[HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:16

quera schreef:
Dus dat ligt dan meer bij je ouders ;)

Omhoog switchen gebeurt zelden, omdat een school altijd kijkt in het belang van de school en niet van de leerling. Omhoog switchen betekent extra aandacht, extra kans op uitval. Dan moet er echt een docent zijn die pleit voor zo'n leerling maar met alle werkdruk zijn dat er niet veel.

Zo werden er ook leerlingen teruggetrokken uit het examen om maar zo'n hoog mogelijk slagingspercentage te halen.

Voor mij een reden om te stoppen met onderwijs, zoveel veelbelovende leerlingen die nul op rekest krijgen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:19

MarcoBorsato schreef:
quera schreef:
Dus dat ligt dan meer bij je ouders ;)

Omhoog switchen gebeurt zelden, omdat een school altijd kijkt in het belang van de school en niet van de leerling. Omhoog switchen betekent extra aandacht, extra kans op uitval. Dan moet er echt een docent zijn die pleit voor zo'n leerling maar met alle werkdruk zijn dat er niet veel.

Zo werden er ook leerlingen teruggetrokken uit het examen om maar zo'n hoog mogelijk slagingspercentage te halen.

Voor mij een reden om te stoppen met onderwijs, zoveel veelbelovende leerlingen die nul op rekest krijgen.

Niet marco :oo

Hoor het hier wel vaker.
Ikzelf heb bepaalde vakken hoger gedaan( engels en biologie). Maar faalde enorm op wiskunde( mijn hoogste cijfer was direct mijn eindexamencijfer een 6.8 :+ de rest was met zeer veel moeite een 5). De rest waren 7-8en op mijn eindlijst.

Anoniem

Re: [HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:20

Heb geen middelbaar diploma :+ , ook geen gedoe met cito gehad

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:30

Maar nu heb je altijd wiskunde toch? Bij mij op school kon je dat nog wel laten vallen, en dan een pakket zonder zelfs ook maar economie kiezen (dat is toch een soort van toegepaste wiskunde :+ ). Maar of dat nu nog kan?

En sommige mensen zijn ook gewoon laatbloeiers, dus die hebben een heel rijtje diploma's en uiteindelijk een WO+ werkniveau.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:34

Magrathea schreef:
Shaggy09 schreef:
Wiskunde was gewoon een zwaktepunt bij mij, is het altijd al geweest. En in de derde kun je het vak laten vallen, dus waarom moest dat een vereiste zijn om door te kunnen op havo/vwo?

Omdat je gewoon een bepaald basisniveau wiskunde moet bezitten voor al die andere vakken die je niet laat vallen. Ja, tenzij je volledig op C&M gaat, volgens mij kon dat op de Havo. Maar biologie, economie, aardrijkskunde etc. zijn allemaal dingen waar je die wiskunde voor nodig hebt. En daarnaast is het gewoon iets dat bij dat Havo/VWO diploma komt, een bepaald werk/denk niveau :j

Maar het lijkt me dat het niet je enige zwakke vak was, ik kan me amper voorstellen dat iemand niet over mag met 1 onvoldoende en verder sprankelende cijfers.

Jawel. Je moest een 5 staan en ik stond een 4.
Ik had voor de rest goede cijfers, niet een rapport vol 9ens en 10nen maar een erg net
rapport met verder geen onvoldoendes of lage cijfers.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:35

Sizzle schreef:
Shaggy, je kan toch ook gewoon zelf via volwassen onderwijs deel certificaten halen?
Als je graag wilt kun je dadelijk na je MBO ook prima naar het HBO uiteraard.

Uiteraard. Mijn plan is ook om HBO te gaan doen. Maar als ik me bedenk dat het allemaal wat sneller en makkelijker had gekund als school niet zo belachelijk streng was op 1 punt dan baal ik toch wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:37

Shaggy, je kan je hele leven nog werken. Soms lijkt iets op het moment niet handig maar was het achteraf toch goed.
Ik ben ook veel langzamer geweest dan nodig, achteraf was ik er blij om. Mijn ontbrekende wiskunde gen heeft zich gewoon wat te laat aangeschakeld. Eenmaal op het HBO ging dat me ineens veel beter af dan op de mavo. Een 4 staan mocht vroeger toen ik nog klein was ook niet hoor :P

Hilli, zaten wij niet tegelijk in het PhD topic 100 jaar geleden (toen ik nog jong en fris was zonder rimpels en grijze haren enzo).

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:44

Ja zeker! Al heb ik dat boekje nooit afgemaakt :\

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:50

Hilli schreef:
Ja zeker! Al heb ik dat boekje nooit afgemaakt :

Ach wat jammer. Hoor je toch best vaak. Bij ons werkten ze ook niet erg mee, als in: dat doe je maar lekker onbetaald in je eigen tijd -O-
Heb het wel afgerond maar heb na een post-doc er de brui aan gegeven.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:07

Sizzle schreef:
Shaggy, je kan je hele leven nog werken. Soms lijkt iets op het moment niet handig maar was het achteraf toch goed.
Ik ben ook veel langzamer geweest dan nodig, achteraf was ik er blij om. Mijn ontbrekende wiskunde gen heeft zich gewoon wat te laat aangeschakeld. Eenmaal op het HBO ging dat me ineens veel beter af dan op de mavo. Een 4 staan mocht vroeger toen ik nog klein was ook niet hoor :P

Hilli, zaten wij niet tegelijk in het PhD topic 100 jaar geleden (toen ik nog jong en fris was zonder rimpels en grijze haren enzo).

Huh? Hoe bedoel je dit? Ik heb niet de keuze gemaakt hé, om MBO te gaan doen. Dat moest van school omdat ik blijkbaar niet 1 onvoldoende mocht staan op mijn rapport.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:12

Ik ben destijds om dezelfde reden terug gezet naar de mavo.
Achteraf was het een goede tijd, hoefde nooit huiswerk te doen of iets te leren omdat alles te makkelijk was en zat iedere dag tot 7 uur op stal. Fluitend de mavo examens door gegaan lekker uitslapen en paardrijden) en omdat de overlap tussen mavo en havo best groot was hoefde ik pas vlak voor mijn eindexamen havo gas te geven om natuurkunde nog te redden van de ondergang.
Die tijd zou ik nooit gehad hebben als ik meteen door was gegaan waarschijnlijk, dus ik heb er geen ‚spijt‘ van :)

1 onvoldoende is overigens 1x een 5. een 4 telt voor 2 onvoldoendes (vroegah in iedergeval). Een 4 betekende ook zakken voor examen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:36

In België zit de verdeling van onderwijs iets anders in elkaar, maar we kregen bij de overgang basisschool naar middelbare school ook zo een adviestoets. In het taalkundige scoorde ik goed, in wiskunde was ik een ramp. Ik ben begonnen in algemeen secundair met moderne wiskunde. Na 2 jaar afgezakt naar economie-talen, maar door falen op wiskunde moest ik van algemene afzakken naar technisch secundair. Met hakken over de sloot daar mijn diploma in gehaald in een opleiding die je kan vergelijken met onthaal/secretariaat. Mijn grote struikelblok is altijd wiskunde geweest. In België is en blijft dat een verplicht vak, alleen de invulling en aantal lesuren verschilt per studie.

Ik wilde toen dolgraag medische beeldvorming gaan studeren in HBO. De woorden van mijn klastitularis "laat je dromen maar dromen blijven en geen eindeloze teleurstelling. Maak het jezelf niet te moeilijk, kassamedewerkers vragen ze altijd en overal".

Uiteindelijk na wat omzwervingen in administratie en medisch secretariaat alsnog mijn HBO-V verpleegkunde gestart. Intussen afgestudeerd (met voldoening, dus geen topscores) en ook werkzaam als sociaal verpleegkundige. And guess what? Krijg met regelmaat complimenten over mijn werk, zowel bureauwerk als op de vloer als verpleegkundige.

Niet slecht voor een advies kassadame toch :Y)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:54

Je kan werkniveau helaas gewoon totaal niet vergelijken met schoolniveau. Wat dat betreft is het onderwijssysteen gewoon ruk. Het focussen op je zwakke punten ipv sterke punten is waardeloos.

Mijn beide broers konden met het gangbare systeem erg weinig aangezien ze niet standaard zijn (1 dyslectie, 1 ADD). De ene is gaan werken-leren en heeft zich via certificaten omhoog gewerkt. De ander is prive onderwijs gaan doen maar uiteindelijk toch ten gronde gegaan door idiote verwachtingen van de maarschappij icm faalangst (langdurige burn-out).

Bij ons is het nog erger. Regelmatig vergelijken ze de resultaten van je kind met het klassegemiddelde |o
Hoe kan een heel systeem zo achterlijk opgebouwd zijn.

Een van mijn beste medewrkers in mojn vorige baan had een MBO niveau beroepsopleiding gedaan maar zijn werk en denk vermogen was van academisch niveau. Helaas was het hogere management te achterlijk om verder te kijken dan nutteloze papiertjes dus uiteindelijk is hij dan maar een bachelor gestart om verder te kunnen groeien. Echt triest dat sommige mensen alleen maar in hokjes kunnen denken -O-

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 18:38

Wat je zegt sizzle. Het schoolniveau word eigenlijk bijna altijd naar beneden bijgesteld.
Zo leren een heleboel leerlingen in bepaalde vakken ver onder hun niveau omdat ze in 1 (belangrijk) vak minder goed zijn. Lekker motiverend enzo.

Anyways,
In een poging weer ontopic te gaan:
Een bench zou eigenlijk gewoon bij alle kraampakketten in moeten zitten :')

Afbeelding

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 18:47

Ik zou hem dan wel iets verder weg zetten.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 18:48

Nu staat ie nog mooi in de plantenspuit-range.
Beetje opvoeding hoort er ook bij he

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 18:54

Hoe gaat het met je/ jullie mandy 98

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 19:48

Hahahaha, die bench :))

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 20:16

Zoeden ze niet rustiger blijven als je ze donker zet, met een paar grote handdoeken overheen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:02

Geprobeerd. Nee.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:07

Vuilniszak werkt beter denk ik :+

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:57

Luchtdicht verpakken dan maar? Of is dat niet kindvriendelijk genoeg?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:08

Opbokken, ik ben niet zes maanden zwanger geweest met alle ellende om het dan maar te verstikken. Zonde van alle energie :')

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:12

*prikt gaatjes in plastic om kroost van MB wat lucht te geven*

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:24

Sympathiek :')