Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:08

gerlindie schreef:
Wij hebben een geitje gevild, nu is de huid heel mooi ingedroogd, maar niet soepel.
Is er een manier om het wel soepel te krijgen, zonder het te leerlooien?
Of is leerlooien echt de enige manier om een zacht kleedje te krijgen?

Als je facebook hebt kun je het even vragen op pagina's zoals Taxidermie Nederland. Die hebben ongetwijfeld tips&tricks.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:18

IsaCalixa schreef:
Hoi, ik heb een vraag over college geld bij hogescholen.. Ik had gehoord dat als je enkele maanden studievertraging hebt, dat je dan alleen voor die maande hoeft te betalen.. en als je teveel hebt betaald dat je de resterende maanden terug krijgt.

Op de site van rijksoverheid staat dat je het alleen terug krijgt in je eerste jaar of als je je inschrijft voor een andere studie.. maar ik ben daarna gewoon afgestudeerd.. dus ik vind het wat verwarrend :')

Weet iemand hoe dat zit? Of je het ook terug kan krijgen als je later afstudeert?

Ik zou gewoon maandag even Duo bellen, want ik zou het zelf ook niet weten en zij kunnen je een antwoord geven wat sowieso klopt.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 23:08

IsaCalixa schreef:
Hoi, ik heb een vraag over college geld bij hogescholen.. Ik had gehoord dat als je enkele maanden studievertraging hebt, dat je dan alleen voor die maande hoeft te betalen.. en als je teveel hebt betaald dat je de resterende maanden terug krijgt.

Op de site van rijksoverheid staat dat je het alleen terug krijgt in je eerste jaar of als je je inschrijft voor een andere studie.. maar ik ben daarna gewoon afgestudeerd.. dus ik vind het wat verwarrend :')

Weet iemand hoe dat zit? Of je het ook terug kan krijgen als je later afstudeert?

In mijn geval studeerde ik in mei af. Het collegegeld wat ik teveel had betaald voor de resterende maanden is toen automatisch terug gestort.

Zou kijken naar de website van je school ipv bij duo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 00:24

IsaCalixa schreef:

Tenzij je tussen juni en augustus afstudeert, krijg je de resterende maanden inderdaad gewoon teruggestort. Maakt niet uit of je in je eerste jaar, tweede jaar of tiende jaar zit. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:13

Is het nodig om een balkon te laten checken of het nog goed en veilig is qua constructie, en zo ja hoe of door wie kan je dat laten doen?

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 17:51

Door een bouwtechnischkeuringsbureau denk ik.

poes

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 20:39

Volgens mij niet verplicht?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 20:45

poes schreef:

Nee, maar stel je koopt een huis en het heeft een balkon. Mag je er dan vanuit gaan dat het bouwtechnisch nog correct is, of is het zorgvuldiger om dat zelf te laten checken?

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 20:52

Dat zou ik altijd laten doen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 22:15

Nikass schreef:
poes schreef:

Nee, maar stel je koopt een huis en het heeft een balkon. Mag je er dan vanuit gaan dat het bouwtechnisch nog correct is, of is het zorgvuldiger om dat zelf te laten checken?

Als het geen recent gebouwd huis is zou ik het laten controleren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 22:37

Dank jullie wel.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:19

Ik was wat aan t rondkijken gezien ik met regelmaat een koortslip heb. Nu kwam ik ‘herpotherm’ tegen wat, als je er optijd bij bent, de koortslip enorm onderdrukt

Zal dit echt werken?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:42

PanamaD schreef:
Ik was wat aan t rondkijken gezien ik met regelmaat een koortslip heb. Nu kwam ik ‘herpotherm’ tegen wat, als je er optijd bij bent, de koortslip enorm onderdrukt

Zal dit echt werken?

geen idee, maar de waterpokkenzalf van dokter Leenaarts doet dit wel, ik heb regelmatig gordelroosuitbraakjes (ook herpes virus) her en der en als ik die zalf (een soort kleiachtig iets) erop smeer, is het met een dag weer weg

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 10:44

Ik vraag mij af een zwartrijder die geen ID-kaart mee heeft volledig wordt gefouilleerd door de politie. Ook als hij/zij dan plots wel identificatie kan laten zien.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 10:46

Kookaburra schreef:
Ik vraag mij af een zwartrijder die geen ID-kaart mee heeft volledig wordt gefouilleerd door de politie. Ook als hij/zij dan plots wel identificatie kan laten zien.

De kans bestaat dat ze je gewoon meenemen.
Het valt en staat vaak met hoe je, je gedraagt.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 10:58

lenaa_tje schreef:
Kookaburra schreef:

De kans bestaat dat ze je gewoon meenemen.
Het valt en staat vaak met hoe je, je gedraagt.

Dat idee had ik dus ook. Top!
Dan handel ik in het vervolg weer hetzelfde. Ik zag laatst een zwartrijder drugs verstoppen en kon dit vertellen aan de conducteur zonder de situatie te escaleren. Politie heeft inderdaad drugs gevonden ;)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 11:34

meintje schreef:
Door een bouwtechnischkeuringsbureau denk ik.

Toch heeft zo’n keuring 8 van de 10 keer te weinig inhoud. Soms zijn ze zelfs lachwekkend simpel. Dat ik mij afvraag wie daar in Hemelsnaam ook nog betaald heeft. Moet de betaler wel echt een totaal A technisch persoon zijn. En links niet van rechts kunnen onderscheiden.

Enkele vond ik wel oké. Maar man wat heb ik een hoop troep voorbij zien komen.

Dus voor diegene die dat zoekt; geef ook gericht opdracht om bepaalde punten te onderzoeken en ga niet uit van de goedkoopste offerte.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:13

Ik dacht gisteren goed bezig te zijn door biologische knoflook te kopen ipv gewone knoflook met China als land van herkomst.
Zie ik, eenmaal thuis gekomen, dat de biologische knoflook óók uit China komt.
Hoe kan knoflook wat de halve wereld over is gesleept nou biologisch zijn? 8)7

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:15

Biologisch zegt iets over de manier van kweken en het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Niet over duurzaamheid.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:09

Is er hier toevallig iemand thuis in het Vlaamse arbeidsrecht (als Nederlander gaat er een wereld voor me open :+ )?
Bij de wet van 31 december 2013 (de eenheidsstatuut tussen arbeiders en bedienden inzake opzegtermijnen en de carenzdag en begeleidende maatregelen) hebben ze gelijke opzegtermijnen ingesteld voor arbeiders en bedienden en motiveringsplicht van het ontslag voor beiden (op verzoek), maar vervolgens vind ik verschillende artikelen die dat weer tegenspreken en ik geloof dat ik nu de draad een beetje kwijt ben.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:19

Voor je werkperiode voor 1 januari 2014 geldt de oude regeling, vanaf 1 januari 2014 de nieuwe.

Als je dus vb hebt gewerkt van 2008 tot 2020 moet het opdelen in 2: 2008-2014 en 2014-2020 om de duur van de opzeg te berekenen.

Dat is de basis, maar blijkbaar is er nog een verschil of je voor of na 2012 bent begonnen.

Ik denk dat deze website het best zal zijn:
https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... komst-voor
Je moet even klikken op de situatie die op jou van toepassing (arbeider = werkman)

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:35

Dankjewel!

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:56

Een beetje een aparte vraag, maar ik kan het nergens vinden. De afgelopen weken heb ik het gevoel alsof ik een soort paniekaanvallen heb. Niet dat ik me angstig of paniekerig voel, maar wel dat mijn hart (te) snel klopt en dat ik een vreemde ademhaling heb. Op dat soort momenten krijg ik ook het gevoel alsof er "vocht in mijn longen" zit. Ik kan het niet echt uitleggen, op dat soort momenten kan ik ook echt hoesten en dan zo'n natte hoest hebben zeg maar.

En dan gaat dit na zo'n half uurtje weg en dan heb ik nergens meer last van. Ik denk dat het een soort paniek aanval achtig iets is, al zou ik niet weten waarom. Er is niets waar ik gestrest over ben momenteel. En ik voel me op dat soort momenten op z'n hoogst heel licht nerveus, en een beetje geërgerd omdat ik denk: 'ugh here we go again :roll:, whatever"

Herkent iemand dit? Weet iemand of dit een normaal symptoom is van een paniek aanval, of toch iets anders.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:21

Hier zou ik mee naar de huisarts gaan. Hier ga je op een random-vragen topic op een paardenforum geen volledig sluitend antwoord op vinden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:28

Hmm vind dat niet klinken als een paniekaanval. Zeker in combinatie met vocht bij je longen (of in iedergeval dat gevoel) zou ik het even laten controleren bij de HA.
Dat zal heel lastig worden als je het maar af en toe hebt maargoed