de eetbare tuin vervolg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 16:28

Malenka schreef:
De tomaten zijn hier net goed begonnen en hangen vol met groene vruchten. Van de week al lekker pizza gemaakt met van alles uit de tuin er op.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ook al kilos appels en nu komen de frambozen met hun hoofd oogst. De kilos van het voorjaar waren slechts het extraatje. Het voelt echt heel rijk.
[ Afbeelding ]

Welk ras zijn jouw frambozen?

caro29

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 17:46

Misschien dat zij te jong zijn dat kan. Mijn Japanse wijnbes heeft ook niks gegeven

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 18:12

Prairie, ik vind het elk jaar weer zo mooi dat kleurverloop. :j

Dorine, ik heb verschillende rassen en durf niet met zekerheid te zeggen welke dit is. De twee gele herfst frambozen zijn in ieder geval fallgold en autumn amber. Dus het is een van de twee maar ze zijn behoorlijk gelijkaardig. Ze groeien beide goed rechtop, breiden zich flink uit en geven twee oogsten per jaar met zeer zoete frambozen maar mild van smaak. We krijgen nu de vruchtzetting op de nieuwe scheuten en dit voorjaar hadden we de op de scheuten van vorig jaar (die oogst was overvloedig maar de frambozen hebben dan een kleiner formaat). Ik heb gisteren de takken van vorig jaar weggeknipt want die waren nu ook aan het aftakelen dus dan zie je het verschil lekker makkelijk. Ik ben van het gemakkelijk/lui tuinieren. O:)

Ik heb alleen herfst frambozen. Lekker makkelijk en de dubbele oogst vind ik ideaal. Maar ik wil qua rassen wel verder uitbreiden. Ik heb er nu een stuk of 5 staan waarvan ik maar drie rassen bij naam ken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 20:41

caro29 schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Mijn vijgen en meloen vandaag. Dat kan ik wel vergeten dit jaar -O-

Je meloen ziet eruit alsof je er spintmijt in hebt.
Ik heb er ook (erg) last van. Ik dacht eerst dat het schimmel was. Courgettes en komkommer vooral. Maar zag het ook al bij de tomaten.
Als je er niets aan doet gaat niet alleen je oogst maar ook je plant eraan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 21:14

caro29 schreef:
Misschien dat zij te jong zijn dat kan. Mijn Japanse wijnbes heeft ook niks gegeven

In principe geven ze vrucht in jaar 2, tenzij het in de schaduw staat

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 21:17

Malenka schreef:
Prairie, ik vind het elk jaar weer zo mooi dat kleurverloop. :j

Dorine, ik heb verschillende rassen en durf niet met zekerheid te zeggen welke dit is. De twee gele herfst frambozen zijn in ieder geval fallgold en autumn amber. Dus het is een van de twee maar ze zijn behoorlijk gelijkaardig. Ze groeien beide goed rechtop, breiden zich flink uit en geven twee oogsten per jaar met zeer zoete frambozen maar mild van smaak. We krijgen nu de vruchtzetting op de nieuwe scheuten en dit voorjaar hadden we de op de scheuten van vorig jaar (die oogst was overvloedig maar de frambozen hebben dan een kleiner formaat). Ik heb gisteren de takken van vorig jaar weggeknipt want die waren nu ook aan het aftakelen dus dan zie je het verschil lekker makkelijk. Ik ben van het gemakkelijk/lui tuinieren. O:)

Ik heb alleen herfst frambozen. Lekker makkelijk en de dubbele oogst vind ik ideaal. Maar ik wil qua rassen wel verder uitbreiden. Ik heb er nu een stuk of 5 staan waarvan ik maar drie rassen bij naam ken.

Ah ok ja ik heb net een hele rits gezet. Wil alleen polka graag nog weer terug. Die heeft de verhuizing toendertijd niet gered. Hij vond zn nieuwe standplaats niet zo leuk denk ik.
Autumn Amber heb ik net uitgeplant. Fallgold heb ik van mn vorige huis mee en die heeft het wel gered
Ik heb zowel zomerframbozen als herfstframbozen. Ook al doe je niks, na 2 jaar sterft de tak ook vanzelf wel af

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 21:30

Meestal wel inderdaad. Maar dit jaar werd het een te grote chaos waardoor ik slecht zou kunnen oogsten de komende tijd. Ik kan er maar vanaf 1 kant bij. Dus ik heb het even opgeschoond.

Welke meerwaarde hebben de zomer frambozen voor jou? Gewoon een langere oogst of nog iets anders?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 01:10

Malenka schreef:
Meestal wel inderdaad. Maar dit jaar werd het een te grote chaos waardoor ik slecht zou kunnen oogsten de komende tijd. Ik kan er maar vanaf 1 kant bij. Dus ik heb het even opgeschoond.

Welke meerwaarde hebben de zomer frambozen voor jou? Gewoon een langere oogst of nog iets anders?

Ik wil altijd het seizoen zo lang mogelijk en dan zoveel mogelijk keuze. Dus ik zet van alles. Er is altijd wel iets wat zich moet opofferen (iets wat door de beestjes wordt aangevreten bijv) maar op die manier is er genoeg voor mij en de beestjes

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 08:38

Ik ben wel benieuwd wanneer jullie de tomaten oogsten en verwerken.
Ik wacht namelijk tot ze echt helemaal rood en een beetje zacht zijn maar op Instagram zie ik filmpjes langskomen dat mensen alles wat ook maar iets kleurt samen met de rode tomaten van de plant af halen. Laat je die licht rode dan binnen doorrijpen of gooi je ze samen met de donker rode in de pan voor saus?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 08:41

Ik gok dat ze die laten narijpen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 09:00

DemDeempel schreef:
Ik ben wel benieuwd wanneer jullie de tomaten oogsten en verwerken.
Ik wacht namelijk tot ze echt helemaal rood en een beetje zacht zijn maar op Instagram zie ik filmpjes langskomen dat mensen alles wat ook maar iets kleurt samen met de rode tomaten van de plant af halen. Laat je die licht rode dan binnen doorrijpen of gooi je ze samen met de donker rode in de pan voor saus?

Ik wacht niet tot ze vuurrood zijn, laat ze inderdaad wat narijpen thuis. Ben niet dagelijks bij de tuin en als ik ze te lang laat hangen heb ik altijd opengebarsten tomaten.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 09:04

Dorine92 schreef:
caro29 schreef:

Vooral in de zon staan ze.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 11:37

caro29 schreef:
Dorine92 schreef:

Vooral in de zon staan ze.

Dan heb je gesnoeid?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 11:52

Ik oogst alleen rijpe tomaten tenzij we in het staartje van het seizoen zitten.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 13:43

Ik oogst tomaten ook als ze nog niet helemaal rijp zijn. Ook omdat we niet elke dag er zijn en thuis rijpen ze heel snel.

We zijn 12 dagen op vakantie geweest en net weer even de boel netjes gemaakt en geoogst. Onwijs veel tomaten ook en zit nog genoeg aan :')

Sweet Mama s al aantal van geoogst en ook verwerkt maar nu de eerste baby pompoen. Zo mooi <3

Afbeelding

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 13:53

Hier alle hazelnoten met een klein rond gaatje erin. En leeg dus
Valt daar iets aan te doen v volgend jaar?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 14:26

Hier ook bij de groene, maar had er erg veel dit jaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 16:27

Symke schreef:
Hier alle hazelnoten met een klein rond gaatje erin. En leeg dus
Valt daar iets aan te doen v volgend jaar?

Hazelnoot boorder. Alle noten zsm weghalen zodra ze op de grond liggen in de hoop dat dat helpt, verder zou ik het zo ook niet weten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 19:08

Hier zijn de Reine Claude Verte pruimen aan het rijpen. Eerste jaar dat de boom draagt :D

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:35

Bedankt voor de tips voor de tomaten! Ik heb ze bij huis dus ik hoef niet ver vooruit te denken, dus ik pluk ze lekker pas als ze echt rood zijn dit jaar. Ik dacht dat ik het fout deed maar het is dus meer een voorkeur voor het een of ander.

Ik heb vanochtend bijna alle bieslook afgeknipt en die ligt nu in de droger, hopelijk heb ik de hele winter dan gedroogde bieslook voor door de salade/kruidenboter.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:46

Moet trouwens nog even lavendel knippen en drogen de bloemen. Dan kan ik die op olie zetten.

Ben nu bezig met appelmoes. Heb goudrenett gekregen van de buurvrouw op de moestuin.

Wil eigenlijk gewoon gaan proberen om die te enten ook. En iemand op de moestuin heeft die heerlijke gele pruimpjes.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:02

DemDeempel schreef:
Bedankt voor de tips voor de tomaten! Ik heb ze bij huis dus ik hoef niet ver vooruit te denken, dus ik pluk ze lekker pas als ze echt rood zijn dit jaar. Ik dacht dat ik het fout deed maar het is dus meer een voorkeur voor het een of ander.

Ik heb vanochtend bijna alle bieslook afgeknipt en die ligt nu in de droger, hopelijk heb ik de hele winter dan gedroogde bieslook voor door de salade/kruidenboter.

[ Afbeelding ]

Wat voor droger heb jij? (Type enz)
En wat droog je er allemaal mee?

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:10

Dorine92 schreef:
DemDeempel schreef:

[ Afbeelding ]

Wat voor droger heb jij? (Type enz)
En wat droog je er allemaal mee?

Ik heb een Nebula voedseldroger, hier is het linkje
https://www.amazon.nl/Nebula-Voedseldro ... B0BGSFQ766

Ik heb hem gekocht om Beef Jerky te maken en daar gebruik ik hem tot nu eigenlijk alleen maar voor. Maar nu ga ik hem ook gebruiken voor kruiden en dan misschien nog voor tomaten om ze half te drogen.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:11

Marcella schreef:
Moet trouwens nog even lavendel knippen en drogen de bloemen. Dan kan ik die op olie zetten.

Ben nu bezig met appelmoes. Heb goudrenett gekregen van de buurvrouw op de moestuin.

Wil eigenlijk gewoon gaan proberen om die te enten ook. En iemand op de moestuin heeft die heerlijke gele pruimpjes.

Ik heb meer mensen gehoord over lavendel olie, waar gebruik je dat voor als ik vragen mag. Ik denk dan niet gelijk aan eten maar dat kan ook aan mij liggen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:44

Zeep maken of zalf.

Heb ook munt, goudsbloem, citroenmelisse, rozemarijn en nog veel meer staan.

Heb ook mijn eigen bijenwas.