Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 20:12

ruitje schreef:
Vayo schreef:
Hier juist andersom. Vandaag naar stal voor onderlinge wedstrijd en ik zou een bardienst draaien van 2 uur. Hebben ze besloten geen onderscheid te willen maken en dus geen qr codes te controleren. In plaats daarvan moesten volwassen een mondkapje op en 1,5 m afstand van elkaar houden.
Ik was er niet blij mee, want als ik geweten had dat ik op mijn vrije dag 2 uur een mondkapje op moest had ik het niet gedaan. Ik heb gewoon netjes een qr code en hoef in die situatie volgens de regels helemaal geen mondkapje op. Ik heb hem uiteindelijk meer niet dan wel op gehad en sowieso alleen onder mijn neus. Ik wil echt mijn neus even laten herstellen. Even een mondkapje op in de winkel oké, maar niet lange tijd.

Dit is naar mijn mening echt een voorbeeld van ' anderen moeten zich aan de regels houden als ik het maar niet hoef' . Jij hebt het over het verplicht vaccineren van iedereen, maar zelf houd je je dus gewoon niet aan de regels :o .

Ik vind dat wat vreemd :o

Volgens mij snap jij het niet. Ik heb het nergens over dat anderen zich aan de regels moeten houden, als ik het maar niet hoef!

De regels zijn duidelijk. Er moet een qr-code getoond worden in een sportkantine en hierop moet gecontroleerd worden. Mondkapjes zijn in sportkantines helemaal niet verplicht.

In plaats van de regels te volgen koos de eigenaar ervoor iedereen toe te laten en niemand te controleren, maar dan moest iedereen een mondkapje op. Zelf verzonnen regels.
Ik heb dat mondkapje niet opgehad, omdat ik gewoon een qr code heb, zoals verplicht is in een dergelijke situatie. En ik heb last van het mondkapje dus op plaatsen waarop het niet verplicht is, draag ik er geen. En dit was zo´n plaats.

En ja, ik ben best fel op het vaccineren maar dat komt doordat er veel te veel ongevaccineerde in het ziekenhuis liggen. Dat frustreert me. Kuipers gaf eerder al aan dat als iedereen zich had laten vaccineren er zo 1000 personen minder in de ziekenhuisbedden hadden gelegen. De individuele beslissing van niet vaccineren heeft zo´n grote invloed op de gehele bevolking en het in stand houden of aanscherpen van maatregelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 20:13

Tja, als mensen gaan liegen dan kunnen ze gewoon meteen inpalken opsodemieteren als het uitkomt toch?
Als je elkaar op stal niet kan vertrouwen is dat sowieso ongewenst.

Ik ben overigens wel blij dat ik niet met zulke regels te maken heb, wat een gedoe. Benijd jullie zeker niet :n

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 20:14

MyWishMax schreef:
Ik vind dat ook gewoon niet netjes. :n

Wat vindt je niet netjes?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 20:17

Sizzle schreef:
Ik ben overigens wel blij dat ik niet met zulke regels te maken heb, wat een gedoe. Benijd jullie zeker niet :n

De meerderheid wíl het en liefst nog strenger.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 20:30

Suzanne F. schreef:
Sizzle schreef:
Je kunt natuurlijk ook gewoon onderling even bespreken wie er ingeent is en dan hoeven die gewoon niet meer gecontrolleerd te worden tot volgend jaar. Dan blijven er niet meer zoveel controles over.

Dan doen er wel meer hoorde ik vandaag. Ook sportclubs. Maar goed, dan kunnen degenen die 1 x getest hebben en een groen vinkje hadden vandaag gewoon zeggen dat ze gevaccineerd zijn om voorlopig niet meer gecontroleerd te worden.

Bij ons op de sportschool je idd je internationale qr laten scannen zodat je voorlopig groen in het systeem staat en niet elke keer weer opnieuw hoeft te checken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 20:33

Huertecilla schreef:
Sizzle schreef:

De meerderheid wíl het en liefst nog strenger.

Jij had toch ook niets met onze regels te maken?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 20:35

Als ik eroverheen gekeken heb, mijn excuses. Maar een paar dagen terug is het nieuwe rivm-rapport uitgekomen over vaccin-effectiviteit omtrent ziekenhuisopnames. Hier worden alle ziekenhuisopnames gekeken naar of en zo ja, welk vaccin gegeven is, welke leeftijdscategorie de zieke in valt, hoe lang geleden het is geweest dat de laatste dosis gegeven is en bij Moderna ook of deze persoon in de hoog-risico groep valt.

Er staan verschillende tabellen in, het hele rapport is hier te lezen:
https://www.rivm.nl/documenten/vaccin-e ... huisopname´

Maar ik licht deze tabel er even uit:
Afbeelding

Je ziet hier de ziekenhuisopnames in de verschillende leeftijdsgroepen en of/hoe lang geleden deze personen gevaccineerd zijn geweest. Bij de leeftijdsgroep 12-49 zie je dat de marges (die tussen haakjes) bij de langere tijdsintervallen vrij breed zijn. Dit komt doordat relatief weinig mensen in deze leeftijdscategorie al lang geleden gevaccineerd zijn (bij 25+ weken gaat het dan om mensen die uiterlijk 1 mei volledig gevaccineerd zijn geweest. Dit is minder dan 5% van die leeftijdsgroep).

Een VE van 90% betekent dat 9 van de 10 ziekenhuisopnames (in deze leeftijdsgroep en deze periode na de vaccinatie) zijn voorkomen door de vaccinatie. Een VE van 95% betekent dat 19 van de 20 ziekenhuisopnames voorkomen zijn (en 80%, die staat er niet tussen als verwachte waarde, zou 4 op de 5 betekenen).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 20:36

Vayo schreef:
ruitje schreef:

Volgens mij snap jij het niet. Ik heb het nergens over dat anderen zich aan de regels moeten houden, als ik het maar niet hoef!

De regels zijn duidelijk. Er moet een qr-code getoond worden in een sportkantine en hierop moet gecontroleerd worden. Mondkapjes zijn in sportkantines helemaal niet verplicht.

In plaats van de regels te volgen koos de eigenaar ervoor iedereen toe te laten en niemand te controleren, maar dan moest iedereen een mondkapje op. Zelf verzonnen regels.
Ik heb dat mondkapje niet opgehad, omdat ik gewoon een qr code heb, zoals verplicht is in een dergelijke situatie. En ik heb last van het mondkapje dus op plaatsen waarop het niet verplicht is, draag ik er geen. En dit was zo´n plaats.

En ja, ik ben best fel op het vaccineren maar dat komt doordat er veel te veel ongevaccineerde in het ziekenhuis liggen. Dat frustreert me. Kuipers gaf eerder al aan dat als iedereen zich had laten vaccineren er zo 1000 personen minder in de ziekenhuisbedden hadden gelegen. De individuele beslissing van niet vaccineren heeft zo´n grote invloed op de gehele bevolking en het in stand houden of aanscherpen van maatregelen.

Ik snap het prima, we zijn het gewoon niet met elkaar eens. Ik vind het vreemd dat voor jou verplicht vaccineren een geval is van: een individuele beslissing heeft gevolgen voor het in stand houden of aanscherpen van de maatregelen.

Maar je werkt zelf wel mee aan zelfverzonnen regels( dat is A, dat is dus een individuele beslissing die gevolgen heeft voor het in stand houden of aanscherpen van de maatregelen) en B, je voert die zelfverzonnen regels dan ook nog eens niet uit omdat je dan zelf last hebt van iets. ( again, een individuele beslissing etc...)

Ik vind dat bijzonder :o

Imo heb je je dan gewoon om te draaien en te zeggen: hier pas ik voor.

Maargoed, dat is misschien ook wel weer lastig als je daar zo staat. Ik denk dat meer mensen voor situaties komen zoals dit en dat moet je ook maar beslissen :o

Vayo

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 20:47

Nou ja, dit werd zeer kort voor aanvang gemeld. En ik heb mijn qr-code dus laat ze maar komen controleren. Ik deed het voor mijn kinderen, om hen een leuke middag te bezorgen. Anders was ik idd omgedraaid. Het waren de regels van de stalhouder en niet van mij. Ik heb een qr code en heb mijn zaakjes op orde.

De post hier net boven geeft nogmaals aan hoe belangrijk vaccineren is. Doordat een te grote groep mensen zich niet heeft laten vaccineren gaan we nu weer richting een lock down. Ik ben al maanden gevaccineerd en heb er na 1,5 jaar maatregelen gewoon geen zin meer in als er weer steeds maatregelen (bij)komen voor de gehele groep ipv de groep die verhoudingsgewijs de zorg het meest belast. Ik ben er gewoon enorm klaar mee en van mij mogen ze ook gewoon iedereen die wil een booster geven en dan alles opengooien en op zijn beloop laten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 20:52

Ik heb ook bedankt voor een gezellige avond. Er werd een mail rondgestuurd dat het desbetreffende bedrijf niet controleerde op de QR code en aangezien er mensen bij waren waarvan ik zeker wist dat ze verder met de pet gooien naar de regels heb ik aangegeven dat ik daar niet aan meewerkte. Inmiddels een aantal weken verder en inderdaad zijn er positieve gevallen terug te linken naar die bijeenkomst. Gelukkig tot nu toe zonder nare afloop maar wel twee in het ziekenhuis gelegen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 21:11

@needje: hoe scannen ze dat dan? Want bij de gewone scannerapp krijg je een foutmelding bij de internationale code.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 21:13

Tiggs schreef:
@needje: hoe scannen ze dat dan? Want bij de gewone scannerapp krijg je een foutmelding bij de internationale code.

En een groen vinkje is een groen vinkje. Je ziet niet of iemand getest of gevaccineerd is.

Die tabel is best confronterend eigenlijk. Zoveel ziekenhuisopnames hadden dus voorkomen kunnen worden. En dus ook alle maatregelen. Ik denk echt dat we weer op een lockdown afstevenen. Ik hoop het niet, net als Vayo zou van mij ook alles gewoon losgelaten kunnen worden. Maar ja, dan gaan er een hoop mensen dood omdat er geen plek meer is in de ziekenhuizen. En ook dat is niet oké natuurlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 21:15

Vayo, ik snap hoe je redeneert en heb daar ook wel begrip voor :j

Maar ook ik vind het wel wat dubbel om te lezen wanneer iemand (simpel gezegd) steeds roept dat die anderen niet zo moeten zeuren en zich gewoon moeten vaccineren om besmettingen te voorkomen. Terwijl je zelf liever geen mondkapje wilt dragen (snap ik) maar dat toch ook besmettingen kan voorkomen.

En uitspraken als geen zin hebben in maatregelen voor de hele groep / doe dat maar voor het groepje dat de zorg verhoudingsgewijs het zwaarste belast...dat doet mij best wel denken aan de mensen die geen prik willen omdat zij verhoudingsgewijs weinig risico lopen, die zeggen dan ook van laat de mensen maar prikken die een groter risico lopen en laat ons met rust.

Het is edegenen zeggen die niet willen prikken, waar je dan weinig respect voor op lijkt te kunnen brengen. En dat zie ik bij meer mensen, dat ze zelf niet in de gaten lijken te hebben hoe dit op elkaar lijkt Y;(
Laatst bijgewerkt door pmarena op 07-11-21 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 21:16

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 21:27

Suzanne F. schreef:
Tiggs schreef:

En een groen vinkje is een groen vinkje. Je ziet niet of iemand getest of gevaccineerd is.

Die tabel is best confronterend eigenlijk. Zoveel ziekenhuisopnames hadden dus voorkomen kunnen worden. En dus ook alle maatregelen. Ik denk echt dat we weer op een lockdown afstevenen. Ik hoop het niet, net als Vayo zou van mij ook alles gewoon losgelaten kunnen worden. Maar ja, dan gaan er een hoop mensen dood omdat er geen plek meer is in de ziekenhuizen. En ook dat is niet oké natuurlijk.

Nee hoor, bij de internationale code zie je veel meer gegevens. Zelfs waarmee je gevaccineerd bent.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 21:44

Oké dat wist ik niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 21:46

Ik kan me een klein beetje voorstellen dat als je echt heel erg op zag tegen weer dragen van een mondkapje en de regels zeggen “qr code en geen mondkapje” dat je dan denkt “jeej” en als je vrijwilligerswerk het dan precies andersom doet, wat niet volgens de regels is en dat heel kort van tevoren zegt zodat je ook niet meer kan weigeren dat je dan denkt “ja sjees hee”

Maar misschien begrijp ik t niet goed ?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 21:49

Ik vind het mondkapje en afstand houden best fijn in deze tijd. Even realitycheck en niet meer hijgend in mijn nek. Zelf denk ik dat dit niet kan zorgen voor de oplossing. Een lock down ook niet. Lastig dilemma.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 21:50

Ik vind t ook prima maar ik draag niet op mn werk al de hele dag een mondkapje .. dat scheelt wel denk

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 21:54

Het is ook niet dat ik dat niet snap, want dat snap ik wel.

Maar ik roep niet heel hard dat anderen iets moeten ( verplicht vaccineren) of dat ik zelf geen zin meer heb in maatregelen.

Het was eigenlijk een beetje voortborduren op de pagina hiervoor, waarin het over stallen ging. Daarin gaf ik eigenlijk aan dat mensen vooral vinden dat 'anderen' zich aan de regels moeten houden.

Dit vind ik daar een voorbeeld van :o . Zeggen dat een ander zich moet laten vaccineren maar zelf zonder QR controle en zonder mondkapje in een kantine staan.... Ondanks dat ik de situatie dus echt wel begrijp, ja, dat vind ik wat 'krom' . Anderen regels op willen leggen maar je zelf niet aan de regels houden :o .

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 21:55

Mizora schreef:
Als ik eroverheen gekeken heb, mijn excuses. Maar een paar dagen terug is het nieuwe rivm-rapport uitgekomen over vaccin-effectiviteit omtrent ziekenhuisopnames. Hier worden alle ziekenhuisopnames gekeken naar of en zo ja, welk vaccin gegeven is, welke leeftijdscategorie de zieke in valt, hoe lang geleden het is geweest dat de laatste dosis gegeven is en bij Moderna ook of deze persoon in de hoog-risico groep valt.

Er staan verschillende tabellen in, het hele rapport is hier te lezen:
https://www.rivm.nl/documenten/vaccin-e ... huisopname´

Maar ik licht deze tabel er even uit:
[ Afbeelding ]

Je ziet hier de ziekenhuisopnames in de verschillende leeftijdsgroepen en of/hoe lang geleden deze personen gevaccineerd zijn geweest. Bij de leeftijdsgroep 12-49 zie je dat de marges (die tussen haakjes) bij de langere tijdsintervallen vrij breed zijn. Dit komt doordat relatief weinig mensen in deze leeftijdscategorie al lang geleden gevaccineerd zijn (bij 25+ weken gaat het dan om mensen die uiterlijk 1 mei volledig gevaccineerd zijn geweest. Dit is minder dan 5% van die leeftijdsgroep).

Een VE van 90% betekent dat 9 van de 10 ziekenhuisopnames (in deze leeftijdsgroep en deze periode na de vaccinatie) zijn voorkomen door de vaccinatie. Een VE van 95% betekent dat 19 van de 20 ziekenhuisopnames voorkomen zijn (en 80%, die staat er niet tussen als verwachte waarde, zou 4 op de 5 betekenen).

Wow wat een uitkomsten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 21:56

Dat ben ik dus met je eens, ruitje. Zowel van de stal niet netjes, maar je hoort je wel aan die regels te houden dan en niet het mondkapje zo slecht of niet gebruiken. Waarom moeten anderen zich wel aan van alles houden, testen, vaccineren en noem maar op en zelf niet?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 22:11

ruitje schreef:
Het is ook niet dat ik dat niet snap, want dat snap ik wel.

Maar ik roep niet heel hard dat anderen iets moeten ( verplicht vaccineren) of dat ik zelf geen zin meer heb in maatregelen.

Het was eigenlijk een beetje voortborduren op de pagina hiervoor, waarin het over stallen ging. Daarin gaf ik eigenlijk aan dat mensen vooral vinden dat 'anderen' zich aan de regels moeten houden.

Dit vind ik daar een voorbeeld van :o . Zeggen dat een ander zich moet laten vaccineren maar zelf zonder QR controle en zonder mondkapje in een kantine staan.... Ondanks dat ik de situatie dus echt wel begrijp, ja, dat vind ik wat 'krom' . Anderen regels op willen leggen maar je zelf niet aan de regels houden :o .

Het ging ook over stallen die mensen zonder QR code verboden om bij hun paard te komen. Terwijl dat niet bij de eisen van de overheid hoort. Dus blijkbaar zijn er stallen die eigenhandig nog een stap verder gaan dan de overheid.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 22:12

Zoals al eerder gezegd ligt dat er maar net aan hoe ze gezien worden door de veiligheidsregio, loretta. Die kunnen je wel als binnen sport locatie aanmerken en dan moet je wel

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 22:15

MyWishMax schreef:
Zoals al eerder gezegd ligt dat er maar net aan hoe ze gezien worden door de veiligheidsregio, loretta. Die kunnen je wel als binnen sport locatie aanmerken en dan moet je wel

Dus eigenlijk zijn maatregelen die per regio verschillen waar ze het over hebben al een feit.