Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 11:15

purny schreef:
MyWishMax schreef:
Met de vaccinaties, wanneer welk jaartal aan de beurt was kwam ook eerst op Twitter en daarna pas andere kanalen. Op de officiële zelfs pas als het al open was. Dat vond iedereen maar reuze handig.

Ja, het zou veel beter zijn als het op de officiële kanalen ook meteen veranderd wordt. Maar je weet niet wanneer het besloten is en of de mensen die de sites beheren wel de tijd gehad hebben om het aan te passen en hoe lang het duurt om de ggd allemaal in te lichten. Sowieso is er de hele tijd bij de ggd al gedoe, werknemers die niet op de hoogte zijn van dingen die allang gelden.

Gaat alles goed? Nee, absoluut niet. Kan het beter? Ja! Maar eerlijk gezegd zijn er ook wel een hoop mensen die wel heel erg af gaan op de regels en de schuld neer leggen bij de overheid, ipv uit zichzelf wat doen. Want het is het maar advies of noem maar op.

Maar waarom is er nou nog steeds niks op het nieuws geweest gisteren? Ik vind dat VWS de schuld wel heel makkelijk bij de burger neerlegt ipv de communicatie alleen maar op Twitter te zetten....
Dus de overheid is wel degelijk verantwoordelijk voor duidelijke en heldere communicatie op meerdere kanalen.

En vooral ook tijdige communicatie.
Want na die communicatie moet er ook nog geïmplementeerd worden, maar dat lijken ze nogal eens te vergeten.
En dan krijg je dus dit soort gedoe.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 11:15

purny schreef:
Ook zoiets. Privacy... dat hebben we allang niet meer.
De overheid houdt zich alleen aan de Privacy wet als het hun uit komt.

En dan wel blind vertrouwen op de onformatie mbt Covid om iedereen te dwingen tot vaccinatie?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 11:16

purny schreef:

Dat is een discussie op zich.
Op dat punt lijkt mij FB overigens een veel groter probleem, maar dat terzijde.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 11:18

Huertecilla schreef:
purny schreef:

En dan wel blind vertrouwen op de onformatie mbt Covid om iedereen te dwingen tot vaccinatie?
Niemand wordt gedwongen. Overdrijf niet zo.
Ik vraag me af waar jij je wat dit aangaat toch voortdurend zo druk over maakt, je hebt toch niets meer te maken met de Nederlandse overheid?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 11:18

Wat dus in Portugal wel gelukt is maar helaas bij de Nederlanders niet. Dus blind vertrouwen? Zou er niet zo maar van uitgaan, dan waren er niet zoveel ongevaccineerden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 11:39

Askja schreef:
Niemand wordt gedwongen.

Je leest alleen wat je uitkomt op deze draad? Er zijn hier légio voorbeelden de revue gepasseerd van defacto dwang en de dominante mening op élke draad propageert dat.

Het betreft niet alleen NL; in Italië en Frankrijk ís het al nog verder doorgeslagen en in het noordwesten van Spanje gaat dit ook gebeuren.

Maarrrrr, je hebt gelijk, mij persóónlijk gaat het vrijwel niet raken. Ik ga beter van een zonnig terras genieten {:}

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 11:51

Needje schreef:
Er wordt toch ook online geknald hoeveel mensen besmet zijn?!
Dan zou dat ook niet mogen dus eigenlijk.

Daarbij vind ik dat als je kan roepen dat bv het merendeel ongevaccineerd of juist gevaccineerd is je dat ook met de daadwerkelijke cijfers moet kunnen laten zien.

Ik vind het iig wel bijzonder dat toen het voornamelijk ongevaccineerden waren het hoog van de daken werd geschreeuwd, en nu het oploopt qua gevaccineerden er ineens niets naar buiten gebracht mag worden aan cijfers.
(En nee ik ben geen wappie, maar kritisch)

Nee toen het voornamelijk ongevaccineerden waren, werd het niet hoog van de daken geschreeuwd en nu het aantal gevaccineerden oploopt, wordt het niet opeens verborgen.

Die cijfers zijn gewoon beschikbaar en als wij ze zo op de site van het RIVM kunnen zien, dan kunnen de kamerleden dat ook. Het is gewoon vragen naar de bekende weg. Die cijfers worden ook gewoon besproken, ook hier bijvoorbeeld en het is domweg niet waar dat er nu opeens niet meer over gepraat wordt. Het is wel waar dat nu niet iedereen opeens meegaat in de bewering dat dit bewijst dat vaccineren niks toevoegt. Want dat is onzin om een aantal verschillende redenen. Wat de mensen hier bijvoorbeeld wel zeggen is dat het laat zien dat de regering te lang gewacht heeft met het starten van de booster vaccinatie. En dan onderbouwen ze dat ook nog eens met feiten en cijfers.

Wat je beweert is dus gewoon tendentieus en onwaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 12:11

Huertecilla schreef:
Je leest alleen wat je uitkomt op deze draad? Er zijn hier légio voorbeelden de revue gepasseerd van defacto dwang en de dominante mening op élke draad propageert dat.

Het betreft niet alleen NL; in Italië en Frankrijk ís het al nog verder doorgeslagen en in het noordwesten van Spanje gaat dit ook gebeuren.

Maarrrrr, je hebt gelijk, mij persóónlijk gaat het vrijwel niet raken. Ik ga beter van een zonnig terras genieten {:}

Het werkt wel degelijk. Veel mensen die zich aanvankelijk niet hebben laten vaccineren zijn alsnog heen gegaan.
Ik ben benieuwd hoe veel het nog vol houden om zich echt niet te laten vaccineren.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 12:51

Huertecilla schreef:
Askja schreef:
Niemand wordt gedwongen.

Doe dat *\%/*

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 12:59

Loretta schreef:
Huertecilla schreef:

Het werkt wel degelijk. Veel mensen die zich aanvankelijk niet hebben laten vaccineren zijn alsnog heen gegaan.
Ik ben benieuwd hoe veel het nog vol houden om zich echt niet te laten vaccineren.

Zijn alsnog heen gegaan?

Het is overigens geen 'de facto dwang' zoals HC het noemt, maar drang. Dwang is dwingen zonder keuze. Drang is actief stimuleren door de keuze voor het alternatief onaantrekkelijker en lastiger te maken. Omdat die keuze maatschappelijke gevolgen heeft.

QR-code moeten tonen is drang, geen dwang. Er zijn namelijk twee alternatieven: social distancing en testen. Nee, niet gemakkelijk of leuk, maar dat is niet om de niet-vaccineerders te pesten (wat er nogal eens van gemaakt wordt), maar om het algemene besmettingsgevaar te reduceren en daarmee de zorg te ontzien.

Drang helpt, er komen nu toch aardig wat mensen over de brug die zich toch maar laten vaccineren. Prima.

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:33

Zijn alsnog heen gegaan: zijn er alsnog heen gegaan, naar de vaccinatie

(En niet weer die Nederlandse les herhalen als t even niet hoeft). Het is een uitspraak, misschien dialect?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:05

OK, duidelijk, het las voor mij een beetje vreemd.
En ja, ik ben zelf redelijk scherp op correct en begrijpelijk taalgebruik, maar volgens mij lees ik hier niemand de les hoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:08

Nee maar vorige keer werd dat een heel gedoetje (geen idee wie dat toen was hoor, maar ik denk ik tackle m alvast :D )

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:11

Askja schreef:
Loretta schreef:

Zijn alsnog heen gegaan?

Het is overigens geen 'de facto dwang' zoals HC het noemt, maar drang. Dwang is dwingen zonder keuze. Drang is actief stimuleren door de keuze voor het alternatief onaantrekkelijker en lastiger te maken. Omdat die keuze maatschappelijke gevolgen heeft.

QR-code moeten tonen is drang, geen dwang. Er zijn namelijk twee alternatieven: social distancing en testen. Nee, niet gemakkelijk of leuk, maar dat is niet om de niet-vaccineerders te pesten (wat er nogal eens van gemaakt wordt), maar om het algemene besmettingsgevaar te reduceren en daarmee de zorg te ontzien.

Drang helpt, er komen nu toch aardig wat mensen over de brug die zich toch maar laten vaccineren. Prima.

Het was inderdaad verkeerd geschreven van mij.

Over dwang of drang. Het is voor steeds meer mensen inderdaad geen keuze meer. Stallen waar je zonder QR code niet meer bij je eigen paard mag komen bijvoorbeeld. Dan worden vrije keuzemogelijkheden wel heel erg beperkt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:25

Klopt. Maar het blijft toch een keuze, algemeen gezien. Een vervelende weliswaar, maar je kunt je laten testen (of vaccineren).

Wat betreft die stallen vind ik het tonen van een QR-code om überhaupt naar je paard te kunnen wel erg overdreven. Bij dhz-stallen helemaal, dan wordt het je wel heel lastig gemaakt als niet-gevaccineerde. Niet OK.

Maar ik vraag me tegelijkertijd af of de soep in dit specifieke geval wel zo heet gegeten wordt qua handhaving, en qua controle op die handhaving.
Zelf zou ik het risico gewoon nemen (theoretisch gezien dan, want ik kan desgewenst gewoon met mijn QR-code wapperen).

QR-code tonen om de kantine (of bijv. een cursusruimte) van een club of manege binnen te mogen, vind ik dan wel weer logisch. Idem bij indoorwedstrijden.
Laatst bijgewerkt door Askja op 07-11-21 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:26

Cer schreef:
Nee maar vorige keer werd dat een heel gedoetje (geen idee wie dat toen was hoor, maar ik denk ik tackle m alvast :D )
:D OK

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:29

Askja schreef:
Maar ik vraag me tegelijkertijd af of de soep in dit specifieke geval wel zo heet gegeten wordt qua handhaving, en qua controle op die handhaving.
Zelf zou ik het risico gewoon nemen (theoretisch gezien dan, want ik kan desgewenst gewoon met mijn QR-code wapperen).

Wanneer je kijkt op de Facebook pagina van manege Gasselte dan zie je dat hun inderdaad ook de pensiongasten aan een check onderwerpen. Ze gaan daarin verder dan de eisen van de overheid en dat geven ze ook toe op hum Facebooknpagina.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:34

OK, apart. Ik ken deze manege een beetje, had dat niet verwacht. Maar ze zullen er hun redenen wel voor hebben (eigenaar of personeel met verhoogd risico?)
Maar dit is neem ik aan niet standaard zo bij maneges.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:36

Loretta schreef:
Askja schreef:

Wanneer je kijkt op de Facebook pagina van manege Gasselte dan zie je dat hun inderdaad ook de pensiongasten aan een check onderwerpen. Ze gaan daarin verder dan de eisen van de overheid en dat geven ze ook toe op hum Facebooknpagina.

Ik vind dat nogal wat, dus geen qr dan mag je niet bij je eigen paard komen? :n

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:40

Askja schreef:
OK, apart. Ik ken deze manege een beetje, had dat niet verwacht. Maar ze zullen er hun redenen wel voor hebben (eigenaar of personeel met verhoogd risico?)
Maar dit is neem ik aan niet standaard zo bij maneges.

Daar noem je ook nog weer wat. Een eigenaar met verhoogd risico.
Het is gewoon allemaal zo complex tegenwoordig. Neemt niet weg dat ik het nog steeds verschrikkelijk vind. En het ergste is dat dit virus nooit meer verdwijnt en zoals het nu allemaal gaat kan toch ook niet altijd maar voort blijven duren. Dat maakt het allemaal zo moeilijk. En als de overheid dan ook nog eens met tegenstrijdige maatregelen komt en jojobeleid zoals het veel te vroeg afschaffen van bepaalde maatregelen dan is de chaos compleet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:42

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:44

Maar ja als je het omdraait, zij krijgen een boete als ze niet controleren want binnen sportlocatie. En als er een uitbraak optreed door een besmettelijke pensionklant zijn ze nog eens extra de pineut.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:44

Marjolein wil niet prikken en blijkbaar niet testen. Keuzes hebben consquenties, benieuwd hoe ze dat met haar rijschool doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:50

karuna schreef:
Maar ja als je het omdraait, zij krijgen een boete als ze niet controleren want binnen sportlocatie. En als er een uitbraak optreed door een besmettelijke pensionklant zijn ze nog eens extra de pineut.

Een uitbraak op een manege, waarbij je op en bij je paard sowieso al 1.5 meter afstand hebt van elkaar :n waarbij menig manege zo goed ventileert dat er amper risico is.. dit slaat dus echt door. En nee, ik heb het dus niet over op elkaar gestapeld in de kantine hangen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:51

Dat gaat inderdaad wel erg ver hoor. Waarom zouden ze dit uit zichzelf doen?