Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:10

Oscar schreef:
Ook goeiemorgen :))

Ik ben nog steeds heel erg benieuwd wanneer we laagdrempelig zouden kunnen testen of we al antistoffen hebben. En dan echt per persoon en niet massaal. Iemand enig idee wanneer we dat zouden mogen verwachten voor gewone burgers (die niet in de zorg werken)?

Ik last gisteren een paar keer dat we de eerste resultaten daarvan binnen een paar weken kunnen verwachten...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:11

HELder schreef:
Pandora2 schreef:
Is hier iemand uit Oostenrijk in het topic ?

Zaten ze daar in complete lockdown?
Vind het wel interessant hoe ze daar gaan afbouwen. En mondkapjes gewoon in automaten langs de
straten +:)+

Tot nu toe alleen maar meegelezen, maar ik woon in Oostenrijk. Wij hadden inderdaad een complete lockdown, hier in Tirol was het strenger dan in de andere bundesländer. Vanaf vandaag wordt het rechtgetrokken met de rest van Oostenrijk. Het aantal besmettingen lijkt nog vrij gecontroleerd te zijn, ook omdat ze er zo snel bij waren. Wat waarschijnlijk weer te maken had met de fiascos in oa Ischgl en door de situatie in buurland Italië. Nu weer langzaam opbouwen, maar ik vind de regering hierin wel realistisch. Nu al verplicht mondkapjes in supermarkten en dat zal snel uitgebreid gaan worden.

Leuk dat je je meldt !
Ik hoorde gister de toespraak van de bondskanselier en dat leek mij ook echt een doordacht plan van aanpak.
Inderdaad relatief weinig besmettingen en ook ' weinig ' doden bij jullie.
Worden er veel testen gedaan ?

Voor iedereen verplicht mondkapjes die ook gewoon verkrijgbaar zijn, lijkt mij echt wel essentieel.
Als je de landen ziet waar dit verplicht is, is het aantal besmettingen en doden ook veel lager.
Als de cijfers allemaal kloppen uiteraard.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:12

Oh jakkes, dat klinkt niet tof.

Zoals ik het begrepen heb zijn antilichamen relatief makkelijk via bloedonderzoek op te sporen. Alleen nu nog niet voor de hele bevolking. Begrijpelijk, maar ook wel jammer. Ik zou nl. heel graag willen weten of ik het al gehad heb (ik heb nl. een vermoeden van wel, maar weet het natuurlijk niet zeker) en als dat zo is dan zou ik me ook een stuk nuttiger voor mijn omgeving kunnen maken dan wat ik nu doe.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:15

Het probleem is ook dat ze nog niet weten hoe lang die antistoffen dienst blijven doen.
Het kan een paar weken zijn of een paar maanden. Of een heel seizoen.
Maar dat weten ze dus nog niet en is hierop testen ook een beetje tijd-en geldverspilling.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:18

...
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:20

Pandora2 schreef:
Het probleem is ook dat ze nog niet weten hoe lang die antistoffen dienst blijven doen.
Maar dat weten ze dus nog niet en is hierop testen ook een beetje tijd-en geldverspilling.

Bedoel je dat je het na een half jaartje ook gewoon weer zou kunnen krijgen?

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:22

Echt knap als je met dit mooie weer nog ziek kunt worden.
Ik verwacht dat gauw klaar is, niet vanwege maatregelen maar meer door het mooie weer.
Ook hoorde ik via wat mensen dat heel geweest zijn die in januari erg ziek zijn geweest met hoesten en last van de longen. Zou niet verbazen als half Nederland het al heeft gehad. Niet iedereen wordt er dood ziek van.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:23

Rizette schreef:
Pandora2 schreef:

Bedoel je dat je het na een half jaartje ook gewoon weer zou kunnen krijgen?

Volgens wat ik begrepen heb van de gesprekken op tv met virologen wel.
Ik lees het ook zo in het artikel dat Ann net plaatste.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:24

Blussem schreef:
Ik verwacht dat gauw klaar is, niet vanwege maatregelen maar meer door het mooie weer.
Ook hoorde ik via wat mensen dat heel geweest zijn die in januari erg ziek zijn geweest met hoesten en last van de longen. Zou niet verbazen als half Nederland het al heeft gehad. Niet iedereen wordt er dood ziek van.

In landen waar het mooi weer is, houdt het virus ook lelijk huis. Dus van mooi weer schijnt het zich niet veel aan te trekken :+
Wel kan het slecht tegen zonlicht. Op oppervakken in de zon zou het heel snel vernietigd worden.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:25

@Pandora: ze kunnen op het moment meer dan 15000 tests per dag doen, maar afhankelijk van beschikbaarheid. Hier worden veel mondkapjes zelf gemaakt. Die voldoen prima voor het gebruik buiten de zorg om. Niet om zelf niet besmet te raken, maar om anderen minder snel te besmetten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:28

Blussem schreef:

LOL, jij hebt het echt niet begrepen he..

Het is geen influenza waar het lichaam bekend mee is.

Weet je nog in welk seizoen de Mexicaanse griep z'n hoogtepunt had?

Het enige wat we aan het mooie weer hebben is iets betere opbouw van weerstand, waardoor sommigen misschien minder ziek zullen worden. Maar doordat onze lichamen dit soort virus niet kennen kan het ook heel hard tegen gaan werken, waarbij dat sterke immuunsysteem het eigen lichaam erbij gaat aanvallen.

Majabeestje

Ik hoop nog steeds dat er om een of andere bijzondere reden op korte termijn een vaccin is..
Dat deze hoop niet realistisch snap ik, maar beetje hoop houden mag heus :')

Pandora2

HELder schreef:
@Pandora: ze kunnen op het moment meer dan 15000 tests per dag doen, maar afhankelijk van beschikbaarheid. Hier worden veel mondkapjes zelf gemaakt. Die voldoen prima voor het gebruik buiten de zorg om. Niet om zelf niet besmet te raken, maar om anderen minder snel te besmetten.

Ah kijk, 15000 tests per dag is al heel veel meer dan wat ze in belgie kunnen doen.
Ik hoop dat het hier ook een beetje gaat opschieten.

Urona447

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:31

Ik ben heel benieuwd of we vandaag de resultaten al zien van de mensen die gisteren getest zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:36

Nee, uitslag duurt een paar dagen voor je die hebt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:39

Blussem schreef:

Heb je niet meegekregen dat corona in warme landen ook veel levens heeft geeisd?
Dit virus trekt zich niet zoveel aan van de buitentemperatuur.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:41

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:48

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:48

Een kliklijn zoals ik schreef, dan kun je klikken als je mensen ziet samen klitten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:50

Dat is wel heel erg. Beetje Stasi achtige praktijken zo. Of net als in China mensen van de volkspartij op straat die de boel in de gaten houden.

Popstra

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:53

Vind het ook erg ver gaan...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:55

Majabeestje schreef:
Ik hoop nog steeds dat er om een of andere bijzondere reden op korte termijn een vaccin is..
Dat deze hoop niet realistisch snap ik, maar beetje hoop houden mag heus :')

Ik ook :')
September is tot nu toe het snelst dat ik gehoord heb. Samenwerking met o.a. Johnson&Johnson.
Dan kan het testen beginnen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:56

Popstra schreef:
https://www.parool.nl/cs-ba963093

Serieus???
Een kliklijn :roll:

Ik vind het wel erg ver gaan, zulke kliklijnen. Maar ik vind het ook ver gaan dat mensen kennelijk de neiging hebben om alles en iedereen maar te corrigeren. Een auto die stopt om mensen de les te lezen? Onbegrijpelijk :n

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:56

Janine1990 schreef:
Blussem schreef:

LOL, jij hebt het echt niet begrepen he..

Het is geen influenza waar het lichaam bekend mee is.

Weet je nog in welk seizoen de Mexicaanse griep z'n hoogtepunt had?

Het enige wat we aan het mooie weer hebben is iets betere opbouw van weerstand, waardoor sommigen misschien minder ziek zullen worden. Maar doordat onze lichamen dit soort virus niet kennen kan het ook heel hard tegen gaan werken, waarbij dat sterke immuunsysteem het eigen lichaam erbij gaat aanvallen.

Volgens mij hebben jullie beiden een punt. Heel kort door de bocht: Met het zomerse weer op komst (dwz. hogere temperatuur, drogere lucht, meer UV straling). blijft het virus minder lang overleven in de omgeving. Je kunt het vergelijken met een boodschappen karretje. Normaal blijft het virus bijvoorbeeld 6 uur aanwezig, maar met het zomerse weer korter, en daardoor: 1. hebben mensen minder kans om geinfecteerd te raken en 2. blijft de infectiedruk lager (wanty minder mensen ziek --> minder mensen gaan virus uitscheiden --> minder virus partikels in de omgeving etc. De zon heeft in dit geval een vergelijkende werking met desïnfecterende spray. Alleen desïnfecteren we alleen oppervlakten waar we vaak gebruik maken, en de zon desïnfecteert als het ware de hele omgeving.

Het probleem is dat we hier inderdaad te maken hebben met een virus dat toeslaat in een omgeving waarin geen antistoffen aanwezig zijn. Dat betekent in de eerste fasen dat (en dit is meer een theoretisch model) dat het virus iedereen dat het tegenkomt infecteert, al dan wel niet met klinische gevolgen (wel of niet ziek). Nu met de maatregelen, het opkomen van immuniteit (hopelijk, de vraag is nog hoe lang deze aanwezig blijft), en het zomerse weer wat automatisch zorgt voor een daling in het aantal virus partikels kan het best zijn dat we richting de zomer een daling in het aantal besmettingen gaan zien (vooral omdat er enkel getest wordt als een persoon klinische verschijnselen heeft).

Waarom het virus dan ook toeslaat in warme landen? Heel simpel, het virus is niet weg uit de omgeving, maar wordt sneller geëlimineerd. Ook in warme landen komen mensen in contact met het virus, maar het aantal mensen dat met eenzelfde viruspartikel uit de omgeving in aanraking komt is kleiner dan in de koudere omstandigheden, omdat datzelfde virus minder lang in de omgeving aanwezig blijft (doorgaans). Echter met een hoge bevolkingsdruk, en mindere hygiënemaatregelen kan het virus net zo snel, of nog sneller spreiden dan in de landen met een wat kouder klimaat.

Dus met andere woorden: ja zomerse omstandigheden zijn funest voor het overleven van een virus om de omgeving. Maar het virus verdwijnt niet, het zorgt enkel voor een daling in de besmettingsgraad. Enkel in combinatie met aanvullende maatregelen kunnen we, zolang er onvoldoende immuniteitsopbouw op populatieniveau is, voorkomen dat mensen massaal ziek worden

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:58

Popstra schreef:
Een kliklijn zoals ik schreef, dan kun je klikken als je mensen ziet samen klitten

Dat is wel erg kort door de bocht. Het artikel geeft ook aan waarom mensen op een bepaalde manier reageren in een situatie zoals nu.