Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Huertecilla schreef:In de grote drie, niet toevallig monotheïstische, godsdiensten is het individu ondergeschikt aan de absoluutheid van het dogma.
Het doel van het dogma heiligt de middelen tot het bereiken ervan.
De grootste slachting uit de geschiedenis is door de spaanse verovering in zuid- en midden amerika aangericht, in naam en met zegen van de katholieke kerk.
De kern van het topic legt de vinger op het probleem: de absoluutheid van het dogma en het uitsluiten van elk anders. Het ´God bestaat´ is fundamenteel verschillend van ´Waarschijnlijk bestaat God niet.´
Het eerste laat geen vrijheid van denken toe. Voeg het vooor eigen bestwil redden van de ziel toe en je hebt de inquisitie.
hc
Perrokai schreef:Maar wat zou het voordeel zijn van de zoektocht naar een vorm van zingeving ?
Citaat:Een goede impressie hoe religie in de Middeleeuwen is misbruikt is goed weergegeven in het historische boek van Tanja Kinkel, De Poppenspeler. De moeite waard om te lezen.
Citaat:Vanaf dat moment is het instituut Christendom lijnrecht tegenover de boodschap van Christus komen te staan.
Natuurlijk waren er bínnen deze godsdienst nog stromingen die deze boodschap uit wilden dragen, maar ze deden dat wel met de goedkeuring van het instituut dat ze verloochenden.
Huertecilla schreef:Meer bewustzijn van het ´waarschijnlijk niet´ en meer bewustzijn van de mens als tijdelijke levensvorm uit duurzaam herbruikbare bouwstenen van een groter evolutionair geheel zou voor de toekomst van de soort beter zijn. Het tweede bewustzijn geeft óók antwoorden en zekerheid aan het individu, zelfs een groepsbeweging alleen zonder grote roerganger
randalinpony schreef:Persoonlijk vraag ik me af in welke lagen van het brein religieuze ervaringen beleefd worden, hoewel daar ook vast onderzoek naar bestaat. Ik denk dat dat namelijk veel minder met abstracte gedachten, dan met abstracte gevoelens te maken heeft.
randalinpony schreef:Persoonlijk vraag ik me af of religieus besef wel iets is waar je intellect voor nodig hebt.
Zouden dieren een religieus besef hebben?
Hermelientje schreef:Interessante vraag. Af en toe lijkt het wel alsof religious besef en intellect omgekeerd evenredig zijn.
Huertecilla schreef:Wellicht is wat huiswerk zinvol Shadow
Citaat:Er zijn verschillende dieren die het 'concept of self' hebben en er is een aantal waarvan men, nog, niet helder heeft of ze het wel of niet hebben.
Je zou kunnen veronderstellen dat het 'concept of self' de enige voorwaarde is voor spirituele beleving en dát genoeg is voor het concept religie.
Hermelientje schreef:Wat mij persoonlijk nog steeds intrigeert is dat de twee grootste massamoordenaars (Stalin en Mao) wel voorop liepen bij het uitdelen van gelijke rechten voor vrouwen.
Huertecilla schreef:Weer terug on topic wil ik graag nog eens opmerken dat ik het hilarisch vind dat evolutie van godsdienst geleid heeft tot ontkennen van evolutie.....
hc
Shadow0 schreef:En waarom ik hier een punt van maak, is deels omdat ik denk dat het een te simpele indeling is. Het doet geen recht aan de bezwaren, en het maakt je ook zelf kwetsbaar want te snel kun je het idee hebben dat je, omdat je slim bent en veel weet, ook het juiste weet. Te makkelijk ontsla je jezelf van kritisch nadenken over jezelf en je eigen standpunten. En voor je het weet hang je je eigen standpunten, die ooit genuanceerd en goed doordacht waren, alsnog als starre dogma's aan.
Shadow0 schreef:Ik geloof dat er meer nodig is voor een religieuze (het ging trouwens nadrukkelijk over een religieuze en geen spirituele) beleving.
......
Jij kunt jouw overtuiging hebben, ik heb de mijne.
Perrokai schreef:Huertecilla schreef:Weer terug on topic wil ik graag nog eens opmerken dat ik het hilarisch vind dat evolutie van godsdienst geleid heeft tot ontkennen van evolutie.....
hc
Is ook raar maar vergeet er niet bij te zeggen dat niet iedere christen de evolutie ontkent, alleen degenen die de schepping letterlijk nemen.