OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:22

ik zie het allemaal wel. M'n tijdelijk reisproduct staat iig klaar. En er zullen vast wel extra mensen ingezet worden om al die ''hopeloze'' studentjes te helpen ;-)

_Tara_

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:23

Die map is inderdaad verschikkelijk. Langzaam en dan denk je (ik was rond Oss aan 't zoeken) dat je iets hebt gevonden. Is 't een oplaadpunt.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:25

maaike5581 schreef:
|o Dames lees toch eens het topic door...

Eerder heb ik alle info gegeven mbt de SOVC die bij de NS bekend is...

Zal t nog eens neer zetten:

maaike5581 schreef:
Wellicht hebben jullie wat aan deze informatie:

Vanaf 1 januari 2010 is in het gehele openbaar vervoer de papieren OV studentenkaart niet meer geldig als vervoerbewijs.
De papieren ov studentenkaart word vervangen door een Studenten OV-chipkaart (SOVC)
In januari 2010 halen de studenten gefaseerd hun officiële studentenreisproduct voor 2010 en verder op.
Tot die tijd reizen zij met een tijdelijk studentenreisproduct, dat al vooraf op hun SOVC is geplaatst.

Veel studenten beschikken inmiddels over hun SOVC.
Studenten die deze kaart erg laat hebben aangevraagd, zullen zoveel mogelijk voorzien van een tijdelijke SOVC, als voorloper op de officiële SOVC.

Een beperkte groep studenten zal desondanks nog zonder (tijdelijke) SOVC zitten, in dit geval zal de student zijn papieren OV van 2009 moeten kunnen tonen, kan de student dit niet dan moet de vervoerder de procedure van het niet in bezit zijn van een geldig vervoerbewijs volgen.
Vanaf 1 februari 2010 moeten alle studenten beschikken over een SOVC.
Via http://www.studentenov-chipkaart.nl kunnen studenten een SOVC aanvragen.

Wellicht is jou kaart al gewoon bruikbaar, laat dit bijvoorbeeld nalezen door een HC op de trein.

Verder voor studenten met een week je hoeft niet doordeweeks in en uit te chekken aangezien je vrij mag reizen.
In het weekend moet je zorgen voor salde en moet je wel in en uit chekken.
Voor studenten met weekend, doordeweeks in en uit chekken en in het weekend niet.

maaike5581 schreef:
Hier hopelijk weer wat nuttige info voor jullie:

-Wel je SOVC maar nog niet kunnen "activeren"
*Op de meeste SOVC staat nu een tijdelijk reisproduct (je kan dit door bij een HC je SOVC te laten controleren)
-Wat voor tijdelijk product heb ik?
* had je vorig jaar een week? dan nu ook tijdelijk week reisproduct, andersom voor de mensen meet weekend.
-Vanaf 01-01-2010 zal gefaseerd de reisproducten voor de SOVC op te halen zijn.
*kijk op http://www.studenten-ovchipkaart.nl wanneer jij je reisproduct kan ophalen.
-Bij de NS hoef je niet in en uit te checken
*onbekend per wanneer dit wel moet
-Nog geen SOVC ontvangen?
*tot 01-02-2010 kun je met je oude papieren OV de trein in.
-Recht op reizen met korting?
*kaartje met 40% korting kopen
-Saldo zetten op SOVC?
*Nog niet mogelijk totdat op je SOVC al je reisproducten zijn op gehaald.

SOVC= Studenten OV Chipkaart
HC= Hoofd Conducteur

Heel simpel:

1. Neem je SOVC mee
2. Ga naar een HC
3. Vraag HC kaart te scannen wat voor tijdelijk product je hebt
4. Tijdens je vrij reizen niet in en uit checken
5. Tijdens je recht op korting, papieren kaartje met 40% korting kopen
6. Wacht op de datum dat je de rest van je reisproducten kan ophalen en niet eerder dit ook vanwege eventuele fouten

Vragen mogen ook via PB

Dan quote ik deze nog maar een keer. Waren die grote letters blijkbaar nog niet groot genoeg...

Als iemand quote doe het dan goed...
Daar bedoel ik jou niet mee Tara maar degene die de tekst wederom niet goed leest, en 2 verschillende delen quote..
Degende die ionder je heeft bericht...

Een beperkte groep studenten zal desondanks nog zonder (tijdelijke) SOVC zitten, in dit geval zal de student zijn papieren OV van 2009 moeten kunnen tonen, kan de student dit niet dan moet de vervoerder de procedure van het niet in bezit zijn van een geldig vervoerbewijs volgen.
Vanaf 1 februari 2010 moeten alle studenten beschikken over een SOVC.
Via http://www.studentenov-chipkaart.nl kunnen studenten een SOVC aanvragen.

http://www.ov-chipkaart.nl/services/ser ... resvinder/
Hier kan je zoeken naar de dichtsbijzijnde activeerpunt..
Laatst bijgewerkt door BugsFunny op 03-01-10 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:27

Kan iedereen wel zeggen dat de IBgroep en de NS en weet ik 't wat geen goede voorlichting geven, maar de voorlichting die ze dan geven, site, iemand die bij de NS werkt en hier informatie in 't topic zet, wordt dan weer niet goed gelezen.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:28

Mowoah schreef:
Marion_ schreef:
waar woon je?

Oss

Lief dat jullie het willen opzoeken. :) Ik heb het net ook geprobeerd te zoeken op onze computer beneden, maar doet het ook niet!

In Oss en omstreken zijn alleen oplaadpunten.. Maar toen ik bij Utrecht keek stonden daar op het station ook alleen maar oplaadpunten.. dus nu heb ik nog geen idee :') Sorry :+

annastasia

Ik heb de site grondig doorgespit, maar het is toch belachelijk dat er in het noorden zo weinig ophaalpunten zijn.
Wat als we met 1000-en studenten tegelijk op dat 1ne apparaat moeten wachten.............

Anoniem

Omdat die info ook niet compleet juist is, niemand lijkt de juiste info te weten, en de enige manier om juiste info te krijgen is om zelf dat product op te gaan halen.

Dat het nog niet kan in de trein a-la, maar in andere vervoerbedrijven kun je al wel met de chipkaart reizen.

En wat de grote letters betreft, die zijn echt niet nodig. Ik zou persoonlijk ook in de chaos in dit topic de weg niet meer zien, en dat komt doordat iedereen in de war is door die kaart, DOOR de slechte voorlichting.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:30

Ik heb gekeken op de Google maps, deed het uiteindelijk na 5 minuten wachten toch wel. Maar volgens mij zijn dit niet de goede punten die ik bedoel, ik wil mijn tijdelijk product (week) gewoon activeren. Maar volgens mij kon het ook in Den Bosch, ach ik kom er wel uit, heb nog een maand. :P

@Marion_ ; klopt, maar ik neem aan dat in Den Bosch ofzo wel goede punten zijn, ik kom er wel uit! Thanks voor het kijken !!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:30

@ Annastasia: Dat ben ik helemaal met je eens :j

@ Unwritten: Wat is er dan niet juist aan de info die op http://www.studentenov-chipkaart.nl staat?
Waarom ben ik dan niet in de war?
Die kaart is echt bagger. Dat ben ik ook helemaal met je eens. Maar verder zie ik nergens dubbele/onjuist informatie staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:33

Qua studentenov-chipkaart staat daar niet alle juiste informatie mbt de afhaalpunten, mbt informatie over het afhalen: er zijn namelijk ook brieven gestuurd met waar jij je kaart kan afhalen. In mijn geval stonden daar alleen de grote steden in genoemd: Rotterdam, Den Haag, Delft (dus die in mijn omgeving)

Daarnaast staan alleen de bussen van Connexxion genoemd als zijnde daar MOET je inchecken. Terwijl er nergens vermeldt staat dat je bij de RET als je vanaf 11 januari niet incheckt je zonder pardon een boete op je bord hebt.

En nee, ik ben ook niet in de war, maar hier zijn er duidelijk genoeg mensen wel in de war, omdat er weinig tot geen goede informatie gegeven is door de instellingen, en de website het niet goed doet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:34

Moderatoropmerking:
De hele situatie is op dit moment nog behoorlijk onduidelijk en daardoor zitten mensen met vragen en zijn op zoek naar antwoorden voor hun situatie. Het heeft dus geen zin om grote vette letters hier informatie neer te zetten.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:35

Ik heb nooit een brief gehad. Dus daar kan ik niks over zeggen.

Van de site:
Citaat:
Het is belangrijk dat je de communicatie van de specifieke vervoerder in de gaten houdt: in de loop van 2010 moet je op steeds meer plaatsen in- en uitchecken.

In principe zijn de regels als volgt:
Gebieden waar de OV-chipkaart al is ingevoerd:
Zowel in je vrij reizen periode, als in de kortingsuren check je altijd in en uit. In de trein kan dat voorlopig nog niet.
Reis je in je kortingsuren? In tram/bus/metro kun je eenvoudig met saldo reizen. Maak je tijdens je reis een overstap naar een ander vervoermiddel? Probeer zoveel mogelijk met de Studenten OV-chipkaart te reizen. Dit voorkomt dat je dubbel basistarief betaalt (basistarief OV-chipkaart en basisstrip).
In de trein hoef je voorlopig nog NIET in/uit te checken. NS voert de OV-chipkaart gefaseerd in. Voor de trein moet je in de kortingsuren nog een papieren kortingskaartje kopen.

Gebieden waar de OV-chipkaart nog niet (volledig) is ingevoerd:
Reis je in je vrij reizen periode? Toon dan je Studenten OV-chipkaart aan de chauffeur /bestuurder/controleur als je niet kunt in- en uitchecken.
Reis je in je kortingsuren? Voor tram/bus zorg je dat je in het bezit bent van een roze strippenkaart. Voor de trein koop je in 2010 nog een papieren kortingskaartje.

Staat heel duidelijk dat je 't zelf ook in de gaten moet houden hoe en wat.

Gerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:36

Hoi, ik ben blij dat ik dit topic heb gevonden. Ik snap er namelijk ook heeelemaal niets van.
Ik heb nu alleen een SOVC. En die is geactiveerd. Maar ik vraag me nu dus af of ik daar dus ook gewoon mee kan reizen zoals ik met mijn ov deed. Dus dat ik hem alleen maar in de bus hoef te laten zien.

Maar voordat ik vanalles over me heen krijg. ga ik eerst even dit topic lezen ;)
Laatst bijgewerkt door Gerlin op 03-01-10 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:37

Zoals ik al eerder zei, ik weet niet hoe de andere vervoerbedrijven omgaan met de SOVC dit is de informatie vanuit de NS en hoe de NS werkt met de SOVC.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:38

Karl66 schreef:
De hele situatie is op dit moment nog behoorlijk onduidelijk en daardoor zitten mensen met vragen en zijn op zoek naar antwoorden voor hun situatie. Het heeft dus geen zin om grote vette letters hier informatie neer te zetten.

Juist wel toch? Kunnen ze de informatie makkelijk onderscheiden van de vragen :j

En mensen zijn verder helemaal niet op zoek naar informatie want als ze zouden zoeken zouden ze het wel vinden. Het staat tenslotte pas een keer of 400 in dit topic, zou het niet handiger zijn om de gebruikers te verzoeken om EERST de beschikbare informatie te lezen?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:38

Karl66 schreef:

De info die ik in grote vette letters zet zijn juist de antwoorden die men zoekt.
Ik werk bij de NS en de feiten die ik hier geplaatst heb zijn correct, aangezien men er steeds over heen leest in het vet gezet.
Ook zet ik erbij dat als iets niet duidelijk is mijn inbox open staat...

Mezzelune

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:39

http://www.studentenov-chipkaart.nl/ biedt echt een uitkomst hoor! Daar staan alle vragen incl antwoord op.

Alleen het onderdeel op de site over afhaalpunten is onduidelijk/overbelast.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:39

Weet iemand trouwens hoe het zit met die 40% korting voor mensen die met je mee reizen?
Met de papieren kaart mocht je 2? (3? 4?) mensen meenemen de met 40% korting konden reizen,
geldt dat nu nog steeds? En moet je dan gewoon je kaart laten zien zodat hun de korting hebben?

Maar wanneer mijn medereiziger een 'gewone' ov chipkaart heeft, dan kan hij dus bij het inchecken
niet aangeven dat hij 40% korting wil.. Dus dan vervalt deze korting opgegeven moment toch?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:40

Debbie schreef:
Weet iemand trouwens hoe het zit met die 40% korting voor mensen die met je mee reizen?
Met de papieren kaart mocht je 2? (3? 4?) mensen meenemen de met 40% korting konden reizen,
geldt dat nu nog steeds? En moet je dan gewoon je kaart laten zien zodat hun de korting hebben?

Maar wanneer mijn medereiziger een 'gewone' ov chipkaart heeft, dan kan hij dus bij het inchecken
niet aangeven dat hij 40% korting wil.. Dus dan vervalt deze korting opgegeven moment toch?

Bij de NS mag je 3 personen mee nemen met korting...
Dat blijft ook zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:41

_Tara_ schreef:
Staat heel duidelijk dat je 't zelf ook in de gaten moet houden hoe en wat.

Ja, het kan er wel staan dat je het zelf in de gaten moet houden, maar zelfs insiders bij de RET weten niet allemaal dat het vanaf 11 januari verplicht wordt. Het staat werkelijk waar nergens in Rotterdam gecommuniceert. Mijn oom, trambestuurder, wist het niet eens.

Het is zelfs op de site van de RET 4 kliks zoeken:
http://www.ret.nl/service-en-verkoop/ov ... -2010.aspx

Mezzelune, niet overbelast, script werkt gewoon niet. Slechte programmeur.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:41

Hoe zit het dan als je gewoon in het openbaar vervoer reist zonder ov(ben 17) moet je dan wel een chipkaart hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:42

daisies schreef:
Hoe zit het dan als je gewoon in het openbaar vervoer reist zonder ov(ben 17) moet je dan wel een chipkaart hebben?

Jep, dan heb je in Rotterdam zowiezo een OVChipkaart nodig. Anders krijg je gegarandeerd een boete.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:43

maaike5581 schreef:
De info die ik in grote vette letters zet zijn juist de antwoorden die men zoekt.
Ik werk bij de NS en de feiten die ik hier geplaatst heb zijn correct, aangezien men er steeds over heen leest in het vet gezet.

Weet je dan ook of je alleen of het CS in groningen je kaart kunt halen of dat er nog meerdere plaatsen zijn of gaan komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:44

annastasia schreef:
maaike5581 schreef:

Weet je dan ook of je alleen of het CS in groningen je kaart kunt halen of dat er nog meerdere plaatsen zijn of gaan komen?

Die gele automaatjes, moeten in principe bij boekhandels/sigarenzaken, AHs en AH2Go's komen te staan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:48

Unwritten schreef:
Ja, het kan er wel staan dat je het zelf in de gaten moet houden, maar zelfs insiders bij de RET weten niet allemaal dat het vanaf 11 januari verplicht wordt. Het staat werkelijk waar nergens in Rotterdam gecommuniceert. Mijn oom, trambestuurder, wist het niet eens. http://www.ret.nl/service-en-verkoop/ov ... -2010.aspx

Daar staat februari en dat is nog ruim 5 weken verder. Als ze dat vanaf morgen gaan communiceren lijkt me dat op zich te doen.