Geloof jij in evolutie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:43

verootjoo schreef:
liedje89 schreef:
Het geloof??? Alsof er één geloof is en dat het geloof is, er zijn wel 4200 geloven.

Klopt, maar het ging creationisme vs evolutietheorie. Threefingers had het als ik het goed begrijp over het christelijk geloof.

Evengoed worden (veronderstelde) onvolkomenheden in de evolutietheorie door veel creationisten aangehaald als argument waarom de aarde dús wel door hún god moet zijn gemaakt.

Er zijn talloze geloven en religieuze stromingen op de wereld die allemaal hun eigen uitleg hebben over het ontstaan van de wereld om ons heen. De drie grote monotheïstische geloven zijn allemaal ontstaan uit dezelfde basis (hebben een gemeenschappelijke voorouder, behoren tot dezelfde clade, etc. ;) ) en houden er een min of meer gelijk scheppingsverhaal op na.
De andere grote religies (boeddhisme, hindoeïsme) en allerlei kleinere (natuur)godsdiensten, hebben hun eigen verklaringen die ook ongetwijfeld ergens op gebaseerd zullen zijn.

Een vraagje aan de verschillende creationisten hier: hebben jullie inhoudelijke argumenten waarom, als de evolutietheorie niet zou kloppen, het scheppingsverhaal van jullie eigen geloof de best kloppende verklaring voor ons bestaan zou zijn?
Is zoiets überhaupt logisch te beargumenteren? Of is dat precies datgene wat geloof en wetenschap onderscheidt?

Cassidy

Re: Geloof jij in evolutie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:46

@oomens: wat als godsdienstig scheppingsverhaal en evolutie allebei kunnen? Niemand weet hoe lang een dag heeft geduurt in het scheppingsverhaal....

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:54

papagroom schreef:
Verdiepen in het geloof heeft weinig zin als je niet geloofd.....dan bevestgd dat slechts wat je altijd al dacht.
Dat zelfde geld andersom overigens ook.

Het kan bevestigen of je aan het nadenken zetten. Het zal je hoe dan ook vormen en het zal ook maken dat je respectvoller kunt comminiceren met mensen die een andere mening toegedaan zijn. Ik ben niet gelovig opgevoed, maar heb me in de meest voorkomende 'geloven' ingelezen en verdiept. Erg interessant en het heeft me gevormd, zodat ik voor mezelf geen/weinig vragen meer heb. Mijn 'geloof' staat hierdoor erg stevig en ik doe geen zaken af met onverschilligheid, gemakzucht, lacherigheid of door simpelweg te zeggen wat me met de paplepel is ingegeven. Ik weet zeker dat het je leven kan verijken om je eens te verdiepen in iets waar je aanvankelijk niks van moet hebben. Ik denk echter dat veel mensen bang zijn voor de kennis die ze op zouden kunnen doen, omdat ze liever alles bij het oude houden of zo...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:59

Cassidy schreef:
@oomens: wat als godsdienstig scheppingsverhaal en evolutie allebei kunnen? Niemand weet hoe lang een dag heeft geduurt in het scheppingsverhaal....

Als je de bijbel creatief genoeg interpreteert kan alles.
God´s almachtige vermogen tijd en natuurwetten naar zijn hand te zetten maken wat dat betreft ieder logisch argument overbodig.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:02

Cassidy schreef:

Weer "het scheppingsverhaal" er zijn waarschijnlijk wel enkele honderden scheppingsverhalen.

Ik geloof best dat er een bovennatuurlijke kracht kan bestaan eigenlijk maar ik ga me er niet druk om maken omdat we er in mijn leven toch nooit achter gaan komen welke van die 4200 geloven er gelijk heeft. Als er al een gelijk heeft, dat betwijfel ik namelijk ten sterkste :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:05

Kuggur schreef:
Cassidy schreef:

Als je de bijbel creatief genoeg interpreteert kan alles.
God´s almachtige vermogen tijd en natuurwetten naar zijn hand te zetten maken wat dat betreft ieder logisch argument overbodig.

Uiteindelijk moet je dingen niet willen verklaren. Soms moet je gewoon voelen, ratio uitzetten, en ervaren wat iets met je doet. En op grond van die ervaring je oordeel vellen. Geloof het of niet :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:12

Dat is een notoir onbetrouwbare methode, maar als jij je er fijn bij voelt...
Het is onmogelijk een wetenschappelijke theorie als de evolutie theorie zo te beoordelen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:21

Mixje90 schreef:
Kun jij mij voorbeelden geven van positiefe mutaties in het DNA?

Betreft diegene die harder kan rennen. Je bedoelt hiermee de natuurlijke selectie neem ik aan? Voegt natuurlijke selectie nieuwe genetische informatie toe?
Als het kan, graag antwoorden met een Ja of Nee :)

vind je het goed als ik hierop reageer Mixje?
Een positieve mutatie bestaat eigenlijk niet. Bij de zin 'survival of the fittest' denken mensen misschien aan de vertaling 'het overleven van de fitste/beste/sterkste' maar het betekent eigenlijk 'het overleven van de meest passende' (fittest= best fitting).

Dus stel dat er een epidemie uitbreekt van een bepaalde ziekte, dan kan het zijn dat alle mensen uitsterven behalve de mensen met een bepaalde mutatie die ze immuun maakt voor die ziekte; nu is het ook al zo dat sommige mensen bepaalde ziektes wel krijgen en anderen niet. Of als er een overstroming komt; dan overleven alleen de mensen en dieren die het beste kunnen zwemmen en zal aanleg voor goed zwemmen dus worden bekrachtigd.

Andersom redenerend zou het gen dat verantwoordelijk is voor extreme spieropbouw (http://www.msnbc.msn.com/id/5278028/ns/health-genetics/t/genetic-mutationturns-tot-superboy/#.UKaLVsV97_M) bijvoorbeeld aantrekkelijk kunnen zijn voor een partner van een ander geslacht (misschien doordat hij er aantrekkelijker uit ziet, maar misschien ook omdat hij met zijn kracht meer beesten kan doden en zo zijn vrouwtjes extra goed te eten kan geven). Zo zou het kunnen dat een man(nelijk dier) met die mutatie bijvoorbeeld veel meer vrouwtjes aantrekt en zwanger maakt dan zijn gemiddelde groepsgenoten. In onze overgepopuleerde wereld maakt het misschien weinig verschil. Maar in een stam of groep die kleiner is kan het wel een factor zijn. En vroeger leefden mensen ook in stammen. Zo'n 'kleine' mutatie zou zich zo dan kunnen verspreiden, en na een paar generaties zou de stam in gevechten en in levensonderhoud kunnen 'winnen' van andere stammen door hun extra sterke krijgers en het extra eten.
Ik noem maar wat random voorbeelden he.

Citaat:
Het krijgen van een mutatie is geen toeval? Want dat gebeurt nou eenmaal?
Wat is toeval volgens jou?

mutaties krijgen is geen toeval, elke DNA reproductie brengt mutaties met zich mee. Alleen valt dat meestal niet op. Als je 'kopieerfouten' in RNA ook mutaties noemt zijn er talloze mutaties in elk mensen- en dierenleven... daarom worden we oud, soms ziek, en gaan we uiteindelijk dood.

Citaat:
Van Dale woordenboeken zegt:
toe·val (zelfstandig naamwoord)
1(het; o) niet te voorspellen geval: het toeval wilde dat …
[knip]

Is een mutatie te voorspellen?

Even serieus, denkt iedereen hier dat random mutaties geen toeval zijn?

Als dat wel zo is hebben we inderdaad een groot misverstand en mogen jullie mij uitleggen wat volgens jullie toeval is en waarom een random mutatie geen toeval is.

Ja. Ik voorspel hierbij dat er, mocht je ooit kinderen krijgen, in de reproductie van jouw DNA mutaties zullen optreden :D . Wees gerust, daar voel je niets van ;) .

Wát de mutaties zijn weet ik dan weer niet, dat is wat ze 'random' maakt. Het zou best kunnen dat jouw kind toevallig een mutatie heeft die het allergisch maakt voor paarden. In dat geval kan dat jouw gedrag beïnvloeden als je daardoor besluit geen paarden te houden terwijl je dat anders wel had gedaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:23

Cassidy schreef:
Uiteindelijk moet je dingen niet willen verklaren. Soms moet je gewoon voelen, ratio uitzetten, en ervaren wat iets met je doet. En op grond van die ervaring je oordeel vellen. Geloof het of niet :D

Ik geloof best dat het soms verstandiger is om dingen niet te willen verklaren/verklaard te willen hebben. Omdat het toch niet lukt en het alleen een frustrerende onderneming word. Maar dan hoef je er toch ook geen oordeel meer over te vellen, je accepteert net dat het niet te verklaren valt dus dat is einde verhaal :Y)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:30

Cassidy schreef:
Uiteindelijk moet je dingen niet willen verklaren.

En wat is dit voor uitspraak? Uiteindelijk moet je dingen niet willen verklaren???
Natuurlijk moet je dingen willen verklaren, daar ben je mens voor.
Dit is de basisdooddoener waarmee geloven hun waanzinnige ideeen mee verdedigen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:33

Kuggur schreef:
Dat is een notoir onbetrouwbare methode, maar als jij je er fijn bij voelt...
Het is onmogelijk een wetenschappelijke theorie als de evolutie theorie zo te beoordelen.

Ik ben zelf wetenschapper, het is mensen eigen om overal antwoorden op te hebben. Meten is weten, maar soms moet je accepteren dat we tegen grenzen aanlopen met wat we op dit moment kunnen verklaren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:34

Kuggur schreef:
Cassidy schreef:

En wat is dit voor uitspraak? Uiteindelijk moet je dingen niet willen verklaren???
Dit is de basisdooddoener waarmee geloven hun waanzinnige ideeen mee verdedigen...

Ik moet helemaal niets....

maar ik had er tussen moeten zetten "sommige dingen"....

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:38

Voor mixje:

It is hard to understand how anyone could make this claim, since anything mutations can do, mutations can undo. Some mutations add information to a genome; some subtract it. Creationists get by with this claim only by leaving the term "information" undefined, impossibly vague, or constantly shifting. By any reasonable definition, increases in information have been observed to evolve. We have observed the evolution of

increased genetic variety in a population (Lenski 1995; Lenski et al. 1991)
increased genetic material (Alves et al. 2001; Brown et al. 1998; Hughes and Friedman 2003; Lynch and Conery 2000; Ohta 2003)
novel genetic material (Knox et al. 1996; Park et al. 1996)
novel genetically-regulated abilities (Prijambada et al. 1995)

Maar ik heb nooit antwoord gekregen op de vraag waarom je zelf nooit zoekt. Je kan eigenlijk tot in de oneindigheid door gaan met argumenten tegen evolutie zoeken, maar het feit dat deze nu al zo lang staat betekent ook dat zulke argumenten moeilijk tot niet te vinden zijn. Voor zover ik weet was het enige waar sommige wetenschappers wel moeite mee hadden dat de evolutietheorie af zou wijken van de normale wetenschappelijke methode, onder andere omdat het niet falsifieerbaar zou zijn (criteria op grond waarvan de theorie verworpen zou moeten worden), of niet reproduceerbaar. Allebei achterhaald en dus geen probleem meer.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:40

Cassidy schreef:
Ik moet helemaal niets....

maar ik had er tussen moeten zetten "sommige dingen"....

Hm okay, ik zie persoonlijk niet in waarom ik voor "sommige dingen" een uitzondering zou moeten( jij begon) maken, en mijn hersenen op non actief zou moeten zetten....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:43

Voor iedereen die open staat voor verschillende visies:

http://www.youtube.com/watch?v=6oGqPc6p ... re=related

En dit is ook zeer de moeite waard:

http://www.youtube.com/watch?v=lFHwKmHfdo8

Beste man heeft een vreselijk dialect, maar echt even helemaal afkijken...

En misschien kun je me volgen in mijn huidige mening dat de antwoorden op de vragen die we zoeken misschien niet gegeven kunnen worden omdat er dingen in een doofpot verdwijnen simpelweg omdat ze niet in een geaccepteerd stramien passen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:59

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:05

Maar die voetstappen van dino's die op mensenvoetstappen leken zijn niet in de doofpot gestopt hoor, die zijn uitgebreid bestudeerd. Helaas zijn het gewoon dino prints... :(

http://www.talkorigins.org/indexcc/CC/CC101.html

Oa deze bron: Hastings, Ronnie J., 1987. New observations on Paluxy Tracks confirm their dinosaurian origin. Journal of Geological Education 35(1):
4-15.

Zou wel cool zijn als we ooit gekruist waren met aliens ofzo :D .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:13

Er blijft genoeg over om je vragen over te blijven stellen :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:18

magda_90 schreef:
Op Nederland 3 is nu ook een leuk programma over moleculen etc. Een belangrijk onderdeel van onder andere evolutie ( http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Het-A ... 637.0.html).

Zit er ook naar te kijken.

Maar ben bang dat dit op een te hoog nivo ligt voor menig Bokkers.

magda_90

Re: Geloof jij in evolutie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:21

Weet jij stom toevallig hoe dat filmpje heet van het doden van die mug? Die vond ik echt geweldig!

Even offtopic hoor. :+

Weer ontopic, evolutie is niet makkelijk zo ook dit onderwerp. Maar als je echt wilt, dan is het niet onmogelijk.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:22

Ik ben nog aan het kijken. :D Maar blijft jammer dat ze dat dan toch noemen als een 'anomaly', daardoor ga ik ook twijfelen aan de rest van hun 'bewijzen'.

Maar kijk ook hier even bij paleontology daar staan ongetwijfeld een paar van dit soort dingen tussen:
http://www.talkorigins.org/indexcc/list.html

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:23

Kuggur schreef:
Cassidy schreef:

cassidy, dus we hadden ook gewoon moeten blijven geloven dat Wodan langs de hemel rijdt, ipv dat we weten dat er elektrische ontladingen zijn als het onweert?

Zo'n houding draagt niet echt bij aan vooruitgang en nieuwe inzichten. :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:27

Wel nee, die man,legt het simpel uit. Doet ie echt goed! Beetje basiskennis zou handig zijn, maar imo niet noodzakelijk .

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:32

Wel grappig trouwens dat de man zegt dat mensen de neiging hebben dingen weg te filteren die niet kloppen, en er dan vervolgens zelf ook lustig op los cherry pickt :P .

Die van het filmpje van cassidy bedoel ik.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:33

En nu een beetje korte termijn evolutie.

In de paarden en honden wereld zijn er afgelopen tig jaren veel ziektes en afwijkingen in gefokt.

Nu zijn de stamboeken hard bezig om die ziektes en afwijkingen er uit te fokken.

Er worden strenge eisen gesteld aan dieren die gekeurd worden voor de fok.

Dus er is wat verbetering.