Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 23:58

Wat leuk! Ik ga zeker terugkijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:10

Century: Had jij nu die komkommers en zo geënt? Hoe is het daarmee afgelopen?

De winter is hier duidelijk onderweg. De tomaten rijpen later, de courgette begint minder te produceren. Er hebben nog plotsklap een eend besloten om broeds te worden. Dit weekend eens kijken of er van de 5 eieren wat is aangeslaan. En sinds 2 dagen ook nog een kip. En dat is echt een kl*te kip want die komt niet broeds af zonder kuikens onder haar kont.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:15

Heb toch van de 8 kuikens 1 stiekeme haan. Zag nu ineens sierveren zitten met in plaats van donkerder werd hij toch steeds lichter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:47

Ik heb dat hier ook vaak. Selecteer je op 16 weken en opeens zit er toch een haan tussen.

Heeft er hier iemand een tomatenmolen/zeef? De moeite waard om aan te schaffen?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:03

Ik had inderdaad geënt! Helaas maar twee planten daarvan overgehouden. Rest heeft het niet gered.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:31

Zonde! Hebben de overgebleven planten het dan wel goed gedaan? Had je duidelijke voordelen tegenover niet geënte?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:55

Ik heb een hele berg F1 mini paprika's (een stuk of 60) en een gigantische berg aan pepers (had 1 plant gekocht omdat de anderen dood waren, dacht ik, maar 1 heeft een comeback waar je u tegen zegt dus ik denk dat ik meer dan 100 pepers heb en hij staat nog volop in bloei, + er is nog een anderssoortige peper opgekomen, wat voor soort dat is weet ik nog niet :')) maar ik ben dus eigenlijk op zoek naar iets van een sambal receptje met paprika (en verder nog lekkere kruiden).

Ik wil graag een paar verschillende verhoudingen en recepten proberen en het daarna bewaren. Dit is de eerste keer dat ik dat doe dus alle tips zijn meer dan welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:01

Als ik pepers inmaak is dat zoet zuur. Geen tips helaas!

3 liter tomatensap, 2 liter passata, 2,5 liter vlierbessensiroop en 2,5 liter vlierbessen sap ingemaakt vandaag. Ben er even klaar mee :')

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 12:05

Hier een passeerzeef Moestuin! Maar wij hebben net een kitchenaid gekocht met groentezeef dus hier gaat hij met pensioen. Werkt fijn maar met de honderden kilo's tomaten hier waren wij wel uitgekeken op het ronddraaien ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:21

Oh, ik ben benieuwd of die gaat bevallen! Hier draai ik het zelf door een zeef met een soeplepel. Werkt best wel goed maar begin het inderdaad ook wel zat te geraken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:06

Ik zeef niet. Nog veel makkelijker :+

Ik zie mensen trouwens de tomaten ook wel door een sapcentrifuge halen en dan inkoken.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:57

lizy29 schreef:
Ik zeef niet. Nog veel makkelijker :+

Ik zie mensen trouwens de tomaten ook wel door een sapcentrifuge halen en dan inkoken.

Dat is ook slim!
Pulp kan je dan nog drogen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 23:28

Moestuin schreef:
Zonde! Hebben de overgebleven planten het dan wel goed gedaan? Had je duidelijke voordelen tegenover niet geënte?

Wat ik vooral merk is dat het geënte stuk ook nog mee wil doen :+ Dat blijf ik steeds afknippen. Verder merk ik niet echt dat het beter gaat dan andere, niet-geënte planten.
Heb nog wel een paar al-geënte komkommers/augurken gekocht en die doen het wel erg goed.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:12

Wij zijn gisteren thuis gekomen van vakantie. Een pot augurken die ik maandag nog geweckt had blijkt toch een losse deksel te hebben, al kwam het niet gelijk los. Klem zat er nog op tot vandaag. Kan ik deze opnieuw wecken? Het ruikt niet raar. Vocht is ietwat troebel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:15

Als die fris weg stond (koelkast od) zou ik het nog aandurven. Wel eerst opkoken, warm in de bokaal en in de weckketel.

Ik denk dat ik voorlopig dan maar niet ga beginnen enten. :D

Ik heb een kleine 450 bloembollen liggen om te planten. Ik weet wat gedaan deze herfst :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:27

Hij stond niet in de koelkast, maar was dus wel luchtdicht tot vandaag. Ik twijfel ook haha.

Wat voor bloembollen heb je liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:40

Van alles en ze komen ook van overal :D Grootste deel zijn tulpen. Maar ook mengelingen op basis van kleur. Dus diverse soorten bloemen. Enkele inheemse rassen met uitsterven bedreigt. Een kiewitse bloem onder meer en kiewit is 10 kilometer in vogelvlucht dus echt wel zeer lokaal.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 13:04

Meestal zeggen we binnen 24 uur opnieuw wecken. Maar je hebt het over augurken. Heb je ze ingemaakt met azijn en suiker? Dan zou ik het ook nog wel durven. Maar mocht het één pot van de vele zijn dan zou ik het verlies nemen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:06

Ik zou zeggen opeten en jammer joh. Beter als er tijd en moeite in steken en er dan nog ziek van worden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:20

Ik heb ze inderdaad ingemaakt met verschillende soorten azijn, witte wijn en suiker (en water). Wel had ik me wat vergist in de verhouding zuur-water, dat is 1:1 ipv 2:1. Ik weet niet of dat nog uitmaakt.
Het waren twee potten en één pot was al gelijk mislukt (en heb ik zo gelaten omdat ik niet thuis was verder). Dus het is wel jammer zeker! Maar de plant doet het nog goed dus er komen ook nog wel meer augurken aan. Misschien was het toch dan niet goed omdat beide potten zijn mislukt. Ik had ook gewoon teveel haast.
Opeten is nog niet lekker denk ik? Omdat augurk vaak even moet staan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:47

Ik zou ze ook gewoon proeven en opeten indoen lekker. Zou het risico niet nemen. Uiteindelijk zijn het maar augurken.

Ik heb net even snel een rondje tuin gedaan en de echt rijpe tomaten geplukt....

Afbeelding

Ik weet wat me zo te doen staat.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:09

Heb je nog wat gehad aan de zaadjes? :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:48

Ik heb ook een mooie bak vol! Leuke thuiskomst na vakantie :D
Ik doe de augurken wel weg :j en volgende keer met meer rust wecken.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 22:59

Moestuin schreef:
Ik heb een kleine 450 bloembollen liggen om te planten. Ik weet wat gedaan deze herfst :D

Ik las eerst bloemkolen en ik dacht, wat moet je met 450 bloemkolen. Voor het hele dorp ofzo :oo _O-

Maar leuk! Ook bij NaturalBulbs? Ik heb 582 bollen binnengekregen van hen vandaag := morgen bollen poten <3

Krokus Romance
Krokus Ruby Giant
Narcissus Bridal Crown
Fritillaria Meleagris
Tulipa batalinii Bronze Charm
Scilla Siberica
Tulipa Praestans Zwanenburg
Saffraan krokus

Als het goed is, heb ik zo van januari tot begin mei bloemen in de tuin en daarna kunnen de groenten de tuin in. Goal is hele jaar door bloemen. In het najaar wat vaste planten waarvan sommigen tot november kunnen bloeien. Alleen december heb ik nog niet. Misschien een Helleborus of Hamamelis.

Welke heb jij besteld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:14

Nee, niet bij Naturalbulbs. De kleine zakken op de foto komen van de Lidl, de grote van Floralux. Dan staan de saffraan nog niet op de foto (20 bio bollen van Kweek Gent) en die van Velt (ook bio) moet ik nog ontvangen. Alles samen voorlopig 479 bollen. Die van de Lidl wil ik binnen enkele jaren gaan vervangen voor die van Velt, aangezien Velt verwilderingsoorten heeft en die kunnen gewoon blijven zitten :)

Wat ik nu al thuis heb.

Afbeelding
Afbeelding

Voortuin waar het moet komen (sterk verwaarloosd, ook niet mijn favoriete plekje…)

Afbeelding

En nog onderweg van Velt

1x A9026 Fritillaria meleagris (15 st.) = €5,99
1x A9040 Fritillaria uva-vulpis (10 st.) = €4,99
1x A1121 Tulipa 'Apricot Impression' (7 st.) = €4,99
1x A1036 Mix lekkere bloemblaadjes (15 st.) = €8,95

1x A2104 Mix kleine krokus (15 st.) = €4,99
1x A2004 Mix grote krokus (25 st.) = €9,50
1x A1088 Tulp 'Purple Prince' (7 st.) = €4,99
1x A1015 Tulp 'Pink Impression' (7 st.) = €4,99