de eetbare tuin vervolg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 11:22

Dorine92 schreef:
In principe geven ze vrucht in jaar 2, tenzij het in de schaduw staat
Dan heb je gesnoeid?

Ik heb ze ook niet gesnoeid. Zie nu een paar frambozen eraan komen en de rest ga ik binnenkort verplaatsen naar de winterplek. Zie het volgend jaar wel weer

Meloen heeft nu allemaal bloemen maar ik gok veels te laat

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 11:36

caro29 schreef:
Dorine92 schreef:
In principe geven ze vrucht in jaar 2, tenzij het in de schaduw staat
Dan heb je gesnoeid?

Ik heb ze ook niet gesnoeid. Zie nu een paar frambozen eraan komen en de rest ga ik binnenkort verplaatsen naar de winterplek. Zie het volgend jaar wel weer

Meloen heeft nu allemaal bloemen maar ik gok veels te laat

Verplaatsen naar de winterplek? Je hoort frambozen, Japanse wijnbes en bramen niet te verplaatsen

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 19:56

[/quote]
Verplaatsen naar de winterplek? Je hoort frambozen, Japanse wijnbes en bramen niet te verplaatsen[/quote]

Ik heb ze in grote bakken die ik kan verplaatsen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 20:19

caro29 schreef:

Verplaatsen naar de winterplek? Je hoort frambozen, Japanse wijnbes en bramen niet te verplaatsen[/quote]

Ik heb ze in grote bakken die ik kan verplaatsen.[/quote]
Ohh. Dat verklaart dan ook wel waarom je geen vrucht hebt gehad. Als je 1 keer even te droog te staan ben je al klaar

Cabelona

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 08:56

Wie had er ook alweer interesse in mycelium van de oesterzwam? Wil je mij een pb doen met je gegevens?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 08:58

Jaaa *\o/* Ik stuur je een pb :):)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 15:38

Hebben jullie ook altijd zoveel moeite met peren?
Nashiperen vind ik nog wel te doen, ik pak altijd alles in in zakjes, maar dan laat ik er een paar zonder zakje, en dan hoef ik alleen maar te kijken wanneer de wespen beginnen aan te vreten, dan zijn ze voor ons ook lekker. Maar peren.. wat een ramp. Nu net Benita peren geplukt, wat trouwens een peer/nashipeer hybride is, maar ik denk dat ik al te laat ben. Ze zijn melig.
Afbeelding

Toen dacht ik.. die kneiterharde Red Williams peren moet ik ook nog maar eens inspecteren. Zijn nog steeds kneiterhard, maar heb de minst harde geplukt en die was wel eetbaar. Ben alleen vergeten te checken of de pitten al zwart zijn, dat zal ik zo even doen. Moeilijk moeilijk die peren

Verder niks te klagen hoor

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook nog olijfwilgjam gemaakt, moet ik nog proeven maar is volgens mij prima gelukt
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 15:55

Ik ben tot nu toe elk jaar te laat bij de kruidenierspeer. Die is vroeg en moet je blijkbaar al plukken als hij nog niet rijp is. Rijpt dan snel na en eet je als hij nog stevig aanvoelt. De melige heb ik nu in stukjes gedroogde in de droogoven en die zijn heerlijk om in een cake te verwerken.

Gisteren toevallig de eerste Williams gegeten. Die was heerlijk. Er gelijk meer geoogst want ze lieten makkelijk los. Er hangen er nu nog een paar aan.

Afbeelding

Andere peren heb ik nog niet. De dubbele flip was fantastisch qua smaak maar die boom was ziek en heb ik moeten afzagen. Mijn twee step overs hebben het ook moeilijk en de andere Europese peren die ik heb staan zijn nog maar spillen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:04

Ja bij mij laten ze dus niet makkelijk los, daarom. Nja ik ga volgende week op vakantie dus dan pluk ik ze sowieso. Dan neem ik ze wel hard mee en dan rijpen ze vast na

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 18:36

De triomphe de Vienne is vrij makkelijk te herkennen, sowieso de wespen, maar vooral de kleur. Als hij van groen naar gelig gaat is het pluktijd, en dan nog even laten liggen tot ze iets zachter zijn. Steeltje eruit kunnen trekken =perfect rijp.

Ik heb het ook hoor, en ook bij appels. Het helpt ook niet dat ik van veel bomen de rassen niet weet omdat ik ze via Stichting Corazon had gekocht helemaal in het begin.

Nashi Tama heb ik nu ook geplukt maar die zijn nog keihard. Werden wel al aangevreten dus maar geplukt voor er weer niks meer over was.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 20:20

Hier al tijden nashiperen aan het eten. Eerst van 1 boom vooral om te dunnen, nu omdat ze allemaal echt rijp beginnen te worden. Inmiddels is er een tweede ras rijp, waarvan ik helaas de rasnaam niet weet. Maar die is zelfs nog lekkerder dan die andere. Echt een leuke vrucht om te hebben

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:07

Nashi lijkt ook veel ziekte resistenter. Inderdaad een erg leuke vrucht!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 02:20

Ja klopt het zijn hele sterke bomen. Hier zijn de appels het meest ziektegevoelig, en de kweeperen en nashiperen het gezondst

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:22

oow die vijgen <3

Ik heb Doyenné du Comice in de tuin. Ik moet zeggen dat ik het juiste plukmoment voor deze peer als handpeer wat lastig vind. Pluk ze nagenoeg altijd te vroeg. Maak er ook altijd een aantal in (zet ze op siroop en kook ze in pot voor 30 min tot een uur). Voor het inmaken heb ik ze wel altijd graag aan de harde kant. Dan zijn ze in de winter wanneer ik de potten pak lekker beetzacht.

Ook met de appeltjes heb ik wat moeite, ik weet het ras niet meer. Maar het zijn kleine rode appeltjes met gemarmerd vruchtvlees. Iets zuurder dan een elstar. Ze zijn trouwens heerlijk voor in de appeltaart (behoud ook redelijk goed zijn rode kleur in de oven).