Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:53

Ik dacht dat de incubatietijd 10 dagen is, daarom dat er nu 10 dagen quarantaine geld als je mogelijk besmet bent.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:54

Miepmiept schreef:

Maar stel ik kom vandaag met iemand in aanraking met corona.
30 oktober krijg ik klachten.
Dan zou ik mij 1 of 2 november kunnen testen en heb ik als ik geluk heb 3 november de uitslag.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:55

Ineke2 schreef:
Ik dacht dat de incubatietijd 10 dagen is, daarom dat er nu 10 dagen quarantaine geld als je mogelijk besmet bent.

De periode tussen het moment dat je besmet raakt en dat je klachten krijgt heet incubatietijd. Als je besmet raakt met het coronavirus duurt het meestal 5 tot 6 dagen voordat je klachten krijgt. De incubatietijd van het coronavirus ligt tussen de 2 en 14 dagen.

rivm

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:56

Precies dat , Amsterdam "rond de 20% test positief".
Dat 4 tot 6 is al van een tijdje geleden helaas.

oh het Zweden verhaal, waar er weet ik vele hoeweinig mensen per vierkante kilometer wonen en er van nature al meer afstand wordt gehouden en waar men uit zichzelf zonder dat de overheid het moest vertellen al netjes aanpastte om besmetting te vookomen ( op veel jongeren na ) , en waar het nu alsnog niet goed gaat en waar nog meer ouderen zijn gestorven dan bij ons...

Dat moest even in 1 zin .
Zweden model werkte net zo goed niet als / weinig als al de andere.
Volledige lockdown werkt, die landen hebben het redelijk voor elkaar.
Maar mocht iemand de oplossing weten dan horen we dat allemaal graag denk ik zo

mvdende

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:01

Kwa strengere maatregelen zie ik liever dat iedereen vanaf 12 jaar (of van mijn part vanaf 10 of 6) zich aan de 1,5m moeten houden. Dus niet pas vanaf 18.

Dus geen teamsport meer voor jeugd vanaf 12 jaar. Vanaf het middelbaar afstand houden.

Geen wedstrijden meer vanaf 12 jaar enz.

Omdat juist ook deze leeftijd 12-18 snel besmettingen oplopen.

Verder attracties zoals de Efteling dicht net zo als in het voorjaar.

Scholen sluiten.

Dan heb je al aardig een strenge lockdown te pakken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:03

De regio hier bungelt tussen de 11 en 12% positief. Rond 800 mensen in de provincie per dag erbij gemiddeld. Als je dat per 13 doet zit je al op de 10000

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:04

Gisteren nog iemand in de sauna, jaa kijk naar Zweden, daar gaat het goed en ligt niet de hele economie plat. Nou zei ik, lees maar even bij dan, want het gaat helemaal niet goed daar. En daarbij, Zweden is niet te vergelijken met ons, alleen als ivm de bevolkingsdichtheid.

Maar diezelfde persoon vond alle maatregelen veelste zwaar en helemaal niet nodig.. Dus ik vertelde dat mijn operatie is uitgesteld en dat de zorg het gewoon niet aan kan, ondanks alle maatregelen. Maar ze bleef bij dr punt, want ze miste het knuffelen en vond mondkapjes zo vreselijk :') Nou ja, prima :evaw:

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:10

karuna schreef:
De regio hier bungelt tussen de 11 en 12% positief. Rond 800 mensen in de provincie per dag erbij gemiddeld. Als je dat per 13 doet zit je al op de 10000

Welke regio?

Ik zie die getallen en percentages nergens zo terug op het Corona Dashboard.

Zelfs in Rotterdam Rijnmond zit je de afgelopen 7 dagen niet op een gemiddelde van 800 besmettingen per dag.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:14

lenaa_tje schreef:
Miepmiept schreef:
[quote="Ineke2"
Ik heb hier al regelmatig gelezen dat er 10.000 besmettingen per dag bijkomen. Wie wil even meedenken? In Nederland testen ze ca 200.000 mensen per week. Zeg 30.000 mensen per dag. Tussen de 4 en 6 % testen positief. Zeg gem. 5%. 5% van 30.000 is 1500. Hoe kan het dan zijn dat er 10.000 nieuwe gevallen per dag bij komen??
Waar maak ik de denkfout? Want voor 10.000 per dag kom ik op ruim 1 miljoen testen per week! En is heel NL met 17 weken getest. Of zou het bij 8500 mensen een niet geteste inschatting zijn. Ik kom er niet uit. Wie helpt mij uit de dromen want er zal vast een verklaring zijn.

De scholen dicht vind ik een slecht idee ivm de achterstand die de leerlingen daarmee oplopen. Online lessen is leuk bedacht, maar voldoet niet voor de meeste leerlingen.

“ dagjes uit” naar attractie parken, dierentuinen etc dat kan prima even niet en heb ik persoonlijk al sinds Maart niet meer gedaan. Dat noem ik nou onnodige reisbewegingen en onnodig drukte opzoeken.
[/quote

Ik geloof niet dat er een gebied is waar 5% van de testen positief is. Rotterdam bijvoorbeeld zit op gemiddeld 20%. Zelfs Zeeland zit al op 9,5% positief.

Zeeland kan je dan denk ik de conclusie trekken dat daar de besmettingen stijgen Groningen zit bijvoorbeeld op 8,79%

Of het percentage positieve testen stijgt weet ik niet, vind ik ook niet zo spannend. Verder zijn de cijfers in Zeeland sinds 14 oktober redelijk stabiel, daar zit geen stijgende lijn in vooralsnog.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:15

lenaa_tje schreef:
karuna schreef:

Welke regio?

Ik zie die getallen en percentages nergens zo terug op het Corona Dashboard.

Zelfs in Rotterdam Rijnmond zit je de afgelopen 7 dagen niet op een gemiddelde van 800 besmettingen per dag.

Mijn provincie en veiligheidsregio. Staan gewoon op internet openbaar. :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:18

En in welke regio woon je dan? Ik kan het namelijk niet vinden

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:18

Graag PB dan want voor een opdracht moesten mijn leerlingen dit per veiligheidsregels nakijken en ik zie het niet terug. Het lijkt mij sterk dat het gemiddelde 800 per dag is als je dat in Rotterdam niet eens aan tikt maar verbeter mij graag dan pas ik nu het nakijkmodel aan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:20

bij mij 16.8% positief

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:20

De provincie Gelderland is dat. Staat gewoon op omroep Gelderland waar dagelijks de cijfers worden bijgehouden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:21

Ineke2 schreef:
Ik heb hier al regelmatig gelezen dat er 10.000 besmettingen per dag bijkomen. Wie wil even meedenken? In Nederland testen ze ca 200.000 mensen per week. Zeg 30.000 mensen per dag. Tussen de 4 en 6 % testen positief. Zeg gem. 5%. 5% van 30.000 is 1500. Hoe kan het dan zijn dat er 10.000 nieuwe gevallen per dag bij komen??
Waar maak ik de denkfout? Want voor 10.000 per dag kom ik op ruim 1 miljoen testen per week! En is heel NL met 17 weken getest. Of zou het bij 8500 mensen een niet geteste inschatting zijn. Ik kom er niet uit. Wie helpt mij uit de dromen want er zal vast een verklaring zijn.

Grappig.. dat is nu precies de tekst die Willem Engel een tijdje terug heeft geplaatst en flink wordt gedeeld door de aanhangers van viruswaarheid. Want zij geloven dat de cijfers nep zijn en willen dat hiermee aantonen.

Maar oké ik ga ervan uit dat de tekst/gedachte van jou is.
Wat is jouw bron dat er maar 200.000 getest worden en daarvan maar 5% positief zijn?

Jouw denkfout.. die meld ik graag; er worden meer mensen getest en het percentage positieven ligt veel hoger.

Vorige week zijn er 330.000 mensen getest en daarvan waren meer dan 60.000 mensen positief getest.
Dat is 18% voor als je dat wilt weten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:21

Fitzroy schreef:
De provincie Gelderland is dat. Staat gewoon op omroep Gelderland waar dagelijks de cijfers worden bijgehouden.

Maar dat strookt dan niet met de veiligheidsregio cijfers op het coronadashboard. Waarschijnlijk omdat Gelderland daar opgedeeld is.

Logisch dat dat percentage etc. Niet strookt met het aantal besmettingen in oa Rotterdam. Je hebt dan over 3 veiligheidsregio’s samen ipv. 1
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 26-10-20 12:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:22

Klopt, Gelderland bestaat uit 3 veiligheidsregio’s. Gelderland Zuid, Midden en Noord- en Oost.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:22

Relaxed schreef:
Gisteren nog iemand in de sauna, jaa kijk naar Zweden, daar gaat het goed en ligt niet de hele economie plat. Nou zei ik, lees maar even bij dan, want het gaat helemaal niet goed daar. En daarbij, Zweden is niet te vergelijken met ons, alleen als ivm de bevolkingsdichtheid.

Maar diezelfde persoon vond alle maatregelen veelste zwaar en helemaal niet nodig.. Dus ik vertelde dat mijn operatie is uitgesteld en dat de zorg het gewoon niet aan kan, ondanks alle maatregelen. Maar ze bleef bij dr punt, want ze miste het knuffelen en vond mondkapjes zo vreselijk :') Nou ja, prima :evaw:

En daar zit je mee in de sauna??

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:25

Fitzroy schreef:
Klopt, Gelderland bestaat uit 3 veiligheidsregio’s. Gelderland Zuid, Midden en Noord- en Oost.

Dat maakt de cijfers en de conclusie die je daarover trekt natuurlijk wel anders hé. En dat laat Karuna wel weg.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:28

Ik trok geen conclusie, dat was Karuna inderdaad. Ik heb geen zin om te rekenen maar het zal best kloppen allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:29

bigone schreef:
Relaxed schreef:

En daar zit je mee in de sauna??

Ja kan ik niet weten van tevoren toch? Op ruime afstand hoor ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:30

Ineke2 schreef:

Er zijn inmiddels meer tests (~270.000), het percentage dat positief terugkomt is flink hoger (~14%) en een aantal diagnoses wordt gesteld op basis van tests buiten de GGD-labs om (ziekenhuizen die het in hun eigen lab doen bv.)
(Edit, de reactie van Brainless wijst me erop dat zelfs ik nog een week tever terug aan het kijken was. Inmiddels zowel meer tests als een nog hoger percentage positief dus.)

Citaat:
De scholen dicht vind ik een slecht idee ivm de achterstand die de leerlingen daarmee oplopen. Online lessen is leuk bedacht, maar voldoet niet voor de meeste leerlingen.

Dit is waar maar soms kunnen dingen niet zoals je ze wilt. Scholen zijn toch plekken waar heel veel mensen dicht op elkaar zijn, en ook al worden kinderen uit de cijfers gehouden: het is toch op zeker moment niet meer verantwoord. Een ouder of belangrijke grootouder verliezen aan corona is ook slecht voor je ontwikkeling bv. (Maar er worden dus ook kinderen ernstig ziek - niet veel maar toch wel een paar, en bij de wat oudere pubers weten we niet of het bv kan leiden tot langdurige klachten. En ook langdurig ziek zijn is niet goed voor je ontwikkeling.)

Dus nee, online lessen zijn niet ideaal: dus de komende jaren kunnen we werk maken van meer routes om hetzelfde te bereiken. Dat leerlingen en studenten zonder teveel moeite een jaartje extra krijgen. Of aanvullende vakken kunnen volgen. Dat achterstanden ook weer ingehaald worden (en zonder extra kosten voor de leerling of ouder.) Ideaal is dat zeker niet, maar soms is het niet anders.

En bedenk: op veel scholen zijn al problemen: docenten zijn ziek, leerlingen moeten lessen missen, sommige scholen zijn helemaal gesloten. Dus het gebeurt nu al, maar dan onduidelijk en chaotisch, en doordat het ieder voor zich is ook zonder dat het echt een duidelijk effect heeft op de verspreiding van corona. (Dat betekent dat we namelijk allemaal samen tegelijkertijd onze bezigheden stoppen. Als we allemaal tegelijkertijd 2 weken of 4 weken thuisblijven is dat veel effectiever dan als we allemaal ieder voor zich op enig moment (maar niet hetzelfde moment) 2 of 4 weken thuis moeten blijven.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:34

Besmette kinderen worden gewoon mee genomen in de cijfers.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:35

Geinig op 1-2 pagina’s na mijn post komen er berekeningen uit van 14,4 %, 20% en 18%

Nog steeds geen enkele echte duidelijkheid wat nou werkelijk waar is. :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:36

Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 26-10-20 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt