Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 22:19

Cer schreef:
Ik kan me een klein beetje voorstellen dat als je echt heel erg op zag tegen weer dragen van een mondkapje en de regels zeggen “qr code en geen mondkapje” dat je dan denkt “jeej” en als je vrijwilligerswerk het dan precies andersom doet, wat niet volgens de regels is en dat heel kort van tevoren zegt zodat je ook niet meer kan weigeren dat je dan denkt “ja sjees hee”

Maar misschien begrijp ik t niet goed ?

Je begrijpt het precies goed!

Ik draag netjes een mondkapje waar het volgens de regels moet. Hier moest het niet en dan baal ik daar van idd. Helemaal omdat dat mondkapje er dan is, zodat mensen zonder qr code binnen kunnen.
En ik heb enorm in dubio gezeten, want ergens had ik me vast willen houden aan mijn principes. Maar aan de andere kant keken mijn kinderen hier zo naar uit. En dat gaat nu echt even voor. Ik en mijn dochter hebben netjes een qr. Dus wij doen niemand kwaad en lopen zelf geen gevaar.

Ik heb gewoon enorm last van de mondkapjes. Na een werkdag heb ik 1,5 dag klachten die zelfs zouden kunnen passen bij Corona. Dat frustreert mij. Helemaal als ik tabellen zoals hierboven zie en je dus duidelijk kunt concluderen dat er veel patiënten uit het ziekenhuis hadden kunnen blijven als ze gevaccineerd zouden zijn.

Vanuit die frustratie heb ik iets van “gooi alles maar open”. Maar net als Suzanne zegt ga je daar de zorg extreem mee overbelasten, ook psychisch en is dit natuurlijk ook geen haalbare en wenselijke situatie.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 22:25

pmarena schreef:
Vayo, ik snap hoe je redeneert en heb daar ook wel begrip voor :j

Maar ook ik vind het wel wat dubbel om te lezen wanneer iemand (simpel gezegd) steeds roept dat die anderen niet zo moeten zeuren en zich gewoon moeten vaccineren om besmettingen te voorkomen. Terwijl je zelf liever geen mondkapje wilt dragen (snap ik) maar dat toch ook besmettingen kan voorkomen.

En uitspraken als geen zin hebben in maatregelen voor de hele groep / doe dat maar voor het groepje dat de zorg verhoudingsgewijs het zwaarste belast...dat doet mij best wel denken aan de mensen die geen prik willen omdat zij verhoudingsgewijs weinig risico lopen, die zeggen dan ook van laat de mensen maar prikken die een groter risico lopen en laat ons met rust.

Het is edegenen zeggen die niet willen prikken, waar je dan weinig respect voor op lijkt te kunnen brengen. En dat zie ik bij meer mensen, dat ze zelf niet in de gaten lijken te hebben hoe dit op elkaar lijkt Y;(

Met het grote verschil dat ik geen mondkapje wil dragen, maar dit wél netjes doe op plaatsen waar het verplicht is.
Hier was een qr verplicht en mondkapje niet en daar voldeed ik netjes aan.

En vergeet niet dat ik op werkdagen 8 uur met een mondkapje loop waarbij ik soms maar 15 min “pauze” (reistijd zonder mondkapje) heb. Wij hebben te weinig personeel en kunnen het ook niet meer aan. En na een werkdag ben ik 1,5 dag echt niet lekker en heb klachten die kunnen passen bij Corona. En dat overlapt met werk, dus ik voel me het grootste deel van de week niet goed. Ik maak me zorgen of dit geen kwaad kan voor mijn gezondheid.
Zwart wit zorgt een mondkapje er bij mij voor dat ik me 2-3 keer per week zou kunnen laten testen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 22:29

ruitje schreef:
Het is ook niet dat ik dat niet snap, want dat snap ik wel.

Maar ik roep niet heel hard dat anderen iets moeten ( verplicht vaccineren) of dat ik zelf geen zin meer heb in maatregelen.

Het was eigenlijk een beetje voortborduren op de pagina hiervoor, waarin het over stallen ging. Daarin gaf ik eigenlijk aan dat mensen vooral vinden dat 'anderen' zich aan de regels moeten houden.

Dit vind ik daar een voorbeeld van :o . Zeggen dat een ander zich moet laten vaccineren maar zelf zonder QR controle en zonder mondkapje in een kantine staan.... Ondanks dat ik de situatie dus echt wel begrijp, ja, dat vind ik wat 'krom' . Anderen regels op willen leggen maar je zelf niet aan de regels houden :o .

Ik bedoelde vooral dat het niet alleen stal huurders zijn die zich niet aan maatregelen willen houden, maar soms ook andersom. Daar was mijn post eigenlijk een aanvulling op.

En “anderen regels op willen leggen, maar je zelf niet aan regels houden” gaat nergens over. Ik ben netjes in bezit van een qr code dus ik heb me prima aan de regels gehouden.

Ik vind het vooral krom dat de zorg vooral overbelast is door de groep niet gevaccineerden en dat hierdoor iedereen maatregels opgelegd krijgt.
Ik wil anderen niet opleggen zich te laten vaccineren als ik hier zelf geen last van heb. Maar dat heb ik wel. Ik zit straks weer in een lock down doordat er teveel mensen onnodig in het ziekenhuis liggen.

Maar wij zijn het gewoon niet helemaal met elkaar eens en dat is ook gewoon prima.

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 22:37

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 22:46

Wat zijn de regels voor stallen eigenlijk? Ik heb geen flauw idee gezien ik voorlopig niet naar buiten mag ..

Maar als de regels QR code bevat, dan is dat de regel toch?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 22:47

Zit naar nieuwsuur te kijken.
Van de gevaccineerden die in het ziekenhuis komen zijn de meesten van de ouderen die het eerst gevacineerd zijn.
Waarom maken ze dan geen haast om die met spoed een boostershot te geven inplaats van de ongecacineerden die er eigenlijk niet op zitten te wachten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 22:52

Vind ik ook.
Als je ziet hoe snel dat gaat met griepprik. Nu dezelfde mensen maar met de booster.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 22:55

Loretta schreef:
Zit naar nieuwsuur te kijken.
Van de gevaccineerden die in het ziekenhuis komen zijn de meesten van de ouderen die het eerst gevacineerd zijn.
Waarom maken ze dan geen haast om die met spoed een boostershot te geven inplaats van de ongecacineerden die er eigenlijk niet op zitten te wachten.

Nou inderdaad, kom maar op met die boosters. Zo snel mogelijk. Eerst de kwetsbaren en zorgpersoneel en op een bepaald punt voor iedereen.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 23:08

Het valt me op dat er heel verschillend met de regels en controle omgegaan wordt. Bij ons in de regio (Eindhoven en omgeving) wordt het ctb heel strikt gehandhaaft. Je wordt dus gecontroleerd aan de deur, inclusief id bewijs. Gezien dat 1 iemand uit een gezelschap voor ons bij mc Donalds geweigerd werd omdat ze geen id bewijs bij zich had, wel qr code.
Nu zijn we een weekend in Drenthe en daar wordt gewoon veel minder streng gecontroleerd……vandaag geluncht in een horecagelegenheid waar niet eens gevraagd werd naar het ctb. Andere locaties vroegen alleen om de qr en niet om id bewijs. Ik heb echt moeite met het totaal niet controleren merk ik. Ik zit me op dit moment nog af te vragen of we niet op hadden moeten stappen >;)

Vwb boosters……kom maar door hoor. Geen enkel probleem mee.
Weet iemand trouwens hoe het zit als je met Janssen bent gevaccineerd? Die geeft sowieso al een lagere beschermingssgraad dan bv Pfizer. Zou je al mogen laten boosteren als je Janssen gehad hebt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 23:09

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 23:11

@robeer: ook in Eindhoven en omgeving is het al wisselend. Toen ik van de week ging eten werd nergens naar gevraagd, maar een half uur later stond er een rij bij de coronacheck van de bioscoop.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 23:29

Oh echt……hmmmm wat is de waarde dan nog van het ctb?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 23:31

Dat ligt niet aan het CTB, maar aan de handhaving ervan...

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 23:36

Dat klopt maar daarmee indirect aan de waarde van het ctb :')
Wat is immers de waarde als niemand er om vraagt……dan maakt het niet uit of je je wel netjes je best doet of niet.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 23:58

Mits het binnen de regels past mag een bedrijf zijn of haar eigen huisregels handhaven. En daar heb je je gewoon naar te schikken of je wilt of niet.

Uitzonderingen daargelaten

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 00:07

Een horecagelegenheid die het ctb niet controleert bij gasten is niet binnen de regels……..

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 00:11

Ik vindt de regels nu ook maar vaag , en volg het helemaal niet meer. Ene keer wel een bewijs , andere keer wel mondkapje. Het lijkt wel of elk bedrijf , vereniging , sportclub , winkel of wat dan ook soms ook een beetje eigen regels aan het maken zijn. Vindt het maar knap lastig wat wel en nu niet meer mag.

Ik lees nu ook meer dat blijkbaar op pensionstallen voor paarden een QR-code kan worden gevraagd. Mij is alleen onduidelijk wat voor soort bedrijven met paarden ervoor in aanmerking komen.

Zelf sta ik op een pensionstal waar alles letterlijk buiten is voor mij. Geen binnenbak , en mijn paarden staan 24/7 buiten. Er is wel een plek binnen om je paard op te zadelen , maar daar kunnen we toch niet met 5 man staan , met 3 is het al krap. En meestal ben presteer ik het altijd om alleen op stal te zijn omdat het heel kleinschalig is. Daarbij is er ook nog keuze om buiten op te zadelen.

Zie nu allemaal oproepen voorbij komen van mensen die met spoed een stalling zoeken voor hun paard omdat ze geen QR-code hebben.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 00:16

Zebrastreep schreef:
Zelf sta ik op een pensionstal waar alles letterlijk buiten is voor mij. Geen binnenbak , en mijn paarden staan 24/7 buiten. Er is wel een plek binnen om je paard op te zadelen , maar daar kunnen we toch niet met 5 man staan , met 3 is het al krap. En meestal ben presteer ik het altijd om alleen op stal te zijn omdat het heel kleinschalig is. Daarbij is er ook nog keuze om buiten op te zadelen.

Zie nu allemaal oproepen voorbij komen van mensen die met spoed een stalling zoeken voor hun paard omdat ze geen QR-code hebben.

Als je particulier staat is het makkelijker. Tenzij die persoon natuurlijk regels op stelt.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 00:17

robeer schreef:
Een horecagelegenheid die het ctb niet controleert bij gasten is niet binnen de regels……..

Daar heb ik het toch niet over?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 00:18

De regels zijn inderdaad niet duidelijk en het is ook met of een pensionstal onder privé terrein valt of niet. Hoe is het op jullie stallen met binnenbak en lessen binnen geregeld? Hier krijgen we de regel dat binnen lessen dus nu niet mag..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 00:33

HorseTimeXL schreef:
De regels zijn inderdaad niet duidelijk en het is ook met of een pensionstal onder privé terrein valt of niet. Hoe is het op jullie stallen met binnenbak en lessen binnen geregeld? Hier krijgen we de regel dat binnen lessen dus nu niet mag..

Daarnaast moeten de onduidelijke regels ook maar even in 3 dagen geimplementeerd worden. Vooral da jojo beleid veroorzaakt veel onrust.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 09:57

Loretta schreef:
HorseTimeXL schreef:

Daarnaast moeten de onduidelijke regels ook maar even in 3 dagen geimplementeerd worden. Vooral da jojo beleid veroorzaakt veel onrust.

Precies.
Ook leuk, ons dorpshuis. Op het ene moment zijn we binnensport locatie, dus QR code check. Op het andere moment verhuren we vergaderruimte en zijn we formeel geen publieke binnenruimte, dus mondkapje verplicht.
En dan zijn er nog vrijstellingen voor activiteiten voor ouderen, waardoor geen van beide hoeft. Leg dat maar eens uit :')
Niet te doen gewoon.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:17

robeer schreef:
Het valt me op dat er heel verschillend met de regels en controle omgegaan wordt. Bij ons in de regio (Eindhoven en omgeving) wordt het ctb heel strikt gehandhaaft. Je wordt dus gecontroleerd aan de deur, inclusief id bewijs. Gezien dat 1 iemand uit een gezelschap voor ons bij mc Donalds geweigerd werd omdat ze geen id bewijs bij zich had, wel qr code.
Nu zijn we een weekend in Drenthe en daar wordt gewoon veel minder streng gecontroleerd……vandaag geluncht in een horecagelegenheid waar niet eens gevraagd werd naar het ctb. Andere locaties vroegen alleen om de qr en niet om id bewijs. Ik heb echt moeite met het totaal niet controleren merk ik. Ik zit me op dit moment nog af te vragen of we niet op hadden moeten stappen >;)

Hangt er echt van af waar je komt. McDonalds is vrij streng, maar dat is dan ook de enige plek in de regio Eindhoven waar ze om ID vroegen. Oja en bij Glow :)* .
Verder is er bij mij lang niet overal naar gevraagd.

Wat betreft stallen en rijterreinen is het inderdaad vaag. Antwoord van de KNHS is vooralsnog "Bel de gemeente of je een binnensportlocatie bent". Die zeggen waarschijnlijk dat bijna alles een binnensportlocatie is _O- .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:18

Dat is hier wel zo, alles wat je de gemeente vraagt zorgt ervoor dat je met strenge regels te maken krijgt. Dus ik vraag het meestal liever niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:22

Wat een ontzettende vreemde redenatie zeg. Hier in de omgeving hebben veel stallen al gebeld en hebben ook veel pension stallen keurig gehoord ze geen sportlocatie zijn en het dus niet nodig is. Betreft 4 verschillende gemeenten.