Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 12:38

Moestuin :oo wat een bizarre dingen maken jullie mee zeg. Hoe is het afgelopen? Dief hopelijk betrapt? Lekker dan.. doe je daarvoor het hele seizoen je best voor een goede oogst.

Hier de pompoenen laatst wat mest gegeven, omdat er helemaal geen bloemen meer in kwamen. En ineens zo vier nieuwe pompoenen aan elke plant! Als die allemaal ontwikkelen, betekent dat zeker tien pompoenen van twee planten. Voor een eerste keer ben ik daar best trots op :D
Helaas wel de helft van de kolen verloren aan draaihartigheid. Vorig jaar nergens last van en dit jaar achter elkaar.. volgend jaar toch maar een net er overheen, hoewel ik dat niet mooi vindt staan.
Verder geen last van platen of ongedierte gelukkig. Wel een hele kudde merels die vakkundig de tuin omspitten. Op zich gezellig, maar helaas laten ze de zaaibedden en jonge plantjes niet links liggen. Heel rijtje worteltjes er uit getrokken. Ik heb nu een fijnmazig net over de zaaibedden liggen, maar dat kan natuurlijk niet blijven liggen tot de plantjes groot zijn.

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 14:58

Ik heb ook een haat-liefde relatie met de merels Amber. Maken altijd een zooitje van mijn zaaibedden..... Wat is draaihartigheid?

Succes met het opnieuw wecken van de pastasaus! Heb je ook een idee waarom het niet gelukt is bij die potten?

Moestuin.... echt te bizar voor woorden...

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:14

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 23:21

Ben ook wel benieuwd hoe het afgelopen is.

Kwam vandaag achter dat een deel van de stokbonen er geel bij hingen dus maar geplukt met dat ik een flinke partij tomaten heb liggen binnenkort. Witte bonen in tomatensaus maken dus. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:39

Geen politie meer gehoord. Straks maar eens een brief ophangen met het verzoek er af te blijven. Wij zijn bezig met een zelfpluk op te zetten (1 kilo oogsten voor jou zelf, 1 kilo voor ons) Dit jaar wouden wij dit al doen met de peren. Het zou ontzettend zonde zijn moest dit ons vertrouwen doen kelderen. Wij zijn echt wel van het delen maar dit moet niet nog eens gebeuren want dan stopt het voor ons ook direct. Het gaat niet enkel over wat fruit, maar ook over de aanplant, de cursus die je dan volgt om alles goed te kunnen verzorgen etc. Om dan weer een jaar te moeten wachten omdat iemand denkt er recht op te hebben. Nou….

Het klinkt wat dramatisch hoor, maar dit is gewoon een extra druppel. Je zou bijna denken dat wij in 1 of andere achterwijk wonen zoals de mensen hier doen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:18

Jeetje maar dat is toch ook belachelijk? Je gaat toch niet bij iemand anders ongevraagd fruit staan plukken? Ik kan echt niet begrijpen hoe zulke mensen denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:24

Ondertussen hebben wij wel best een goed idee wie het is. Dat is gewoon een apart iemand. Al sinds wij onze herder hebben is die boos. Toen hij nog pup was pakte ze haar hondje op en liep ze gillend voorbij: Hij gaat mijn hondje op eten! Ondertussen zijn wij 3 jaar verder en naaien ze de herder telkens op als ze langs komen: Wat ga je doen hé, wat ga je doen? En als hij dan blaft: Hou u maar kalm klo*tzak. Om dan hun hondje erop aan te sturen om terug te blaffen. Normaal reageren wij op de herder en hij kan beter en beter zijn rust bewaren. Maar ik gok zo maar dat hij de volgende keer rustig mag reageren. O:)

We gaan hem nu ook enkele dagen in het stuk tuin zetten waar het fruit staat. Hij beschermd zijn grond echt wel goed dus misschien durven ze dan niet meer omdat hij er zou kunnen lopen. Geen idee wat hierin eigenlijk de juiste aanpak is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:29

230 volt op het schrikdraad zetten? O:)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:25

Is die persoon helemaal besodemieterd.
Ik zou mooi de hond daar laten lopen en een bordje erbij me 'hier waak ik' en 'let op camerabewaking' oid. Heb je een camera?

Kreeg net een mail dat mijn Egyptische ui die ik in februari heb besteld, verzonden is *\o/*

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:01

*\o/* wij zijn ook eindelijk begonnen met inmaken....

Het resultaat van vandaag

6 potjes tomatensaus
6 potjes komkommer in zoetzuur
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 22:07

Dat zijn geen potjes meer hoor, maar potten. :+

Balen moestuin zou ook flinke prik op het hek zetten, maar mag geloof ik niet zomaar (in Nederland niet). Anders kijken of je zo'n kaukasische herder kan lenen dan heeft ze echt wat te piepen. :')

Was trouwens geloof ik nog een vraag over neusrot bij tomaten. Laat trouwens de aangetaste tomaat gewoon hangen en voor de rest gewoon voeding en goed water blijven geven.

Ben even op het moment niet lekker. Darmen lopen overactief te zijn.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:21

Beterschap Marcella :(:)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 12:10

Lekker bezig Lizy! Staat er nog meer op de planning?

Beterschap Marcella!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:50

Ik ben voor het eerst een echte compost hoop aan het starten. Nog best vermoeiend en warm :')

Had ergens hardhouten varkensstal roosters gratis gehaald, daar hebben we mooie bakken mee gemaakt en die ben ik nu aan het vullen met een lasagne van oude verteerde humus laag uit het bos, mest, hout as, acacia snoei, ander groen spul, wat smeerwortel en effective micro-organismen (EM).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:54

Goede moet nog wat kalk op de compost bak gooien. Die trouwens weer lekker gevuld begin te raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:33

amber15 schreef:
Is die persoon helemaal besodemieterd.
Ik zou mooi de hond daar laten lopen en een bordje erbij me 'hier waak ik' en 'let op camerabewaking' oid. Heb je een camera?

Kreeg net een mail dat mijn Egyptische ui die ik in februari heb besteld, verzonden is *\o/*

Nee, geen camera :) Veel succes met de ui!

Lizy29: Het is er aan te zien dat jullie een gezin van 5 zijn :D

Marcella: Herkenbaar. Prikkelbare darm hier. Al wat beter?

Prairy: Jij liever als ik in dit weer!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:41

Jep prikkelbare darm inderdaad gingen maanden goed en gisteren moest ineens alles leeg.

Zit nu te twijfelen of dat tomaatje bij de ham/kaas/ananas tosti wel zo'n goed idee was achteraf. Volgens mij was dat ook de reden waarom ik geen tomaat zo at. Maar dacht lekker gezond te doen. :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:23

Moonfight schreef:
Lekker bezig Lizy! Staat er nog meer op de planning

De tomaten beginnen nu langzaam aan te rijpen dus hopelijk nog heel veel tomatensaus. De sperziebonen zijn wel zo'n beetje klaar dus dat ligt schoongemaakt in de vriezer. Snijbonen zitten de eerste bloemen in dus hopelijk daar nog wat opbrengst van. En ik moet nodig mijn (fles)pompoen planten induiken en kijken waar daar de opbrengst is.
Prei en boerenkool groeit gestaag door maar dat blijft voorlopig lekker staan.

En dan hopelijk komende week tijd om een rondje bramen te plukken voor bramenjam/sap.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:26

Las laatste ook sperziebonen en snijbonen in tomatensaus. Ik hou het wel bij de witte bonen eerste portie heb ik nu klaar en gaat de vriezer in.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 22:06

Ja Marcella, dat aten we vroeger wel vaker: sperzieboontjes in tomatensaus met spekjes. Zo lekker! Nu eten we al een aantal jaar geen vlees meer en de perfecte vegan spekblokjes heb ik nog steeds niet gevonden. Ik vind er steeds een chemisch smaakje aan.
In de winter aten we dan spruitjes met tomatensaus en spekjes :P

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 22:29

Ik gooi regelmatig sperziebonen door mijn pastasaus voor wat extra bite en groenten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 23:05

Ik zie weer leuke dingen langskomen! Ingemaakt voedsel, nieuwe compostbak, leuk!
Ik zag vandaag dat hier de eerste Roma-tomaten verkleuren! En ik blijk twee patisson-planten te hebben. Ik heb een zakje verrassingszaad courgette en naast drie courgette-planten zitten er dus twee planten in die patissons maken. Ik kwam er per ongeluk eentje tegen die al flink groot was en verstopt in het gras buiten de bak groeide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 08:08

lizy29 schreef:
Ik gooi regelmatig sperziebonen door mijn pastasaus voor wat extra bite en groenten.

Hier doen wij door de pastasaus erwten en mais als wij hem gaan gebruiken voor lasagne :):)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 08:26

Door de pasta saus gaat hier ook een partij groente.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 21:51

Voor de gene die het leuk vinden, morgen zitten wij het tv programma Binnestebuiten op NPO2. Het gaat over hoe wij (gedeeltijk) zelfvoorzienend leven op ons boerderijtje. De uitzending start om 19:05