Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:40

nou ik denk dat als je ergens een groep mensen bij elkaar ziet, die daar niet horen te zijn, dat je daar wel degelijk wat van mag vinden, als handhaving niet in de buurt is... toch?
maar dan praat ik wel over groepen groter dan 4 die bij elkaar op een kluitje zitten..

Mensen die buiten een ommetje maken mogen buiten een ommetje maken.. ik zie niet in waarom iemand daar wat van moet zeggen..

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:43

Kliklijn gaat mij ook ver, maar mensen aanspreken is op zich wel goed en niet perse verkeerd.
Het gaat niet alleen om die mensen zelf, maar ook om die mensen met wie zij allemaal (onbewust) in aanraking komen.
Het is niet alleen verantwoordelijkheid naar jezelf toe, maar juist naar de hele samenleving. Mensen daar bewust van maken kan vruchten afwerpen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:45

Cer schreef:
nou ik denk dat als je ergens een groep mensen bij elkaar ziet, die daar niet horen te zijn, dat je daar wel degelijk wat van mag vinden, als handhaving niet in de buurt is... toch?
maar dan praat ik wel over groepen groter dan 4 die bij elkaar op een kluitje zitten..

Mensen die buiten een ommetje maken mogen buiten een ommetje maken.. ik zie niet in waarom iemand daar wat van moet zeggen..

Maar voel je je dan geroepen om er op af te stappen en ze de les te lezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:46

Popstra schreef:
Nou inderdaad. Een link plaatsen is al een heel dingetje...

Je hebt de quote verkloot, dat heb ik niet gezegd. Ik vind de meldlijn juist geen slecht idee.

Marie_Anne schreef:
Destination schreef:

Ik vind het wel erg ver gaan, zulke kliklijnen. Maar ik vind het ook ver gaan dat mensen kennelijk de neiging hebben om alles en iedereen maar te corrigeren. Een auto die stopt om mensen de les te lezen? Onbegrijpelijk :n

Dat laatste vind ik veel erger eigenlijk. Maar dat zie je hier op bokt ook.

Ik vind een meldlijn helemaal niet zo verkeerd voor bijvoorbeeld feestjes zoals laatst hier in het topic, met 25 man in de tuin. Of een groep hangjongeren. Die ga ik zelf echt niet aanspreken hier. Je komt dan direct bij handhavers uit aan de telefoon lees ik, lijkt me wel handig eigenlijk. Hoef je de politie niet lastig te vallen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:02

Destination schreef:

Bij een hele groep?
Wat denk jij zelf :')
Ik zou het nu denk ik ook nog niet doen, ik zie het ook niet veel.. gisteren op een grasveldje een groepje jongeren (4 of 5 denk) maar die waren aan het weggaan..daar vond ik niks van..
Maar als ik in mijn wijk stelselmatig een groep in de buurt zou zien, ja dan wellicht wel..

Ik denk alleen dat de toezichthouders hier in de wijk die plekken wel weten.. er is pas ook een veldje met sporttoestellen afgesloten omdat een buitensportgroep zich niet aan de regels hield.. Mijn ervaring is dat er goed op gelet wordt dus dat er weinig geklikt hoeft te worden.. maar goed, ik zie maar een heel klein stukje van nederland natuurlijk :j

Het hysterische gedrag wat in het artikel beschreven wordt, dat herken ik gelukkig niet, maar hier op het forum zie ik het ook wel :j Of die mensen in werkelijkheid dan ook zo reageren weet je nooit natuurlijk :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:11

Ik ga niet tegen een paar mensen zeggen dat ze afstand moeten houden....

Is die foto van China wel echt of gewoon nepnieuws aangezien we nu plat worden gegooid met fake nieuws?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:12

die foto komt me zo bekend voor, volgens mij is die een paar weken terug ook al gedeeld? Kan dat?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:13

Afgelopen zondag volgens mij. Komt oorspronkelijk van een Twitter account.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:18

IMANDRA schreef:
die foto komt me zo bekend voor, volgens mij is die een paar weken terug ook al gedeeld? Kan dat?

Nee, die is echt, is van het weekend hier al geplaatst. Bij de NOS en de correspondent van de NOS daar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:24

Fira schreef:
Kliklijn gaat mij ook ver, maar mensen aanspreken is op zich wel goed en niet perse verkeerd.
Het gaat niet alleen om die mensen zelf, maar ook om die mensen met wie zij allemaal (onbewust) in aanraking komen.
Het is niet alleen verantwoordelijkheid naar jezelf toe, maar juist naar de hele samenleving. Mensen daar bewust van maken kan vruchten afwerpen.

Ik zou liever gebruik maken van de kliklijn.
Heb beelden gezien van jongens die een man in elkaar trapten toen hij hen op de 1,5 meter wees.
En een vrouwtje in de supermarkt die een ram kreeg.
Mensen die het nu nog niet begrepen hebben en toch recalcitrant in te grote groepen blijven rondhangen verdienen het gewoon om verklikt en beboet te worden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:32

Dat van die man die in elkaar geslagen werd, was heel erg inderdaad. Sommige mensen/ groepen reageren heel agressief als ze aangesproken worden, dan is het melden via een telefoontje een veiligere optie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:43

Mijn schoonmoeder woont in een seniorenflat waar zij met 79 een van de jongere is :') . Nu heeft de woonstichting hier gister deur aan deur zakjes paaseitjes uitgedeeld. Natuurlijk goed bedoeld, maar oh oh oh wat vind ik dit dom! Ben er eigenlijk gewoon boos over....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:44

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:47

elnienjo schreef:
En een vrouwtje in de supermarkt die een ram kreeg.

Als het over hetzelfde vrouwtje gaat waarbij zij eerst een trap uitdeelde kan ik alleen maar zeggen dat ze het wel zelf heeft uitgelokt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:49

Cer schreef:
Destination schreef:

Bij een hele groep?
Wat denk jij zelf :')
Ik zou het nu denk ik ook nog niet doen, ik zie het ook niet veel.. gisteren op een grasveldje een groepje jongeren (4 of 5 denk) maar die waren aan het weggaan..daar vond ik niks van..
Maar als ik in mijn wijk stelselmatig een groep in de buurt zou zien, ja dan wellicht wel..

Ik denk alleen dat de toezichthouders hier in de wijk die plekken wel weten.. er is pas ook een veldje met sporttoestellen afgesloten omdat een buitensportgroep zich niet aan de regels hield.. Mijn ervaring is dat er goed op gelet wordt dus dat er weinig geklikt hoeft te worden.. maar goed, ik zie maar een heel klein stukje van nederland natuurlijk :j

Het hysterische gedrag wat in het artikel beschreven wordt, dat herken ik gelukkig niet, maar hier op het forum zie ik het ook wel :j Of die mensen in werkelijkheid dan ook zo reageren weet je nooit natuurlijk :')

Maar zou je dan wel op een groep van 3 mensen af stappen die niet voldoende afstand houden? Of doe je dat ook niet? Want je kan er wat van vinden, zoals je dat zei, maar imo hoef je dat niet altijd te delen. Vooral omdat het vaak een heel negatief gevoel oproept bij de mensen tegen wie je praat. Dat zag je hier in het topic al. Iemand werd al ter verantwoording geroepen omdat ze 2 keer naar de Action ging.

Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3657440 ... leden-op-i
Jongste van de 2 Brabantse broers op IC overleden

Dit is al gedeeld, op de vorige pagina zelfs.

LadyMadonna schreef:
Mijn schoonmoeder woont in een seniorenflat waar zij met 79 een van de jongere is :') . Nu heeft de woonstichting hier gister deur aan deur zakjes paaseitjes uitgedeeld. Natuurlijk goed bedoeld, maar oh oh oh wat vind ik dit dom! Ben er eigenlijk gewoon boos over....

Ik kan me voorstellen dat je er niet gelukkig van wordt als de woonstichting bij iedereen aanbelt en paaseitjes uitdeelt. Dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling, stop ze dan door de brievenbus met een briefje erbij.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:53

Moet zeggen dat ik van de week wel ff zoiets had van goh dit zou ik eigenlijk wel willen melden. Een groep gasten van rond de 16 ofzo. Die hier op zo’n klein voetbalveldje aan het voetballen waren. Denk dat ze met 12 man daar waren en dat is dan geen groot voetbalveld maar zo eentje met een hek erom. Zo'n Johan Cruijf veld. Weet niet of iemand die kent. Die hielden ook echt geen 1,5 meter afstand. En met dat soort groepen denk ik echt van ja jeetje lekker zo door blijven gaan. Ik ben niet echt van de kliklijnen enzo maar voor zulke types kan het niet echt kwaad dat iemand van handhaving of politie er iets aan doet. Maar ik ga in mijn uppie echt niet tegen 12 jongens roepen dat ze dat niet moeten doen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:55

rockwitch schreef:
Moet zeggen dat ik van de week wel ff zoiets had van goh dit zou ik eigenlijk wel willen melden. Een groep gasten van rond de 16 ofzo. Die hier op zo’n klein voetbalveldje aan het voetballen waren. Denk dat ze met 12 man daar waren en dat is dan geen groot voetbalveld maar zo eentje met een hek erom. Zo'n Johan Cruijf veld. Weet niet of iemand die kent. Die hielden ook echt geen 1,5 meter afstand. En met dat soort groepen denk ik echt van ja jeetje lekker zo door blijven gaan. Ik ben niet echt van de kliklijnen enzo maar voor zulke types kan het niet echt kwaad dat iemand van handhaving of politie er iets aan doet. Maar ik ga in mijn uppie echt niet tegen 12 jongens roepen dat ze dat niet moeten doen.

Maar daarvoor kun je dan ook het normale telefoonnummer van de politie bellen mocht je dat willen, toch? De telefoontjes naar de kliklijn gaan ook naar de handhavers.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:57

Wat ik eigenlijk nog niet in het nieuws heb gezien is dat er nieuwe "regels" zijn voor het reanimeren voor volwassenen, geen mond op mond meer alleen nog hartmassage, en bij mensen met corona verdenking ook geen hartmassage alleen AED aansluiten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:01

Volgens mij zijn die nieuwe maatregelen voor reanimatie vorige week al ergens gedeeld.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:03

Ok, had ik nog niet gezien, lijkt me wel heel moeilijk voor hulpverleners

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:04

Lijkt me wel lastig. De training voor zowel beademen als hartmassage zijn er zo ingesleten. En geen hartmassage als er geen aed is? Pff ik denk dat ik niet zou kunnen toekijken hoe iemand wegvalt omdat ik niks mag doen. Aed is niet hier in de wijk. -O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:36

LadyMadonna schreef:

Hoezo is dit dom? Of zijn ze bij iedereen op de koffie geweest? Je kan toch gewoon paaseitjes uitdelen :?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:37

Wereldgezondheidsdag vandaag -O-

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:38

Als degene ze zelf heeft overhandigd aan alle bewoners, is er niet 1.5 meter afstand gehouden. Dat is misschien het punt?
Laatst bijgewerkt door Ann op 07-04-20 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:39

verootjoo schreef:
LadyMadonna schreef:

Hoezo is dit dom? Of zijn ze bij iedereen op de koffie geweest? Je kan toch gewoon paaseitjes uitdelen :?

Zoals ik het lees is er bij iedereen aangebeld en is er dus contact geweest met mensen uit een risicogroep (oudere mensen). Dat is inderdaad niet wenselijk op het moment.