Niet monogame relaties op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:11

fleurtjeuh schreef:
Monogaam gaat over 1 liefdes partner.

Nee.

Monogaam houdt een gezinsvorm, samenlevingsvorm in; twee partners.
Inderdaad; het sexuele gedrag staat daar los van. Dat het mééstal ook sexclusief is, is alleen maar dát; meestal, het is geen definiërend kenmerk.
Maarrrr, de liefde staat er óók los van ook al gaan in onze cultuur veel stellen met liefdesgevoelens samenwonen. Het is wederom geen definiërend kenmerk.

De blijkende verwarring over ´monogaam´ maakt helder dat het belangrijk is om in het begin van een relatie te práten over wat de betrokkenen denken/verwachten/aannemen.

Maar goed. Deze draad gaat niet over monogaam maar over níet-monogaam :)*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 23-12-20 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:21

En dan kunnen er ook nog wederzijdse liefdesgevoelens zijn die niet tot een relatie komen en ook niet tot seks.

Om het ingewikkeld te maken ;)

(Bv omdat 1 van beiden in een monogame sexclusieve relatie zit met een ander, en dat niet wil/kan? veranderen)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:22

Femke_Tweety schreef:
En dan kunnen er ook nog wederzijdse liefdesgevoelens zijn die niet tot een relatie komen en ook niet tot seks.

Om het ingewikkeld te maken ;)

(Bv omdat 1 van beiden in een monogame sexclusieve relatie zit met een ander, en dat niet wil/kan? veranderen)

Maakt de definitie van ´monigaam´ niet ingewikkelder. Toont alleen maar aan dat het kenmerk niet de sex noch de liefde is.

Maar nogmaals; off-topic.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:32

Hmm. Wat is wel en niet of-topic dan?
Praten over relatievormen en wat al dan niet monogaam is lijkt me betrekkelijk on topic gezien de topictitel.

#ikgaopeningspostnogeenslezen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:36

Femke_Tweety schreef:
Praten over relatievormen en wat al dan niet monogaam is lijkt me betrekkelijk on topic gezien de topictitel.

Wat jij wil.... na 40 paginas :x

Maar goed, ík ga me even concentreren op kerst; wanneer waar met wie, pffff :roll:

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:49

Femke_Tweety schreef:

Lekker praten over wat wat nu wel of niet monogaam is lijkt mij ook behoorlijk on topic :j

Ik zat zelf meer met bijvoorbeeld sexwerkers in mijn hoofd bij monogaam maar niet een sexpartner.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:04

Volgens mij is de standaard definitie van monogamie toch nog steeds ook dat je alleen die partner als sekspartner hebt. Anders zou bijvoorbeeld swingen in de meeste gevallen ook niet onder non-monogamie vallen.

Blijft inderdaad zaak om in elke relatie te communiceren over wat de verwachtingen van alle betrokkenen zijn. Want je kunt maar net een ander beeld hebben bij een definitie en op die manier onbedoeld over elkaars grens gaan of jezelf onnodig dingen ontzeggen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:20

Blijft interessant zoiets.

Iets dat je eigenlijk niet in hokjes zou moeten willen proppen (relaties, liefde, emoties) toch indelen in categorieën of hokjes.

Moet soms wel, omdat je als je alles nuanceert, ieder woord en iedere definitie, nooit een lekker vlot gesprek kunt hebben.

(Is biologisch ook echt een gegeven, dat onze hersenen móeten categoriseren, anders krijg je overload problemen)

Relaties zijn er in zo verschrikkelijk veel verschillende vormen.

Voor mij past alles dat niet 'standaard' 1 plus 1 (en eventueel gezin) is in non-monogaam.

Waarbij ik het ethisch non-monogaam noem wanneer iedereen binnen de relaties zich er goed bij voelt en er open -gelijkwaardige- communicatie over mogelijk is.

Wanneer iets een relatie is, vind ik een stuk moeilijker te omschrijven.
Staat iig los van of er al dan niet seks bij komt kijken, wat mij betreft.

Ik zie in een andere discussiegroep rond dit thema vaak vergelijkbare ideeën, hoewel iedereen het weer net een fractie anders ziet.

Ik vind het in ieder geval een interessante zoektocht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:55

Malenka schreef:
Volgens mij is de standaard definitie van monogamie toch nog steeds ook dat je alleen die partner als sekspartner hebt. Anders zou bijvoorbeeld swingen in de meeste gevallen ook niet onder non-monogamie vallen.

:o? :o?
´Swingen´ door een stel wat samenwoont is monogaam :)*
Het helpt wellicht wanneer je de derde(n) ziet als sexspeelgoed zonder batterij: Sex met een vibrator is inhoudelijk eígenlijk hetzelfde als een onbekende erbij betrekken waarbij diens persoon op zich irrelevant is.

Heerlijk die culturele begripsvervorming ;)

Laat de discussie over wat het ´is´ of niet verder maar: Maak beter de parameters van joúw relatie helder bij reageren om begripsverwarring door aannames te voorkomen. Ik schrijf niet voor niets telkenmale ´sexclusief monogaam´ of niet :)* ;)

Ik heb geen sexclusief monogame relatie. Wat dan wel is .... te ingewikkeld en te veranderlijk* voor hokjes en/of etiket; pure relatie-anarchie *D

* voortschrijdend inzicht, de tijd zelf (levensfase), de betrokken personen en nu bv. Covid19....
Wetend wat ik nú weet, zou ik op beslingskruispunten zeg 20 jaar terug waarschijnlijk andere beslissingen genomen hebben bijvoorbeeld.
En Covid19 houdt me nú veel ´netter´ dan ik anders zou leven O:)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 13:21

Ik denk dat iedereen een lichtelijk andere definitie heeft van verschillende woorden.
En dat is prima, al vergt het soms iets meer uitlrg over hoe iets bedoeld is.

Maar ik denk dat we moeten oppassen dat we niet onze eigen woord als waarheid gaan verkondigen.
Laten we er vooral een open gesprek over hebben zodat we van elkaar kunnen leren

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:30

fleurtjeuh schreef:
Ik denk dat iedereen een lichtelijk andere definitie heeft van verschillende woorden.
En dat is prima, al vergt het soms iets meer uitlrg over hoe iets bedoeld is.

Zoals ik schrijf; maak joúw parameter helder om verwarring door aannames te voorkomen.
Zowel hier als elders; ook met jouw (potentiële) partner(s).

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:35

Jup, dat is enorm belangrijk denk ik.

Ik zie bijvoorbeeld dat swingen bij jou niet onder non-monogaam valt, bij mij zou dat grensgeval zijn.
(Waarbij dat dus géén waardeoordeel is, voor alle duidelijkheid)

Maakt ook heel niet zo veel uit, als het binnen je relatie(s) maar duidelijk is wat voor ieder nog wel oké is, en wat niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:36

Ben je er al uit hoe je Kerst gaat oplossen met iedereen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:41

Femke_Tweety schreef:
Ben je er al uit hoe je Kerst gaat oplossen met iedereen?

24, 25, 26 wel. Vanavond nog niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 16:06

Vanavond ook.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 16:06

Top!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:18

Grote verrassing overigens hier betreft de acceptatie vanuit mijn familie.
Mijn moeder waarvan ik mogelijk verwachtte dat ze er moeite mee zou hebben vind het eigenlijk wel mooi. Mijn vader en broertje zijn er enorm ongemakkelijk onder blijkbaar.

Maar nu vraag ik me af wat ik daar mee ga doen als mijn relatie serieuzer zou worden. Want mijn nieuwe vriend zou voor mij gelijk staan aan mijn man, dus dan wil ik ook dat ze dat accepteren in principe :o

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:34

Geef ze even tijd om aan het idee te wennen. Ze weten het pas net toch?
Wel gewoon duidelijk blijven dat dit het voor jou is op deze manier, maar ze zullen ieder hun eiegn tijd even nodig hebben om te "verwerken" dat dingen even anders zijn dan ze verwachtten.

Voor mensen die zelf 0,0 moeite hebben met non-monogamie, of die er zelf al mee bezig zijn, is het soms wat lastig om voor te stellen dat het voor een ander wel lastig kan zijn.
Het is nogal afwijkend van de standaard natuurlijk. En voor veel mensen is dat moeilijk.

(voor mij is afwijken van de standaard haast de norm inmiddels, op allerlei vlak. :') )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:58

Iedereen een beetje poli door de kerstdagen gekomen?

Covidnemiento, sociale gevoeligheden en maar op één plaats tegelijk kunnen zijn geven een unieke combi aan uitdagingen ;)

Ik had een erg grappige anecdate (bb):
Was bij lief in Málaga.; múúcho <3 doch op laatste klapscheet tóch niet overnacht omdat ik de volgende morgen vroég met mijn zoon zou klussen.
Stuurt ze me de volgende ochtend een boodschap dat haar zoon uit Barcelona net voor avondklok voor de deur stond; verrassing!!!!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:44

Voor de mensen hier, uit een groep specifiek over non-monagamie waar ik mee praat:

@Huertecilla, ik moest direct aan jou denken eerlijk gezegd, ik denk dat jij hier wel een en ander aan zinnigs over kunt zeggen, vanuit jouw ideeën.

Meer mensen uit dit topic misschien ook.

___

Ctrl-c ctrl-v

Hello Everyone,

My name is Ola and I am a student of architecture. Currently I am working on my master thesis which researches a housing and design that don't always work in modern society structures. The thesis will be based on testimonies of non-monogamous-family members who live together or who would like to live together. As its result I would like to come up with the idea of the flat/ object designed for a throuple. My goal is to initiate a discussion about the standardisation of the space and design.

I would like to ask you to share your experiences and thoughts about space organisation or objects design you came across. I am curious about any obstacles caused by furniture designed by default for couples, such cars, hotel rooms, double beds etc. Also how do you deal with your home design to adjust it to your needs as a non-monogamous, do you have separate bedrooms or maybe a one large bed? Maybe if you were about to live with your multiple partners you would like to have your own kitchen, three sinks in a bathroom, separate dining rooms or maybe triangle shape table or a round bathtub? How do you deal with the design for two like cars or water pedalo? slight_smile Who seats in the front and why? If you were about to buy/ rent a flat of your dream, how would it be organised and planned?

Everything that seems to influence on inequality in the relationship caused by the design for by-default-monogamous relationships/ families is in my spectrum of interest.

I will be forever thankful if you help me in the realisation of my master degree. I guarantee full anonymity.

Regards,
Ola

You can contact
<..........> with your stories and your participation would be greatly appreciated!

___

-contactgegevens even weggehaald, rechtstreeks emailadres en telefoonnummer namelijk, voor de mensen die haar wellicht willen helpen: ik heb die gegevens wel, en in rechtstreeks bericht kan ik die je uiteraard geven.-

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:46

Huertecilla schreef:
Iedereen een beetje poli door de kerstdagen gekomen?

Covidnemiento, sociale gevoeligheden en maar op één plaats tegelijk kunnen zijn geven een unieke combi aan uitdagingen ;)

Ik had een erg grappige anecdate (bb):
Was bij lief in Málaga.; múúcho <3 doch op laatste klapscheet tóch niet overnacht omdat ik de volgende morgen vroég met mijn zoon zou klussen.
Stuurt ze me de volgende ochtend een boodschap dat haar zoon uit Barcelona net voor avondklok voor de deur stond; verrassing!!!!

Heel fijne verrassing voor haar!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:45

Femke_Tweety schreef:
Voor de mensen hier, uit een groep specifiek over non-monagamie waar ik mee praat:

@Huertecilla, ik moest direct aan jou denken eerlijk gezegd, ik denk dat jij hier wel een en ander aan zinnigs over kunt zeggen, vanuit jouw ideeën.

Beejeezus wat een complex gedoe.
Dat is een probleem mbt ´gelijkheid´ in de architectuur opnemen.
Ook bredere deuren zodat niemand aanstoot hoeft te nemen aan de ´hierarchy´ van voorrang door de deur??

Het antwoord is net als mbt de vermeende gelijkheid van man en vrouw; dat is een denkfout. Ze zijn verschillend en gelijkwaardig. De ene meer dit, de ander meer dat etc.; complementair :)*
Zo is het ook bij drie (of meer).

Twee mannen of twee vrouwen zijn ook niet gelijk maar verschillend en voor duurzaamheid zijn die verschillen, het complementaire juist een toegevoegde waarde.

Kortom; wie niet een beetje flexibel is, is beter niet in een meerliefdes-relatie.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:51

Huertecilla schreef:
Femke_Tweety schreef:

Beejeezus wat een complex gedoe.
Dat is een probleem mbt ´gelijkheid´ in de architectuur opnemen.
Ook bredere deuren zodat niemand aanstoot hoeft te nemen aan de ´hierarchy´ van voorrang door de deur??

Het antwoord is net als mbt de vermeende gelijkheid van man en vrouw; dat is een denkfout. Ze zijn verschillend en gelijkwaardig. De ene meer dit, de ander meer dat etc.; complementair :)*
Zo is het ook bij drie (of meer).

Twee mannen of twee vrouwen zijn ook niet gelijk maar verschillend en voor duurzaamheid zijn die verschillen, het complementaire juist een toegevoegde waarde.

Kortom; wie niet een beetje flexibel is, is beter niet in een meerliefdes-relatie.

Eens.

Neemt niet weg dat ik denk dat jouw ideeën deze persoon wellicht kunnen helpen met het onderzoek.
Want wellicht heeft hij/zij/x wel geen praktisch idee wat non-monagamie inhoudt.

I don't know.

Ik vind het een interessant onderwerp voor een onderzoek.
Dan niet perse uit de non-monogaam hoek, maar meer uit de hoek 'niet 'standaard' met een gezin wonen'.

En dan bedoel ik ook niet meteen een commune ofzo. Maar ik geloof wel dat er meer opties zijn dan alleen single-stel-stelmetkinderen zeg maar.

Maar als je het verder niet interessant vindt, mij ook prima natuurlijk.

Het is niet mijn onderzoek hè.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:15

Ze heeft zoals ik schrijf imo geen idee over gelijkwáárdigheid, flexibiliteit in wat voor relatie ook: Architectuur van de hokjesgeest. Veranderen de rollen of de relatie, ander huis/meubilair :D

Bedankt maar bedankt. Inderdaad niet in geïnteresseerd ;)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:05

Ik vind het qua onderwerp wel interessant. En ben ook wel benieuwd naar wat er uitkomt. Naar mijn mening een groter probleem is dat je niet zomaar met meer dan twee mensen een huis kunt kopen. Daar is ons systeem niet op ingericht.