Conrector door het hoofd geschoten

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:25

Dat is het ook Kimmy, oneerlijk.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 06:23

Desiree"]
[quote="Natasha schreef:
Ik vind dat als je als gast in een land bent, je je toch wat beleefder op moet stellen als de inwoners van t land zelf.
En dat krijg je mij niet uit mijn kop.
.
Een beetje respect is toch wel het MINSTE, dunkt me. Bij mij op het werk hebben we een schoonmaakdienst. Deze heeft voornamelijk personeel uit turkije en marokko. Hard werkende mensen, gemotiveerd, elke dag aanwezig. Die mensen zullen weinig van discriminatie ondervinden. Enerzijds omdat ze dat niet verdienen, anderzijds, omdat ze in een omgeving zitten (universiteit) waar discriminatie "not done" is.
Deze mensen gedragen zich allemaal beschaafd. Ja, de vrouwen dragen wel een hoofddoekje, maar ze zijn gewoon correct, er valt niets op ze aan te merken. Het is wel een ander slag dan de allochtonen daar in het westen.
Discriminatie bij ons gebeurt overigens wel hoor, maar dan op ander vlak: salarissen en functie. Haha! Reken maar dat een secretaresse, die veel minder verantwoordelijkheid heeft in haar baan veel MEER verantwoording hoeft af te rekenen dan een hoogleraar hoor. Ondanks het enorme salarisverschil. dat is best raar.
[/quote]

Bij ons op het werk ook. Correct, supervriendelijk en hard werkend. Dragen ook wel een hoofddoekje maar mij interesseert dat niet. Laatst ook die discussie met eencollega die vond dat dat niet kon. Ik vind dat dusgeen probleem. Liever met hoofddoekje en beleefd dan zonder en respectloos.

Bovendien van het joodse keppeltje zegt ook niemand iets. De zwarte kousen ook niemand. Eerst prioriteiten stellen en dan verder kijken.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:53

De allochtonen van de eerste generatie hebben hier in Nederland als gesloten geheel kunnen leven zonder enige dwang van de regering om te integreren. De generaties die hieruit geboren zijn kwamen in een identiteitscrisis terecht. Ben ik islamiet, of een 'vrije' nederlander? Ondertussen werd door de regering begrepen dat er geintegreerd moest worden, want er begonnen toch wat mistoestanden te ontstaan. De hele aanpak werd een grote sof. Ondertussen kwamen de jongeren steeds meer tussen twee vuren: leven volgens de normen van het orthodoxe islamitische geloof of leven naar Nederlandes maatstaven met alle vrijheden (die contraditioneel zijn) met de orthodoxe islam. Gevolg: stranden tussen wal en schip! Ik denk dat een goede start zou zijn om de islamitische vrouwen (toch de spil binnen de opvoeding) een stuk emancipatie bij te brengen. En dat kan al om te beginnen, spelenderwijs door bijv. nederlandse collegaatjes gedaan worden.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:05

Oei Carien. Maar emancipatie in die culturen is niet iets dat je zomaar gaat bijbrengen. Ben het wel met je eens hoor maar hoe wil je dat bewerkstelligen?

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:51

Het is hier ook met kleine stapjes begonnen. Gewoon binnen dagelijkse gesprekken met bijv. collega's of buurvrouw of tijdens nederlandse lessen. Ik noem maar wat. Het is een langzaam bewustwordingsproces en daarin kunnen nederlandse vrouwen de islamitische vrouwen helpen. Maar het moet een continu proces zijn, zodat deze vrouwen ervan doordrongen raken.

lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:47

Probleem is dat veel van die vrouwen de deur helemaal niet uitkomen Scheve mond
En juist in die gezinnen worden de kinderen heen en weer geslingerd tussen twee werelden en komen daardoor in de problemen.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:42

Het is inderdaad zo, dat zolang de islamitische mannen hun vrouwen uit een islamitisch land halen, het een gebed zonder einde is. Die vrouwen weten echt nog niet anders. Terwijl ik ervan uitga dat de vrouwen die hier geboren zijn in deze (emancipatie dus) misschien wat toegankelijker zijn. Gelukkig komer er steeds meer mondige islamitische vrouwen, die wellicht meer invloed kunnen uitoefenen op de traditioneel denkende vrouwen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 10:56

carien schreef:
Het is inderdaad zo, dat zolang de islamitische mannen hun vrouwen uit een islamitisch land halen, het een gebed zonder einde is.

En dat vind ik reden om deze praktijken aan banden te leggen. Het zal de emancipatie voor de allochtone vrouwen in Nederland ten goede komen, en het is ook beter voor de onwetende bruiden om in hun eigen land te blijven i.p.v. ze over te leveren aan een volslagen vreemde uit een ver vreemd land.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:13

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik snap ook niet dat dit zo gemakkelijk kan in Nederland. Ik ken iemand die een relatie had met een Afrikaanse. Zij woonde eerst in Duitsland en is toen samen gaan wonen in Nederland. Een heel moderne vrouw helaas zonder verblijfsvergunning. Hij had net een huis gekocht ze hebben er amper samen in gewoond toen ze het land werd uitgezet. Ze werkte, sprak al aardig goed Nederlands en ze wilden trouwen. Het heeft zo'n 6 jaar geduurd voordat alles geregeld werd (ze werden aan alle kanten tegengewerkt). Nu is ze weer in Nederland, ze zijn getrouwd en al hun spaarcenten kwijt aan advocaten e.d. Ik snap niets van de Nederlands wetgeving in deze . Het lijkt wel willekeur!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 15:00

carien schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik snap ook niet dat dit zo gemakkelijk kan in Nederland. Ik ken iemand die een relatie had met een Afrikaanse. Zij woonde eerst in Duitsland en is toen samen gaan wonen in Nederland. Een heel moderne vrouw helaas zonder verblijfsvergunning. Hij had net een huis gekocht ze hebben er amper samen in gewoond toen ze het land werd uitgezet. Ze werkte, sprak al aardig goed Nederlands en ze wilden trouwen. Het heeft zo'n 6 jaar geduurd voordat alles geregeld werd (ze werden aan alle kanten tegengewerkt). Nu is ze weer in Nederland, ze zijn getrouwd en al hun spaarcenten kwijt aan advocaten e.d. Ik snap niets van de Nederlands wetgeving in deze . Het lijkt wel willekeur!

nee, het is geen willekeur. Ze zou aanzienlijk meer kansen hebben gehad, indien ze onderdanig met een hoofddoekje was geweest en de taal niet had gesproken. Haha!

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:55

Ja maar , is het NU nog steeds zo makkelijk om even een bruid te bestellen uit je land van herkomst , en dat die dan zonder problemen hier mag blijven Verward

Lijkt me toch niet...

Neem bvb. mijn neef.

Had vanuit z'n werk contacten met Braziliƫ , 2 jaar lang gemaild met een jonge vrouw daar die bij een radio-station werkte.

Contact was heel leuk en ze nodigde hem uit om eens daar naartoe op vakantie te komen. Na 2 jaar deed hij dat dus , hij ging voor 2 of 3 weken geloof ik en kon bij haar ouders logeren.

Afijn , het klikte zo goed dat hij 6 weken is gebleven Haha!
En meteen toen hij na die 6 weken terug naar Nederland kwam , ging zij voor 6 weken mee naar hier op vakantie Haha!

Helemaal stapelgek op elkaar , heel leuk stel , hartstikke leuke , lieve en spontane meid. Dochtertje van toen 3 jaar oud , pappa was er niet.

Na veel voorbereidingen heeft hij zijn huis / reclame-bureautje verkocht aan zijn compagnon , met de afspraak dat hij dan altijd weer terug kon komen in z'n huis en dat de compagnon hun zaak draaiende hield terwijl hijzelf naar Braziliƫ verhuisde om daar wat nieuws op te bouwen.

Zij zijn daar getrouwd , huisje gekocht en hebben het een tijdje volgehouden , maar het liep allemaal niet en het geld raakte op.... Scheve mond

Dus toen maar samen terug naar Nederland om DAAR dan een leven op te bouwen en z'n oude werk weer op te pakken.

Ja hoor : compagnon was er vandoor met zijn geld en huis kon hij ook wel vergeten

Nu moet hij eerst weer aan allerlei voorwaarden voldoen voordat zij hiernaartoe mag komen , het is allemaal nogal lastig en ingewikkeld en voorlopig zit het er nog niet in helaas , hij zit nu alweer bijna een jaar hier en zijn vrouw + dochtertje daar.

Als DAT al zo moeizaam gaat , dan lijkt het me sterk dat een bvb. Turkse bruid WEL zo makkelijk binnengehaald kan worden....

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:58

Ik geloof dat het ook moeilijker gaat worden om een bruid uit het land van herkomst te halen... Ook voor islamitische bruiden. Of moet ik zeggen, juist voor islamitische bruiden.

En de islamitische vrouwen die hier zijn geboren, zijn inderdaad wel goed geintegreerd. En de gemiddelde islamitische man heeft daar helemaal geen problemen mee.
De mannen die er wel problemen mee hebben, hebben denk ik, niet alles goed op een rijtje staan...
Ik geloof dat er een beleid komt, dat ervoor zorgt dat die mannen hun rijtje wat beter geregeld wordt... en die vrouwen mogen nog in hun land van herkomst al proeven van de emancipatie... Dus heel veel hebben die mannen die 'slaafjes' zoeken, niet meer aan ze...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 10:23

Ik vraag me overigens af hoe dat gaat met nederlandse mannen die (omdat ze denk ik geen vrouw kunnen krijgen of zo) vrouwen uit Thailand, Indonesie en weet ik veel hiernaartoe halen. Paar jaar geleden was dat een hype. Weet dat een buurman van mij het ook gedaan heeft. Ik heb hem wel eens gevraagd: 'goh Buum, waarom nou een vrouw daarvandaan'? 'die vrouwen zijn makkelijk, koken, maken schoon, doen wat je ze opdraagt en dat is in bed ook heel handig' Verward

Sorry, moest er ineens aan denken toen jullie over bruiden begonnen.