Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:51

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:16

Loretta schreef:
Waarom ze nu niet beginnen met de boostershot bij de risiscogroepen begrijpen ze in de zorg ook niet.
Nederland loopt weer eens achter de feiten aan.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/zorg-ont ... oostershot

En ondertussen worden we al voorbereid dat de maatregelen wel eens tot na februari kunnen gaan duren. De "wet" wat de maatregelen mogelijk maakt word wellicht aangepast naar juni 2022

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:20

Ik vind het ook onbegrijpelijk. Het is niet dat we dit niet aan zagen komen toch!?

Ik las ergens dat we rekening moeten houden met het mogelijk maken van maatregelen tot juni!? En ik denk dat de huidige maatregelen alleen maar een opstapje zijn naar nog meer maatregelen en dat we snel in een nieuwe lock down zitten.

Als dit zo door gaat blijven we nog jaren in deze situatie zitten. En wat hebben ze nu 1,5 jaar lang gedaan om de zorg opnieuw in te richten? Alles is de afgelopen jaren kapotbezuinigd.

Ik sta er van te kijken dat er nog niet heel veel grote demonstraties zijn tegen de maatregelen. Ik sta er ook van te kijken dat nog zoveel mensen laten testen.

Voor mij zijn eigenlijk alleen nog maar de ziekenhuiscijfers belangrijk en met name of dit mensen zijn die gevaccineerd zijn en onderliggend lijden hebben (en zsm een booster nodig hebben + miss ook al wel op hoge leeftijd zijn) en niet gevaccineerden.
En dan ben ik ook benieuwd hoeveel gezonde gevaccineerden tussen de 30 en 70 jaar nog in het ziekenhuis belanden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:26

En dan lees je dat de verzorgingstehuizen al vanaf juni in overleg zijn met het ministerie over de boosters , godsamme wat een mosterd na de maaltijd. Geef mij Macron maar, die beslist gewoon, klaar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:27

Wat overleggen ze dan ??

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:30

Cer schreef:
Wat overleggen ze dan ??

Geen idee.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:34

We lopen echt weer achter de feiten aan. Ze hadden dit scenario al veel eerder kunnen voorbereiden zodat ze snel konden schakelen wanneer het zover kwam dat er zsm boosters gezet moeten worden. Van de NOS:

Bewoners en personeel van verpleeghuizen kunnen niet tot december of januari wachten op een boosterprik tegen het coronavirus. Daarvoor waarschuwen zorgbestuurders in Nieuwsuur. Minister Hugo de Jonge zegt "te kijken" of de extra prik vervroegd kan worden.

Ook brancheverenigingen Actiz en SPOT zeggen dat de vaccins sneller bij de bewoners en het personeel van verpleeghuizen terecht moeten komen. Het aantal locaties met besmette bewoners liep de afgelopen weken snel op naar 510, twintig procent van het totaal aantal verpleeghuizen.

Het meest pijnlijke is dat mensen toch weer op hun kamer moeten blijven.

Ronald Schmidt, vicevoorzitter Actiz
Een van de zorgorganisaties met veel besmettingen is Sensire met instellingen in Gelderland. "We hebben in een periode van twee weken ineens veel zieken. We zien nu dat bewoners ook weer echt flink ziek worden", vertelt woordvoerder Arend Pleysier. "Het tempo waarin het gaat, baart ons grote zorgen."

Brancheorganisatie Actiz herkent dit. "Het meest pijnlijke van de situatie is dat mensen toch weer op hun kamer moeten blijven", zegt vicevoorzitter Ronald Schmidt. "Dat is heel erg moeilijk voor deze mensen en doet veel verdriet."

De Jonge: proces vergt tijd

Vorige week dinsdag adviseerde de Gezondheidsraad om onder andere bewoners van instellingen en het zorgpersoneel een extra prik te geven om de bescherming tegen het coronavirus te verbeteren. Het ministerie van Volksgezondheid kondigde aan dat de eerste zorginstellingen in december beginnen met het geven van de boosters, maar anderen doen dat pas in januari.

Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid zegt vandaag te bekijken of de extra prikronde in verpleeghuizen eerder kan starten. "Of het sneller kan hangt ervan af of het sneller lukt om dit georganiseerd te krijgen."

"We moeten niet onderschatten wat dit betekent", stelt De Jonge. Hij noemt daarbij de uitnodigingen die verpleeghuisbewoners moeten krijgen en de toestemming die zij of hun familie moeten geven voor de prik. "Dat is nog los van het werkelijk toedienen van de vaccins en de levering ervan aan deze instellingen. Het is met name het proces wat eraan voorafgaat wat veel tijd vergt."

Het is niet nodig zo lang te wachten met boosters. We kunnen over een à anderhalve week beginnen.

Arend Pleysier, zorgorganisatie Sensire
Verpleeghuisbestuurders en deskundigen zijn kritisch over de gang van zaken. "We hebben de booster nodig en dat weten we al heel lang", zegt hoogleraar ouderengeneeskunde Wilco Achterberg. "De immuniteit van verpleeghuispatiënten gaat vrij snel omlaag, dat betekent dat we voor de zomer al wisten dat we die moesten geven. Het is logisch dat zij als eersten aan de beurt zouden zijn."

"We willen de boosters zo snel mogelijk aan bewoners geven", zegt Arend Pleysier van Sensire. "December is te laat, het is nergens voor nodig om het zo lang te laten duren. Als we de vaccins nu hebben kunnen we er over een à anderhalve week mee beginnen."

Al sinds zomer overleg

De betrokken organisaties, waaronder branchevereniging Actiz, overleggen al sinds de zomer met het ministerie over de inzet van de boostervaccins. Toch kan er volgens die partijen niet meteen begonnen worden met prikken omdat er nog allerlei organisatorische zaken geregeld moeten worden. "De booster is heel erg welkom, hoe eerder hoe beter", zegt Ronald Schmidt van Actiz. "Maar het moet wel verantwoord en zorgvuldig. Onderschat ook niet de enorme administratieve rompslomp. Het moet snel, maar ook zorgvuldig."

Maar volgens hoogleraar Achterberg is dit geen argument. "Verpleeghuizen kunnen snel dingen regelen, dat doen ze met vaccinaties, met covidbedden. Als andere instanties dat niet kunnen, dan denk ik: doe daar dan wat aan. Je moet zo snel mogelijk beginnen."

'GGD weet pas net dat ze gaan prikken'

In het voorjaar liep het vaccineren in de verpleeghuizen niet op rolletjes. Toen werden sommige bewoners door in allerijl opgezette huisartsenteams gevaccineerd en anderen door de instelling zelf. Hierdoor waren binnen één verpleeghuis sommige bewoners al wel gevaccineerd, terwijl anderen nog weken moesten wachten op hun prik.

De rol van de huisartsen is nu overgenomen door de GGD, maar het is de bedoeling dat alle bewoners van een locatie nu wel in één keer worden gevaccineerd. Hoe dit precies wordt uitgevoerd is nog onbekend.

"We weten nog niet wanneer we kunnen prikken", zegt Andrea Reidsma, directeur van Valuas Zorggroep en SPOT. "Onze huizen vallen onder de regie van huisartsen. Zij gaan niet prikken. Dat is terecht, want ze zijn al overbelast. Ik heb de GGD gebeld en zij weten nog niet hoe ze dit gaan organiseren, omdat ze ook pas net weten dát ze het gaan doen. Daar maken we ons grote zorgen over."

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:37

Zijn die vaccins er dan niet ofzo?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:41

Cer schreef:

Blijkbaar niet voldoende, Mizora heeft dat ergens uitgelegd. Er zijn op dit moment 4,6 miljoen ofizersvaccins en die hopen ze te slijten aan de 14 % die nog geen prik willen. Dan denk ik , heel cru, gewoon opprikken. Hier kun je 4,5 miljoen ouderen, zieken en verplegend personeel een fikse bescherming mee geven.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 08-11-21 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:43

Ik hoop dat door de parlementaire enquete Rutte en co zo verschrikkelijk hard op hun plaat gaan dat er geen andere manier is dan aftreden. En dat nu eens niet de hoofden boven water wordt gehouden. (En nee nu ben ik niet sociaal meer naar het kabinet) Er worden zo verschrikkelijk veel fouten gemaakt en Rutte staat erbij en heeft er natuurlijk geen weet meer van...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:44

bigone schreef:
Cer schreef:

Blijkbaar niet voldoende, Mizora heeft dat ergens uitgelegd. Er zijn op dit moment 4,6 miljoen ofizersvaccins en die hopen ze te slijten aan de 14 % die nog geen prik willen. Dan denk ik , heel cru, gewoon opprikken. Hier kun je 4,5 miljoen ouderen, zieken en verplegend personeel een fikse bescherming mee geven.

Ik zou dan echt beginnen met ouderen en zorgpersoneel enten. Wie later wel een prikkie wil moet achteraan aansluiten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:45

Jeeses nou inderdaad

Laat die mensen die niet willen, voorlopig .. die willen niet .. laat t dan niet ten koste gaan van mensen die wel willen ..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:46

Op Corona dashboard zie je idd dat er 24 oktober bijna 4,7 miljoen dosis vaccins voorradig waren. Na die datum wordt het niet meer bijgewerkt op Corona dashboard.
Had die vaccins lekker opgeprikt en voor de mensen die nu alsnog overstag gaan een prikafspraak gemaakt rekening houdende met wanneer er nieuwe voorraad komt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:47

Cer schreef:
Jeeses nou inderdaad

Laat die mensen die niet willen, voorlopig .. die willen niet .. laat t dan niet ten koste gaan van mensen die wel willen ..

Mensen komen te overlijden door de bureaucratie in ons land...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:53

Cer schreef:

Verkeerde prioriteiten. Inplaats van treiterbeleid richting de mensen die zich niet willen laten vaccineren om hen naar de prikstraat te krijgen. Hadden ze deze vaccins beter aan de mensen kunnen geven die het echt hard nodig hebben en er bijna om smeken.

Dit beleid is totaal niet meer te begrijpen. En als je binnen 3 dagen allerlei draconische tweedelingswetten in kunt voeren maak je mij niet wijs dat je geen vaccinatiestrategie kunt aanpassen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:54

Ik vind de overheid en alle aanhangsels sowieso heel slecht , organisatorisch gezien

Maar goed, het is iig nog niet corrupt .. alleen traag, verspillend en heel erg inefficiënt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:58

Even he, maar als de theorie is dat we de zorg willen ontlasten:

Is het dan niet een goede theorie om die vaccins juist te bewaren voor mensen die nog niet gevaccineerd zijn? Want de kans dat ongevaccineerden de zorg belasten is groter dan dat iemand zonder booster dat doet toch?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:00

Ik snap het ook niet meer... geef die vaccins per direct aan de al gevaccineerde groep die nu de grootste kans hebben om in het ziekenhuis terecht te komen...
Dan ontlast je de zorg ook weer en kan de regulier zorg verder na eerst een soort van adempauze...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:00

ruitje schreef:

Is het dan niet een goede theorie om die vaccins juist te bewaren voor mensen die nog niet gevaccineerd zijn? Want de kans dat ongevaccineerden de zorg belasten is groter dan dat iemand zonder booster dat doet toch?

En jij denkt dat ongevaccineerde mensen zich alsnog laten vaccineren?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:01

Voor de mensen die denken dat een QRcode een jaar geldig is..

Bron Telegraaf.nl

Ook andere gevaccineerden moeten vrezen voor problemen, aldus de Oostenrijkse overheid. De geldigheid van hun QR-code gaat van 360 naar 270 dagen vanaf 6 december. Dat betekent dat tijdens de voorjaarsvakantie, eind februari, nog eens 2,5 miljoen Nederlanders geen toegang meer hebben tot de pistes en bijbehorende horeca. Tenzij ze een boosterprik hebben gehad.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:03

robert45 schreef:

Bron Telegraaf.nl

Ook andere gevaccineerden moeten vrezen voor problemen, aldus de Oostenrijkse overheid. De geldigheid van hun QR-code gaat van 360 naar 270 dagen vanaf 6 december. Dat betekent dat tijdens de voorjaarsvakantie, eind februari, nog eens 2,5 miljoen Nederlanders geen toegang meer hebben tot de pistes en bijbehorende horeca. Tenzij ze een boosterprik hebben gehad.

Toevallig voor mijn vakantie de papieren versie uitgeprint. En deze is een jaar geldig

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:06

purny schreef:
ruitje schreef:

En jij denkt dat ongevaccineerde mensen zich alsnog laten vaccineren?

Er zijn er al bij die zich alsnog laten vaccineren. Als je ze het leven nog moeilijker maakt gaan er vast nog wel meer heen.
Ik ben benieuwd wat voor maatregelen tegen gevaccineerden nog zullen volgen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:06

robert45 schreef:

Bron Telegraaf.nl

Volgens deze regels verloopt die van mij dan volgende week. Maar stel ik moet/wil naar Oostenrijk, hoe en waar haal ik die 3e dan om te voldoen aan de eisen?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:07

ruitje schreef:

Het grote probleem wat betreft de opnames zijn juist de oudere mensen vanaf 60 die in het ziekenhuis komen. 75 procent van de opnames in de afgelopen weken zijn van 60 tot 90 plus. Waarvan de groep 80 plus hard toeneemt.

Juist die groepen zijn als eerste geent en hoe verder we in de tijd komen hoe minder de werking van de huidige vaccins. Tel daar bij op dat dit natuurlijk het seizoen is om überhaupt ziek te worden.

Dat we dan pas in december beginnen met deze mensen te prikken is niet te bevatten. Doe boosterprik heeft ook enige tijd nodig om zijn werk te doen. Dus voordat we een flinke optimale bescherming hebben zit je begin januari.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:08

Vayo schreef:
robert45 schreef:

Bron Telegraaf.nl

Volgens deze regels verloopt die van mij dan volgende week. Maar stel ik moet/wil naar Oostenrijk, hoe en waar haal ik die 3e dan om te voldoen aan de eisen?

Die derde krijg je niet. Die krijg je pas als Hugo vindt dat je hem mag hebben.