Polarize schreef:Zou het ook een gevoeligheid voor histamine kunnen zijn? Volgens mij heeft vers over het algemeen een lager histamine gehalte en dat marcella daardoor vers wel kan hebben en het ingevroren/bewerkte niet. Kan ook zijn dat ik volledig onzin zit te vertellen hoor, maar ik had het er toevallig met iemand anders over van de week
Bij onder andere MCAS en/of histamine intolerantie kan dat inderdaad voorkomen.
Ik heb de MCAS pech en bij mij speelt dit ook.
Naast een berg andere typische MCAS dingen.
Dus het bestaat inderdaad echt.
Heel vers diepvries gaat bij mij wel goed meestal, maar maaltijden op dag 2 of 3 bijvoorbeeld meestal minder goed.
Zeer vers invriezen soms weer wel.
Maar dat is ook wel een beetje eigen aan MCAS. Kan gruwelijk grillig zijn.
(Buiten voedsel een enorme stapel aan andere intoleranties in mijn geval. Geen daarvan ernstig genoeg om full blown allergie te kunnen noemen, alleen de pest is wel dat het stapelt in mijn geval.
Een klein stukje ei kan ik handelen, een klein beetje ui ook, paprika, varkenvlees, rookaroma dito.
Maar krijg ik er teveel van binnen, of een beetje van a, een beetje van b en een beetje van c dan gaat het wel fout. Erg ingewikkeld om goed uit te zoeken waar de intoleranties dan precies zitten, omdat je de ene keer dus wel reageert op a en de andere keer (als er niet al stapeling is) niet.
En dit werkt niet alleen met voedsel, maar ook met bepaalde geuren, bepaalde dingen op de huid etc etc.
Stress laat het stapelen sneller de threshold bereiken.
Dikke puzzel dus met in mijn geval soms reacties op darmen, huid, longen, slijmvliezen, blaas, etcetera etcetera