Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:53

Gini schreef:
Ik snap juist niet dat -anno 2022- de meeste kleinere winkels, boetieken, specifieke winkels,... zo vasthouden aan de openingsuren 10-17u of in het beste geval 9-18u. Ik denk dat de bakker die beslist van 16u tot 22u open te doen, best nog wel eens goede zaakjes zou kunnen doen.

Personeelskosten?

Arbeidstijdenwet geldt ook voor winkeliers, zelfs voor de eigenaar (waarbij we de administratie en achtergrondtaken voor het gemak even "vergeten") waarmee je niet ongelimiteerd je toko open kunt gooien.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:59

Urbanus schreef:
Maar werk jij onregelmatig?

Dat deed ik wel, toen ik fulltime werkte ja

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:02

Wij hadden een winkel die zondag en maandag dicht was. De andere dagen van 10 tot 17, maar woensdagmiddag dicht vanaf 1 uur. Die heeft het eerlijk gezegd niet lang volgehouden, want te weinig klanten. Sowieso is 17 uur een best lastige tijd, maar dan ook nog woensdag middag dicht was hier echt niet handig.

Aan de andere kant zouden sommige winkels wel andere tijden willen, maar krijgen geen toestemming. Het is hier een enorme heisa geweest om de intratuin die zondag open wilde. Zwaar gelovig dorp en officieel valt het onder ander dorp, maar voor de bewoners niet. Dat is een lange tijd van bezwaren geweest, maar intratuin heeft wel gewonnen.

Maar verder, geen koopavond, geen zondagen en allemaal 17 of 18 uur dicht. (Maar wel blauwe zone met een koopavond :+ ) dus er zijn verschillende winkels al weggegaan.

Veel mensen gaan naar andere dorpen voor alles, meer winkels bij elkaar, betere bevoorrading (vrijdag en zaterdag is heel veel leeg en wordt pas heel laat bij gevuld op zaterdag) en betere openingstijden. Blijft zo beetje een vicieuze cirkel waardoor steeds meer dicht gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:04

UO: al die extra openingsuren hoeven echt niet. Misschien is het in grote steden anders, maar in dit Belgische dorp is de supermarkt maandag 13-19 open, dinsdag tem vrijdag 8u30-19, zaterdag 8u30-18 en zondag 8u30-12. Meer dan tijd zat om je spullen te halen vind ik. En ja, ik heb jaren met wisselende shiften gewerkt en nu ik weer voltijds werk zijn er ook dagen dat ik met werktijden nooit weet of ik tijdig doordeweeks om boodschappen kan.

Daar hou je dan gewoon rekening mee. Ipv elke dag heen en weer te rennen maak je een weekplanning of zorg je voor genoeg spul in de vriezer en doe je daar je inkopen naar. Makkelijk zat. Er is een dorp verder een supermarkt die wel tot 20u open is, maar daar neem ik echt niet speciaal de auto voor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:13

Tot 19u en zondagvoormiddag open noem ik eigenlijk ook al wel 'extra open'. Meer moet het soms niet zijn, maar specifieke winkels die maar tot 17-18u open zijn, dat zijn vaak de winkels die ik vervang door online shoppen.

@ikke: ja, regeltjes, snap ik.

MyWishMax

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:16

Zelfs op zondag open vind ik al extra. := dan heb je 7 dagen om boodschappen te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:21

Doen ze niet allemaal, en als ze het doen maar een halve dag (voormiddag). Maar dat maakt wel dat ze dan op maandag ook een halve dag gesloten zijn.
En op vooravond van kerst en nieuw sluiten ze vaak om 17u. Heel erg fijn als je die dag zelf gewoon ook tot 17u moet werken

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:27

Ik snap de behoefte om voor anderen te bepalen wanneer ze boodschappen moeten doen en of ze hun winkel wel of niet open mogen hebben op bepaalde tijden niet zo… laat mensen hun leven toch invullen zoals ze dat wensen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:28

Varekaj schreef:
Doen ze niet allemaal, en als ze het doen maar een halve dag (voormiddag). Maar dat maakt wel dat ze dan op maandag ook een halve dag gesloten zijn.
En op vooravond van kerst en nieuw sluiten ze vaak om 17u. Heel erg fijn als je die dag zelf gewoon ook tot 17u moet werken

Ze moeten inderdaad niet allemaal 24/7 open zijn, maar een beetje kunnen afwijken van die standaard-kantoortijden is gewoon leuk. Zondagvoormiddag open is leuk. Dat ze daardoor maandagvoormiddag gesloten zijn, maakt dan op zich helemaal niets uit. Moest je toch nog iets nodig hebben, ga je in de avond, want dan is die heerlijk tot 19u (en dus ruim na kantoortijd) nog open.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:35

Ik snap wel waarom er regels zijn.
Mensen met een winkel willen ook graag een priveleven en je hebt eigenlijk maar 1 dag in de week vrij (zondag, want maandagochtend besteed je vaak alweer aan winkelzaken)

Dichtlaten wanneer je geen zin hebt klinkt leuk, maar het is ook je bron van inkomsten en als de rest allemaal open is, is dat gewoon geld verlies.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:35

996981 schreef:
Ik snap de behoefte om voor anderen te bepalen wanneer ze boodschappen moeten doen en of ze hun winkel wel of niet open mogen hebben op bepaalde tijden niet zo… laat mensen hun leven toch invullen zoals ze dat wensen.

Ja precies :=

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:40

Sunnda schreef:
Mensen met een winkel willen ook graag een priveleven en je hebt eigenlijk maar 1 dag in de week vrij (zondag, want maandagochtend besteed je vaak alweer aan winkelzaken)

Dichtlaten wanneer je geen zin hebt klinkt leuk, maar het is ook je bron van inkomsten en als de rest allemaal open is, is dat gewoon geld verlies.

Want eigenaren staan zelf tijdens de openingstijden altijd in de winkel? :+

Daarnaast brengt het ondernemerschap offers met zich mee. Als je daar niet tegen kunt, moet je in loondienst gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:49

996981 schreef:
Sunnda schreef:

Daarnaast brengt het ondernemerschap offers met zich mee. Als je daar niet tegen kunt, moet je in loondienst gaan werken.
In het geval van kleine ondernemers vaak wel, ja. Ouders van een vriend van mij hebben een groentenzaak en die staan inderdaad altijd (ook) zelf in de winkel. Dat ondernemerschap offers met zich meebrengt, betekent niet dat die mensen zich dan maar helemaal moeten opbranden omdat de maatschapij aan hun "instant satisfaction" kick moet komen. En het zijn niet alleen de ondernemers zelf die extra moeten werken als ze 7 dagen in de week open willen, wat denk je van de mensen die in, jawel, loondienst werken bij de leveranciers? Ook dat brengt kosten met zich mee en gaat de consument die betalen? Nah.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:05

Mkango schreef:
996981 schreef:

In het geval van kleine ondernemers vaak wel, ja. Ouders van een vriend van mij hebben een groentenzaak en die staan inderdaad altijd (ook) zelf in de winkel. Dat ondernemerschap offers met zich meebrengt, betekent niet dat die mensen zich dan maar helemaal moeten opbranden omdat de maatschapij aan hun "instant satisfaction" kick moet komen. En het zijn niet alleen de ondernemers zelf die extra moeten werken als ze 7 dagen in de week open willen, wat denk je van de mensen die in, jawel, loondienst werken bij de leveranciers? Ook dat brengt kosten met zich mee en gaat de consument die betalen? Nah.

Niemand verplicht die mensen open te gaan. Niemand verplicht ze zelf in de winkel te staan. Dat zijn keuzes. Net als voor de mensen die in loondienst bij de leveranciers werken. Ook dat is een keuze. Als je daardoor opgebrand raakt past die keuze waarschijnlijk niet bij je. Dan zul je andere keuzes moeten maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:11

Mkango schreef:

Maar het meest storend aan dit hele verhaal is dat de grootgrutters ermee begonnen zijn (die halen hun marges wel; wet van de grote getallen) en dat de kleine ondernemer feitelijk op die manier uit de markt gedrukt is!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:18

Ik vind menstruatieondergoed echt super ranzig. En don't get me started over de menstruatiebikini, echt, als ik daar iemand mee zie lopen deze zomer ga ik huilen op mijn strandbedje. |(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:19

Ik zweer bij menstruatieondergoed :D. Het zit lekker, broeit en plakt niet en is milieuvriendelijker dan maandverband en tampons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:21

ikke schreef:
Mkango schreef:

Maar het meest storend aan dit hele verhaal is dat de grootgrutters ermee begonnen zijn (die halen hun marges wel; wet van de grote getallen) en dat de kleine ondernemer feitelijk op die manier uit de markt gedrukt is!
Precies. En het is inderdaad niet zo dat het ook bakken meer geld oplevert - de mensen die om kwart voor 8 binnenkomen als je om 8u sluit, komen nu om kwart voor 10 als je om 10u sluit.

996981 schreef:
Niemand verplicht die mensen open te gaan. Niemand verplicht ze zelf in de winkel te staan. Dat zijn keuzes. Net als voor de mensen die in loondienst bij de leveranciers werken. Ook dat is een keuze. Als je daardoor opgebrand raakt past die keuze waarschijnlijk niet bij je. Dan zul je andere keuzes moeten maken.
Ga jij maar 7 dagen per week, de klok rond werken dan, als het allemaal zo makkelijk is. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:26

Mkango schreef:
996981 schreef:
Ga jij maar 7 dagen per week, de klok rond werken dan, als het allemaal zo makkelijk is. :)

Ehm, daar vindt de arbeidsinspectie wat van......
Iets met een wet van 60 uur (of daar omtrent) maar dan nog, ook met die grens, veel succes.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:26

Mkango schreef:
996981 schreef:

Dat heb ik tot de geboorte van onze dochter gedaan :D mijn partner doet het nog steeds. Als eigen ondernemer in de paarden zonder personeel werk je 7 dagen in de week. Het niet hebben van personeel is een bewuste keuze. nu heb ik er bewust voor gekozen dat niet meer te doen. Overigens heb ik nergens gezegd dat het makkelijk is? Ik heb gezegd dat het keuzes zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:27

Paarden zonder personeel vind ik ook wel van iets andere orde dan een winkel mét personeel, maar dat ben ik.

ikke schreef:
Iets met een wet van 60 uur (of daar omtrent) maar dan nog, ook met die grens, veel succes.
Niet als je voor jezelf werkt. ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:28

ikke schreef:
Mkango schreef:

Onzin.

“Er zijn geen regels voor werktijden en rusttijden voor u als zzp'er. Behalve als er een gezagsverhouding is tussen de opdrachtgever en u. Dan geldt de Arbeidstijdenwet wel.”

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:28

Mkango schreef:
Paarden zonder personeel vind ik ook wel van iets andere orde dan een winkel mét personeel, maar dat ben ik.

ikke schreef:
Niet als je voor jezelf werkt. ;)

Want? Beiden moeten blijkbaar 7 dagen per week werken

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:30

Die beveiliger kost de winkelier ook geld.
En die zijn er ook bijna geen meer te vinden.
Wat ik begrijp. Met 12 euro bruto per uur uitgescholden worden of erger. Zonder iets om je ook maar te kunnen verdedigen.
Op kl0te tijden omdat er wat jammeraars zijn die hun boodschapjes niet voor 20.00u in huis kunnen halen.

En ja die diensten moet je gewoon draaien hoor.
Je kan echt niet zeggen ik doe de avond of de nacht niet.

Been there done that...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:32

996981 schreef:
Mkango schreef:

Want? Beiden moeten blijkbaar 7 dagen per week werken
Andere mentale belasting, andere bedrijfsvoering. :)*