Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:25

Nee gelukkig hebben we niet zo veel nood slachtingen maar soms ontkomen we er niet aan.
Zo heb ik een keer een schaap gevonden waarvan een hele wang weg was (door een vos oid) en dat gaat gewoon problemen geven als het al heelt. Dus die heb ik ter plekke gedood.
En een keer een ooi waar we het lam niet uit kregen maar die daardoor dus helemaal stuk was van binnen, dat kan de dierenarts ook niet meer maken dus dan houdt het ook op.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:54

Solleke_Noah schreef:
Century schreef:
Nodig is het niet, maar ik wil uiteindelijk tien hennen houden en niet elf :P En één meer of minder maakt niet perse uit, maar als ik dit elk jaar heb wordt het gauw teveel. Ik vind het nu al wat druk met twee lichtingen kuikens. Dus een beetje zelfbescherming denk ik?

Kan je ze niet verkopen dan aan iemand die kippen voor de hobby wil houden ipv slachten?

Dat zou zeker kunnen. Maar ik heb de kuikens juist om ze te laten slachten. Om zo zelfvoorzienend te zijn in (kippen)vlees. Dus dat gaat dan wel een beetje in tegen het eigenlijke doel. Naast dat je ze ook kwijt moet kunnen (en dat is met de hanen die erbij zitten al snel lastig).
Deze specifieke kip blijkt gewoon een leuk karakter te hebben, dat kan natuurlijk. Dus dan is het nu even bepalen voor mij of ik haar dan toch wil houden of niet :) (en ze dus hobbykip wordt met de andere hobbykippen).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:11

Dat is geen araucana beide in ieder geval geen volle, maar misschien wel een kruising.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:15

Ik zou die dan misschien juist houden en kijken of je ermee kunt fokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:20

Ik heb vorig jaar ook araucana eieren uit laten broeden, en die zagen er ook ongeveer uit zoals op jou tweede foto. Alleen die van mij hadden wel allemaal een baard. Dit is dan Araucana Engels type.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:23

Prairy schreef:

Bedoel je met mijn kip of die van XxLiEsJuHhxX ? :)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:33

Mijn foto's is enkel het witte/splash kuiken wat een araucana zou moeten zijn de andere 3 foto's zijn mijn Marans en/of olijfleggers.

Century, ik denk jouw haantje :P Ik heb niks aan het mixje met mijn raszuiveren barnies :D

Spruit, volgens mij waren het jouw kuikens waar ik toen ook voor viel <3
Dit: Nee het was het haantje van Seven in het broedmachine topic O:)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:38

De mijne is een hen, ik heb nu wel hanen (kuikens) maar die blijven niet. Dus fokken wordt ook lastig zonder haan. Ik zou wel een haan willen houden (er loopt er nu één bij die erg lief is en weinig herrie maakt), maar dat is helaas niet de afspraak met de buren.
Dus echt zelfvoorzienend ben ik ook niet ;)
Dan moet ik een keer een haan lenen en kijken of ik bevruchte eieren kan krijgen.
Er zijn genoeg opties, ik denk er even over na. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:57

Afbeelding
Ik zit momenteel te dubben of ik deze haan aan ga houden. Hij is een Marans x (wyandotte x Barnevelder), hij is groot, lief, mooi, maar heeft een gen voor donkerbruine en lichtbruine eieren. En ik wil meer groene eieren. En ik wil meer hennen met een erwtenkam. Maar hij is zo lief :')

De andere keus voor aanhouden is het haantje bij het kippenhok op de foto. Die is Marans x Araucana, heeft een erwtenkam, is nog goed naar de andere hennen, zit iets minder vlees aan maar nog wel formaat. Is niet bang maar ook niet mak. Maar wel een gen voor donkerbruine en een gen voor groene eieren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:47

Is de marans/araucana lief ook naar jou toe. In ieder geval dat je veilig tussen de kippen kan lopen en eventueel pakken. Ja dan die houden en de andere slachten. Na een paar etterbakken gehad te hebben waar ik nog niet eens veilig hok in kon.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:31

Century schreef:
Prairy schreef:

Bedoel je met mijn kip of die van XxLiEsJuHhxX ? :)

Die van jou :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:16

palousa_boy schreef:
Nee gelukkig hebben we niet zo veel nood slachtingen maar soms ontkomen we er niet aan.
Zo heb ik een keer een schaap gevonden waarvan een hele wang weg was (door een vos oid) en dat gaat gewoon problemen geven als het al heelt. Dus die heb ik ter plekke gedood.
En een keer een ooi waar we het lam niet uit kregen maar die daardoor dus helemaal stuk was van binnen, dat kan de dierenarts ook niet meer maken dus dan houdt het ook op.

Gelukkig komt het dan niet te veel voor! Wel een brutale vos om zo een schaap te nemen.

Hier is de saffraan toegekomen! Zo benieuwd!

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:41

Ik ben stiekem aan het hopen dat er maar 1 haan bij zit, maar het is zo lastig te zien vind ik bij Brahma's.

Het zijn wel echt al mini kippen, erg grappig om te zien. En ook dat er zoveel verschillende kleurtjes zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van de 9 eieren zijn er 8 uitgekomen, 1 kuiken is verdwenen en nu hebben we er nog steeds 7. Zijn van eind mei.

Wat denken jullie haan/hen/tips om op te letten?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:03

Wat zijn ze leuk! <3 Het zijn geen volle brahma's of wel? De achterste op de 1e foto vermoed ik dat een haantje is.

Moestuin, Gaaf! Is dat een moeilijke plant?

Spruit, persoonlijk zou ik degene houden die het minste last bezorgd. Niet tam is voor mij niet persee een negatief punt. Als je ze moet vangen ergens voor is dat meestal wel voor elkaar te krijgen. Voor mij is het wel 100% van belang dat ze niet agressief zijn. Ik ben het zelf meer dan spugzat dat ik niet normaal door de tuin kan lopen maar altijd een stok/bezem/watergieter of wat dan ook in mijn handen moet hebben en altijd een oog op hem moet houden. Ik ga voor mijn toom dan ook echt werken om kwa nageslacht buiten rastypisch ook heel erg op karakter te selecteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:09

1ste foto de achterste en 3de foto de voorste denk ik haan. Maar dat kan soms echt laat te zien zijn. Ik dacht van mijn groen en blauwleggers 3 hennen en 1 haan te hebben, maar op 1 week tijd heeft er 1 zich nog flink ontwikkeld tot haan. Die zijn nu 4 maand.

Wat ik van hoor zijn ze best makkelijk, maar op de opbrengst is natuurlijk erg laag. Voor ons geen probleem. Als het niet lukt is het sowieso al een mooie bloem om te zien.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:15

Ik denk inderdaad dat er ook iets anders in zit, maar we vinden ze leuk en daar gaat het voor ons om. Als ze lekker rustig zijn zoals de andere 2 volwassen Brahma dames vind ik het al snel goed.

Ik vind die met dat halve kuifje zo grappig :')

Die achterste op de eerste foto heb ik inderdaad ook het vermoeden van dat het een haan is, de rest vind ik erg lastig om te zeggen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:53

Die met kuifje zou best deel araucana kunnen zijn die hebben ook zo'n toefje.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:29

Moestuin schreef:
Gelukkig komt het dan niet te veel voor! Wel een brutale vos om zo een schaap te nemen.

Hier is de saffraan toegekomen! Zo benieuwd!

[ [url=m/TYpnLc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat leuk, succes! Ben benieuwd of die van mij dit najaar weer op gaan komen. Heb er boontjes bovenop gezaaid voor wat extra stikstof in de bodem, knip ik straks net boven de grond af. Geen idee of dat echt werkt, probeerseltje. Vond het zonde van de ruimte om de rest van het jaar leeg te laten staan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:35

Ben benieuwd Moestuin!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-22 10:46

Saffraan, hoe groeit dat?
Slachten hebben wij voor het eerst met een buurman gedaan. Maar die gebruikte een bijl en dat hebben wij al snel laten varen. Best wel rommelig. Daarna schietpin en verbloeden maar dat werd best lastig bij grote hanen met grote kammen. Nu doen we al jaren de nek breken met een bezemsteel en dat vinden wij echt de allermakkelijskte methode waar geen snij of hakwerk bij komt kijken.

Wij hebben de kalkoenen ziek. Eerst de haan. Futloos, zwak, niet eten, waterige diarree. Zijn hem al een aantal dagen aan het dwangvoeren en hij lijkt er wel doorheen te komen. Gister een hen met dezelfde symptomen maar die lag vanmorgen al dood. Bij google speurwerk kom ik op de kalkoenenvariant van het coronavirus uit. Hopen dat de haan er wel doorheen trekt want dat is wel een lieveling hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 11:09

Nou het zou super makkelijk moeten zijn. Bollen in luchtige grond planten, 10 diep en 10 uit elkaar. Binnen 2 maand oogsten. Zodra de bloem open komt die ochtend de draadjes uitknippen en dan drogen. Ik hoop dat het dus zo makkelijk is als ze zeggen :D

Ai, veel sterkte er mee. Hopelijk betert de haan ook snel en wordt er verder niemand meer ziek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:38

Ik moestuinier dit jaar maar in 2 bakken van 1.20 op 4 en ik ben totaal niet teleurgesteld van wat ik er uit haal <3

Afbeelding

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:33

Wat is dat gele, Moestuin?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:07

Wat grappig, nog nooit gezien!
Leuk om eens te proberen :D