en been gaan.

Ik zet mens en dier gewoon op hetzelfde plan.... Ik kan geen goede argumenten bedenken om dat niet te doen. Want hoe meet je of een dier minder recht heeft op een goed leven als een mens? Omdat een dier niet kan twitteren, een hypotheek heeft of schoenveters kan strikken?
Staat intelligentie altijd boven emotionele intelligentie of instincten? Wie bepaalt dat? Of is dat gewoon handig, dieren als 'dom' wegzetten zodat we er mee kunnen sollen naar hartenlust?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:32

Jildau schreef:
En ik geloof niet dat de ellende van een dier in het vlees gaat zitten. Vlees is vlees en ellende zit in de hersenen.

Zowel dieren als mensen maken stresshormonen aan.... deze gaan gewoon in het vlees zitten. Ook alle afvalstoffen en gif worden in het vet opgeslagen, waarom denk je dat alle penny's hun paardjes reinigingskuren geven?