Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:52

Ik denk dat er morgen (Prinsjesdag) niemand blij word in dit land, ik vind Rutte en Samson niet goed bezig en denk dat dit kabinet geen lange periode meer zit maar doordat bijna iedereen moet inleveren drijven ze mensen bij nieuwe verkiezingen naar Wilders, volgend drama.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:05

Als ik een bank was of oorlogstuigproducent zou ik Rutte anders best aardig vinden hoor. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:42

Omdat alle kleine centjes een grote maken en ik binnenkort dus ga verhuizen dacht ik "ik ga maar eens stilaan grote kuis houden in mijn kleerkast". Met het idee om er dan mee naar een rommelmarkt te gaan om zo misschien toch nog wat te verkopen. Gratis weggeven aan de kringloop van dure spullen die ik hooguit 2x heb aangehad vind ik nogal... sneu.

Nou hoorde ik van een vriendin via FB dat ze bij H&M ook kleding inzamelen. Je mag 2 kledingzakken per persoon per dag binnenbrengen, en per zak ontvang je een kortingbon van 15%. Ik heb heel wat spullen die weg mogen, dus dat wordt regelmatig een tripje naar de H&M nu om ze daar in te leveren :)) Ideaal, want zo kan ik iets goedkoper nieuwe basics aanschaffen zoals broeken, truien en blazertjes!
Wie interesse heeft, zeker op de website van H&M dus eens gaan speuren.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:48

er zijn via facebook volgens mij ook ruilgroepen voor kleding... dat las ik ergens, zou je ook eens voor kunnen kijken als je geen problemen hebt met tweedehands kleding.
Verder zijn er in Nederland ook kledingbanken, gekoppeld aan de voedselbanken, zou je ook aan kunnen denken (alleen krijg je daar er dan niets voor terug), kan je mensen die daar deels op zijn aangewezen erg blij mee maken met jouw kleding die nog maar 2 x gedragen is :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:18

Je moet gewoon met een stel vriendinnen een kledingruildag/avond organiseren. Super leuk om anderen blij te kunnen maken met nog goede kleding en je kan zelf ook weer wat leuks mee naar huis nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:21

Ik heb niet direct nieuwe kleding nodig, de bonnen zijn een langere tijd geldig. Ik ruil ook regelmatig met een vriendin, maar helaas is er maar eentje uit mijn vrienden- en kennissengroep die dezelfde maat heeft. Al de rest is makkelijk 10cm groter en minstens 2 maten meer.
Meestal kijk ik eerst in mijn eigen omgeving of ik iemand plezier kan doen met spullen. Toen mijn vader overleden is heb ik 3/4 van de nog bruikbare kledingstukken aan een collega geschonken die hetzelfde postuur had, maar waarvan ik wist dat ze het financieel zwaar hadden door een hoop tegenslagen. Die zie ik nu soms nog rondlopen in 1 van papa's favoriete truien, dat doet me echt plezier.

Gratis weggeven kan, maar ik heb het zelf ook lastig gehad de laatste 2 jaar waardoor mijn spaarboekje echt zowat op is. Veel spullen zijn nog draagbaar maar te jeugdig of passen niet meer bij wie ik ben of mijn werk. Als ik dan zie dat ik er alsnog wat voor in de plek kan krijgen, dan breng ik ze momenteel liever even daarheen. Scheelt achteraf ook in mijn portemonnee namelijk. H&M is al niet zo duur en dan -15% komt vaak ongeveer gelijk met een goed tweedehands. Moest dat alternatief niet geweest zijn dan had ik eerst een rommelmarktje ermee gedaan en met wat dan overbleef had ik de kringloop blij gemaakt.

Daar ga ik trouwens ook nog een hoop spul afleveren binnenkort, heb echt een massa boeken die ik anders aan de straatstenen niet kwijt raak, maar die wel nog in prima staat zijn :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:36

Zelf via het internet verkopen, als het nog goede en gangbare spullen zijn dan kun je ze vaak wel kwijt alhoewel het aanbod gigantisch is op het moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:52

Heb al een hele tijd zomerjurkjes en shortjes erop staan van in april, maatje XS/34 dus ook de jeugd past er in maar gewoon geen enkele reactie.

Ongedragen rokje van esprit, beige en net niet knielang, NP was €45 voor €10 incl en geen haan die ernaar kraait.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:29

@ Varekaj: Is er geen tweedehands kledingwinkel in de buurt? Wij brengen daar ons kleding heen. Ondanks dat je maar een percentage krijgt van de opbrengst, doet het het veel beter dan op marktplaats is onze ervaring. Vooral merkkleding.
Daar is wel de regel dat als het binnen een bepaalde tijd (ik geloof twee maanden) niet verkocht is, dan gaat het gratis en voor niets naar een goed doel.

Twee zakken kleding afgegeven en er stond al €83 euro op onze 'kaart'!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 15:54

Yucca schreef:
Je moet gewoon met een stel vriendinnen een kledingruildag/avond organiseren. Super leuk om anderen blij te kunnen maken met nog goede kleding en je kan zelf ook weer wat leuks mee naar huis nemen.

Ga ik ook doen binnenkort, heb er wel zin in :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:20

Nee, enige wat hier zit in de buurt zijn kledingcontainers voor Ofxam en de kringloop.

De kleding kan ik aanbieden bij H&M dus, dan krijg ik per zak dus een kortingsbon van -15%. Op een truitje van €10 is dat ook al €1,5, en op een blazertje van €30 is dat €4,5. Dingen waar ik zelf ook veel aan heb en lang mee doe, dus vind het wel zonde als ik dat dan laat schieten.
Heb ook een zwart 8-hoekig servies in de kast met ontbijtkommen, koffiekopjes en onderbordjes, ontbijbordjes en gewone grote borden en eierdopjes, voor 4 personen. Had even op internet gekeken wat dat oplevert, is niet zo heel veel. Ga het er voor €10 op plaatsen en is er geen interesse voor, dan breng ik dat wel met plezier naar de kringloop.

Dingen die rechtstreeks naar de kringloop gaan zijn waarschijnlijk mijn akoustische gitaar, een eenvoudig metalen wijnrekje, een kastje met glazen deur waar nu een stereo in staat en misschien ook mijn stereo met platenspeler. Weet nog niet goed wat ik met de lp's ga doen die ik nog heb van papa. Ik luister er niet meer naar, maar wegdoen is best moeilijk. Schoenen die ik niet meer draag gaan ook rechtstreeks naar de kringloop.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:47

Varekaj, luister je de lp's niet meer omdat het jouw genre niet is of omdat het lp's zijn? Ik heb vorig jaar een platenspeler gekocht waarmee ik de lp's kan digitalizeren en nu dus gewoon op de pc, cd of usb stick kan zetten om te luisteren. Een gewone platenspeler heb ik al jaren niet meer dus de lp's had ik al jaren niet meer gedraaid, nu luister ik er wel weer naar :-)
Als het je genre niet is, zou ik ze weg doen, en anders bijhouden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 19:02

Ik had jullie beloofd wat meer te laten weten over mijn actie met de voedselbank, bij deze:

Ik wilde met mijn project eigenlijk niet alleen iets voor mezelf overhouden, dus ik liep al langer rond met de gedachte rond om ergens een donatie te doen. En als je het hebt over leven met een minimum inkomen kom je al vlug uit bij de voedselbank.
Ook was ik wel nieuwsgierig naar het leven met een pakket dat je dan krijgt, wat zit er in? Kan je er een week van leven? Kan je er een goede maaltijd van koken?

Ik heb daarom de stoute schoenen aangetrokken en heb de plaatselijke voedselbank gevraagd of ik in ruil voor een mooie donatie een kijkje in hun 'keuken' mocht komen doen.
Ik ben ontzettend hartelijk ontvangen en samen met de organisatie is er een hele leuke samenwerking ontstaan;

De komende 4 weken kom ik in aanmerking voor een voedselpakket, zodat ik mijn ervaringen met hen en zoveel mogelijk anderen kan delen. Als tegenprestatie zal ik rijst inzamelen voor alle leden van de voedselbank in onze regio. Op dit moment zijn dat 261 pakketten die gevuld moeten worden, en dus evenzoveel pakken rijst die ik bij elkaar ga verzamelen.

Ik ga dus nog een flinke campagne tegemoet voor mijn tegenprestatie, en ik hoop echt dat het lukt!
Daarnaast zal ik met jullie alle ervaringen delen natuurlijk :j

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:17

Wat ontzettend tof om zoiets te doen Kelly_ ann en ik ben ook erg benieuwd naar je ervaringen ermee.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:39

Wow super actie zeg. Ben benieuwd wat je er van vind.
Heb je al een idee hoe je de rijst in wilt gaan zamelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:45

Da's een leuk initiatief! Petje af!

De lp's luister ik niet omdat er nog herinneringen aan papa aan verbonden zijn. Zo heb ik de lp van Michel Sardou hier nog steeds liggen waar "les lacs du connemara" op staat. Die doe ik nooit weg, herinner me nog als gisteren hoe ik als kind al stapelgek was op dat liedje en de hele dag door dat liedje speelde en opnieuw en opnieuw en met mijn pluche konijn door de woonkamer danste :))
De rest zijn veelal klassiekers: The Beatles, The Rolling Stones, Buddy Holly en dat soort dingen. Ik ben daar mee opgegroeid, maar die muziek doet me altijd weer aan papa en vroeger denken. Op dat vlak ben ik met zijn smaak opgegroeid. Geen idee of ik ze ooit nog ga afspelen, en wanneer ik de platenspeler wegdoe (die ook nog van papa is geweest samen met de stereo, die is ouder dan ikzelf vermoed ik zelfs) heb ik dan ook de kans daar niet meer voor.

Op zich wil ik ze wel meenemen, het is maar de vraag in hoeverre vriendlief er voor openstaat en hoeveel plek er is. Uiteraard zou ik er wel mee scoren bij mijn schoonvader haha :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:49

Doe je elpees niet weg ,geloof me, daar krijg je enorm spijt van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:50

ben aan het vissen bij vriendlief of ik de kamer waar het "bureau" komt mag omvormen tot mijn eigen stekje. Mijn giga bibkast komt daar ook, zijn bureau van schooltijd staat er. Als ik daar nu nog een mooie zetel kan plaatsen en de stereo + platenspeler + lp's zou ik erg blij zijn.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:51

Ik zou je LP's inderdaad bewaren, dat is toch sentimentele waarde, misschien dat je ze ooit nog weer wilt luisteren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:23

Varekaj, als jij een lieve vriend hebt dan zal hij toch wel begrijpen wat de spullen voor je betekenen, hij moet gewoon inschikken. Moet je kijken wat hij er voor terug krijgt.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:52

Je gaat tenslotte samenwonen. Naar mijn mening hoort daar alles bij!

Ik zou de lp's dan ook zeker niet wegdoen als ik jou was! Wil je ze toch digitaliseren waardoor je ze (tegenwoordig) dus net iets makkelijker kan afspelen, dan moet je gewoon de aanbiedingen in de gaten houden. Heb die van mij gekocht voor € 60,- en heb er al mijzelf en een hoop anderen een groot plezier meegedaan.

Super Kelly_ann! Mooi initiatief, maar hoe ga je al die pakken rijst bijelkaar krijgen? Het zijn er nogal wat!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:02

Ik ben ook blij als er geen plek zou zijn en ik er dan iemand anders plezier mee kan doen. Zo was papa ook, altijd klaar om iemand anders blij te maken. Vanuit die gedachte heb ik indertijd ook zijn kleren meegegeven aan mijn collega :)
Tot voor kort heb ik met zijn auto rondgereden maar die krijg ik nu echt niet meer door de technische keuring. Met pijn in het hart andere gekocht en de nummerplaat al binnen gestuurd om de autobelasting daarvan teruggestort te krijgen. De tweede plaat echter mag je houden. Omdat ik ook niet alles kan meenemen heb ik aan mijn broer gevraagd of hij ze wil als aandenken. Alleen heb ik het nog niet over mijn hart gekregen om de wagen op te laten halen. Daar heb ik nog even tijd voor nodig om dat te plaatsen.

Ik neem liever een aantal kleine dingen mee die dan een bijzonder plekje krijgen, dan erg veel spul dat ik bij elkaar moet proppen en toch niks mee doe.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:08

Ik heb nog zakken vol met kleding van mijn moeder, ik draag het niet omdat ik dat emotioneel niet kan maar ik kan het ook niet weggooien.

Ik vind het fijn om een kledingstuk van haar te pakken er even aan te ruiken en het vastste houden.
Ik geloof ook niet dat ik het ooit weg zal gooien.

Ik denk niet dat je die lp's weg moet doen, dat je daar later spijt van krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:50

Ik heb wel nog een paar dingen van papa zoals de kleren die hij droeg op de dag dat hij zijn beroerte kreeg, het pak dat hij droeg op de begrafenis van zijn vader (mijn opa dus) met het rouwkaartje nog in de jaszak en zijn jasje + stropdas die hij droeg op zijn afscheidsfeest op het werk toen hij op vervroegd pensioen ging, 6 maanden voor hij zou sterven dus. Ohja, en zijn oude kamerjas. Ding is zo retro/vintage als maar kan zijn, maar die gaat nooit weg. Wie weet ga ik 'm ooit zelf nog gebruiken.

En ik heb een potje as van zijn crematie :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 14:27

Mijn project rolt als een sneeuwbal verder inmiddels, en neemt steeds grotere vormen aan. Omdat ook veel niet 'bokkers' op de hoogte wilden zijn heb ik een facebook pagina aangemaakt: http://www.facebook.com/261keerrijst
Verder is de regionale krant vanmorgen geweest voor een interview, morgen verschijn ik in de zaterdageditie met mijn verhaal. Ik ben erg benieuwd of het een leuk stuk is geworden :j

Veel vrienden en familie willen me steunen en hebben al een aantal pakken rijst toegezegd. 261 is toch een enorm aantal, ik hoop echt dat het me gaat lukken!

Maar nu over week #5
Een week die goed begon, want ik mocht bij de voedselbank direct naar huis met een pakket. Mijn eigen idee was om eenmalig een pakket mee te nemen en daarvan te leven. Maar ze hebben me weggestuurd met de vraag of ik dit meerdere weken wilde doen. Het idee: Ik zoek uit wat de pakketten zouden kosten in de supermarkt, hoe ik leef van de producten, wat ik erg mis of juist overhoud. Met deze informatie gaan zij proberen hun aanbod completer te maken.

Het pakket uitgestald:
Afbeelding

Waarde van het pakket in de supermarkt: € 32,85

Gezegend met een flinke hoeveelheid groente, dit is in de wintermaanden wel anders. De voedselbank is afhankelijk van restpartijen en in de wintermaanden behoren verse groenten daar vaak niet toe.

Een aantal van de verse producten waren al over de datum, dat betekent snel gebruiken. Wat toch wel even plannen is. Dat wat je krijgt bepaalt wat je zal eten. En het maken van een passend gerecht met de reserves uit de vriezer en voorraadkast wordt de uitdaging.

In het weekend heb ik een heerlijke pasta gekookt, de saus helemaal zelf gemaakt met de beschikbare ingrediënten (veel tomaten). Iets wat ik niet snel zou doen maar het was bijzonder goed gelukt en kostte relatief niet eens veel tijd. Een potje opendraaien is natuurlijk altijd sneller….

Ik heb slechts een paar dingen bijgekocht, zoals wat vlees, en broodbeleg voor mijn lunch. In de ochtend blijf ik bij ongezond chocopasta op brood of op een cracker.
Mijn eetdagboekje:
Afbeelding

Het valt me op dat ik bijna niets meer tussendoor eet, goed voor de lijn zullen we maar denken?
Wel heb ik het fruit een beetje gemist, daarvoor zal ik toch even naar de (super)markt moeten!

De aanslag op mijn budget kwam dit keer van mijn auto, die dringend aan benzine toe was… Slurpt zomaar 35 euro op en dan is de tank nóg niet vol….Ik vroeg me al af of ik de tank halfvol of halfleeg moest zien :+
De tweede aanval zijn een drietal ‘feestjes’ die in aantocht zijn, omdat ik het wel erg schamel vind om met een cadeau van een paar euro aan te komen zal ik denk ik een beroep doen op het leefgeld van komende week. En dan hopen dat daar geen grote uitgaven zullen zijn.

Verder zou ik best graag wat kleding voor de winter willen aanschaffen, een mooie jas en schoenen. Dat wat ik heb gaat nu al een paar jaar mee. Volgende week ben ik uitgenodigd op een kledingruilbeurs, dus wie weet!
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 20-09-13 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt