Ben ik nou echt zó dom??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Ben ik nou echt zó dom??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:45

Inhalen doe je links inderdaad. Kan me nog wel herinneren de eerste keer dat ik in Engeland bij iemand in de auto stapte - dat vond ik zoooo eng! :))

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:45

Suus___ schreef:
Ow mijn verhaal klopte dus niet :=

nou ja, het is van wiki gepikt he.. niet veruit de meest betrouwbare bron.

De motivatie van hilter was tevens van economische gronden; landen moesten nieuwe autos aanschaffen en dat werden -voornamelijk- duitse merken!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:52

Romyv schreef:

Dat valt in het algemeen reuze mee hoor, Wikipedia is best betrouwbaar. :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:53

maar mag niet gebruikt worden als bron bij welke opleiding dan ook.. zegt wat :+

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:56

Haha ja dat is waar romy :=

Ik ga twijfelen dacht echt dat dat het was.. Ben er eind van de maand dus zal t ns vragen ;)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:56

Omdat je terug moet naar de eerste bron.
En dat staat er op Wikipedia wel bij, dus zou je de site wel als zoekmachine kunnen gebruiken, maar dan het citaat uit het originele artikel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:57

Blue_Eyes schreef:
Inhalen doe je links inderdaad.

Inhalen links? Dat kan ik niet vinden.
De ANWB zegt: "U moet links rijden en rechts inhalen."

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:57

Romyv schreef:
maar mag niet gebruikt worden als bron bij welke opleiding dan ook.. zegt wat :+

Dat is waar, maar in het algemeen is de informatie wel correct en kan je het prima gebruiken om dergelijke dingen op te zoeken als hierboven beschreven werd.
En wat Bzoem zegt kan heel goed inderdaad, de gebruikte bronnen worden in het algemeen gewoon genoemd, dus dan kan je die opzoeken en daar de informatie vandaan halen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:27

Shadow0 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Inhalen doe je links inderdaad.

Inhalen links? Dat kan ik niet vinden.
De ANWB zegt: "U moet links rijden en rechts inhalen."

Ja, nee, je hebt gelijk. Sorry... Links, rechts en ik en dan na een doorwaakte nacht. Je haalt inderdaad rechts in natuurlijk. :') Ik zie het goed voor me, en zeg het verkeerd.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:32

Century schreef:
Romyv schreef:

Dat valt in het algemeen reuze mee hoor, Wikipedia is best betrouwbaar. :)

mwah... als ik wil kan ik allerlei dingen veranderen in wiki hoor en zo dus informatie niet kloppend maken, wordt op den duur wel weer door een andere gebruiken gecorrigeerd maar toch, wiki is zeer zeker geen betrouwbare bron.
Ik zie wiki meer als een bron om een globaal idee van een onderwerp te krijgen zegmaar maar ik neem het niet per defenitie als waarheid aan.

Ik heb zelf ook wel eens dingen veranderd in wiki omdat het gewoonweg niet klopte :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:35

Maar veranderingen worden wel gecheckt, als ik het goed heb begrepen.
Ik zou het inderdaad niet per definitie als waarheid aannemen, maar, zoals ik zei, in het algemeen valt het wel mee en is Wiki best betrouwbaar, naar mijn idee in ieder geval. Je kan het goed gebruiken om inderdaad een globaal idee van dingen te krijgen, of voor 'hoe zat dat ook al weer'-momenten, evenals data, topografie, achtergrondinformatie, etc.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:27

Kinke schreef:
djeez!!! ik lees dit topic vol verbazing. Wat leer je tegenwoordig nog op de basisschool? Blijkbaar niet meer wat een dozijn is? En je kunt slecht zijn in topografie, maar dan weet je toch nog wel globaal wat waar ligt? En niet dat Belgie rechts naast Nederland ligt? Ik zat vroeger op een basisschool met vooral oudere leraren, ze waren streng en je kreeg regelmatig al huiswerk en zeer regelmatig proefwerken e.d. Vroeger baalde ik daarvan maar nu ik dit topic heb gelezen ben ik er blij mee :D Ik kan ook gewoon niet begrijpen dat je nog nooit van Nelson Mandela hebt gehoord, of nog erger...dat je niet weet wat links en rechts is :=

Het is al een paar pagina's geleden en misschien is het al een keer uitgelegd, maar dit is echt geen kwestie van kennis. Het verschil tussen links en rechts niet weten is genetisch bepaald. Het komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen (groot kans dat daar ook het vooroordeel dat vrouwen niet kunnen kaartlezen vandaan komt). Bovendien komt het vaker voor bij linkshandigen (linkshandigen zijn ook vaker vrouw dan man). Het komt door een bepaalde verbinding in de hersenen die iets anders is gevormd. Deze verbinding bepaalt ook je schrijfhand. Bij linkshandigen is de rechter hersenhelft overheersend, bij rechtshandigen de linker. De rechter hersenhelft is van de beeldvorming, de linker hersenhelft van de taal. Mensen die het verschil tussen links en rechts niet meteen weten zijn over het algemeen beelddenkers. Het is niet zo dat zij het verschil daadwerkelijk niet weten, maar dat zij moeite hebben met het koppelen van het juiste woord aan de juiste betekenis. Mensen die links en rechts slecht kunnen onderscheiden zijn vaak ook slechter in het onthouden van namen en kunnen vaker niet op het juiste woord komen. Echter hebben zij wel vaak een beter ruimtelijk inzicht en grotere creativiteit.
correct me if I'm wrong, het is niet mijn vakgebied, ik heb me er slechts uit interesse een beetje in verdiept

Ik ben echt de domste niet (heb toch onlangs mijn gymnasium diploma gehaald) maar het verschil tussen links en rechts blijft voor mij erg lastig. Als iemand zegt welke kant ik op moet doe ik dat altijd goed, maar als ik moet zeggen welke kant iemand anders op moet doe ik dat bijna altijd verkeerd. Ik probeer dan ook altijd even na te denken voordat ik roep "hier naar rechts!". Mensen die me goed kennen weten het inmiddels en wijzen vaak nog even de kant op die ik zeg "die rechts of toch de andere rechts?" Ik moet ook altijd nadenken op welke hand ik rijdt in de bak :P

Verder ben ik het overigens geheel met je eens ;)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:38

Sanned schreef:
Kinke schreef:
djeez!!! ik lees dit topic vol verbazing. Wat leer je tegenwoordig nog op de basisschool? Blijkbaar niet meer wat een dozijn is? En je kunt slecht zijn in topografie, maar dan weet je toch nog wel globaal wat waar ligt? En niet dat Belgie rechts naast Nederland ligt? Ik zat vroeger op een basisschool met vooral oudere leraren, ze waren streng en je kreeg regelmatig al huiswerk en zeer regelmatig proefwerken e.d. Vroeger baalde ik daarvan maar nu ik dit topic heb gelezen ben ik er blij mee :D Ik kan ook gewoon niet begrijpen dat je nog nooit van Nelson Mandela hebt gehoord, of nog erger...dat je niet weet wat links en rechts is :=

Het is al een paar pagina's geleden en misschien is het al een keer uitgelegd, maar dit is echt geen kwestie van kennis. Het verschil tussen links en rechts niet weten is genetisch bepaald. Het komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen (groot kans dat daar ook het vooroordeel dat vrouwen niet kunnen kaartlezen vandaan komt). Bovendien komt het vaker voor bij linkshandigen (linkshandigen zijn ook vaker vrouw dan man). Het komt door een bepaalde verbinding in de hersenen die iets anders is gevormd. Deze verbinding bepaalt ook je schrijfhand. Bij linkshandigen is de rechter hersenhelft overheersend, bij rechtshandigen de linker. De rechter hersenhelft is van de beeldvorming, de linker hersenhelft van de taal. Mensen die het verschil tussen links en rechts niet meteen weten zijn over het algemeen beelddenkers. Het is niet zo dat zij het verschil daadwerkelijk niet weten, maar dat zij moeite hebben met het koppelen van het juiste woord aan de juiste betekenis. Mensen die links en rechts slecht kunnen onderscheiden zijn vaak ook slechter in het onthouden van namen en kunnen vaker niet op het juiste woord komen. Echter hebben zij wel vaak een beter ruimtelijk inzicht en grotere creativiteit.
correct me if I'm wrong, het is niet mijn vakgebied, ik heb me er slechts uit interesse een beetje in verdiept

Ik ben echt de domste niet (heb toch onlangs mijn gymnasium diploma gehaald) maar het verschil tussen links en rechts blijft voor mij erg lastig. Als iemand zegt welke kant ik op moet doe ik dat altijd goed, maar als ik moet zeggen welke kant iemand anders op moet doe ik dat bijna altijd verkeerd. Ik probeer dan ook altijd even na te denken voordat ik roep "hier naar rechts!". Mensen die me goed kennen weten het inmiddels en wijzen vaak nog even de kant op die ik zeg "die rechts of toch de andere rechts?" Ik moet ook altijd nadenken op welke hand ik rijdt in de bak :P

Leuk stukje, weer wat nieuws geleerd en voor een groot deel toepasbaar op mijn persoontje.

Had het al eerder gepost in dit topic dat ik het verschil tussen links en rechts slecht ken. Ik weet het wel, als ik nadenk, maar in splitsecond decisions is het lastig of als ik met meerdere dingen tegelijk bezig ben, dat gevoel is er gewoonweg niet.
Autorijles/examen is daarbij een leuk voorbeeld, maar ook priveles te paard, als je geconcentreerd bezig bent met wat doe ik/wat voel ik en de instructrice zegt bijv. Doe je linkerhand iets omhoog... tja dan moet ik nadenken wat mijn linkerhand is en ben ik vaak mijn ruitergevoel weer even kwijt zegmaar, mijn instructrice zegt nu dus altijd binnenhand en buitenhand... dat werkt dan weer wel voor me

Bakregels, je moet elkaar de rechterhand kunnen geven (toch??) is een standaard regel als je elkaar passeert en je zit ieder op een andere hand... dat werkt dus voor mij niet, toen iemand echter het ezelsbruggetje gaf: zoals verkeer/auto's elkaar passeren dan werkt het weer wel.

Om in te gaan op Sanneds stukje:
Mijn schrijfhand is rechts, ik ben echter dubbelhandig, weet even de naam ervoor niet maar ik kan vrijwel alle handelingen zowel links als rechtshandig. Ik ben een enorme beelddenker :'), slecht in het onthouden van namen, echter het onthouden van gezichten is weer totaal geen probleem bijv, niet op het juiste woord kunnen komen... mwah, ik gooi wel engels en nederlands erg door elkaar.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:47

hahahaha zo doe ik het ook!! Denk altijd aan het fietspad (zit vaker op de fiets dan in de auto..) Ik ben ook nog eens rechts en linkshandig, dus als ik super moe ben moet ik zelfs nadenken met welke hand ik schrijf :o?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:50

Annemiek80 schreef:
Mijn schrijfhand is rechts, ik ben echter dubbelhandig, weet even de naam ervoor niet maar ik kan vrijwel alle handelingen zowel links als rechtshandig.

Ambidexter :)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:51

Ik haal alleen linksom en rechtsom altijd door elkaar.
Terwijl ik er met paardrijden geen problemen mee heb. Linkerhand linksomkeert is dus linksom. Dat probeer ik nu te onthouden.
Maar als iemand zegt 'op de rotonde rijd je linksom' denk ik altijd eerst 'maar je maakt toch eerst een bocht naar rechts en dan pas erom heen?'.
Op de rotonde zelf vind ik het dan weer wel logisch. Maar van te voren dus niet.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:57

Mijn opmerking: "Wat zit er eigenlijk in een stroopwafel?", is door mijn vrienden bestempeld als domste opmerking van de eeuw. :o :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:01

Haha, euh.... stroop? Ach, we denken allemaal wel eens niet na voor we iets zeggen.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:05

Sanned schreef:

Kan me hier wel in vinden als linkshandige vrouw :)
Alleen weet ik wel het verschil tussen links en rechts gelukkig, want het lijkt mij vooral heel vervelend als je het niet weet.

Glitch schreef:
Mijn opmerking: "Wat zit er eigenlijk in een stroopwafel?", is door mijn vrienden bestempeld als domste opmerking van de eeuw. :o :')

_O- _O- ik vind het geniaal :')

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:06

Ik heb er ook een van een 'vriendin'.
bij ons in de buurt een meer, het Noord Aa. Ze was er toch heilig van overtuigd dat een meer zout water bevatte, en geen 'zoet' water :')

Edit; en van een andere vriendin

*rijden met de tram langs het binnenhof* Goh, zijn dit studentenkamers? Lijkt me leuk om daar te wonen! ... :x

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:11

ag ieder heeft z'n kwaliteiten en talent toch?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:16

Celiien schreef:
Ik heb er ook een van een 'vriendin'.
bij ons in de buurt een meer, het Noord Aa. Ze was er toch heilig van overtuigd dat een meer zout water bevatte, en geen 'zoet' water :')

Edit; en van een andere vriendin

*rijden met de tram langs het binnenhof* Goh, zijn dit studentenkamers? Lijkt me leuk om daar te wonen! ... :x

Hmm je zou zeggen dat je woonplaats toch voldoende aanwijzing zou moeten zijn

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:18

Overigens heet het meer niet het Noord Aa, maar dat is iets anders.
Onze woonplaats is er idd zelfs naar vernoemd :P

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:21

Celiien schreef:

hahahhaa vind het nog niet eens zn gek idee! :D

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:30

In dat ene torentje zeker :')
Jaa precies woonplaats moet toch genoeg zeggen _O-