Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joliieeenn

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:05

Nee, dit zijn vetbeesten. Waar dit topic ook eigenlijk over gaat. Tja keizersnede, ik ben er niet perse op tegen. Heb 1x een koe zien bevallen op natuurlijke wijze en vond dit een stuk minder prettig uitzien. Bij de keizersnede lijken de koeien er minder last van te hebben.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:35

Net als mensen :P maar voor herstel is het echt stukken beter om natuurlijk te bevallen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:01

8nnemiek schreef:
Joliieeenn schreef:
Nou, hier dan even bewijsje van de boeren waar ik kom. Kwam deze foto gisteren tegen. Moeder met kalfje, lekker buiten in de wei te slapen..

Ben benieuwd wat hier dan weer van wordt gezegd.

Dat is zeker een leuke foto, op die keizersnee na dus.. Maar dat heeft dus niks met die melkveehouderij te maken of wel?

Dit topic gaat ook niet over de melkveehouderij :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:03

ik vind het een goede vooruitgang dat men nu fokt in een richting dat natuurlijk bevallen weer beter mogelijk is en een keizersnede minder noodzakelijk.

jolien, geboortes zijn altijd pijnlijk, voor dieren ook.. Maar het is wel een natuurlijk proces
Een keizersnede valt onder de zware buikoperaties.

nog afgezien van de napijn van de wond is het herstelproces zoals Mallow aangeeft ook behoorlijk wat langer dan bij een natuurlijke bevalling.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:06

Nee klopt, het melkvee is redelijk offtopic, maar het ging de laatste paar pagina's toch vooral over de melkkoeien, en de excursie naar zo'n melkveehouderij waar niemand zich voor aanmeldt. Ik dacht dat de foto daar een reactie op was :)

Maar dan nog, niet elke vleeskoe leeft op die manier helaas. En een hoop van de slachtdieren zijn stierkalfjes uit die melkveebedrijven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:09

Stierkalfjes uit de melkveehouderij wordt allemaal kalfsvlees, is niet interessant als rundvlees.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:33

Oude melkkoeien gaan toch echt naar de slager hoor...en stiertjes gaan inderdaad ook meteen door voor het vlees. Dus tja, het heeft allemaal met elkaar te maken.

Belgisch blauw is wat teveel doorgefokt waardoor er bijna alleen keizersnedes moeten worden gedaan, gelukkig zijn ze dit er nu weer aan het omturnen met fokken.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:34

Yucca schreef:
'Oude' melkkoeien gaan toch echt naar de slager hoor...en stiertjes gaan inderdaad ook meteen door voor het vlees. Dus tja, het heeft allemaal met elkaar te maken.

Belgisch blauw is wat teveel doorgefokt waardoor er bijna alleen keizersnedes moeten worden gedaan, gelukkig zijn ze dit er nu weer aan het omturnen met fokken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:40

Yucca schreef:
Oude melkkoeien gaan toch echt naar de slager hoor...en stiertjes gaan inderdaad ook meteen door voor het vlees. Dus tja, het heeft allemaal met elkaar te maken.

natuurlijk Yukka. En ik ben blij dat ze naar de slacht gaan wanneer het hun tijd is.

het is nogal respectloos om een melkkoe gewoon weg te gooien na gebruik toch?
gebruik dan alles inclusief het vlees, zodat ze niet 'nutteloos' sterft.

Met enkele uitzonderingen. want er staat altijd wel 1 koe die voor een boer een speciale waarde heeft emotioneel gezien.. Hij ziet die vaak ook als huisdier.. er wordt rustig aan gedokterd en aan het einde van de natuurlijke leven, lang nadat ze soms al geen melk meer geeft, krijgt ze een spuitje. in tegenstelling tot al zijn andere koeien is dat een huisdier.

maar een melkkoe, ondanks dat ze geslacht wordt, is geen vleeskoe.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:48

elenaMM77 schreef:
Yucca schreef:

natuurlijk Yukka. En ik ben blij dat ze naar de slacht gaan wanneer het hun tijd is.

het is nogal respectloos om een melkkoe gewoon weg te gooien na gebruik toch?
gebruik dan alles inclusief het vlees, zodat ze niet 'nutteloos' sterft.

Met enkele uitzonderingen. want er staat altijd wel 1 koe die voor een boer een speciale waarde heeft emotioneel gezien.. Hij ziet die vaak ook als huisdier.. er wordt rustig aan gedokterd en aan het einde van de natuurlijke leven, lang nadat ze soms al geen melk meer geeft, krijgt ze een spuitje. in tegenstelling tot al zijn andere koeien is dat een huisdier.

maar een melkkoe, ondanks dat ze geslacht wordt, is geen vleeskoe.

Ik vind het ook prima hoor, ik heb er geen oordeel aan gehangen in mijn stukje tekst.

Ik zeg het om geen verwarring te krijgen over welk vlees er in de supermarkt ligt en de meeste consumenten dus kopen. Bij de slager ligt altijd (?) vlees van de vleeskoe, bij de supermarkt ligt volgens mij toch vaak vlees van een melkkoe.

Correct me if I'm wrong.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:55

Joliieeenn schreef:
Maar nogmaals voor de vega's! Waarom wel het leer en niet het vlees?! Nog altijd geen fatsoendelijk antwoord op. Weten jullie het zelf wel eigenlijk?

Ik wil hier wel op antwoorden. Tegenwoordig leef ik veganistisch, dus gebruik ik sowieso geen leer meer, maar als vegetariër droeg ik wel leer. Ik praatte dat voor mezelf goed door te geloven dat leer een restproduct is en dat ik met alleen geen vlees en vis eten al een hoop lijden voorkwam. Nu zie ik ook wel in wat een rare gedachte dat eigenlijk is. Een mens kan zichzelf verbeteren gelukkig :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:00

Yucca schreef:
Ik vind het ook prima hoor, ik heb er geen oordeel aan gehangen in mijn stukje tekst.

Ik zeg het om geen verwarring te krijgen over welk vlees er in de supermarkt ligt en de meeste consumenten dus kopen. Bij de slager ligt altijd (?) vlees van de vleeskoe, bij de supermarkt ligt volgens mij toch vaak vlees van een melkkoe.

Correct me if I'm wrong.

Worstvlees (dus gehakt etc.) is inderdaad van een melkkoe, maar het stuksvlees is van een vleeskoe. Niet altijd van een BWB, maar niet van een oude koe.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:02

Kweekvlees zal gezond zijn zeg. Als iets een gemanipuleerd product wordt is het dat. Gekweekt uit stamcellen en wie weet met hoeveel toevoegingen... Lekker natuurlijk, maar niet heus.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:05

Teleurstellend zeg dat er bijna geen interesse is voor een bezoek aan een melkveebedrijf en varkenshouderij. Er wordt zoveel onzin geroepen, maar daadwerkelijk eens gaan kijken, ho maar :')

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:14

Ik hoef niet te kijken ;-) Ik heb thuis zelf een melkveebedrijf (te erg voor woorden staan ze nog op de grupstal (maar hee dankzij sharon Dijksma kunnen we niet nieuwbouwen terwijl alle vergunningen aanwezig zijn) We hebben naast ons een vleesvee bedrijf kalveren is van familie en we helpen regelmatig mee. Ik heb jaren op een varkensboerderij gewerkt. Mijn ex had vleesvarkens. Zelf hebben we als neventak nog legkippen (biologisch) en 3 slachtvarkens voor onze eigen vriezer..

We zorgen voor onze eigen eieren, melk, varkens en af en toe kippen vlees. en heel af en toe een koe dat geslacht wordt. Onze eigen groentetuin.

Ik lees met verbazing hier mee. Maar houd verder mijn mond ;-)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:17

Mazida schreef:
Teleurstellend zeg dat er bijna geen interesse is voor een bezoek aan een melkveebedrijf en varkenshouderij. Er wordt zoveel onzin geroepen, maar daadwerkelijk eens gaan kijken, ho maar :')

Nog 1 keer. Je gaat er gewoon maar vanuit dat de mensen die een mening hebben hierover geen ervaring hebben op dit gebied, nooit op een boerderij zijn geweest.

Geen zin/tijd hebben om met jou mee te gaan (niets negatiefs over jou daarin trouwens, vind het een lief aanbod!) is niet hetzelfde als het niet willen zien/weten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:19

wat voor toevoegingen bedoel je mazida..

een baby die in vitro groeit, is toch ook geen genetisch gemanipuleerd product?
er zitten dan toch ook geen toevoegingen in die baby?

een baby begint ook als klompje embryonale stamcellen,

het enige 'manipuleren' dat er gebeurd is dat het niet uitgroeit tot een baby,
maar alleen spier.

er worden meer toevoegingen en rotzooi in dieren gestopt, dan in kweekvlees denk ik zo..
al was het maar dat je geen antiobiotica nodig hebt, omdat het vlees niet aan ziekten blootstaat zoals een koe op stal of in de wei.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:59

269_life schreef:
Joliieeenn schreef:
Maar nogmaals voor de vega's! Waarom wel het leer en niet het vlees?! Nog altijd geen fatsoendelijk antwoord op. Weten jullie het zelf wel eigenlijk?

Ik wil hier wel op antwoorden. Tegenwoordig leef ik veganistisch, dus gebruik ik sowieso geen leer meer, maar als vegetariër droeg ik wel leer. Ik praatte dat voor mezelf goed door te geloven dat leer een restproduct is en dat ik met alleen geen vlees en vis eten al een hoop lijden voorkwam. Nu zie ik ook wel in wat een rare gedachte dat eigenlijk is. Een mens kan zichzelf verbeteren gelukkig :)

Dankjewel voor je eerlijke antwoord! Ik persoonlijk ben wel een vleeseter, maar als ik dan zou stoppen met vlees eten voor de dieren zou ik dus ook geen leer meer dragen enz enz enz.. Vind het zo raar, geen vlees maar wel leer aan je voeten. Was nieuwschierig of hier iemand een zinnig antwoord op had. Dus bedankt! :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:08

Je bent best behoorlijk banketstaaf aan het doen hier Joliieeen. Puur omdat dit antwoord je bevalt is het antwoord opeens zinnig, terwijl meer mensen het beantwoord hebben en je toen de antwoorden niet fatsoenlijk noemde.

Een onderbouwt antwoord is altijd zinnig, een antwoord dat onderbouwd is en niet beledigend is altijd fatsoenlijk. Het antwoord kan niet stroken met hoe jij erin staat, maar eigenlijk zeg je nu dat alle meningen anders dan de jouwe onzinnig en onfatsoenlijk zijn. Dat is geen manier om te discussieren als je je discussiepartners wilt behouden.

Ik zou je eens inlezen over het verschil tussen vegetariër en veganist. Want eigenlijk geef je aan dat er volgens jou geen tussenweg in zit, het is alles of niets. Ik zal je vertellen, er zijn ook grijstinten en daarmee verlaag je je dierlijk verbruik ook. Of dit nu is door vegetariër te worden, of flexitariër, of anders dan vlees geen dierlijke producten te gebruiken, dat maakt niet uit. Alle beetjes helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:28

Kwam deze link tegen

http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/ ... eede-kamer

Waar of niet , gaat toch niet werken? Kalveren op de roosters tussen minimaal 80 andere koeien , word verdrukt of poten klem. Weet niet helemaal waar ze ermee heen willen ,hebben die politicus weleens melkvee houders ontmoet .. Ze verzinnen steeds wat anders

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:37

Het kan wel Rebecca Je moet alleen de stal erg aanpassen. Bij eventueel nieuwbouw kan dit best toegepast worden. Het is alleen niet de hele stal aanpassen, maar het hele beleid. En zelfs als dat beleid aangepast is, kan het nog fout gaan. Wat ook kan is een 2-3deling maken binnen de stal. En de koeien meer tegelijk te laten kalveren in 1 a 2 of meerdere groepen. net zoals bij schapen. Dan pas je het deel aan, daar waar de koeien met kalveren lopen. en moet je in 2 delen gaan melken, of de melkrobot zo aanpassen. Er zullen haken en ogen aan zitten... Zelf deze optie bekeken. en ook bij een stal wezen kijken die een familiekudde heeft... Toch nog niet helemaal overtuigd (en manlief helemaal nog niet)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:09

Rebecca ik kies daar niet voor. Heb tijdens stage en werk bij boeren verschillende malen een vertrapt kalf van de roosters kunnen plukken. Niet een prettige bezigheid, boeren waren te laat met afzonderen of koe te vroeg met kalveren.

Wendyenbram dat vergt heel wat planning en tijd. En de koeien moeten ook meewerken. De dames hebben soms wat andere plannen weet ik inmiddels uit ervaring.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:20

aikon schreef:
Rebecca ik kies daar niet voor. Heb tijdens stage en werk bij boeren verschillende malen een vertrapt kalf van de roosters kunnen plukken. Niet een prettige bezigheid, boeren waren te laat met afzonderen of koe te vroeg met kalveren.

Wendyenbram dat vergt heel wat planning en tijd. En de koeien moeten ook meewerken. De dames hebben soms wat andere plannen weet ik inmiddels uit ervaring.

zoekt een koe dan niet een speciaal ruimte om af te kalveren in de buurt van de kudde maar niet in de kudde?

in dat geval zou er misschien slechts een bepaalde ruimte kunnen worden ingericht waar alleen een hoogzwangere koe toegang kan krijgen.. zeg maar een rustige kraamplek.

zoals een grazer in de natuur ook een rustige plek net buiten de kudde zoekt, kalft en weer terugkeert in de kudde zodra het kalf behoorlijk staat.

is maar gewoon theoretisch denken van mij hoor.. want ik weet niet of het mogelijk is om een soort 'kattenluik' voor koeien te maken.. En je zou natuurlijk actief moeten invoeren welke koeien op korte termijn moeten afkalveren, zodat die zich toegang kunnen verschaffen. die kleinere ruimte zou je dan actief kunnen monitoren of er gekalft wordt en zelf aanwezig zijn als het daar ineens spitsuur wordt?

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:27

elenaMM77 schreef:
aikon schreef:

zoekt een koe dan niet een speciaal ruimte om af te kalveren in de buurt van de kudde maar niet in de kudde?

in dat geval zou er misschien slechts een bepaalde ruimte kunnen worden ingericht waar alleen een hoogzwangere koe toegang kan krijgen.. zeg maar een rustige kraamplek.

zoals een grazer in de natuur ook een rustige plek net buiten de kudde zoekt, kalft en weer terugkeert in de kudde zodra het kalf behoorlijk staat.

is maar gewoon theoretisch denken van mij hoor.. want ik weet niet of het mogelijk is om een soort 'kattenluik' voor koeien te maken.. En je zou natuurlijk actief moeten invoeren welke koeien op korte termijn moeten afkalveren, zodat die zich toegang kunnen verschaffen. die kleinere ruimte zou je dan actief kunnen monitoren of er gekalft wordt en zelf aanwezig zijn als het daar ineens spitsuur wordt?

Bij heel veel boeren word dat al gedaan door middel van een groot stro hok waar de koeien ongeveer een week voor de uitgerekende datum ingaan. (per boer verschillend).
Per koe is het ook verschillend waar ze het zelf fijn vinden merk ik, dat kan je mooi zien als ze op het land staan. De ene koe wil echt in de koppel afkalven en de ander zondert zich zo ver mogelijk van de koppel af.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:13

De koeien kalven gewoon liggend in een ligbox en kalf valt dan op de roosters. Als moeder koe kalf schoon wil likken moet moeders achteruit over het kalf heen stappen wat wel mis gaat. Of een kalf probeert bij een andere koe te zogen, omdat moeders nog ligt, en niet alle koeien zijn daar van gediend wat het kalf een harde duw of trap kan opleveren. Ook komt het wel voor dat er ineens beweging in de koppel ontstaat om wat voor een reden dan ook en dat het kalf gewoon omvergelopen word en vertrapt door achterliggers die het kalf niet kunnen zien.

Echt, kalfjes los bij moeders in een ligboxstal is vragen om veel gewonde kalfjes en zelfs dode. Zeker geen aanrader. Potstal werkt dan veel beter. Maar kost de boer ook veel meer aan tijd en stro.