Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 12:44

Vandaag hebben we onze compost straat afgemaakt, stiekem best trots op :))

Afbeelding

Eerste bak al gevuld

Afbeelding

lizy29

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:00

Super gaaf zeg. Mijn compostbak gaat zo weinig op dat ik hem eigenlijk nooit hoef leeg te scheppen. Hij klinkt sneller in dan ik hem kan vullen :')

Ik heb me uiteindelijk vanochtend uitgeleefd op de grote bak tomaten en 5,5 liter gezeefde tomatensoep gemaakt.

@moestuin: ja een deel van de zaden zijn dit jaar gebruikt (en een deel van de plantjes opgegeten door slakken _-:( ) en de rest ligt klaar voor volgend jaar. Heb dit jaar maar een hele beperkte groentetuin door tijd- en energiegebrek.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:09

Wat tof Prairy, ziet er mooi uit zo. Misschien dat ik hier ook nog een keer zoiets maak.

Hier is het even stil geweest. Ik heb het in tijden niet meer zo druk gehad met de homestead maar we gaan gestaag door. We hebben super veel oogst gehad dit jaar en ik heb nog wat late bonen staan die nu net beginnen te bloeien. De honingoogst was echt geweldig dit jaar en ook onze nieuwe broedaflegger is gelukt. Volgend jaar dus nog meer honing.

Met de kippen hebben we genoeg ellende gehad. Vooral de krielen waren een drama. Nu heb ik eindelijk alles op de rit, de krielen zijn weg en nu heb ik twee tomen grote kippen.

En nu? Aan de slag met de paddenstoelen en de bollen voor het komende jaar. Vanmiddag nog even honingzalf en calendulazalf maken en dan kunnen we de winter weer door.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:15

Dat klinkt goed HMD! Ik doe nog niets verder met mijn honing en was maar ga ook kijken wat ik er verder nog mee kan. Heb al wel een deal gesloten dat als ik volgend jaar genoeg honing over heb, een vriend mede gaat maken (en dan krijg ik daar ook van).

Prairy, dat ziet er mooi uit! Ik heb ook een aantal bakken naast elkaar, handig om door te schuiven/over te scheppen. Mijn bak wil al een tijdje niet meer slinken, ik denk veel te droog. Als de pompoen klaar is (die heb ik in één van de bakken geplant) ga ik wel weer overscheppen en dan zal het wel weer snel gaan.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 14:37

Wat een mooie tulpen, Moestuin <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:45

Heb trouwens voorjaar bollen liggen kunnen die nu ook nog de grond in. Gezien bloemenrandje uitgebloeid is en er niet meer uitziet wil ik deze binnenkort gaan verwijderen. En de bollen voor volgend jaar erin hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:53

amber15 schreef:

Ik heb die van jou ook snel even opgezocht en de Tulipa batalinii Bronze Charm vind ik echt prachtig! Je hebt een erg mooie mix gemaakt!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:29

Marcella schreef:
Heb trouwens voorjaar bollen liggen kunnen die nu ook nog de grond in. Gezien bloemenrandje uitgebloeid is en er niet meer uitziet wil ik deze binnenkort gaan verwijderen. En de bollen voor volgend jaar erin hebben.

Als ze niet uitgedroogd zijn zou ik het proberen.

Hier bezig geweest met 4,5 liter pittige courgette soep.
Afbeelding

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:39

Moestuin schreef:
amber15 schreef:

Ik heb die van jou ook snel even opgezocht en de Tulipa batalinii Bronze Charm vind ik echt prachtig! Je hebt een erg mooie mix gemaakt!

Thanks! <3

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:20

Lekker :9

Zo jammer dat mijn courgette plantjes zijn opgegeten door een slakkenfamilie...

Wat doen jullie met flespompoenen trouwens?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:26

Soep (met schil), roosteren, maar ik gebruik eigenlijk alle pompoen wanneer ik wil, maak er geen onderscheid tussen eigenlijk...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:38

En dan ook geweckt gebruiken of altijd vanuit vers? Opslaan op een stabiele temperatuur gedurende de winter is niet zo'n punt maar het is in de cave nogal vochtig en dat is wel minder ideaal.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:43

Ik gebruik altijd vanuit vers eigenlijk. Had ze afgelopen winter in de tweede badkamer, daar was het zo'n 8 graden. Wel redelijk droog. Hebben ze toch best een paar maanden volgehouden, maar waren wel voornamelijk andere pompoenen moet ik zeggen. Hokkaido en een andere waarvan ik de naam niet ken.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:04

lizy29 schreef:
Lekker :9

Zo jammer dat mijn courgette plantjes zijn opgegeten door een slakkenfamilie...

Wat doen jullie met flespompoenen trouwens?

Met flespompoen maak ik vaak dit recept. Simpel, maar zo lekker! :9
https://www.lekkerensimpel.com/gevulde- ... et-tomaat/

Balen van je courgetteplantjes.. zo heb je een overschot en zo heb je niks.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:57

Oke, echt een bizarre gebeurtenis deze morgen.

Er is dus voor de derde keer in twee weken ingebroken in het kippenhok? Ze hebben (weer) niks mee kunnen nemen want ze werden overlopen door een buurtgenoot maar eh? Waarom inbreken in een kippenhok? Er is dus ook echt niks anders te halen dan een paar gewone grote kippen (die niet raszuiver zijn). Het hok zit in een stal aan de wei dus ook niet direct bij huis maar waarom je zou inbreken in een kippenhok?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:08

Kippen op willen eten? Is het enige dat ik kan bedenken... Zullen nu misschien steeds meer mensen wanhopig genoeg zijn om zoiets stoms te bedenken?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:56

Prairy schreef:
Kippen op willen eten? Is het enige dat ik kan bedenken... Zullen nu misschien steeds meer mensen wanhopig genoeg zijn om zoiets stoms te bedenken?

Nouja dat kan natuurlijk maar juist de eerste en tweede keer leken ze het vooral gemunt te hebben op de 2 krielen (die tussen de 2e en 3e keer verkocht zijn). Maargoed ik snap er echt helemaal niks van..

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:05

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:13

Camera ophangen als het kan inderdaad! Maar ik zou er ook niets van begrijpen.

Ik wacht met smart tot mijn laatste Roma-tomaten die ik geplukt heb goed rood zijn, dan een mooie batch pastasaus maken voor het eerst!
Iemand tips, ook mbt wecken van de pastasaus? Ik ga er geen vlees in doen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:24

Ik heb ze dit jaar voor het eerst geweckt ipv alleen pot op de kop zetten. Een uurtje op 100 graden. Alles heeft zich in ieder geval goed vacuüm getrokken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:35

amber15 schreef:
Wat bizar! Ik zou gauw een camera ophangen of een goed slot op de deur. Grote kans dat de terugkomen..

Iemand van jullie ervaring met deze voedseldroger?
https://www.lidl.nl/p/silvercrest-voeds ... 6gQAvD_BwE

Nee, ik heb een horizontale. Had gelezen dat het dan beter droogt. Ik heb dus een vierkante en die bevalt me op zich goed. Kan er bijvoorbeeld ook yoghurt in grote potten in maken die ik gewoon op de bodem kan zetten.

Century schreef:
Camera ophangen als het kan inderdaad! Maar ik zou er ook niets van begrijpen.

Ik wacht met smart tot mijn laatste Roma-tomaten die ik geplukt heb goed rood zijn, dan een mooie batch pastasaus maken voor het eerst!
Iemand tips, ook mbt wecken van de pastasaus? Ik ga er geen vlees in doen.

In ieder geval goed proeven of het lekker is voor je het in potten doet. Ik vind het zelf altijd erg lekker als er veel kruiden in zitten zoals tijm, rozemarijn, basilicum en bonenkruid.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:27

Prairy schreef:
amber15 schreef:
Wat bizar! Ik zou gauw een camera ophangen of een goed slot op de deur. Grote kans dat de terugkomen..

Iemand van jullie ervaring met deze voedseldroger?
https://www.lidl.nl/p/silvercrest-voeds ... 6gQAvD_BwE

Nee, ik heb een horizontale. Had gelezen dat het dan beter droogt. Ik heb dus een vierkante en die bevalt me op zich goed. Kan er bijvoorbeeld ook yoghurt in grote potten in maken die ik gewoon op de bodem kan zetten.

Hm, misschien nog even doorsparen dan.
Wat bedoel je met een horizontale?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:34

Deze lijkt veel op de mijne, al heb ik een ander merk. Die doet het prima, al duurt het gewoon lang voor het echt droog is (afhankelijk wat je droogt) en ik vind het geluid niet zo fijn.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:55

Ik heb geen aparte ruimte in mijn huisje, dus ik ben bang dat ik er dan spijt van ga krijgen. Hoelang moet hij gemiddeld aan staan?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:56

Bij de meesten minimaal 14 uur heb ik gemerkt. Het geluid is inderdaad redelijk irritant vind ik.