Eulogy schreef:Ah, dat is inderdaad waarom ik niet meer fijn/normaal een boek kan lezen, omdat ik eigenlijk constant snellees (ik studeerde voorheen politicologie en daarbij was dat wel nodig, tegenwoordig is het eigenlijk juist niet handig maar het weer afleren blijkt moeilijker dan gedacht).
hier idem Eulogy..
je moet dat echt op zo'n moment dan 'uitzetten'..
maar ik blijf, zelfs 20 jaar na mijn schooltijd houden dat,
als een boek echt spannend is, mijn ogen automatisch weer alle kant opflitsen en ik de pagina's van diagonaal, van links naar rechts, van onder naar boven opneem, zonder ieder woord lekker rustig 'voor te lezen voor mijzelf (zoals je een mooi boek leest).
Dus dan dwing ik mijzelf als ik het opmerk boven aan de bladzij weer te beginnen om het dus te herlezen, terwijl ik het eigenlijk dus al weet lol.. En een bladzij verder begint het circus weer opnieuw..
soms heb ik het pas na een paar bladzijden door dat ik niet aan het 'lezen' ben.
Bij mij is het overigens niet in de studietijd een gewoonte geworden, maar op de lagere school al proest..
ik werd op een gegeven moment door de leraar 'overhoord' op mijn leesboeken omdat ik zo snel mijn boeken omruilde voor nieuwe van de plank in de klas.. hij wilde niet geloven dat ik ze gelezen had.. Toen ik daar later aan terugdacht, realiseerde ik mij dat ik toen al een basis legde voor het snellezen..
is natuurlijk ook best raar voor een leraar als je een plank vol met leesboeken hebt staan, die je las als je werk af was, maar de rest nog niet klaar en halverwege het jaar claimt je leerling dat alle leuke boeken uit zijn (zo'n 30 stuks van de 40). Nu was ik gemiddeld ook wel na 1/3 van de tijd klaar met mijn werk, dus de rest van de tijd zat ik te lezen, maar toch.