Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Eleionomae schreef:Ja het ligt er maar echt aan hoe zuinig je leeft. Mijn man heeft een dure hobby en er staat zo voor 8/9 duizend euro aan spul in zijn hobby kamer, als hij die hobby niet had hadden wij ook veel meer kunnen sparen
dromertje2 schreef:Ik weet niet echt wat ik spaar. Op moment veel minder omdat we in een verbouwing zitten.
Ik zou wel een beetje veel stress hebben als ik bv maar 500 euro op de bank zou hebben staan.
Snorlex schreef:Varekaj schreef:Soms twijfel ik ook om kleding en schoenen op MP te zetten ipv in de container achter de hoek. Alleen... Wat krijg je er nog voor, niks tegenwoordig. Vind het dan best zonde van de tijd.
Voor merkkleding/schoenen/tassen neem ik die moeite nog wel. Paar tientjes binnenharken is niet verkeerd
Is eventjes werk maar je kunt de advertenties steeds verlengen. Laat de advertenties vaak twee maanden staan. En als het dan nog niet verkocht is breng ik het naar de kledingbank. Weggooien doe ik eigenlijk nooit(tenzij verwassen of kapot).
Resistance schreef:Jongens, mag ik jullie hier om advies vragen?
Ik ga volgend jaar studeren (en op kamers). Uiteraard moet ik gaan lenen; ik kom anders gewoon niet rond. Eerst dacht ik van: misschien kan ik gaan werken en dan de rest bijlenen, zodat mijn studieschuld wat minder hoog wordt. Maar nu hoor ik van bijvoorbeeld mijn vader dat hij vroeger maar 2000 euro van zijn studieschuld van 30000 euro terug heeft moeten betalen, en dat de studielening tegenwoordig ook hartstikke "voordelig" is. Kan ik dan niet gewoon beter alles lenen, en het geld wat ik dan met een baantje verdien sparen? Wat is wijsheid?
Resistance schreef:Jongens, mag ik jullie hier om advies vragen?
Ik ga volgend jaar studeren (en op kamers). Uiteraard moet ik gaan lenen; ik kom anders gewoon niet rond. Eerst dacht ik van: misschien kan ik gaan werken en dan de rest bijlenen, zodat mijn studieschuld wat minder hoog wordt. Maar nu hoor ik van bijvoorbeeld mijn vader dat hij vroeger maar 2000 euro van zijn studieschuld van 30000 euro terug heeft moeten betalen, en dat de studielening tegenwoordig ook hartstikke "voordelig" is. Kan ik dan niet gewoon beter alles lenen, en het geld wat ik dan met een baantje verdien sparen? Wat is wijsheid?
Varekaj schreef:Ik kan me als Belg echt niet inbeelden dat je moet gaan lenen voor je studie... dan moet je al heel extreem krap bij kas zitten. Weet niet eens of je daarvoor naar de bank kan stappen zelfs om zoiets aan te vragen voor een HBO of unief? Volgens mij wordt je vierkant uitgelachen.
Voor mij is 250 sparen een klap geld, maar ik werk ook maar 19u/week en er gaat 500/maand opzij naar onze gezamenlijke lasten. Ik had tot vorig jaar een aardige buffer maar met de hele hoop verrassingen is die nu wel weg... en opnieuw bijvullen gaat helaas niet sneller dan wat er binnenkomt.
Mijn vriend kan door zijn job dan weer zodanig veel sparen, ik gok dat het merendeel dat hier zelfs nog niet als maandloon heeft van een voltijdse baan. Daarom kan ik het relativeren wat iemand opzij zet. Het gaat om de verhouding tov je loon, en niet tov de mogelijkheden van een ander.
Varekaj schreef:Het gemiddelde inschrijvingsgeld/jaar is sinds een jaar of 2 ongeveer €1000/jaar. Soms zitten boeken en cursussen daar al in, soms niet. Maar je kan veel tweedehands vinden of kopiëren van oudere studenten. Of ze zetten het gratis online beschikbaar, kan je zelf kiezen of je het print of niet.
Kamers zal ongeveer even duur zijn.
Wij hebben geen instantie zoals DUO... studenten ov is goedkoper tarief als je je inschrijvingsbewijs van school kan voorleggen. Kan voor bus/trein/tram in verschillende combinaties en formules.
Voor mensen met beperkt inkomen kan je een studiebeurs aanvragen. Als ze die goedkeuren betaal je een verlaagd inschrijvingsgeld.
Ik heb misschien alles bij elkaar 2000-2500 betaald voor mijn Bachelor verpleegkunde aan inschrijving, boeken, cursussen, stagepakken en oefenmateriaal. Dat was voor de verhoging van 2 jaar terug, ik betaalde mss 500-550/jaar inschrijving en de rest aan studiemateriaal dus.