Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Ergrnissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:41

Ik vind in m'n werk dat klanten altijd voorrang hebben en gaan. Kletsen met collega's doe ik wel in m'n eigen tijd. Klanten betalen m'n salaris

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:39

Ik heb er nog een! :j als bus vanaf beginpunt moet vertrekken maar dan al te laat is. Dan komt de chauffeur met een kopje koffie chilliebillie naar buiten lopen en voor je vertrokken bent al 3 minuten later. }:0 Ik begin op werk toch ook op tijd? Je bus staat er, buschauffeur is binnen, hoe kan je dan niet op tijd buiten zijn?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:11

Kan het niet zijn dat de chauffeur van een andere lijn afkomt en de draaitijd een paar minuten is en de chauffeur naar de wc moet omdat ie bijvoorbeeld de komende anderhalf uur of 2 uur geen wc meer ziet.

Waar ik rij hebben we ook 1 dienst (die ik uit mijn hoofd weet en zijn nog meer voorbeelden)
Je begint op lijn 402 van Gorinchem naar Breda en weer terug over de snelweg. Op dat tijdstip sta je altijd muurvast ik de file. Je komt dan standaard 5/10 minuten te laat binnen. Passagiers uit laten stappen, bus wegzetten en dan heb ik als chauffeur zijnde 4!!!! minuten overstaptijd om de volgende bus te zoeken op het station, deze te starten en mezelf te installeren voor een rit van 2 uur voor de boeg en passagiers te laten instappen en inchecken.
De rit van Breda naar Gorinchem duurt 50 minuten en daarna gelijk door naar Geldermalsen wat een rit is van 47 minuten, 6 minuten draaitijd LET OP GEEN WC OF KOFFIEVOORZIENING daar aanwezig en weer 47 minuten terug. Dan ben je 2 en een halve uur aan het sturen zonder wc als je in Breda naar de wc zou zijn gegaan, daar ga je eigenlijk niet naar de wc omdat je net pas begonnen bent met je dienst en dus nog niet naar de wc hoeft.

Dus moraal, ook als ik te laat ben ga ik naar de wc op Gorinchem en tegelijkertijd (als ik koffie zou lusten) een bak koffie pakken en relaxt naar je bus toe lopen. Als je ga lopen stressen ga ik de 40 jaar niet halen qua leeftijd want dan lig je al onder de groene zoden vanwege de stress en alle ellende die je elke dag meemaakt.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:14

Kan, zeg ik heel eerlijk, maar het gebeurt op Gouda regelmatig :j
Het komt heel vervelend over als je zelf druk bent dat iemand zelf zo laks overkomt. Geen excuus geen extra haast maar gewoon niets :n dat is het vervelende denk --> het komt niet over alsof het ze uitmaakt..

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:18

Regelmatig zou kunnen omdat elke dag die dienst aanwezig is en dus elke dag dezelfde vertraging kan hebben.
Dat dat voor jullie frustrerend is snap ik maar voor ons is het net zo frustrerend. Sommige collega's laten dan een rit vervallen omdat ze heb nooit meer aangereden krijgen qua tijd en wij wel aan onze rij en rusttijden moeten houden omdat we anders zwaar in de overtreding zitten en als je word gecontroleerd op tijden je echt een hele hoge boete kunt krijgen die de baas niet gaat betalen want je bent daar zelf verantwoordelijk voor.
En dan kom je weer bij het kopje, de chauffeur wacht niet tot we zitten en geeft plankgas als we nog in het gangpad lopen en we bijna op onze snufferd pleuren.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 02:01

Zo heb ik een keer een, door werkzaamheden aangepaste, dienst gehad van 9 uur en 29 minuten die niet helemaal liep zoals het moest. Ik moest naar Den Haag HS, daar een korte keer, terug naar Rotterdam CS en daar zou ik 24 minuten hebben, ware het niet dat ik op weg naar het verblijf om even normaal naar het toilet te gaan en een bak thee te halen opgehouden werd door reizigers, dus uiteindelijk nog net naar het toilet kon en weer terug maar de volgende trein kon rennen. Op naar Groningen, daar zou ik 32 minuten pauze hebben. Daar bleven door vertraging maar 27 minuten over en ik moest het verblijf daar nog gaan zoeken omdat ik daar nog nooit was geweest. Gevolg was dat ik nog net naar het toilet kon en mijn eten op kon eten. Die bak thee nam ik maar mee naar de trein, wat al duidelijk niet werd gewaardeerd door 1 mevrouw. Op naar Zwolle waar ik 6 minuten overstaptijd gehad zou hebben voor mijn trein terug naar Roosendaal. Een rit van bijna 3 uur. Ware het niet dat mijn trein zoveel vertraging had dat ik nog net even naar het toilet kon rennen en een bak thee kon halen voor ik de volgende trein zou kunnen halen. Toen waren er dus mensen boos omdat ik zij dat ik geen tijd had om hun vragen te beantwoorden. Ook die trein kreeg vertraging dus uiteindelijk is het een dienst van ruim 10 uur geworden met maar 15 minuten effectieve pauze. Ik snap best dat er mensen zijn die niet snappen dat ik niet de tijd neem om antwoord te geven op hun vragen maar ik ben ook maar een mens en 1 keer wat drinken en normaal naar het toilet in zo'n lange dienst is gewoon een beetje weinig en ik ben ook maar mens tenslotte. Helaas komen dit soort dingen vaker voor, commentaar krijgen omdat je pas na vertrektijd bij je trein aankomt terwijl je pas 2 minuten daarvoor op Amsterdam CS bent aangekomen. Commentaar dat de machinist, die einde dienst had en bij aankomst naar huis is gegaan, bij zijn trein had moeten blijven tot de aflossing er zou zijn. Ze worden betaald tot 5 minuten na aankomst en de trein stond 20 minuten over daar..... enz, enz. Sommige dingen zijn misschien moeilijk te begrijpen als je niet in het OV werkt, maar ik weet zeker dat de meeste mensen gewoon elke dag stinkend hun best doen om hun reizigers, zowel in bus, tram, metro en trein, zo veilig en op tijd mogelijk op hun eindbestemming te krijgen. Maar dat dan ook veilig voor zichzelf en op een manier zodat ze niet binnen 1 jaar overspannen thuis komen zitten, want de werkdruk in het OV ligt vaak knap hoog

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 08:59

Helemaal eens met bovenstaande, toppers! :D

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:26

Deze ochtend zat de trein naar Brussel weer lekker vol. Tegenover mij gaat er iemand zitten. Op een bepaald ogenblik zie ik hem zoeken naar iets (ik neem aan dat hij zijn abonnement/ticketje kwijt was of vergeten) en staat hij recht bij de volgende halte om met de conducteur te gaan praten. Zijn spullen liet hij staan. Een ogenblik later komt er een andere passagier aan, ziet de rugzak staan, neemt hem vast, zet hem op de grond en gaat gewoon zitten. Wanneer ik die persoon hierover aanspreek op een vriendelijke manier dat er daar iemand zat, krijg ik een heel onbeschoft "weggegaan is plaats vergaan" antwoord. Waarop ik hem er op wijs dat dit niet echt beleefd is en dat hij ook niet zomaar andermans spullen moet verzetten barst er een hele discussie los. Uiteindelijk komt de man terug, ziet de persoon zitten en zijn rugzak op de grond staan, kijkt even naar mij en ik leg hem uit dat ik de persoon wel op attent had gemaakt maar dat deze weigert. Hij neemt zijn rugzak en gaat gewoon verder zonder teveel problemen. Waarop ineens de persoon tegenover mij verklaard: "ik ben geen klootzak maar op een zitplaats staat geen naam". Het toppunt van alles vond ik dan dat hij meteen de volgende halte de trein weer verlaat. Serieus, voor 10 minuten rechtstaan was gewoon teveel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:15

Eloya schreef:
Nieuwe dienstregeling en de bus houd zich er zelf niet aan, de bus 165 van raalte via wesepe naar deventer zou nu om 08:21 moeten vertrekken ipv het vorige 08:27
Alleen red de bus het gewoon niet, als die er om 08:25 is is die vroeg :P dus alsnog erg onhandig want ik mis nu de overstap die wel via de nieuwe dienstregeling rijd. dus dat is dan ipv met de bus 15 min lopen, vind ik niet erg maar wel als ik erdoor te laat in de les kom

Dit komt omdat de bus onderweg vaak moet stoppen omdat op de spitstijden bij bijna elke halte mensen instappen, wat veel tijd kost. Maar het komt ook vaak voor dat hij in de file staat, het is gewoon een drukke weg en de bustijden staan vrij strak, was bij de vorige dienstregeling ook al zo. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:51

Kletsen met collega's een rustpunt in een druk schema? Goh moet ik eens proberen in de AH. Als er een klant wat wil vragen eerst even mijn gesprek met collega afmaken, want tsja dat is mijn rustmoment.

No offence, maar daarvoor zijn pauze's in het leven geroepen. Ben het dus volledig eens met MarlindeRooz. Als jouw persoonlijke gesprek voor de klanten gaat, dan moet je een andere baan gaan zoeken waarbij je niet te maken hebt met klanten.. Ga dan kranten bezorgen ofzo :=

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:53

Collega's hebben niet tegelijkertijd pauze dus als mensen elkaar een tijd niet hebben gedaan, zou ik het ook hebben gedaan :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:55

Nayomie schreef:
Collega's hebben niet tegelijkertijd pauze dus als mensen elkaar een tijd niet hebben gedaan, zou ik het ook hebben gedaan :+

Ik vind het knap asociaal maargoed :=

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:57

Marjoow schreef:
Nayomie schreef:

Zolang je de beweegredenen niet weet vind ik niet dat je zomaar een conclusie kunt trekken :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:58

Nayomie schreef:
Marjoow schreef:

Zolang je de beweegredenen niet weet vind ik niet dat je zomaar een conclusie kunt trekken :)

Waarom niet? Vind jij het normaal als je mij iets zou willen vragen in de winkel, maar ik laat je wachten omdat ik een andere collega al lang niet heb gezien?? Nee dat is asociaal en kan gewoon niet. Wat de redenen ook zijn ;)

Wacht met die praatjes tot het rustig is, of dat je pauze hebt. En als je echt graag wilt bijkletsen spreek je af om na het werk een drankje te doen ergens.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:03

Op Heiloo is iemand voor de trein gesprongen, dus hij reed niet. Hartstikke vervelend, maar hoe naar mensen dan reageren... Er stonden 2 schoonmakers voor de trein, die kregen gewoon de volle lading. Alsof iemand die al volledig klaar is met het leven (en waarschijnlijk niet helder kan denken) denkt, goh, laat ik vandaag eens een hele hoop mensen dwarsliggen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:04

En dan nog eens wat... Je bent wel aan het werk, in werktenue en je bent representatief voor jouw bedrijf. Mensen gaan andere bedrijven opzoeken als het ene het toestaat dat er vertragingen ontstaan door geklets van werknemers. Kost bakken met geld...
Klachtenregen van reizigers, wil je je baan serieus op het spel zetten door een gesprekje te voeren met een collega wat niet kan wachten??

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 13:10

lieveli schreef:
Op Heiloo is iemand voor de trein gesprongen, dus hij reed niet. Hartstikke vervelend, maar hoe naar mensen dan reageren... Er stonden 2 schoonmakers voor de trein, die kregen gewoon de volle lading. Alsof iemand die al volledig klaar is met het leven (en waarschijnlijk niet helder kan denken) denkt, goh, laat ik vandaag eens een hele hoop mensen dwarsliggen.

de mensen van het bedrijf kunnen er inderdaad niets aan doen, maar ik vind het altijd zo dom om voor een trein te springen. Dat je je leven beu bent, prima, daar oordeelt niemand over. Maar ga lekker in je eigen huis dan wat ondernemen... Voor de trein springen traumatiseer je meerdere mensen mee en kost je familie handen vol geld. De chauffeur getraumatiseerd, de conducteur, degene die je bij elkaar moeten vegen, de passagiers die vaak een lichaamsdeel zien als ze van de trein gehaald worden... Die familie moet dan nog eens alle vertragingen betalen (in België toch, geen idee hoe dat bij jullie zit), dit resulteert dus in vaak vele schulden voor de familie. Alle studenten die eventueel een examen missen, mensen die sollicitaties missen etc.

Ik hoor wel meerdere keren per maand op het station omgeroepen worden vertraging wegens aanrijding met een persoon. zo'n ergernis van mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:13

Lienek schreef:
Zoe_97 schreef:
Want op je werk sla jij nieteens een minuutje een praatje met een collega...

Niet als het druk is nee gasten/klanten gaan voor. Ik vind een minuutje praten niet erg maar wel als je daardoor vertraging oploopt en dus aansluitingen mist.. :(

Wel een beetje apart, aangezien álle andere bussen op Muiden busstation op elkaar wachten met vertrekken

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:49

Emmaa_ schreef:
Lienek schreef:
[quote="Zoe_97"
Want op je werk sla jij nieteens een minuutje een praatje met een collega...

Niet als het druk is nee gasten/klanten gaan voor. Ik vind een minuutje praten niet erg maar wel als je daardoor vertraging oploopt en dus aansluitingen mist.. :(

Wel een beetje apart, aangezien álle andere bussen op Muiden busstation op elkaar wachten met vertrekken[/quote]
Klopt 328 en 322 wachten op elkaar maar de 320 niet.. Als de 322 een minuutje later is wacht de 328 altijd, maar hij wacht nooit op de 320. Volgens mij komt dit doordat deze 2 bussen vanuit almere komen en de 320 vanuit Hilversum

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:51

Zoe_97 schreef:
lieveli schreef:

de mensen van het bedrijf kunnen er inderdaad niets aan doen, maar ik vind het altijd zo dom om voor een trein te springen. Dat je je leven beu bent, prima, daar oordeelt niemand over. Maar ga lekker in je eigen huis dan wat ondernemen... Voor de trein springen traumatiseer je meerdere mensen mee en kost je familie handen vol geld. De chauffeur getraumatiseerd, de conducteur, degene die je bij elkaar moeten vegen, de passagiers die vaak een lichaamsdeel zien als ze van de trein gehaald worden... Die familie moet dan nog eens alle vertragingen betalen (in België toch, geen idee hoe dat bij jullie zit), dit resulteert dus in vaak vele schulden voor de familie. Alle studenten die eventueel een examen missen, mensen die sollicitaties missen etc.

Ik hoor wel meerdere keren per maand op het station omgeroepen worden vertraging wegens aanrijding met een persoon. zo'n ergernis van mij

Ja inderdaad, ik vind het ook zo'n ergernis. Ik heb het zelf ook meegemaakt, ik zat als passagier 'op de eerste rij' (voor in de trein, eerst compartiment). Het geluid en het gevoel, dat vergeet ik nooit meer.. En het duurde een tijdje voor ik terug op mijn gemak zat op de trein, ik wil niet weten wat het is als bestuurder..

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:08

Zoe_97 schreef:
lieveli schreef:

Iemand die voor de trein springt denkt daar echt niet over na. Die heeft maar een gedachte in z'n hoofd en dat is dat er geen uitweg meer is en dit de oplossing is. Als je zelf in die situatie hebt gezeten kun je het enigszins begrijpen (maar als je er uit bent gekomen weet je dat er andere oplossingen zijn ;) ), dus ik ben blij dat jij zo denkt maar voor een depressief iemand lukt dat niet.
Neemt niet weg dat t heel vervelend is en ook wel eens heb staan vloeken als ik daardoor niet verder kon reizen oid :o

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 14:11

xTammyy schreef:
Zoe_97 schreef:
[quote="lieveli"
[/quote

Iemand die voor de trein springt denkt daar echt niet over na. Die heeft maar een gedachte in z'n hoofd en dat is dat er geen uitweg meer is en dit de oplossing is. Als je zelf in die situatie hebt gezeten kun je het enigszins begrijpen (maar als je er uit bent gekomen weet je dat er andere oplossingen zijn ;) ), dus ik ben blij dat jij zo denkt maar voor een depressief iemand lukt dat niet.
Neemt niet weg dat t heel vervelend is en ook wel eens heb staan vloeken als ik daardoor niet verder kon reizen oid :o

ik weet wat zo'n situatie is, maar nog blijf ik het gewoon ontzettend egoïstisch vinden

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:15

Zoe_97 schreef:
xTammyy schreef:

ik weet wat zo'n situatie is, maar nog blijf ik het gewoon ontzettend egoïstisch vinden

Zelfmoord is per definitie egoïstisch.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 14:18

Vjestagirl schreef:
Zoe_97 schreef:

Zelfmoord is per definitie egoïstisch.

dat is waar, maar de manier erop: jezelf van eht leven beroven omdat je het niet meer izet zitten ok. , maar de manieren als van een brug voor auto's springen of voor de trein springen vind ik echt niet kunnen. Maarja, hoe ga je het mensen tegenhouden... Als je zo'n soort persoon bent die mensen trauma wilt bezorgen en je familie schulden....

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:20

Het 'speciale' aan zelfmoorden onder de trein is vaak dat het niet gaat over mensen die langdurig depressief zijn. Zelf werk ik voor een spoorwegmaatschappij (maar dan niet voor personenvervoer), en na onderzoek is gebleken dat de meeste mensen net onder een trein springen uit 'impulsiviteit'.
Een trein is makkelijk, kort en vraagt weinig tot geen voorbereiding, en als ze niet staken, vindt je er wel genoeg op een uur