Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Anne_V

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:52

Dank je!

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:59

Dat is na de werkelijke overdracht. En dus meestal pas een paar maanden na overeenstemming over de koopprijs, en het tekenen van het koopcontract.

Dus dat duurt even.
Een voorbeeld: wij hebben vd week de koopovereenkomst getekend. Passeren bij de notaris zal in augustus zijn.
En dan zal de koopsom pas na 20 september bij het kadaster op te vragen zijn.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:27

Zertab schreef:
fohadie schreef:
Ik vind het heerlijk in een flat. Zo veel makkelijker schoon te houden, en hoeveel ruimte heb je nodig? Alleen als je kinderen hebt of wilt of grote dieren dan is het lastig.

Ik woon op het platteland met ontzettend veel ruimte. En nooit overlast van buren of iets. Dus ik ben in dat opzicht echt wel verwend en dat is niet makkelijk :')

Ah, dan snap ik het idd want dat is dan een wel heel grote overgang.

Nou, we hebben de VVE vergadering overleefd en er komt een 'tussen'vergadering in het najaar. Er klopt teveel niet en dat is waarschijnlijk al tien jaar geleden gebeurd. Inmiddels is besloten dat mijn man in het bestuur een ondersteunende rol krijgt en ik ben nu de kascommissie. Wij wonen er sinds juli vorig jaar maar op de voorzitter na wilt niemand ook maar ene vinger uitsteken. Maar wel een grote bek nu er waarschijnlijk veel geld gelapt moet worden door iedereen. Niemand heeft ooit opgelet. Hadden ze dat wel gedaan, dan wisten ze dat er al jaren een financieel gat is die niet klopt.

Het is een lang en ingewikkeld verhaal. Nog ingewikkelder dan gedacht. Maar als alles klopt wat mijn man en ik hebben uitgezocht, komt er binnenkort geld vrij wat lijkt op het bedrag wat eerder gemist werd. Maar dan moeten andere partijen uit het verleden gaan meewerken en dat kan nog wel eens lastig worden. Al met al lijkt er wel een oplossing gevonden voor het gat waar ik het een tijd geleden over had.

Dan nog moet er per persoon geld bij, maar niet meer zoveel als gedacht.

Leuk joh, een VVE die verklaard gezond te zijn maar zich niet aan het MOP houdt en dat niet mee laat lopen met de huidige inflatie. Dat was in 2022 al beloofd zagen wij nu in de stukken alleen nooit gedaan. (Bij het bezichtiggen van de woning kregen we alleen de stukken uit 2024 en 2025 te zien. Dat zag er op het oog prima en gezond uit.)

Maar goed, wordt in het najaar vervolgd.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:36

Fitzroy schreef:
Ik ging ook van vrijstaand naar een appartement en ik moet zeggen, het bevalt me super!
Nu zit ik wel in een seniorencomplex haha en gaat mijn leeftijd daar ook naartoe, maar toch. Het is gezellig en weinig overlast van buren. Ik was er ook zo aan gewend.

In mijn beleving ben jij rond de 45 en actief in de wedstrijdsport, maar dat beeld klopt niet helemaal denk ik als jij het hebt over een seniorencomplex.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:54

Zertab schreef:
Ik ben vandaag bij een flatje geweest. Financieel is dat makkelijker en betaalbaarder, maar ik zie mijzelf echt niet in een flatje wonen... Dus dilemma haha

Ik zou zelf die keuze nooit maken. Kom zelf ook van platteland en heb wel bij flatjes gekeken om toen te huren. Maar vond het verschrikkelijk. We hebben toen nog langer gewacht en konden uiteindelijk een 2 onder 1 kap woning bouwen (223 m2). Onze tuin is helaas niet groot. We wonen er nu ruim 6,5 jaar maar heb eigenlijk sinds laatste 2 jaar last van opgesloten gevoel in tuin. Wij hebben nu een kavel voor vrijstaande woning op platteland. Ons huis gaat dus de verkoop in, dus ben heel benieuwd wat die gaat opleveren.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:55

Lindor92 schreef:
Zertab schreef:
Ik ben vandaag bij een flatje geweest. Financieel is dat makkelijker en betaalbaarder, maar ik zie mijzelf echt niet in een flatje wonen... Dus dilemma haha

Ik zou zelf die keuze nooit maken. Kom zelf ook van platteland en heb wel bij flatjes gekeken om toen te huren. Maar vond het verschrikkelijk. We hebben toen nog langer gewacht en konden uiteindelijk een 2 onder 1 kap woning bouwen (223 m2). Onze tuin is helaas niet groot. We wonen er nu ruim 6,5 jaar maar heb eigenlijk sinds laatste 2 jaar last van opgesloten gevoel in tuin. Wij hebben nu een kavel voor vrijstaande woning op platteland. Ons huis gaat dus de verkoop in, dus ben heel benieuwd wat die gaat opleveren.

Ja het nadeel is dus dat ik alleen ben en dus alleen moet gaan kopen. En ik verdien goed, heb goed gespaard. Maar ben wel beperkt...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:56

Je zegt het goed: we hebben langer gewacht en een 2 onder 1 kap gekocht.

Zertab is alleen dus voordat zij in haar eentje een 2 onder 1 kap kan betalen is haast een illusie te noemen in deze markt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:57

Zertab schreef:
Lindor92 schreef:

Ja het nadeel is dus dat ik alleen ben en dus alleen moet gaan kopen. En ik verdien goed, heb goed gespaard. Maar ben wel beperkt...

Oh haha zelfde strekking

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:08

2 onder 1 kap hoeft natuurlijk ook niet. Maar dan zou ik in haar situatie wel kijken of een rijwoning haalbaar is. Maar lees bedragen van 5 ton voor een rijwoning? Dat is echt bizar!

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:13

Ik heb laatst een rij woning gezien die zelfs voor 6 ton is weggegaan

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:14

Rijwoningen gaan hier, in het dorp waar ik wil wonen, vaak ook voor minimaal €450.000 weg...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:16

Ja ik vind lindor haar advies echt niet van deze tijd voor iemand die alleenstaand is….

Wrang maar zo is het wel…..

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:19

Ligt er wel aan in welke regio je zit. Mijn zwager heeft vorig jaar in z'n eentje een nieuwbouw woning gekocht. Een tussenwoning met prima ruimte voor hemzelf. Hier staan de tussenwoningen te koop voor tussen de 3 en 4 ton.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:25

Ook 3 a 4 ton is voor lang niet iedereen haalbaar.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:39

Als de plaats onder de naam van Lindor klopt, ja, daar gaan de huizen goedkoper weg dan in bijvoorbeeld de randstad of Brabant. (Afhankelijk waar in Brabant.) Waar ik vandaan kom begint een fatsoenlijk rijtjeshuis in een beetje goeie buurt bij 5 ton (als het inmiddels al niet meer is.) daarom ben ik ook naar een andere provincie verhuisd.

En in je eentje een hypotheek krijgen van 4 ton is een zeldzaamheid. Dan moet je wel een erg goed betaalde baan hebben met een goed vooruitzicht.