Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AmyII

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:44

Ik vraag me af hoe het kan dat mijn huid 'hyperactief' wordt van koffie drinken (beetje tintelig en overgevoelig) terwijl ik er zelf verder lichamelijk weinig van merk.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:54

AmyII schreef:
Ik vraag me af hoe het kan dat mijn huid 'hyperactief' wordt van koffie drinken (beetje tintelig en overgevoelig) terwijl ik er zelf verder lichamelijk weinig van merk.

Omdat de cafeïne wordt opgenomen in het bloed denk ik?

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:21

http://www.liedjeskist.nl/liedjes_a-z/e-liedjes/elsje_fiederelsje.htm

Waarom bakte de moeder van Elsje pannenkoeken als het meel zo duur was? En waarom nodigen ze dan ook nog iedereen uit om die op te komen eten?

(overigens zijn volgens mij de woorden "maar" en "want" uitwisselbaar. Dus bakt moeder pannenkoeken omdat of ondanks dat het meel duur is? Als omdat, heb je dan minder meel nodig voor pannenkoeken als voor bijvoorbeeld een brood, als je genoeg maakt om geen honger meer te hebben?)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:22

Waar komt toch de uitdrukking vandaan dat aan het einde van de regenboog een pot goud staat? Ik kan hem toch echt nog steeds niet vinden

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:23

Waarom het altijd zo druk is op Bokt, maar wanneer ik tijd heb is er geen 1 interessant onderwerp :P

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:36

Ik vraag me af waarom in het buitenland windmolen wieken met oranje gedeelten gemarkeerd zijn...

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:39

Wat/wie is de stem die hoort in je hoofd als je een tekst in stilte leest?

Afbeelding

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:40

Ik hoor geen stem >;)
Of iig niet verschillende.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 22-06-15 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:41

Huh ik kan de 'stem in mijn hoofd' eigenlijk echt niet identificeren :o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:42

Ik hoor alleen mezelf. Maar om nou in een bus te gaan gillen is ook weer zo para

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:44

"scream it in your mind". Niemand hoeft te weten dat je gilt ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:46

dat is geen stem, maar het vocaliseren van dat wat je leest.

je leest het in feite in je hoofd hardop voor..
er is ook geen aantal 'decibellen' dus je hoort het niet echt, je denkt.

Dit is ook de basis van het leren van snellezen..
als je het vocaliseren afleert (dus niet meer aan jezelf gaat voorlezen), ga je tenminste al zo'n 4-5 maal zo snel lezen.. Waarom? omdat je nu immers niet sneller kunt lezen dan dat je 'spreekt'. terwijl de connectie en betekenis ruim sneller verwerkt worden.. het vocaliseren zorgt voor vertraging.

Je kunt lezen zonder 'de stem te horen'. dit vergt echter wel oefening.. eerst zul je m misschien een fractie niet horen.. onbewust zullen je ogen dan terugspringen om het te 'controleren' en hoor je het stemmetje opnieuw.. wat je eigenlijk doet is controleren of je de informatie ook echt wel gelezen hebt toen je het niet vocaliseerde. dat terugspringen is het tweede wat je bij snellezen afleert (je mist geen belangrijke info, het is niet nodig om het voor jezelf op te zeggen).

dat specifieke stukje tekst, maakt het eigenlijk nog trager.. wat je namelijk doet is het voor jezelf vocaliseren zoals je het voor zou lezen aan een kind, met intonatie verschillen en verschillende stemmetjes..

als je het stukje tekst maar lang genoeg verknaagd en je fantasie er op loslaat, dan zal het op een gegeven moment net lijken of je de stemmetjes al hoort, je hebt ze ontwikkeld en klaar voor gebruik.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 22-06-15 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:46

EskeGirl schreef:
Ik hoor geen stem >;)
Of iig niet verschillende.

Hier het zelfde.. Ik kan mijn stem in mijn hoofd niet schreeuwend maken, of juist fluisterend..

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:52

Ah, dat is inderdaad waarom ik niet meer fijn/normaal een boek kan lezen, omdat ik eigenlijk constant snellees (ik studeerde voorheen politicologie en daarbij was dat wel nodig, tegenwoordig is het eigenlijk juist niet handig maar het weer afleren blijkt moeilijker dan gedacht).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:20

Of je iemand kunt fijn knijpen?
Als ik "Oma!! Je knijpt me fijn!" Je knuffeld te stevig.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:27

Eulogy schreef:
Ah, dat is inderdaad waarom ik niet meer fijn/normaal een boek kan lezen, omdat ik eigenlijk constant snellees (ik studeerde voorheen politicologie en daarbij was dat wel nodig, tegenwoordig is het eigenlijk juist niet handig maar het weer afleren blijkt moeilijker dan gedacht).

hier idem Eulogy..
je moet dat echt op zo'n moment dan 'uitzetten'..
maar ik blijf, zelfs 20 jaar na mijn schooltijd houden dat,
als een boek echt spannend is, mijn ogen automatisch weer alle kant opflitsen en ik de pagina's van diagonaal, van links naar rechts, van onder naar boven opneem, zonder ieder woord lekker rustig 'voor te lezen voor mijzelf (zoals je een mooi boek leest).

Dus dan dwing ik mijzelf als ik het opmerk boven aan de bladzij weer te beginnen om het dus te herlezen, terwijl ik het eigenlijk dus al weet lol.. En een bladzij verder begint het circus weer opnieuw..

soms heb ik het pas na een paar bladzijden door dat ik niet aan het 'lezen' ben.

Bij mij is het overigens niet in de studietijd een gewoonte geworden, maar op de lagere school al proest..

ik werd op een gegeven moment door de leraar 'overhoord' op mijn leesboeken omdat ik zo snel mijn boeken omruilde voor nieuwe van de plank in de klas.. hij wilde niet geloven dat ik ze gelezen had.. Toen ik daar later aan terugdacht, realiseerde ik mij dat ik toen al een basis legde voor het snellezen..
is natuurlijk ook best raar voor een leraar als je een plank vol met leesboeken hebt staan, die je las als je werk af was, maar de rest nog niet klaar en halverwege het jaar claimt je leerling dat alle leuke boeken uit zijn (zo'n 30 stuks van de 40). Nu was ik gemiddeld ook wel na 1/3 van de tijd klaar met mijn werk, dus de rest van de tijd zat ik te lezen, maar toch.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:33

Ricie schreef:
Ik vraag me af waarom in het buitenland windmolen wieken met oranje gedeelten gemarkeerd zijn...

Voor vliegtuigen :) Bij mist of dichte bewolking vallen de wieken dan beter op1

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:53

Wat ik me echt afvraag:

Wat was er eerder: de kip of het ei?

Ik heb zelf altijd gezegd als ik die vraag kreeg: een geëvolueerd ei.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:53

Waarom ik nog steeds Duitse advertenties op mijn iPhone krijg

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:59

nontie schreef:
Wat ik me echt afvraag:

De kip(pen) soort. ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:00

Sammie schreef:
nontie schreef:
Wat ik me echt afvraag:

De kip(pen) soort. ;)

Of het ei.. dino's legden al eieren, die waren er voor de eerste kippensoort toch?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:01

De evolutie :)*

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:07

EskeGirl schreef:
Of het ei.. dino's legden al eieren, die waren er voor de eerste kippensoort toch?

Hmm ja als je het zo bekijkt was het ei er eerder. Ik legde alleen verband tussen de kip en het (kippen)ei. Als je een kip vergelijkt met alle eieren. Dan was het ei zeker eerst :j

Overigens.. om het nog wat ingewikkelder te maken. Een kip is een vogel. En van vogels wordt steeds sterker gedacht dat zij van bepaalde dinosoorten afstammen. (of iig in die tijd leefden)

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:14

De kip of het ei vind ik een leuke :) Ik denk het ei en dat daaruit een tot kip geëvalueerd dier werd geboren..

Nog een vraag: Kunnen vissen dorst hebben? Want ze hebben wel water nodig toch?

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:29

Ik vraag mij wel eens af hoe smaken kunnen verschillen, Dus dat de een iets heel erg lekker vind, terwijl de ander er van overgeeft omdat die het zo vies vind.