Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:22

Ahh super. Dus als ik mijn "normale" pastasaus (zonder vlees) zo maak kan ik dat zo in de potten doen en wecken zonder nog een extra zuur toe te voegen? :D
Ik zal er normaal gezien nog courgette, paprika, ui, knoflook en kruiden bij doen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 13:25

Precies! :)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:33

Ohh damn. Een kind kan de was doen dus! :D Ik was super moeilijk aan het denken blijkbaar.

En kwa pan, ik heb geen weckketel, we hebben hier beneden een pan die denk ik goed is ervoor. Ik las dat als je niet zo'n rek hebt je ook een vaatdoek/theedoek op de bodem van de pan kan leggen. Maar hoeveel water moet er in de pan? Ik zie soms dat ze 2/3 onder staan en soms dat ze 2 lagen doen en de onderste dus compleet onder staan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:37

Ik heb mijn pasta saus gewoon heet in heet gedaan, en dat trok prima vacuüm. Dus hete saus in hete gesteriliseerde potten en deksels.

Onwetendheid kan soms best handig zijn :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:50

Heet in heet op die manier gebruik ik eigenlijk alleen voor grote maaltijd porties die binnen een week op gaan (bewaren in koelbox). Scheelt nl ruimte in de vriezer en ik vindt de smaak beter. Maar wel opletten, vacuum blijft niet altijd goed/lukt niet altijd. Geen probleem voor deze toepassing, maar voor 6-12 maanden goed durf ik het echt niet aan.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 13:54

Ik vul de pan tot net aan de rand van de bovenste potten. Onderwater staan is niet erg, te weinig water wel want dan word niet alles heet genoeg.

De manier van Prairy kan werken, als je de suiker/zuurgraad van je tomaten precies goed is. Maar dat is niet te controleren dus wecken is altijd veiliger :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:56

Hier deden we met 3 paarden en een veulen 2 weken met een baal van 400 kilo. Ik vind 600 kilo voor 3 weken voor 2 paarden zo gek nog niet :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:01

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ohh damn. Een kind kan de was doen dus! :D Ik was super moeilijk aan het denken blijkbaar.

En kwa pan, ik heb geen weckketel, we hebben hier beneden een pan die denk ik goed is ervoor. Ik las dat als je niet zo'n rek hebt je ook een vaatdoek/theedoek op de bodem van de pan kan leggen. Maar hoeveel water moet er in de pan? Ik zie soms dat ze 2/3 onder staan en soms dat ze 2 lagen doen en de onderste dus compleet onder staan.

Als je één laag hebt hoeft het niet helemaal onder de staan, maar als je meerdere lagen doet mag de onderste laag gewoon onder staan, dat is geen probleem.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:33

Moestuin schreef:
Hier deden we met 3 paarden en een veulen 2 weken met een baal van 400 kilo. Ik vind 600 kilo voor 3 weken voor 2 paarden zo gek nog niet :)

Sorry, ik zei het niet goed. 1 paard en 1 shetlander. omgerekend hebben ze de 1e week 43kg hooi per dag weg gegeten. Dat vind ik toch stiekem wel heel erg veel O:)

Bedankt iedereen voor alle tips! :D <3

Morgen ga ik aan de gang ermee :D Ben zoooo benieuwd :D

Nu net wel de droogkast aan gezet ook met wat tomaten. Ben benieuwd ook hoe dat word want ook dat is een 1e keer :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:50

Prairy schreef:
Ik heb mijn pasta saus gewoon heet in heet gedaan, en dat trok prima vacuüm. Dus hete saus in hete gesteriliseerde potten en deksels.

Onwetendheid kan soms best handig zijn :')

Deed ik voor het wecken ook, maar toch iedere keer dat de saus kapot ging wat ik ook deed.

Nu met wecken dat het nog maar zelden fout gaat.

Mijn aardappelen moeten de grond dus ga denk ik binnenkort deel wecken. Weet ik zeker dat ze goed blijven. :9

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 15:09

Het is mij nog niet gelukt Marcella, maar ik had denk ik niet het goede soort aardappels. Heb jij vastkokende?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:17

Ja nicola en mozart, maar gebruik het liefst de nicola voor het wecken. Mooie stevige en zoete aardappel. Even weken in een kom met water. Goed spoelen dat je zo min mogelijk zetmeel resten heb. En dan 2 uur 100 graden. Heb nog een leuke voorraad van vorig jaar staan.

Even wassen en met kruiden weer de oven dat is dan snoepen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:44

Hi! Ik ben toch heel erg benieuwd mbt wecken en andere vormen van bewaren van voedsel. Ik ben zelf heel erg picky, iets waar ik aan moet werken. Ik eet altijd alles vers en ben hier ook toe in de gelegenheid omdat mijn ouders een restaurant hebben (en ik daar ook werk). Maar nu ben ik toch benieuwd hoe het nou zit met het bewaren van niet gedroogd/ingevroren voedsel en wat dat met de smaak en textuur doet.

Kunnen jullie mij misschien wat voorbeelden geven? Ik heb het namelijk oprecht nog nooit gegeten en ik ben zo'n geval die het echt een paar keer gegeten moet hebben voordat ik me uberhaupt kan afvragen of het lekker is of niet :/. Ik wil dus niet rotzooien met dit soort dingen voor ik weet wat ik kan verwachten.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-22 10:16

Of je iets lekker vind of niet is persoonlijk natuurlijk. Wij wecken veel omdat wij altijd verlegen zitten om vriezerruimte. Eenmaal geweckt kost het geen energie meer en is het bijna voor eeuwig houdbaar. Maar het doet wel wat met de textuur en soms ook smaak. Persoonlijk vind ik enkel groente (boontjes, bloemkool, worteltjes ect) wel erg in smaak en structuur afnemen bij het wecken. Meer dan bij invriezen. Kant en klare maaltijden zoals soepen, stoofpotten en pastasaus zijn niet te onderscheiden van vers.

Wij vinden het heel waardevol om ook in de winter uit eigen tuin groenten te kunnen eten en nemen daarom de afname in structuur voor lief. Maar dat is maar net wat je eigen motivatie is om te gaan wecken/invriezen/drogen of wat dan maar ook.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 10:29

Dank je wel voor de uitleg moonfight! Knap dat je zo het jaar rond kan eten! Hebben jullie inzicht in hoeveel jullie op die manier besparen op jaarbasis?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-22 10:36

Niet helemaal, omdat we het al lang zo doen. Maar wij kopen behalve af en toe een bakje champignons geen groente en ook helemaal geen vlees in de winkel. Maar het is natuurlijk ook niet kosteloos om het zelf te groeien. Maar met de verkoop van eitjes en vlees aan familie en vrienden hebben wij het aardig kostendekkend. Het kost ons vooral de tijd en arbeid :').
Wij doen het ook niet zozeer uit een kostenbesparend oogpunt, ik denk ook dat je het aardig wat jaar moet volhouden om alle investeringen terug te verdienen. Wij doen het vooral omdat ons voedsel (en wij dus ook) een hele kleine voetafdruk heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 10:55

Xyris schreef:
Dank je wel voor de uitleg moonfight! Knap dat je zo het jaar rond kan eten! Hebben jullie inzicht in hoeveel jullie op die manier besparen op jaarbasis?

Sommige zaken zijn makkelijk uit te tellen. Hier betaal je 0,95 voor 6 jonge bloemkoolplantjes. Als ze alle 6 aanslaan heb je dus voor €0,95 cent 6 bloemkolen die je anders gemiddeld €1,50 tot €2 betaald per stuk. Maar, soms heb je ook pechjaren. Veel ongedierte. Dat je er maar 1 hebt. Of zoals bij ons dat alle bonenzaden niet ontkiemde ondanks alles vers gekocht te hebben qua zaad. Te nat. Tja. Kom je goedkoper uit? Op het einde van de rekening wel. Maar dan mag je echt jou tijd niet tellen en eerst is het investeren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 10:58

Zo vind ik bonen uit de vriezer vies in vergelijking met wecken heerlijk. Ieder zijn eigen smaak met dat dit ook nog per bonen soort kan verschillen. Prei, wortels, mais (de korrels), erwten en bloemkool vries ik juist weer liever in. Spinazie en andijvie zijn gewoon ook lekkerder om in te vriezen om te wecken word het snot. Maar van de andijvie maak ik eerst complete stamppot om dan in te vriezen.

Voordeel van eigen gemaakte pasta saus vind ik je maak het zoals jij het lekker vind.

Kool planten 0,20
Andijvie/sla/bieten/ enz. 0,15
Dit zijn dan al complete plantjes.

Heb zelf de mazzel dat mijn oom de zaden betaal dus zaai ook een hoop zelf.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 07:55

Ik reageer later even ook op de rest. Maar ik heb een vraagje...

Ik heb gisteren pasta saus geweckt. Nu zijn 5 van de 12 potten wel dicht, ik kan ze aan het lidje optillen maar het dekseltje heeft het bolletje nog omhoog staan, en zijn dus denk ik niet goed vacuum. Wat kan ik hiermee?
Hier zie je de lidjes wel goed denk ik kwa bolling.
Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:36

Niet vacuüm eigenlijk binnen 24 uur opnieuw wecken en anders koelkast in en zo snel mogelijk gebruiken.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:29

Dubbelpost
Laatst bijgewerkt door XxLiEsJuHhxX op 22-08-22 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:30

Marcella schreef:
Niet vacuüm eigenlijk binnen 24 uur opnieuw wecken en anders koelkast in en zo snel mogelijk gebruiken.

Voor het opnieuw wecken moet ik de deksel dan weer even echt los maken weer? En kan het zijn dat dat ik de ringen/boven deksels te strak had zitten in de pan? Ik denk nu dat alle 5 uit dezelfde pan kwamen en onderop stonden, had ze dubbellaags staan in die pan.

De 24 uur red ik ook gelukkig nog wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:53

De politie is onderweg naar ons thuis (of is er reeds) Iemand zou aan het oogsten zijn van mijn fruit. Ze is er op aangesproken en haar antwoord was: Ze oogsten het toch niet.

Yeah right. Wel dus. Ze heeft onder meer vlierbessen mee. Ze waren nog niet rijp vorig weekend. Gisterenavond laat terug gekomen van vakantie en zagen dat ze rijp waren. Wou ze deze avond oogsten maar ze zijn ons dus voor. Onvoorstelbaar.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:24

Moestuin schreef:
Ik zou toch uitwijken naar youtube om te leren slachten. Ik zie die vraag echt vaak langskomen op facebook en daar komt helaas vaker niet dan wel reactie op.

Ik kruip even onder mijn steen vandaan om 2 hele goede boeken daarvoor aan te raden. Foto's van elke stap, van het afmaken (het het doodmaken zelf, maar b.v. wel het leeg bloeden erg heftige foto's als je er niet tegen kunt) tot het portioneren. Het is echt een complete fotografische gids.

"Butchering Beef" en "Butchering Poultry, Rabbit, Lamb, Goat and Pork" beide geschreven door de Amerikaan Adam Danforth. Adam is gecertificeerd slager en geeft cursussen in de USA hoe een dier te verwerken. Ik ben wel bang dat ze alleen in de Engelstalige versie verkrijgbaar zijn als ze al in Nederland te vinden zijn. Amazon Amerika verkoopt ze zeker weten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 12:06

Deksels los rand goed schoon maken ja. :j

Nee moestuin absurd. :oo