Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:52

Ik weet niet echt wat ik spaar. Op moment veel minder omdat we in een verbouwing zitten.

Ik zou wel een beetje veel stress hebben als ik bv maar 500 euro op de bank zou hebben staan.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:55

Hier verschilt het per maand hoe veel ik spaar. En inderdaad, het moet wel een bedrag zijn waarnaast ik ook nog leuke dingen kan doen :)
Ben momenteel aan het sparen voor de zomervakantie, moeten nog camper huren en alle uitgaven daar!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:30

Ik spaar maandelijks €200,- maar geef er ook weer geregeld van uit, bijv nieuw meubilair of dierenartskosten oid.
Vakantiegeld koop ik nieuwe kleding van en wat over is gaat ook op de spaarrekening.
Die €200,- kan ik maandelijks makkelijk missen, maar ik ga niet uit, rook niet, drink zelden, ga niet op vakantie en ga zelden uit eten.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:32

Wij sparen minimaal 1000 euro per maand maar moet ook echt zeggen dat we van 2017 ook een spaarjaar hebben gemaakt. Alles is aangepast op besparen dus we hebben goedkope autos, gaan niet meer wekelijks uiteten en houden echt rekening met elke euro die we uitgeven.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:12

Ja het ligt er maar echt aan hoe zuinig je leeft. Mijn man heeft een dure hobby en er staat zo voor 8/9 duizend euro aan spul in zijn hobby kamer, als hij die hobby niet had hadden wij ook veel meer kunnen sparen :')

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:24

Eleionomae schreef:
Ja het ligt er maar echt aan hoe zuinig je leeft. Mijn man heeft een dure hobby en er staat zo voor 8/9 duizend euro aan spul in zijn hobby kamer, als hij die hobby niet had hadden wij ook veel meer kunnen sparen :')

Als je daarnaast ook nog wat op je spaarrekening hebt staan is dat ook helemaal niet erg toch. Zo heeft ie er tenminste nog plezier van!

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:42

Ik probeer meestal 300 of 400 euro per maand te sparen. Soms is het 100 meer en soms 100 minder. Hangt van de uitgaven die maand af en mijn salaris.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:09

Mijn vriend en ik sparen momenteel gemiddeld 250 euro per maand. Soms is het helemaal niks en soms meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:34

Igniss schreef:
Ik ben wel van plan enorm hard te aan sparen weer, na wat tegenslagen was mijn spaarrekening leeg en flink moeten lenen bij vader ect. Als ik dat alles afbetaald heb ga ik proberen om tussen te 700/1000 pm te sparen, dat zou moeten lukken.

Hoe kun je 700 - 1000 pm sparen? _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:38

dromertje2 schreef:
Ik weet niet echt wat ik spaar. Op moment veel minder omdat we in een verbouwing zitten.

Ik zou wel een beetje veel stress hebben als ik bv maar 500 euro op de bank zou hebben staan.

Ik vind dat voor iemand die naar school gaat en thuis woont redelijk normaal.

Ik moet mijn spaarrekening ook opkrikken na grote dierenartskosten en rijlaarzen

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:41

Snorlex schreef:
Varekaj schreef:
Soms twijfel ik ook om kleding en schoenen op MP te zetten ipv in de container achter de hoek. Alleen... Wat krijg je er nog voor, niks tegenwoordig. Vind het dan best zonde van de tijd.

Voor merkkleding/schoenen/tassen neem ik die moeite nog wel. Paar tientjes binnenharken is niet verkeerd :)

Is eventjes werk maar je kunt de advertenties steeds verlengen. Laat de advertenties vaak twee maanden staan. En als het dan nog niet verkocht is breng ik het naar de kledingbank. Weggooien doe ik eigenlijk nooit :n (tenzij verwassen of kapot).

Kijk ook eens naar united wardrobe, kan je ook je kleren verkopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:05

Jongens, mag ik jullie hier om advies vragen?

Ik ga volgend jaar studeren (en op kamers). Uiteraard moet ik gaan lenen; ik kom anders gewoon niet rond. Eerst dacht ik van: misschien kan ik gaan werken en dan de rest bijlenen, zodat mijn studieschuld wat minder hoog wordt. Maar nu hoor ik van bijvoorbeeld mijn vader dat hij vroeger maar 2000 euro van zijn studieschuld van 30000 euro terug heeft moeten betalen, en dat de studielening tegenwoordig ook hartstikke "voordelig" is. Kan ik dan niet gewoon beter alles lenen, en het geld wat ik dan met een baantje verdien sparen? Wat is wijsheid?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:08

Resistance, dat is inderdaad een goede optie, hoe tegenstrijdig het ook klinkt. Heb laatst gelezen dat er zelfs studenten zijn die van DUO lenen, dat opsparen, en na hun studie dat geld in een huis stoppen omdat een studielening voordeliger is dan een hypotheek.

Edit: typo

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:16

Resistance schreef:

Ik ga volgend jaar studeren (en op kamers). Uiteraard moet ik gaan lenen; ik kom anders gewoon niet rond. Eerst dacht ik van: misschien kan ik gaan werken en dan de rest bijlenen, zodat mijn studieschuld wat minder hoog wordt. Maar nu hoor ik van bijvoorbeeld mijn vader dat hij vroeger maar 2000 euro van zijn studieschuld van 30000 euro terug heeft moeten betalen, en dat de studielening tegenwoordig ook hartstikke "voordelig" is. Kan ik dan niet gewoon beter alles lenen, en het geld wat ik dan met een baantje verdien sparen? Wat is wijsheid?

Klopt, de rente is absurd laag. Volgens mij nu zelfs 0%. Het grootste probleem zit hem in de discipline. Het idee is dat de meeste studenten die dit zo willen doen tóch wel het geld gaan gebruiken/opmaken.
Hoewel de rente bij de bank ook idioot laag is zou je afhankelijk van de gekozen spaarrekening toch nog wel 0,45% rente kunnen pakken (bv abn als je het een jaar laat staan, is vrij opneembaar maar dan ben je wel je rente kwijt). Het is hoe dan ook waarschijnlijk de goedkoopste lening die je ooit zult kunnen krijgen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:36

Dit jaar gaat er een hoop vaag de spaarrekening af, ik spaar ook dan altijd wel met een doel. We gaan binnenkort trouwen, eind dit jaar heb ik een nieuwe auto nodig (nou ja 2e hands dan), dan word in het najaar de zolder gestuct en dan wil ik graag nog een weekje weg, nou dan is mn rekening zo leeg als die nog nooit is geweest. Voor het huis probeer ik altijd minimaal 1500 te hebben voor noodgevallen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:28

Resistance schreef:

De studielening is inderdaad "voordelig", zeker ten opzichte van een hypotheek of andere lening. Maar het blijft geleend geld, het moet ooit weer terug :Y) . In principe moet je gewoon alles terugbetalen, tenzij je op/onder het minimumloon verdient in de 35 jaar na je afstuderen, en dat zal niemand graag willen denk ik :Y) .
Ik zou het dus omdraaien, probeer zoveel mogelijk te werken voor je levensonderhoud en als je daarmee niet rond komt gebruik je 100/200 euro van je lening. Maar probeer om die lening juist zoveel mogelijk op te sparen voor later, als je bijvoorbeeld een huis wilt kopen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:39

Bedankt voor de reacties!

@Eef_bam dus je bedoelt om de lening zelf te "sparen"? En dan dat gespaarde geld van die lening later te investeren omdat er geen rente op zit?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:11

Dat bedoel ik inderdaad Resistance. Op die manier heb je een buffer achter de hand voor wanneer je echt geld nodig hebt. Alleen moet je wel genoeg zelfbeheersing hebben om van die spaarpot af te blijven tot je het echt nodig hebt, daar schort het bij sommige mensen aan :Y) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:12

Ik kan me als Belg echt niet inbeelden dat je moet gaan lenen voor je studie... dan moet je al heel extreem krap bij kas zitten. Weet niet eens of je daarvoor naar de bank kan stappen zelfs om zoiets aan te vragen voor een HBO of unief? Volgens mij wordt je vierkant uitgelachen.

Voor mij is 250 sparen een klap geld, maar ik werk ook maar 19u/week en er gaat 500/maand opzij naar onze gezamenlijke lasten. Ik had tot vorig jaar een aardige buffer maar met de hele hoop verrassingen is die nu wel weg... en opnieuw bijvullen gaat helaas niet sneller dan wat er binnenkomt.
Mijn vriend kan door zijn job dan weer zodanig veel sparen, ik gok dat het merendeel dat hier zelfs nog niet als maandloon heeft van een voltijdse baan. Daarom kan ik het relativeren wat iemand opzij zet. Het gaat om de verhouding tov je loon, en niet tov de mogelijkheden van een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:18

Als student in Nederland leen je ook niet via de bank maar via DUO, een aparte instelling.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:20

Varekaj schreef:
Ik kan me als Belg echt niet inbeelden dat je moet gaan lenen voor je studie... dan moet je al heel extreem krap bij kas zitten. Weet niet eens of je daarvoor naar de bank kan stappen zelfs om zoiets aan te vragen voor een HBO of unief? Volgens mij wordt je vierkant uitgelachen.

Voor mij is 250 sparen een klap geld, maar ik werk ook maar 19u/week en er gaat 500/maand opzij naar onze gezamenlijke lasten. Ik had tot vorig jaar een aardige buffer maar met de hele hoop verrassingen is die nu wel weg... en opnieuw bijvullen gaat helaas niet sneller dan wat er binnenkomt.
Mijn vriend kan door zijn job dan weer zodanig veel sparen, ik gok dat het merendeel dat hier zelfs nog niet als maandloon heeft van een voltijdse baan. Daarom kan ik het relativeren wat iemand opzij zet. Het gaat om de verhouding tov je loon, en niet tov de mogelijkheden van een ander.

Ik weet niet hoe duur studeren in Belgie is.. maar hier in Nederland ben je al snel 3000 euro per jaar kwijt. Zit je op kamers komt daar nog 300/400 bij aan huur van de kamer per maand, boodschappen, zorgverzekering, leuke dingen.. Niet iedere studie laat het toe om naast de studie nog veel uren te werken.

Bovendien leen je hier niet bij de bank, maar bij DUO. Deze verleende eerst de studiefinanciering, waarbij de studie tot een paar jaar geleden onder bepaalde voorwaarden vergoed werd.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:22

Je moet alleen niet vergeten dat je door een schuld bij DUO vervolgens weer veel minder kunt lenen voor je hypotheek. Dus behalve als je echt heel goed kunt sparen en geld opzij kan laten staan, raad ik het echt af om dat geld in een huis te steken. Er hoeft maar iets te gebeuren waardoor je dat gespaarde leengeld toch moet gebruiken en je zit daarna als je een huis wilt kopen met de gebakken peren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:32

Het gemiddelde inschrijvingsgeld/jaar is sinds een jaar of 2 ongeveer €1000/jaar. Soms zitten boeken en cursussen daar al in, soms niet. Maar je kan veel tweedehands vinden of kopiëren van oudere studenten. Of ze zetten het gratis online beschikbaar, kan je zelf kiezen of je het print of niet.
Kamers zal ongeveer even duur zijn.

Wij hebben geen instantie zoals DUO... studenten ov is goedkoper tarief als je je inschrijvingsbewijs van school kan voorleggen. Kan voor bus/trein/tram in verschillende combinaties en formules.
Voor mensen met beperkt inkomen kan je een studiebeurs aanvragen. Als ze die goedkeuren betaal je een verlaagd inschrijvingsgeld.

Ik heb misschien alles bij elkaar 2000-2500 betaald voor mijn Bachelor verpleegkunde aan inschrijving, boeken, cursussen, stagepakken en oefenmateriaal. Dat was voor de verhoging van 2 jaar terug, ik betaalde mss 500-550/jaar inschrijving en de rest aan studiemateriaal dus.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:40

Varekaj schreef:
Het gemiddelde inschrijvingsgeld/jaar is sinds een jaar of 2 ongeveer €1000/jaar. Soms zitten boeken en cursussen daar al in, soms niet. Maar je kan veel tweedehands vinden of kopiëren van oudere studenten. Of ze zetten het gratis online beschikbaar, kan je zelf kiezen of je het print of niet.
Kamers zal ongeveer even duur zijn.

Wij hebben geen instantie zoals DUO... studenten ov is goedkoper tarief als je je inschrijvingsbewijs van school kan voorleggen. Kan voor bus/trein/tram in verschillende combinaties en formules.
Voor mensen met beperkt inkomen kan je een studiebeurs aanvragen. Als ze die goedkeuren betaal je een verlaagd inschrijvingsgeld.

Ik heb misschien alles bij elkaar 2000-2500 betaald voor mijn Bachelor verpleegkunde aan inschrijving, boeken, cursussen, stagepakken en oefenmateriaal. Dat was voor de verhoging van 2 jaar terug, ik betaalde mss 500-550/jaar inschrijving en de rest aan studiemateriaal dus.

Niet te vergelijken dus.. de kosten zijn hier veel hoger wanneer je ouders een gemiddeld inkomen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:43

Eigenlijk is dat toch absurd? Je kan haast niet anders meer dan studeren om een goede baan te vinden zodat je het dure leven van vandaag kan rondkrijgen. Maar nog voor je daaraan kan denken moet je je al in de schulden gaan steken? Dat is toch onlogisch?