Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:18

karuna schreef:
Als iedereen alles wat niet noodzaak is gewoon even laat. Geen vakantie op andere locatie, niet winkelen behalve supermarkt en diervoeding tenzij je iets echt misgrijpt (schoenen stuk, wasmachine kapot, slot van je deur werkt niet meer). Geen dagjes uit naar weet ik veel waar. Dat zou al schelen. Helaas hoor ik voldoende om me heen verjaardag hier, dagje stadten aan de andere kant van het land, pretpark enz. Gewoon met zijn alleen een maand alleen doen wat nodig is.

Maar dat is kansloos om te eisen zolang het niet verboden is en kan worden gehandhaaft. -O-

Helemaal met vetgedrukte eens. Je HOEFT niet alles te doen omdat het (nog) gewoon mag? Ik ben absoluut niet voor een lockdown, maar misschien is het gewoon nodig omdat veel mensen in mijn ogen het randje op blijven zoeken en zelf geen verantwoordelijkheid lijken te kunnen nemen om deze crisis onder controle te krijgen. Verder mogen de mensen die bewust over de rand gaan (illegale feesten enz.) een hogere geldboete krijgen, waardoor ze hopelijk wel beter gaan nadenken over waar ze mee bezig zijn. Moraal gezien lijkt het niet door te dringen, dus dan maar financieel stevig geraakt worden...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:19

purny schreef:
Ik vind het lopen in een bos niet echt een prioriteit hoor. Vooral niet in deze andere tijden

Dat is mooi dat jij daar geen behoefte aan hebt.
Zo vinden andere mensen andere dingen geen prioriteit. En zo is er altijd wel wat.
Ik denk dat als mijn zwaar depressieve familielid die al jaren in een soort van eigen „lockdown“ is zich ineens niet meer uit mag leven in zijn dagelijkse individuele buitensport in de bossen, deze persoon mogenlijk de volgende lock-down niet meer tot het einde meemaakt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:23

Ik snap ergens wel dat ze het willen afwachten. Maar ik denk wel dat er strengere maatregelen aankomen. Er kan idd meer dicht dan er nu dicht is. Ik vind het bizar dat de horeca dicht is. Maar je wel hutje mutje in de Efteling mag staan. Terwijl ik als mijn dochter gaat sporten ik in de auto moet wachten. Vervoersverbod, tsja wat is noodzakelijk. Ik ben gisteren ook naar Friesland gereden. Was dat noodzakelijk? Nee niet perse, althans, er was geen leven mee gemoeid. Wat ik wel heb gezien, tot aan Apeldoorn was het drukker op de weg. Maar naarmate we richting het noorden gingen werd het steeds rustiger. In de avond toen we wegreden geen kip op de weg daar. Compleet uitgestorven. Bij Arnhem leek het wel haast gewoon spits niet normaal. Het probleem zit vooral aan de kant van NL waar ik zelf woon, en meer richting de randstad. Het is gewoon veel te druk overal. En hoe los je dat op? We wonen gewoon in een druk bevolkt landje met mensen die moeilijk stil kunnen zitten. Mensen zijn gewoon te verwend met vermaak en uitstapjes en kunnen zichzelf niet meer vermaken met een goed gesprek, het lezen van een boek of een ommetje in de buurt.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:29

Dat het in de avond een stuk rustiger is , logisch met horeca dicht. Bij ons komen op zaterdag en zondagnacht veel auto’s langs van horeca gangers , nu bijna niets meer. Maar overdag weinig van te merken en zie je dan foto’s van nog steeds overvolle winkelstraten dan worden de kantjes er dus nog heel erg afgelopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:30

Daar merk je hier dus niks van. Zoveel verkeer op de weg, ook in de avonden. Ik merk hier nog niks van de lockdown light.

tienus63

moonsparkle schreef:
@tienus en wie zou dat dan gaan betalen?

Als je doelt op het verblijf vakantiepark, als die parken gesloten moeten zijn vanwege lockdown, vragen ze overheidssteun aan.
Dus als overheid nu steun aan die parken moet betalen of een tarief aan die parken dan maakt het niet uit.
Ik weet van parken dat die een verdienmodel hadden door hun accommodatie beschikbaar te stellen voor asielzoekers.
Ze kregen betere prijs dan bij normale bezetting en hielden er zelfs rekening mee dat hun accommodatie werd uitgewoond door de tijdelijke bewoners.

elnienjo

mvdende schreef:
Wel eens gedacht aan mensen die niet midden in een stad wonen?

In een stad is dit makkelijk te realiseren, binnen 5km heb je best veel "noodzakelijke" winkels zitten.

Maar hier in een dorpje is bijvoorbeeld alleen een supermarkt, moet je naar een drogist, ben je al 6km verder....

Ossendrecht valt onder Woensdrecht dus je mag gewoon in Hoogerheide of Putte je boodschappen doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:33

Een van de redenen dat ik niet meer in NL wil wonen is precies die beklemming van de volle randstad waar je eigenlijk regelmatig even uit moet om je innerlijke rust te kunnen houden.
Dat is natuurlijk niet voor iedereen zo, maar je kunt niet zomaar even zeggen: ik ben zeer tevreden met mijn 10 minuten ommetje tussen de flats, dus moet iedereen dat maar zijn zoals ik.
Het is voor iedereen makkelijk praten voor een ander. Ik ben nogal op mezelf en geen familiebeestje. Zou wat zijn als ik dan mijn normen aan iedereen wil opleggen en een familie bezoekverbod in stel omdat het (voor mij) geen prioriteit is.
Als nu paardrijden en bezoek aan je paard op all-in stallen verboden de komende 6 weken wordt omdat het geen prioriteit heeft dan denk ik ook niet dat iedereen met paarden denkt: ach ja, no big deal.
Dat maakt het ook zo moeilijk. De mensheid is niet 1 vast poppetje dat allemaal de zelfde behoeftes heeft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:35

Nou ja, maar wat is een uitje.. Weet je van al die mensen waar ze heengaan?
We mochten bijv in het begin ook niet altijd naar stal.. nu wel.. Misschien gaan de mensen wel naar hun hobby of hun sport?
Misschien gaan ze wel boodschappen doen voor iemand? Ik ga nu ook voor mijn moeder boodschappen doen, en die ga ik wel brengen, dus dan zit ik ook op de A4.
En, ik ben al sinds maart niet meer in een bouwmarkt geweest, want sja... maar ik ga binnenkort toch echt naar een bouwmarkt.. en dan inderdaad voordat ze m dichtgooien.. shoot me..

qua files merk ik wel dat t minder is. Rond de utrechtsebaan staat het normaalgesproken potdicht op bepaalde tijden, das nu echt niet meer zo.. Ook moet ik af en toe naar kantoor, waar verder niemand is. Normaal moest ik daar voor 8 uur s ochtens parkeren anders was het hele gebied propvol.. nu maakt het niet uit hoe laat ik aankom.. overal plek.. dus ja, ik merk t wel :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:35

De Randstad lijkt me ook echt verschrikkelijk om te moeten wonen. Dat vond ik voor de pandemie al, maar nu helemaal! Ook al die riots vinden daar plaats.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:39

"al die riots"?? echt.. elnienjo.. hou op en ga terug naar je grot...
Ik woon in die randstad... geen riot gezien, alleen een paar demonstraties hier en daar..

Ik zou niet bij een bos willen wonen, met al die mensen die ze daar vinden. Oh, of daar waar ze al die drugslabs oprollen en dat afval vinden.. :')
Laatst bijgewerkt door Cer op 26-10-20 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:39

Bloodymary schreef:
In landen met een strenge lockdown (Spanje, Italië) is het nog erger dan hier.

Oh ja?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:40

Nou ik ben weer aanwezig , al beviel de pauze best en merk ik vooral dat dit topic best gekleurd is als ik dat vergelijk met mijn omgeving. Het kan hier voor velen niet streng genoeg. Niet voor iedereen dat lees ik ook wel Zo ben ik best positief over het noorden https://www.rtvnoord.nl/nieuws/754857/T ... hoopgevend
beste meneer is overleden en gister was de crematie wat een mooi afscheid was.

@susanH grappig dat je zegt dat het voor jou rustiger voelde op de weg. Op weg naar de crematie vonden wij het zo ontiegelijk druk op de weg. Maar er is gewoon een groot verschil in bevolkingsdichtheid.

Ik vind scholen sluiten nog steeds een slecht idee. Juist door dat het effect op kinderen enorm gaat zijn. Het verschil tussen arm en rijk / hoog opgeleid en niet hoog opgeleid was al gestegen dit jaar en zal ook alleen vergroten.
Wel vind ik dat ze moeten toestaan om halve klassen toe te laten en zo meer met ruimte te laten spelen.
Wat mij betreft kunnen ze eerder teamsport onder jongeren beperken. Hier zijn vanwege uitbraken veel voetbal clubs nog dicht. Al langer dan ‘nodig’ en je ziet hier echt een afname van besmettingen. En we hadden hier wel echt een Corona hotspot. Er waren op een gegeven moment meer besmettingen dan in de stad Groningen (en wel nogal een verschil in inwoners )

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:41

Huertecilla schreef:
Bloodymary schreef:

Oh ja?

Net als in jou geliefde Spanje kan je ook niet heel Nederland over 1 kam scheren. Ook wij hebben ‘goede’ en ‘slechte’ plekken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:42

elnienjo schreef:
De Randstad lijkt me ook echt verschrikkelijk om te moeten wonen. Dat vond ik voor de pandemie al, maar nu helemaal! Ook al die riots vinden daar plaats.

Riots? Zo erg is het nou ook weer niet hoor!
Ik woon zelf in centrum Den haag en merk echt 0 komma niks van enige vorm van opstandjes.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:43

Huertecilla schreef:
Bloodymary schreef:

Oh ja?

Ja

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:44

Bloodymary schreef:
Wat een onzin. In landen met een strenge lockdown (Spanje, Italië) is het nog erger dan hier. En dan China noemen als goed voorbeeld. Waar komt het virus ook weer vandaan...?

Altijd fijn dat mensen erbij moeten benoemen waar het virus vandaan komt en dat daardoor de aanpak om het virus te bestrijden per definitie al afgeschreven wordt.

Daarnaast noem ik het geen "goed" voorbeeld maar een voorbeeld om het stukje "als het vanaf het begin strenger was geweest hadden we nu wellicht weer alles kunnen doen" kracht bij te zetten.

In Spanje en Italië is het inderdaad erger geweest ondanks de daar (minimale) strengere maatregelen. Maar ook Spanje en Italië gingen naar mijn idee té snel en zonder concreet plan van aanpak weer open. Inmiddels is er zelfs weer een noodtoestand uitgeroepen in Spanje.

Elnienjo verwoord de stappen die ze in China gezet hebben goed. Is het ideaal? Nee, maar ondertussen gaat daar het "normale" leven weer door waar Nederlanders (die dat ook graag willen) in opstand komen en de grenzen opzoeken waardoor er weer meer besmettingen en maatregelen komen.

Om nog even terug te komen op de strengere maatregelen. Attractieparken dicht, musea dicht, dierentuinen dicht, sportscholen dicht en al het onderwijs vanaf middelbaar volledig online.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:44

purny schreef:
elnienjo schreef:

Riots? Zo erg is het nou ook weer niet hoor!
Ik woon zelf in centrum Den haag en merk echt 0 komma niks van enige vorm van opstandjes.

En wij hadden hier ook Corona feestjes die zijn gestopt en een protest. Dus de mensen die oneens zijn en anders willen heb je in heel Nederland. (Europa ...)
Hier ook een ruzie tussen een buschauffeur en iemand die geen mondkapje op wilde.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 26-10-20 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:45

Wat is het in Italië toch weer erg aan het worden. En het ging daar zo goed. Ben er in september geweest voor een week op Sicilië. En ik verbaasde me wel hoe aan de ene kant op veel plekken mondkapjes verplicht waren en gedragen werden. Maar bijvoorbeeld in restaurants tafels dicht op elkaar, mensen zaten met grote groepen dicht bij elkaar, ze gaven handen (ik heb het geweigerd als het aangeboden werd), etc. Dan zijn die mondkapjes toch echt een schijnvertoning hoor.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:52

Cer schreef:
Ik woon in die randstad... geen riot gezien, alleen een paar demonstraties hier en daar..

Ik zou niet bij een bos willen wonen, met al die mensen die ze daar vinden. Oh, of daar waar ze al die drugslabs oprollen en dat afval vinden.. :')

En waar mensen rolluiken hebben omdat er anders geplunderd wordt!

---------------
Ik zie niet zo het probleem van drukkere wandelgebieden en bossen eerlijk gezegd, ik kan me niet voorstellen dat de kans op besmetting daar groot is. Je hebt al snel 1,5 meter afstand en loopt ook niet lang dicht bij iemand in de buurt, op degene(n) waar je mee bent na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:52

Cer schreef:
Relaxed schreef:
Jullie lopen allemaal weer lekker op de zaken vooruit, lekker speculeren..

Nee hoor, dit zijn gewoon 'als - dan' gesprekken.. :j

Ja en aangezien we geen idee hebben vind ik het zo zinloos.. Je krijgt discussie om iets wat er helemaal nog niet is :n

purny

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:54

er werd aan de bezoekers van de efteling gevraagd of het verantwoord was om de efteling te bezoeken... moet je ook echt aan bezoekers vragen...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:54

Als de hemel naar beneden valt, dan hebben we allemaal een blauwe hoed.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:55

Tiggs schreef:
Cer schreef:

En waar mensen rolluiken hebben omdat er anders geplunderd wordt!

Ik heb nog geen enkele keer gezien of meegemaakt dat een winkel geplunderd werd. Het is een kwestie van veiligheid dat de winkels een rolluik hebben.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:56

HopeMyDay schreef:
Bloodymary schreef:
Wat een onzin. In landen met een strenge lockdown (Spanje, Italië) is het nog erger dan hier. En dan China noemen als goed voorbeeld. Waar komt het virus ook weer vandaan...?

Altijd fijn dat mensen erbij moeten benoemen waar het virus vandaan komt en dat daardoor de aanpak om het virus te bestrijden per definitie al afgeschreven wordt.

Daarnaast noem ik het geen "goed" voorbeeld maar een voorbeeld om het stukje "als het vanaf het begin strenger was geweest hadden we nu wellicht weer alles kunnen doen" kracht bij te zetten.

In Spanje en Italië is het inderdaad erger geweest ondanks de daar (minimale) strengere maatregelen. Maar ook Spanje en Italië gingen naar mijn idee té snel en zonder concreet plan van aanpak weer open. Inmiddels is er zelfs weer een noodtoestand uitgeroepen in Spanje.

Elnienjo verwoord de stappen die ze in China gezet hebben goed. Is het ideaal? Nee, maar ondertussen gaat daar het "normale" leven weer door waar Nederlanders (die dat ook graag willen) in opstand komen en de grenzen opzoeken waardoor er weer meer besmettingen en maatregelen komen.

Om nog even terug te komen op de strengere maatregelen. Attractieparken dicht, musea dicht, dierentuinen dicht, sportscholen dicht en al het onderwijs vanaf middelbaar volledig online.

Maar wij hadden nooit zo streng kunnen lockdownen als China omdat westerlingen die methode gewoonweg niet pikken (opgesloten worden in je eigen huis)
En de succesvolle Nieuw Zeeland methode kan ook alleen maar als je 'n eiland bent. Wat dat betreft hadden de Waddeneilanden wellicht beter wél een lockdown gedaan.