Mixje90 schreef:Kun jij mij voorbeelden geven van positiefe mutaties in het DNA?
Betreft diegene die harder kan rennen. Je bedoelt hiermee de natuurlijke selectie neem ik aan? Voegt natuurlijke selectie nieuwe genetische informatie toe?
Als het kan, graag antwoorden met een Ja of Nee

vind je het goed als ik hierop reageer Mixje?
Een positieve mutatie bestaat eigenlijk niet. Bij de zin 'survival of the fittest' denken mensen misschien aan de vertaling 'het overleven van de fitste/beste/sterkste' maar het betekent eigenlijk 'het overleven van de meest passende' (fittest= best fitting).
Dus stel dat er een epidemie uitbreekt van een bepaalde ziekte, dan kan het zijn dat alle mensen uitsterven behalve de mensen met een bepaalde mutatie die ze immuun maakt voor die ziekte; nu is het ook al zo dat sommige mensen bepaalde ziektes wel krijgen en anderen niet. Of als er een overstroming komt; dan overleven alleen de mensen en dieren die het beste kunnen zwemmen en zal aanleg voor goed zwemmen dus worden bekrachtigd.
Andersom redenerend zou het gen dat verantwoordelijk is voor extreme spieropbouw (http://www.msnbc.msn.com/id/5278028/ns/health-genetics/t/genetic-mutationturns-tot-superboy/#.UKaLVsV97_M) bijvoorbeeld aantrekkelijk kunnen zijn voor een partner van een ander geslacht (misschien doordat hij er aantrekkelijker uit ziet, maar misschien ook omdat hij met zijn kracht meer beesten kan doden en zo zijn vrouwtjes extra goed te eten kan geven). Zo zou het kunnen dat een man(nelijk dier) met die mutatie bijvoorbeeld veel meer vrouwtjes aantrekt en zwanger maakt dan zijn gemiddelde groepsgenoten. In onze overgepopuleerde wereld maakt het misschien weinig verschil. Maar in een stam of groep die kleiner is kan het wel een factor zijn. En vroeger leefden mensen ook in stammen. Zo'n 'kleine' mutatie zou zich zo dan kunnen verspreiden, en na een paar generaties zou de stam in gevechten en in levensonderhoud kunnen 'winnen' van andere stammen door hun extra sterke krijgers en het extra eten.
Ik noem maar wat random voorbeelden he.
Citaat:
Het krijgen van een mutatie is geen toeval? Want dat gebeurt nou eenmaal?
Wat is toeval volgens jou?
mutaties krijgen is geen toeval, elke DNA reproductie brengt mutaties met zich mee. Alleen valt dat meestal niet op. Als je 'kopieerfouten' in RNA ook mutaties noemt zijn er talloze mutaties in elk mensen- en dierenleven... daarom worden we oud, soms ziek, en gaan we uiteindelijk dood.
Citaat:
Van Dale woordenboeken zegt:
toe·val (zelfstandig naamwoord)
1(het; o) niet te voorspellen geval: het toeval wilde dat …
[knip]
Is een mutatie te voorspellen?
Even serieus, denkt iedereen hier dat random mutaties geen toeval zijn?
Als dat wel zo is hebben we inderdaad een groot misverstand en mogen jullie mij uitleggen wat volgens jullie toeval is en waarom een random mutatie geen toeval is.
Ja. Ik voorspel hierbij dat er, mocht je ooit kinderen krijgen, in de reproductie van jouw DNA mutaties zullen optreden
. Wees gerust, daar voel je niets van
.
Wát de mutaties zijn weet ik dan weer niet, dat is wat ze 'random' maakt. Het zou best kunnen dat jouw kind toevallig een mutatie heeft die het allergisch maakt voor paarden. In dat geval kan dat jouw gedrag beïnvloeden als je daardoor besluit geen paarden te houden terwijl je dat anders wel had gedaan.