de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:43

foxy80 schreef:
Voor de paddenstoelenkwekers hierboven: hoe koud moeten die staan?
Onze boiler staat in de kolenkelder dus dat is gewoon veel te warm vrees ik

Ik heb hem gewoon op het aanrecht staan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 23:29

Neonlight schreef:
Ik heb nieuwe stapelbakken voor aardbeien, maar ik wil andere planten als ik nu heb. Het zouden doorbloeiers zijn maar al 3 jaar daar niets van gezien. Welke soorten zijn aan te raden?
Geen idee welke ik nu heb, want was niet gespecificeerd toen ik ze kocht, alleen dat het een doorbloeier was.

Ik adviseer een zomerbloeier te combineren met een doorbloeier.
Van de eerste heb je in juni opbrengst. De doorbloeier geeft minder per plant maar wel langer.

Kijk even op de site van
https://aardbei-planten.nl/aardbei-plant-pakketten/
Daar hebben ze ook pakketten met een aantal verschillende rassen.

Ik heb Lambada (zomerbloeier) en Summer Breeze (doorbloeier) staan.
De Summer Breeze heb ik vooral voor de mooie rode bloemen en niet zozeer voor de opbrengst. Maakt ook weinig uitlopers aan dus lastig om te vermeerderen.
Maar wel dankbaar plantje die nog lang aardbeien geeft.
In oktober knip ik alles eruit omdat de vruchten dan niet meer afrijpen.
En ik wil dat de planten de energie gebruiken om de winter door te komen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 02:12

Ik zou gewoon een website kiezen en dan van elke soort een beetje bestellen. Wat je niks vindt verwijder je of hou je tot de planten "op" zijn en vervangen moeten worden, en dan vervang je het voor wat wél beviel

Ik hou zelf van originele dingen dus de favorieten van de kwekers hoef ik niet. Ik was bijvoorbeeld gek op Frau Mieze Schindler.
En zo uit mijn hoofd vond ik Gariguette ook erg lekker. Zijn beide geen grote aardbeien.

Momenteel heb ik alleen bosaardbeitjes staan, maar er komen gewone (wel gele) aardbeien deze kant op naar aanleiding van dit topic *\o/*

caro29

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 19:08

Mijn komkommer en courgette gaan lekker. De eerste tomaten verkleuren en de paprika komt ook. Het fruit laat erg op zich wachten. Nog geen braam/framboos gezien. Er komen wel 3 vijgen aan

Vandaag een nectarine, appel en een perzik in de droger gehad. Nu lekker snacken

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 11:31

Hier aan de onrijpe nashiperen begonnen. Nashiperen zijn onrijp prima te eten, mooie manier van dunnen. Had de helft er al af gedund maar het was nog niet genoeg
Afbeelding

Verder Japanse wijnbes, dormanbes, pruimen, vijgen en moerbeien mondjesmaat, en pluk elke dag minimaal 1 emmertje bramen, er is overvloed dus ik vries het in
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 12:22

Nashi zou ook goed te stoven zijn. Ik denk dat ik dat maar ga proberen met een aantal van onze boom. Want die zit inderdaad ook heel erg vol.

Ik heb ook de eerste rijpe al gegeten. Echt heerlijk. :D Van een heel jong boompje (maart 23 geënt) dus nog maar klein fruit. Afbeelding

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:52

Wat een leuk topic, dat ik deze nu pas tegen ben gekomen!

Ik heb een kleine siertuin achter mijn huis. Die ondertussen elk jaar meer varianten aan groente en fruit krijgt. :=

Ik heb een kleine collectie van aardbeien, stoofperen, rabarber, courgettes, broccoli, pepers, paprika, watermeloen en honing meloenen.

Mijn sla is volledig mislukt :+ En dit jaar ook verassend weinig stoofperen ;( Maar de rest valt me helemaal niet tegen!

Een foto van mijn prachtige rabarber om mij voor te stellen _O-
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:56

Zo veel groenten hebben ook ontzettend veel sierwaarde. Daar is jouw rabarber een prachtig voorbeeld van.

Hier probeer ik ook naar de moestuin te kijken als siertuin en andersom. Zoals op deze foto vooraan snijbiet, rechts annanaskers, daarachter olifantenlook en helemaal achteraan aardpeer. Allemaal eetbaar met een hoge sierwaarde.
Afbeelding

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 16:01

Prachtig! Ik verbaas me ook nog altijd over hoe mooi een courgette plant eigenlijk kan zijn. :o
Afbeelding

Dit is het eerste jaar dat ik deze probeer.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 17:15

Ik tel nu 10 baby vijgen. Vorig jaar had ik er maar liefst 1. Gaat dus de goede kant op. Waarom mijn fruit het niet doet weet ik niet

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 18:45

kevinsky schreef:

Ik heb een kleine siertuin achter mijn huis. Die ondertussen elk jaar meer varianten aan groente en fruit krijgt. :=

Ik heb een kleine collectie van aardbeien, stoofperen, rabarber, courgettes, broccoli, pepers, paprika, watermeloen en honing meloenen.

Mijn sla is volledig mislukt :+ En dit jaar ook verassend weinig stoofperen ;( Maar de rest valt me helemaal niet tegen!

[ Afbeelding ]

Welkom :D maarehhh... je weet dat rabarber laten bloeien niet zo goed is voor de oogst?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 18:46

caro29 schreef:
Ik tel nu 10 baby vijgen. Vorig jaar had ik er maar liefst 1. Gaat dus de goede kant op. Waarom mijn fruit het niet doet weet ik niet

De vraag is wel of je die nog gaat kunnen eten. Meestal kun je in Nederland alleen de breba's oogsten, niet de main crop. Die rijpen vaak niet meer af

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 18:47

Dorine92 schreef:
kevinsky schreef:

[ Afbeelding ]

Welkom :D maarehhh... je weet dat rabarber laten bloeien niet zo goed is voor de oogst?

Jaaa, ik weet het. Mijn nieuwsgierigheid wilde weten hoe die uit ging groeien. :') Toen ze uit gebloeid waren, heb ik ze er snel vanaf gehaald. Hierna is die weer enorm gaan groeien. :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 18:56

Ohh nou in dat geval, mooie foto :D

@Malenka nog nooit van gehoord, nashi's stoven. Bedoel je niet kweeperen?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 19:50

Dorine ik ben echt stikjaloers op al dat fruit, echt heerlijk :D

Hier is vandaag bij Holsto een Tayberry in het winkelmandje gesprongen, eens kijken of dat lukt hier :9

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 21:57

Dorine, echt Nashi. De onrijpe vruchten. En aangezien Nashi nu overal overvol hangt en er flink gedund moet worden op de meeste plekken is dat erg leuk als extra product.

Ik had de kruidenierspeer te laat geoogst. Dus die zijn allemaal melig. Maar de smaak is prima. Ik heb nu een deel gedroogd in de droogoven en vandaag een deel gebakken en er (spinazie) pannenkoeken mee gevuld samen met honing, walnoten en kaas. Erg geslaagd. Morgen maar eens een taart bakken denk ik.

Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 22:01

Oh oke. Nja onrijpe nashi's zijn vers echt heerlijk dus stoven is niet eens nodig. Maar goed om te weten dat het kan

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 07:46

Huh, onrijp heerlijk?

Mijn pruim Rumnaya (ongeveer, heb niet op het kaartje gekeken) is nu rijp, bijna perzik zo zoet, heerlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 08:58

Ik kom om in de vijgen :=
Afbeelding
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:41

Ja hier ook. Gisteren onderin een cupcake gedaan, vond het niet zo.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:19

Wat een oogst! Nashi heb ik nog niet, moet er nog komen dus :D kan die net als gewone peren in het stuk bij de paarden?

Perzik en abrikoos kan dat niet, waar moet ik qua standplaats daarvoor op letten en waar koop ik die t beste?( Heb ik ook nog niet dus _O-

Gisteren de vroege wichters geoogst. Deze zijn wat roder van kleur dan de late. Bramen oogst wordt echt giga dit jaar. Mooi want frambozen viel tegen

Eerste pompoen ook! Had nog wel langer gekund maar een vd paarden is over de plant gelopen en daarmee pompoen afgeknapt. Nou ja was al echt flinke dus geeft niet

Edit; wat een kanjers van vijgen! Diy jaar vijgen boompje v mn verjaardag gekregen. Is ongeveer 2 m hoog. Wanneer kan ik daar wat aan verwachten?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:50

Prairy schreef:
Huh, onrijp heerlijk?

Mijn pruim Rumnaya (ongeveer, heb niet op het kaartje gekeken) is nu rijp, bijna perzik zo zoet, heerlijk.

Ja ze smaken bijna hetzelfde als rijpe, alleen wat minder zoet

Rumnaya? Kijk toch maar ff op het kaartje, ik ben nu wel benieuwd :D

8nnemiek schreef:
Ik kom om in de vijgen :=
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Oh goeie die moet ik ook nog plukken. Bijna vergeten

Symke schreef:
Wat een oogst! Nashi heb ik nog niet, moet er nog komen dus :D kan die net als gewone peren in het stuk bij de paarden?

Perzik en abrikoos kan dat niet, waar moet ik qua standplaats daarvoor op letten en waar koop ik die t beste?( Heb ik ook nog niet dus _O-

Gisteren de vroege wichters geoogst. Deze zijn wat roder van kleur dan de late. Bramen oogst wordt echt giga dit jaar. Mooi want frambozen viel tegen

Eerste pompoen ook! Had nog wel langer gekund maar een vd paarden is over de plant gelopen en daarmee pompoen afgeknapt. Nou ja was al echt flinke dus geeft niet

Edit; wat een kanjers van vijgen! Diy jaar vijgen boompje v mn verjaardag gekregen. Is ongeveer 2 m hoog. Wanneer kan ik daar wat aan verwachten?

Ja nashi moet je zeker kopen.
Paarden en fruitbomen zijn nooit een goede combi, het kan tijden goed gaan, tot ze besluiten er tegenaan te schuren of de bast op te vreten.
Perzik en abrikoos kan zeker. Kies voor late bloei en vroege oogst. Perzik kan echt maar een paar rassen als je geen gif wilt gebruiken ivm krulziekte. Perzik en abrikoos moeten zonnig en beschut staan. Waar je die het beste koopt.. wind in de wilgen maar die schijnt dus gestopt te zijn. Nu weet ik het zelf ook niet meer

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:28

Prunus salicina x cerasifera 'Rumjanaja Zorka'

Bij De Zoetewei, staat bij Japanse Pruim.

Dit jaar voor het eerst vrucht eraan, staat al vanaf 19/20.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:52

Ah leuk wie weet bestel ik hem ook wel

Edit: ik wilde hem toevoegen aan het lijstje maar zie dat hij er al tussen stond :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:59

Ik kan helaas weer niet naar de Zoetewei met de verkoopdagen. Jammer want hun assortiment is echt een grote snoepwinkel.