Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
maar voor herstel is het echt stukken beter om natuurlijk te bevallen. 8nnemiek schreef:Joliieeenn schreef:Nou, hier dan even bewijsje van de boeren waar ik kom. Kwam deze foto gisteren tegen. Moeder met kalfje, lekker buiten in de wei te slapen..
Ben benieuwd wat hier dan weer van wordt gezegd.
Dat is zeker een leuke foto, op die keizersnee na dus.. Maar dat heeft dus niks met die melkveehouderij te maken of wel?
Yucca schreef:'Oude' melkkoeien gaan toch echt naar de slager hoor...en stiertjes gaan inderdaad ook meteen door voor het vlees. Dus tja, het heeft allemaal met elkaar te maken.
Belgisch blauw is wat teveel doorgefokt waardoor er bijna alleen keizersnedes moeten worden gedaan, gelukkig zijn ze dit er nu weer aan het omturnen met fokken.
Yucca schreef:Oude melkkoeien gaan toch echt naar de slager hoor...en stiertjes gaan inderdaad ook meteen door voor het vlees. Dus tja, het heeft allemaal met elkaar te maken.
Belgisch blauw is wat teveel doorgefokt waardoor er bijna alleen keizersnedes moeten worden gedaan, gelukkig zijn ze dit er nu weer aan het omturnen met fokken.
elenaMM77 schreef:Yucca schreef:Oude melkkoeien gaan toch echt naar de slager hoor...en stiertjes gaan inderdaad ook meteen door voor het vlees. Dus tja, het heeft allemaal met elkaar te maken.
natuurlijk Yukka. En ik ben blij dat ze naar de slacht gaan wanneer het hun tijd is.
het is nogal respectloos om een melkkoe gewoon weg te gooien na gebruik toch?
gebruik dan alles inclusief het vlees, zodat ze niet 'nutteloos' sterft.
Met enkele uitzonderingen. want er staat altijd wel 1 koe die voor een boer een speciale waarde heeft emotioneel gezien.. Hij ziet die vaak ook als huisdier.. er wordt rustig aan gedokterd en aan het einde van de natuurlijke leven, lang nadat ze soms al geen melk meer geeft, krijgt ze een spuitje. in tegenstelling tot al zijn andere koeien is dat een huisdier.
maar een melkkoe, ondanks dat ze geslacht wordt, is geen vleeskoe.
Joliieeenn schreef:Maar nogmaals voor de vega's! Waarom wel het leer en niet het vlees?! Nog altijd geen fatsoendelijk antwoord op. Weten jullie het zelf wel eigenlijk?
Yucca schreef:Ik vind het ook prima hoor, ik heb er geen oordeel aan gehangen in mijn stukje tekst.
Ik zeg het om geen verwarring te krijgen over welk vlees er in de supermarkt ligt en de meeste consumenten dus kopen. Bij de slager ligt altijd (?) vlees van de vleeskoe, bij de supermarkt ligt volgens mij toch vaak vlees van een melkkoe.
Correct me if I'm wrong.
Ik heb thuis zelf een melkveebedrijf (te erg voor woorden staan ze nog op de grupstal (maar hee dankzij sharon Dijksma kunnen we niet nieuwbouwen terwijl alle vergunningen aanwezig zijn) We hebben naast ons een vleesvee bedrijf kalveren is van familie en we helpen regelmatig mee. Ik heb jaren op een varkensboerderij gewerkt. Mijn ex had vleesvarkens. Zelf hebben we als neventak nog legkippen (biologisch) en 3 slachtvarkens voor onze eigen vriezer..
Mazida schreef:Teleurstellend zeg dat er bijna geen interesse is voor een bezoek aan een melkveebedrijf en varkenshouderij. Er wordt zoveel onzin geroepen, maar daadwerkelijk eens gaan kijken, ho maar
269_life schreef:Joliieeenn schreef:Maar nogmaals voor de vega's! Waarom wel het leer en niet het vlees?! Nog altijd geen fatsoendelijk antwoord op. Weten jullie het zelf wel eigenlijk?
Ik wil hier wel op antwoorden. Tegenwoordig leef ik veganistisch, dus gebruik ik sowieso geen leer meer, maar als vegetariër droeg ik wel leer. Ik praatte dat voor mezelf goed door te geloven dat leer een restproduct is en dat ik met alleen geen vlees en vis eten al een hoop lijden voorkwam. Nu zie ik ook wel in wat een rare gedachte dat eigenlijk is. Een mens kan zichzelf verbeteren gelukkig

aikon schreef:Rebecca ik kies daar niet voor. Heb tijdens stage en werk bij boeren verschillende malen een vertrapt kalf van de roosters kunnen plukken. Niet een prettige bezigheid, boeren waren te laat met afzonderen of koe te vroeg met kalveren.
Wendyenbram dat vergt heel wat planning en tijd. En de koeien moeten ook meewerken. De dames hebben soms wat andere plannen weet ik inmiddels uit ervaring.
elenaMM77 schreef:aikon schreef:Rebecca ik kies daar niet voor. Heb tijdens stage en werk bij boeren verschillende malen een vertrapt kalf van de roosters kunnen plukken. Niet een prettige bezigheid, boeren waren te laat met afzonderen of koe te vroeg met kalveren.
Wendyenbram dat vergt heel wat planning en tijd. En de koeien moeten ook meewerken. De dames hebben soms wat andere plannen weet ik inmiddels uit ervaring.
zoekt een koe dan niet een speciaal ruimte om af te kalveren in de buurt van de kudde maar niet in de kudde?
in dat geval zou er misschien slechts een bepaalde ruimte kunnen worden ingericht waar alleen een hoogzwangere koe toegang kan krijgen.. zeg maar een rustige kraamplek.
zoals een grazer in de natuur ook een rustige plek net buiten de kudde zoekt, kalft en weer terugkeert in de kudde zodra het kalf behoorlijk staat.
is maar gewoon theoretisch denken van mij hoor.. want ik weet niet of het mogelijk is om een soort 'kattenluik' voor koeien te maken.. En je zou natuurlijk actief moeten invoeren welke koeien op korte termijn moeten afkalveren, zodat die zich toegang kunnen verschaffen. die kleinere ruimte zou je dan actief kunnen monitoren of er gekalft wordt en zelf aanwezig zijn als het daar ineens spitsuur wordt?